ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, October 4, 2012
George Stephanopoulos Proves The MRC Wrong
Topic: Media Research Center

The Media Research Center's Rich Noyes launched a pre-emptive pre-debate attack on ABC's George Stephanolpulos, bashing his allegedly "pro-Democratic" record on debate analysis and complaining that "in eight out of the last nine general election presidential debates (every one since he joined ABC News in 1997), Stephanopoulos has gone on his network’s airwaves to claim victory for the Democratic candidate, all in the guise of offering impartial analysis."

But Noyes offered no evidence that Stephanopoulos' view of those debates deviated from general public -- in fact, as we've pointed out, Stephanopoulos' opinion of the outcome of the 2008 debates accurately reflected that of the American public as indicated by post-debate polling.

Nevertheless, the MRC was a bit flummoxed that Stephanopoulos is continuing to reflect public opinion. From an Oct. 4 NewsBusters post by the MRC's Matthew Balan:

ABC's George Stephanonopoulos carried a eight-out-of-nine record of declaring the Democratic presidential candidate the winner into Wednesday night's Obama-Romney presidential debate. Surprisingly, the Clinton administration veteran affirmed that Mitt Romney scored points on President Obama: "I think Governor Romney definitely more crisp in his presentation tonight....he was able to be aggressive without being offensive."

Again, post-debate polling found that the majority of Americans thought Romney won the debate. It's not surprising at all -- the MRC simply chooses to play partisan politics by blaming everything it doesn't like on "liberal bias," even when the facts prove them wrong.

Posted by Terry K. at 11:29 AM EDT
NEW ARTICLE -- Annals of Obama Derangement: Larry Klayman
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily's resident sue-happy defamer is driven around the bend -- and toward clear acts of libel -- when it comes to President Obama. Read more >>

Posted by Terry K. at 3:07 AM EDT
Wednesday, October 3, 2012
MRC's Graham Launches Pre-Emptive Attack on Debate Moderator
Topic: NewsBusters

Tim Graham does his thing in an Oct. 3 NewsBusters post, doing a pre-emptive attack on debate moderator Jim Lehrer, with the headline "Can Jim Lehrer Moderate Debate Fairly Given Romney's Desire To Cut Subsidy For PBS?"

Of course, professional journalists put aside their biases in an attempt to be as fair as possible. Such professionalism, meanwhile, is not practiced -- and certainly not encouraged -- on the right, which is why Graham appears to be unfamiliar with the concept.

Graham also bizarrely takes Lehrer to task for cheering that the wildly corrupt President Nixon was taken down. We didn't know that Graham was a secret Nixon-lover.

All of Graham's ranting about Lehrer's supposed liberal bias ignores the fact that liberals have complaints about Lehrer's previous debate performances as well. Which seems to suggest that Lehrer plays things more down the middle that Graham will ever admit.

Then again, Brent Bozell is paying Graham to make such a reasonable analysis.

Posted by Terry K. at 3:17 PM EDT
WND's Corsi Is Back in the Cesspool
Topic: WorldNetDaily

Ah, serendipity. Just as the Huffington Post put a version of our article on Jerome Corsi's growing obsession with Barack Obama's purported sex life as a diversion from the failure of his birther conspiracies, Corsi lets fly with even more cesspool-dwelling.

Corsi's Oct. 2 WorldNetDaily article begins with this lengthy italicized introduction:

After nearly four years in office, many Americans still express frustration that much about Barack Obama remains a mystery as establishment media remain incurious about the Democratic president, while seemingly ready to dispatch crack investigative teams at a moment’s notice to probe into the personal lives of Republican figures such as Sarah Palin. Largely ignored in 2008 was research by the Hillary Clinton campaign based on contacts developed with members of the church Obama attended for two decades, Trinity United Church of Christ in Chicago. This is the first of a series of articles WND has developed from months of in-person interviews with church members who have known Barack and Michelle Obama over many years. The sources requested that their identities not be published because they believe their disclosures would put their security at risk.

Corsi's article features "a source identified for this article as 'Carolyn'" who he claims "has played a role in church administration and knows the Obamas personally." As is usual for COrsi's reporting, there's no on-the-record substantiation of any of the claims made, just repetition of rumors.

Corsi also repeats Larry Sinclair's "sensational charge" of doing drugs and having sex with Obama, but failed to mention that Sinclair has a lengthy criminal record.

Corsi doesn't care about the truth -- only about sliming and destroying Obama by any means necessary. But then, being a bottom-feeder is what WND is paying him to be.

Posted by Terry K. at 2:15 PM EDT
NewsBusters Falsely Calls Pat Caddell A 'Democrat'
Topic: NewsBusters

Noel Sheppard used a Sept. 30 NewsBusters post to repost an Accuracy in Media rant by Pat Caddell. In doing so, Sheppard called Caddell a "Democratic strategist."

But as we've pointed out, Caddell reportedly quit the Democratic Party in the late 1980s, making Sheppard a liar.

Sheppard has published numerous falsehoods at NewsBusters, only some of which he has corrected.

Posted by Terry K. at 11:12 AM EDT
WND Race-Baiting Watch
Topic: WorldNetDaily

Colin Flaherty continues to assume that all black people are prone to forming violent mobs and committing crimes. Our latest evidence, from his newest WorldNetDaily article:

Even the old-timers in Detroit never have seen anything like this: A mob of 40 black people moved into a convenience store and will not leave.

They say they now own it. They eat. Smoke. Cuss.Threaten. Spit. Rob. Sell drugs. All on video.

Police, ministers, neighbors, the store owner and just about everyone else seems powerless to stop them.

That's all black people do in Flaherty's world. And WND is his race-baiting conduit.

Posted by Terry K. at 3:02 AM EDT
Tuesday, October 2, 2012
Kessler vs. Fact-Checkers
Topic: Newsmax

Newsmax's Ronald Kessler follows in the footsteps of NewsBusters in bashing the media for fact-checking.

Like NewsBusters, Kessler uses his Oct. 1 column to attack the Washington Post for  a fact-checking item on President Obama and daily security briefings:

A stunning example of how journalists cover up for this president appeared last week in Glenn Kessler’s Fact Checker column in the Washington Post. Kessler — no relation — gave three pinocchios to an ad from American Crossroads pointing out that President Obama has skipped half of his intelligence briefings.

Kessler did not dispute that that was a fact. Indeed, Kessler wrote, during 2011 and the first half of 2012, Obama’s attendance record fell to just over 38 percent. But Kessler went on to offer excuses: Obama could not “skip” a briefing if he had not scheduled one. He reads the President’s Daily Brief. He meets with his national security advisers and asks questions. And some other former presidents also did not attend the briefings.

In a conclusion that is entirely beside the point, Kessler wrote, “Ultimately, what matters is what a president does with the information he receives from the CIA.”

But since the 9/11 terrorist attacks, what president who cares about the security of the country would risk blowing off the briefings? As noted in my story, "Former CIA Director: Intelligence Briefings Are Valuable," President Bush almost never missed one.

Kessler conveniently omits Kessler's statement that President Reagan attended very few briefings.

The Washington Post pointing out the fact that a lack of in-person briefings doesn't mean the president is not being apprised of national security concerns is presented by kessler as an example of "how journalists cover up for this president."

But Kessler is hardly an impartial judge of journalism. He repeats the right-wing falsehood that Obama "claim[ed] that roads, bridges, and teachers rather than businessmen are responsible for the success of their own companies."

Posted by Terry K. at 3:15 PM EDT
WND Takes Savage's Side In Dispute With Syndicator
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has had a long symbiotic relationship with Talk Radio Network, founded by accused cult leader Roy Masters, whose Oregon ranch was the first home of WND upon its founding in the late 1990s -- and currently operated by his son, Mark Masters. This took its most visible form in WND's close relationship with TRN-syndicated Michael Savage, whose first few books were published by WND.

But now Savage and TRN have broken up, and WND appears to have taken sides -- with Savage.

A Sept. 27 WND article touts how Savage won a "historic" legal battle to get out of his TRN contract -- though entertainers trying to get out of contracts are not that uncommon -- uncritically repeating Savage's claims that TRN used “illegal and unenforceable contract provisions” and “other strong-armed tactics” to intimidate him and force him into accepting a “sub-standard agreement.” The article contains no comment from TRN; it's noted that "WND contacted TRN, but a staffer said no one in a position to comment was available."

That was followed a few days later with an article touting how Savage's show "has been ranked the No. 1 talk show on the Internet for the third quarter" -- a suddenly irrelevant claim considering that, in the wake of his acrimonious breakup with TRN, Savage is off the air until he finds a new syndicator.

Neither article mentioned WND's business relationship with Savage, as host of his website.

Meanwhile, TRN has replaced Savage with Jerry Doyle, taking a few pot shots at Savage along the way. In the press release announcing Doyle's new job, TRN declared that "For too long, we’ve had to choose between ratings and salability, but no longer," adding that with Doyle, "stations will get more light and less heat, a show that they can sell locally with pride, but also a show that will respect its stations, advertisers and audiences with a brilliance that sets great shows apart from good ones." TRN goes on to state that Doyle "understands radio isn’t about host ego, it’s about high levels of performance, and it’s about business. Jerry shows up 5 days a week, 3 full hours a day because his work ethic is second to none."

WND's taking Savage's side raises the question of the state of WND's relationship with TRN and the Masters empire. Has Joseph Farah decided he doesn't need TRN anymore now that Savage has left? Will Aaron Klein continue to make appearances on the show of TRN host Rusty Humphries?

We shall see.

Posted by Terry K. at 1:52 PM EDT
Updated: Tuesday, October 2, 2012 1:58 PM EDT
MRC Still Falsely Smearing Rachel Carson
Topic: Media Research Center

The Media Research Center is not done smearing Rachel Carson.

Liz Thatcher returns in a Sept. 27 MRC Business & Media Institue column to call Carson a killer of millions simply for writing a book. As she did in a previous column, Thatcher blames Carson's book "Silent Spring" for killing people, asserting that the book "can be linked to a legacy of easily preventable deaths from malaria since the United States banned the use of DDT in 1972."

But as we pointed out the last time Thatcher made these claims, Carson never advocating banning DDT,  the U.S. ban on DDT didn't apply to the rest of the world, and DDT had been so overused that mosquitos had developed a resistance to it. Thatcher never mentions these facts in her column.

Thatcher also obsesses over Carson's suggestion that DDT is a cancer-causing carcinogen, a claim that has not yet been definitively proven; Thatcher cites right-wing activist Steven Milloy to claim that "while the link to cancer is based purely on hypothetical assumptions, that even if this link does exist, the risk might actually be worth it when the vast amount of deaths from malaria is considered."

But Thatcher doesn't mention DDT's effects on the environment. Slate's William Souder notes that "The threat of DDT to wildlife—as a deadly neurotoxin in many species and a destroyer of reproductive capabilities in others—has never been in doubt."

Posted by Terry K. at 12:33 PM EDT
WND's Jim Fletcher Ramps Up Anti-Obama Paranoia
Topic: WorldNetDaily

Jim Fletcher has emerged as a surprise dark horse in WorldNetDaily's plans to peddle as much anti-Obama paranoia as possible. Last week, for example, Fletcher declared that if President Obama is re-elected, "there will be no more country."

Fletcher is at it again in his Sept. 28 WND column, in which he begins by discussing a New York state proposal to ban anonymous Internet posts, then quickly leaps to the anti-Obama paranoia stuff:

A far more sinister potential involves the possibility that Barack Obama – in a second term – would move to silence his critics, primarily online.

Early in Obama’s rise to the presidency, a Mother Jones article raised the ugly issue: “Should President Obama have the power to shut down domestic Internet traffic during a state of emergency?

“Senators John Rockefeller, D-W.V., and Olympia Snowe, R-Maine, think so,” the article reported. “They introduced a bill to establish the Office of the National Cybersecurity Advisor – an arm of the executive branch that would have vast power to monitor and control Internet traffic to protect against threats to critical cyber infrastructure. That broad power is rattling some civil libertarians.”

Now, hold on there, pardner. Since I still live in a free society and have the privilege of writing for a champion of free press, let me be the first to say … I totally believe Obama would love to silence his critics online, and that he’ll do it if given a chance. A second term would be a free ride for him to enact sweeping changes to fundamentally alter America.

There: I said it, and I mean it. 

Fletcher declaring that he means what he says doesn't make what he says any less crazy or paranoid. It just makes him the ideal WND employee.

Posted by Terry K. at 2:46 AM EDT
Monday, October 1, 2012
Bozell Defends D'Souza Film, Doesn't Say What It's About
Topic: Media Research Center

Brent Bozell pulls off a rare feat in his Sept. 28 column: He defends Dinesh D'Souza's anti-Obama film "2016: Obama's America" without once addressing any of the claims it makes.

Bozell touts the film's "box office gross of more than $32 million," making it "second place on the all-time box-office money list for political documentaries," and laments that "You didn't see D'Souza on CBS or NBC (although he showed up on ABC's "Nightline" in late night). There were no cover stories in Time or Newsweek."

Bozell did single out some negative reviews, one of which noted that "'D'Souza spins out the conspiracy theory' of America in dramatic economic and geopolitical collapse by 2016," but at no point does Bozell respond to the substance of that claim -- he simply paints the reviewas the kind of negative review a conservative can expect from the liberal media.

In fact, D'Souza's film is rife with false and misleading claims, which do indeed embrace a conspiracy theory of Obama being somehow "anti-American." 

Apparently, the "Tell the Truth!" campaign run by Bozell's Media Research Cdenter doesn't apply to D'Souza, just like it doesn't apply to any conservative.

Posted by Terry K. at 3:03 PM EDT
WND's Unruh Protects Arpaio Yet Again in Homeschoolers' Lawsuit
Topic: WorldNetDaily

Earlier this year, WorldNetDaily's Bob Unruh wrote articles about a homeschooling family who filed a lawsuit against a law enforcement agency over a search of their house after an anonymous complaint without mentioning that the law enforcement agency being sued is the Maricopa County Sheriff's Office, headed by WND fave Joe Arpaio.

Unruh has done it again in a Sept. 28 WND article, while ramping up the drama in an overheated introduction:

Police cars screech to a halt outside your door, six deputies approach along with two social workers who warn they have information from an anonymous tipster and threaten that unless you allow them to enter RIGHT NOW, the armed officers will take your children away from you.

So your decision to allow the authorities to enter is completely voluntary?

That’s the determination of a federal judge who has relieved two social workers – Rhonda Cash and Jenna Cramer – of liability for their actions in a case brought by homeschooling parents John and Tiffany Loudermilk in Arizona.

The 9th U.S. Circuit Court of Appeals previously ruled that deputies Joshua Ray, Joseph Sousa, Richard Gagnon and Michael Danner had qualified immunity for their role in the 2005 confrontation with the Loudermilks, the parents of five children.

While Unruh names the deputies involved in the incident, he never names their employer or their boss. The words "Arpaio" and "Maricopa County" appear nowhere in Unruh's article.

That sort of serial omission -- coupled with his naming of the officers involved -- tells us that the refusal to mention the fact that Arpaio is involved in this case (he's listed as one of the defendants) is deliberate. WND has been sucking up to Arpaio for months by writing sycophantic articles about him and defending him against criticism.

Now, Unruh and WND are shielding him from more criticism by  deliberately refusing to tell their readers that Arpaio is a key figure in an action his deputies committed against a homeschooling family. 

That refusal to hold Arpaio accountable  for his agency's actions is yet another piece of evidence that WND doesn't care about being a "watchdog on government," as editor Joseph Farah wants you to believe.

Posted by Terry K. at 10:53 AM EDT
NewsBusters vs. Fact-Checkers
Topic: NewsBusters

For an organization that's running a "Tell the Truth!" campaign, the Media Research Center sure hates it when that actually happens (to conservatives) -- to the point where it's arguing with fact-checkers.

A Sept. 25 NewsBusters post by Matt Vespa illustrates the MRC's war on facts. In it, Vespa complains that the Washington Post's fact-checker, Glenn Kessler, gave three Pinocchios to an American Crossroads television spot claiming that President Obama skipped almost half of his in-person intelligence briefings. Vespa chooses to ignore the larger truth that Kessler was trying to impart -- that the lack of an in-person briefing doesn't mean that Obama didn't get briefed on national security, and that President Reagan got even fewer in-person briefings than Obama has -- in order to keep his blinders on and narrowly insist that the ad's claim was true:

Kessler may think it's "misguided" to argue "process," but the fact remains that Kessler cannot dispute that the gist of the ad is true: President Obama has the opportunity every weekday to receive in-person intelligence briefings, and yet he chooses to, the majority of the time, elect to simply read them rather than avail himself the opportunity to be briefed by an intelligence expert (or experts) in person. Kessler may protest the verb "skips" to describe Obama's relation to his daily briefings, but that reveals more about Kessler's biases than it does the truthfulness of the claim.

That's just desperate nit-picking that serves the larger right-wing narrative that fact-checkers must be discredited because they catch conservative politicians in falsehoods.

Posted by Terry K. at 9:54 AM EDT
Blast From the Past: Jon Dougherty Pops Up At WND Again
Topic: WorldNetDaily

Jon Dougherty was an early journalist (and I use that term loosely) for WorldNetDaily, one of the main promulgators of the WND style of lightly rewritten press releases, whitewashing anti-abortion extremists, excluding inconvenient facts, and the belief that a single source is good enough to base a "news" story on. He left WND for Newsmax, came back to WND, then left to start his own website, which did not last. We even gave him our very first Slantie Award for Career Achievement in Conservative Bias.

We haven't heard a thing from him in a long time -- until now.

Dougherty has penned his first article for WND in five years (according to his WND archive), a Sept. 28 column in which he calls for President Obama to resign over the violence in Libya that killed an ambassador: "What Obama should do now is step down, for he has disgraced his office by surrendering any remaining legitimacy he had left as commander in chief. The memory of Ambassador Stevens, as well as the thousands who have died in Iraq and Afghanistan fighting those who attacked us on 9/11, demand it."

Gee, it's almost like he hasn't left.

A final note: Dougherty's WND bio, for some reasons, lists as his first accomplishment "political science major." Has Dougherty accomplished nothing else in his life more important than his college major?

Posted by Terry K. at 1:29 AM EDT
Sunday, September 30, 2012
MRC Repeats Its False Attack on Katie Couric
Topic: Media Research Center

The Media Research Center, it seems, will never forgive Katie Couric for exposing Sarah Palin for who she is.

At its annual "DisHonors Banquet," the MRC invented an award to give to Couric, "The Worst Reporter in the History of Man." (Funny, we might have given such an award to Noel Sheppard, who has issued more apologies for false and offensive content this year alone that Couric has in her entire career.)

The edition of a lightly rewritten MRC press release touting the award includes a video purporting to contain some of the evidence in support of the "award." Among the clips is Couric stating, "Good morning. The Gipper was an airhead!"

This description of Ronald Reagan was Couric's introduction to a 1999 segment on Edmund Morris' just-released Reagan bio -- but as we've detailed, that was the advance word on the book, and even conservatives used the "airhead" phrase when discussing the book. It's dishonest for the MRC to single out Couric for using the word when even Dinesh D'Souza brought it up; the MRC continuing to obsess over it more than a decade after the fact borders on the pathological.

Conspicuous by its absence is any mention of the best piece of reporting Couric did: her interview of Sarah Palin, in which she managed to stump Palin on such innocuous questions like which newspapers she read.

It seems that the MRC has moved beyond mere Heathering and into full-on Mean Girls mode.

Meanwhile, Slate's David Weigel went to the MRC's shindig -- a "black tie appreciated" affair that featured Brent Bozell "wearing the kind of white tuxedo coat that James Bond prefers in Monaco" -- and points out how the MRC's anti-media campaign isn't working: "Barack Obama’s winning. The Huffington Post is providing AOL’s political coverage. MSNBC reverse-engineered Fox News’ approach to proud, ideological news analysis, and it’s beating CNN."

Weigel also noted that the evening's events -- ironically held in a building constructed by the federal government --  were underwritten in part by Republican mega-donor Foster Friess, one of the event's two "diamond" sponsors. The other one? "Anonymous."

It's quite funny that even people who give huge amounts of money to the MRC don't want to be associated publicly with it.

Posted by Terry K. at 2:06 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« October 2012 »
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google