ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, January 27, 2011
WND Pretending It Didn't Get Burned On Birther Claim
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily is doing its best to pretend it didn't get burned when its story that radio celebrity gossip Mike Evans claimed that Hawaii Gov. Neil Abercrombie told him that he couldn't find a copy of Obama's birth certificate in Hawaii state records went bad.

First, WND pretended it didn't happen. While it linked to the article in which Evans retracted his claim, for a good while today that article appeared on its front page below Jerome Corsi's original faulty story and a separate version of it on Fox Nation:

In other words, WND played up the faulty story over the correct version.

Then,  WND cobbled together a follow-up written by Bob Unruh, in which Evans vowed on a radio show featuring Jerome Corsi -- who wrote the original article uncritically repeating Evans' claims without bothering to fact-check them -- that he would talk to Abercrombie about it.

Meanwhile, Corsi's original article remains live and uncorrected, nor does it offer a link to Evans' retraction.

But that's the way WND rolls -- it generally doesn't correct anything, no matter how false, unless it's threatened with a lawsuit or if it can make the faulty article disappear quietly.

Posted by Terry K. at 10:32 PM EST
CNS Fluffs Bachmann Speech, Ignores Gaffes

A Jan. 26 article by Melanie Hunter-Omar provides a fawning depiction of Michele Bachmann's post-State of the Union speech, claiming that President Obama "failed to deliver on his promise to keep unemployment under eight percent by spending a trillion dollars on the federal stimulus program."

What Hunter-Omar doesn't do is mention anything unpleasant regarding Bachmann's speech -- like what she got wrong. For instance, take the claim Hunter-Omar led her article with. As the Washington Post noted, Obama never "promised" that that the stimulus plan would keep unemployment under eight percent.

The Post found other misleading claims by Bachmann, as did CNN, regarding another Bachmann claim Hunter-Omar uncritically repeated, that health care reform "will put 16,500 IRS agents in charge of policing President Obama’s healthcare bill." CNN called the claim "at best, misleading."

Hunter-Omar also avoid mention of the single most talked-about aspect of Bachmann's speech: the way she gave it. Viewers at CNN, which aired the speech live, were treated to Bachmann delivering it while looking somewhere other than directly into the camera; it turns out she was looking into a different camera used for the speech's Web feed.

Posted by Terry K. at 11:51 AM EST
NewsBusters Has A Hypocritical Fit Over 'F-word Variant'
Topic: NewsBusters

NewsBusters' Mark Finkelstein devoted an entire Jan. 26 NewsBusters post to howling about the "vulgar new low" MSNBC's Cenk Uygur hit in using "profanity with malice aforethought." The word Uygur used, Finkelstein asserted, was so offensive that it "drag[ged] MSNBC even further down--if that's possible."

The word? "friggin'."

No, really. Not the actual F-word -- a "variation" on it.

Finkelstein was so offended by this word that he censored it in his transcript, writing it only as "fr---in'."

For allof his outrage, Finkelstein never explained why he was treating usage of "a variation of the f-word" as the same as usage of the actual word.

Like so many things NewsBusters does, this outrage is hypocritical. Why? Because the comment threads of countless NewsBusters posts are littered with usages of "frickin'" and "friggin'."

And here's Glenn Beck saying "frickin'" on Fox News -- and an hour earlier then Uygur said it. Was Finkelstein offended by that? Not that we recall.

If Finkelstein is so offended by this non-swear word, shouldn't he be more concerned about how NewsBusters commenters are dragging the site he works for further down (if that's possible)?

UPDATE: And where's Finkelstein's outrage over Sarah Palin referencing "WTF moments"? Nowhere that we can see.

Posted by Terry K. at 8:51 AM EST
Updated: Thursday, January 27, 2011 9:44 AM EST
New Article: Live By the Gotcha, Die By the Gotcha
Topic: has been ambushing Democratic politicians and Obama administration officials with leading questions in the hope of forcing out awkward answers. But CNS' gotcha crew met its match in Barney Frank. Read more >>

Posted by Terry K. at 12:22 AM EST
Wednesday, January 26, 2011
WND Falls For Another Birther Hoax
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily is so desperate to prove President Obama isn't a real American that it will latch onto any shred of evidence that might suggest that, no matter how questionable. It loves to run with claims it hasn't bothered to fact-check beforehand -- remember the "Kenyan birth certificate"?

When a radio interview surfaced of a man who claimed that Hawaii Gov. Neil Abercrombie told him that he couldn't find a copy of Obama's birth certificate in Hawaii state records, WND's Jerome Corsi was quick to pounce, typing up a Jan. 25 WND article breathlessly promoting the audio, making no effort to contact the person to double-check the story.

Just one problem: it's not true.

Unlike Corsi, talked to the man, radio celebrity gossip Mike Evans, and got the full story:

A celebrity journalist now claims he misspoke when he said last week that Hawaii’s governor told him he was unable to find President Barack Obama’s original birth certificate after a search of state and hospital archives.

Mike Evans told on Wednesday he was remorseful and embarrassed that he appeared to have given the impression that he had discussed the search for Obama’s birth certificate with Hawaii Gov. Neil Abercrombie.


“I was on 34 radio stations that morning. That was the only station where I said, instead of saying ‘the hospital said there’s no birth certificate’ I misspoke and said Neil said that,” Evans said. “I misspoke and I apologize for that. I apologize to Neil.”


Corsi and WND played up Evans' claim that Abercrombie had "egg on his face" over his attempts to find the birth certificate. But the only ones with egg on their faces now are Corsi and WND.

You'd think they would have learned their lesson by now, given the "Kenyan birth certificate" fiasco, to fact-check claim before rushing them into print. Apparently not.

P.S. In the event WND deletes this false article, here's a copy.

Posted by Terry K. at 9:15 PM EST
WorldNetDaily's 'Gay Embryo' Freak-Out
Topic: WorldNetDaily

A Jan. 23 WorldNetDaily article by Drew Zahn carried this alarming opening:

If two homosexual men want to use in vitro fertilization to conceive a baby and then use genetics technology to ensure the baby is also "gay," while disposing of any "straight" embryos, would the law have any ethical problems with that?

America's leading ethicist in the field of human reproduction has written a paper that argues future homosexual couples should have "the right" to do exactly that.

John A. Robertson of the University of Texas Law School is the chair of the Ethics Committee of the American Society for Reproductive Medicine and an advocate of what his book "Children of Choice" calls "procreative liberty."

Zahn doesn't acknowledge that the opposite would also be true -- that couples could choose to dispose of "gay" embryos. Perhaps that's because he's OK with that.

Posted by Terry K. at 3:31 PM EST
WND's Klein Distorts Islamic Center Imam's Speech
Topic: WorldNetDaily

Aaron Klein has a new target to unleash misleading anti-Muslim attacks on.

A Jan. 23 WorldNetDaily article by Aaron Klein -- with the headline "Ground Zero imam: 'Apostates against Islam must be jailed'; 'You do not have the right to spread this conviction, lest you pollute others'" -- began this way:

Those who leave Islam and preach against the Muslim religion must be jailed, declared the imam who has become the new face of the proposed Islamic cultural center near Ground Zero in New York City.

"If someone leaves the din, leaves the path privately, they cannot be touched. If someone preaches about apostasy, or preaches their views, they're jailed," stated Imam Abdallah Adhami in a November lecture obtained and reviewed by WND.

Adhami was discussing the Quranic view of apostasy, or Muslims who decide to leave the Islamic religion.

In fact, Adhami was discussing the historical view of apostasy, and Klein cherry-picked statements from a 10-minute-long response to a question about "what Sharia said about apostasy and how we should deal with that today." Plus, Adhami wrote an article in 2007 that acknowledged the right to change one's religion.

We have the details at Media Matters.

Posted by Terry K. at 9:11 AM EST
MRC Defines Maturity Down
Topic: Media Research Center

The Media Research Center has exchanged media research (its version of it, anyway) for juvenile insults over the past few days.

For instance, here's Brent Bozell's statement about Keith Olbermann's departure from MSNBC, which doesn't even bother striving for any shred of professional dignity:

It couldn’t have happened to a nicer guy. Olbermann was a failure because he was vicious, insulting and off-the-charts liberal. And they replaced him with Lawrence O'Donnell, who is Olbermann but without talent. It is absolutely guaranteed that MSNBC will sink even lower. This network is clueless.

Then, in a Jan. 24 NewsBusters post, Geoffrey Dickens punctuated his criticism of Chris Matthews for advocating high-speed rail with the headline, "Matthews: America Stinks Because We Don't Have Fast Choo-Choo Trains."

Perhaps Bozell and his MRC boys might want to stop their weekly viewings of "Porky's" -- the juvenile attitude is starting to affect their work.

Posted by Terry K. at 12:02 AM EST
Tuesday, January 25, 2011
WND Lets Ethically Challenged Reporter Write Another Story
Topic: WorldNetDaily

We knew we'd seen that byline before.

A July 25 WorldNetDaily article on the annual anti-abortion March for Life is, as you would expect from WND, completely and fawningly biased in favor of its subject. It was written by Anita Crane, a name you may remember.

As we detailed, Crane wrote an article for WND last September on Glenn Beck's Washington rally, extensively quoting one man in particular who had written a book that Crane made sure to mentnion. Turns out there was a reason for that: Crane edited the book, something that was not disclosed in the article.

That WND would continue to employ a reporter who committed such an ethical breach is amazing but, sadly, not surprising.

It seems that the threshold for screwing up is much higher at WND than pretty much every other news organization than we can think of. That's good news for reporters who are unemployable everywhere else in journalism, but bad news for WND's readers.

Posted by Terry K. at 6:18 PM EST
Newsmax's Faulty Dismemberment Plan
Topic: Newsmax

An unbylined Jan. 23 Newsmax article carries the headline "Krauthammer Dismembers Obamacare's Promised Deficit 'Reduction'." It rehashes Charles Krauthammer's Washington Post column in which he found the numbers behind the claim that repealing health care reform would increase the deficit, in Newsmax's words, "laughable."

Provocactive headline aside -- so much for cooling down that violent rhetoric -- the only thing being dismembered here is Newsmax's journalistic integrity, through its uncritical presentation of Krauthammer's assertions as fact. For instance, Newsmax writes:

The entitlement it creates — government-subsidized health insurance for 32 million Americans — doesn't kick in until 2014. That means that any projection for this decade would cover only six years of expenditures but capture 10 years of revenue. “With 10 years of money inflow vs. six years of outflow, the result is a positive — i.e., deficit-reducing — number. Surprise,” Krauthammer points out.

In fact, as Media Matters points out, Krauthammer's claim that health care reform front-loads revenues and backloads spending is false.

Newsmax also asserts that, according to Krauthammer, "Obamacare actually creates two new entitlements that will cost Americans for decades to come if the law isn’t repealed." But one of those programs, the CLASS Act, isn't actually an entitlement at all; it's a voluntary program funded by its participants.

Newsmax might to be a little more careful with that ax next time, lest what gets dismembered its its own credibility.

Posted by Terry K. at 5:27 PM EST
WND's Corsi Touts Meaningless Affidavit, Ignores Inconvenient Facts
Topic: WorldNetDaily

Jerome Corsi drops this purported bombshell in a Jan. 24 WorldNetDaily article:

Former Hawaii elections clerk Tim Adams has signed an affidavit swearing he was told by his supervisors in Hawaii that no long-form, hospital-generated birth certificate existed for Barack Obama Jr. in Hawaii and that neither Queens Medical Center nor Kapi'olani Medical Center in Honolulu had any record of Obama having been born in their medical facilities.

This is meaningless because at not point in the two-page affidavit does Adams relate any firsthand knowledge  regarding Obama's birth certificate; he's only referencing what he was told by unnamed "senior officers in the City and County of Honolulu Elections Division."

Corsi finds it significant that one Adams statement is that "I was told by senior officers in the City and County of Honolulu Elections Division to stop inquiring about Senator Obama's Hawaii birth records, even though it was common knowledge among my fellow employees that no Hawaii long-form, hospital-generated birth certificate existed for Senator Obama." Adams also told Corsi, "We called the two hospitals in Honolulu: Queens and Kapi'olani. ... Neither of them have any records that Barack Obama was born there."

Unmentioned by Corsi or Adams is that it was presumably beyond the scope of his job as a "senior elections clerk" for four months in 2008 to be searching for Obama's birth certificate, since Obama was not a registered voter in Hawaii in 2008 (he cast his ballot in Illinois).

Corsi quoted Adams' supervisor, Glen Takahashi, as proof that Adams "was indeed working in their elections offices during the last presidential election," which nobody disputes. What is at issue -- and what Corsi doesn't acknowledge -- is that there are questions about what exactly Adams did. Corsi portrayed him as "overseeing a group of 50 to 60 employees responsible for verifying the identity of voters at the Absentee Ballot Office," but Takahashi told Dave Weigel that Adams was actually working in a a low-level data entry position.

Needless to say, Corsi stays far away from the fact that Adams first made his claim about Obama's birth certificate to a self-proclaimed "pro-white" radio host while he was broadcasting from the convention of the white-supremacist Council of Conservative Citizens. WND has never explained that one away.

Posted by Terry K. at 10:09 AM EST
Newsmax's Walsh Still Unhappy About Brown People
Topic: Newsmax

James Walsh just can't stop lamenting what he calls the "Hispanicazation" of America.

Walsh keeps up his increasingly mean-spirited anti-immigrant tone in his Jan. 24 Newsmax column, in which he claimed that President Obama delivered a speech on immigraition reform "to appease the restive Hispanic voters (legal and illegal) who elected him." Walsh offered no evidence that illegal immigrants "elected" Obama.

Walsh also sneered at "100 open-borders activists" who "gathered for a rally," claiming that the rally took place "during the mid-morning hours when most citizens and legal immigrants are at work."

Posted by Terry K. at 12:27 AM EST
Monday, January 24, 2011
NewsBusters' Graham Asks: 'Is Justice Breyer Really Dumb About Tools?'
Topic: NewsBusters

Yes, Tim Graham devoted an entire NewsBusters post to suggesting that Supreme Court Justice Stephen Breyer is "really dumb about tools" because he said that if a certain course of reasoning were to be adopted, "we are not just throwing a monkey wrench into the gears of government contracting; we're throwing the whole monkey."

Graham concedes that "It's quite possible that Breyer was trying to be a Supreme Court cutup," but he fretted whether "a Palin get the chance to be a wise-cracker," and he's more interested in portraying Breyer's quip as, in the words of someone he quoted, "more disturbing than funny."

This is the state of "media research" at the Media Research Center.

Posted by Terry K. at 10:52 PM EST
We Get Results: Kessler Writes About CPAC
Topic: Newsmax

A few days ago, we wondered when Newsmax's Ronald Kessler would write about the controversies at the gay conservative group GOProud at CPAC, given that CPAC gave Kessler its inaugural "Robert Novak Journalist of the Year Award" last year.

Kessler has finally come through -- he has written a Jan. 24 column on the issue, and he predictably allows his buddy David Keeneof the American Conservative Union, which runs CPAC, to dismiss it all:

Some say CPAC should exclude GOProud, a gay conservative group.  Others say it should emphasize national security issues more. Conspiracy theorists hint darkly that CPAC has been overtaken by Muslim extremists. And some insist that any group that has chosen not to participate this year must not approve of CPAC policies or speakers.

Rubbish, says Dave Keene, chairman of the American Conservative Union, whose foundation runs CPAC. Having been chairman since 1984, Keene has seen it all. He bears the brunt of lobbying by those who want to be speakers or want to ban others from speaking.

To Keene, those who try to define what conservatives should think and try to exclude those who don’t agree don’t understand what the movement is all about and why it has been so successful.

“CPAC does not attempt to define the movement,” Keene says. “In the past, you had people say that anybody who is for free trade should be thrown out, or anybody that is not for total restrictionist immigration policies should be thrown out, or groups that are not religious should be thrown out.”

In addition, says Keene, “We’ve had groups that are on one side or the other which never participated because they don’t feel they want to be identified with anybody else. Some economic groups don’t want to be associated with social conservatives. Some of the social conservatives don’t want to be associated with economic groups.”

Over the years, CPAC has excluded only one group, a Citizens Council in Mississippi, which Keene says was racist.

Keene goes on to defend GOProud, and Kessler points out that CPAC has more organizations taking part this year over last.

All in all, it's the fawning whitewash job we knew Kessler would do when properly motiviated.

Posted by Terry K. at 7:35 PM EST
WND Sides With Ivory Coast Leader, Against Rest of World
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has taken sides on the election controversy in the Ivory Coast, delaring in a Jan. 22 article that "Laurent Gbagbo, a Christian, legitimately was re-elected president" and that the country "is facing the forced Islamist takeover of its government" from "outside influences" who "seek to force the installment of Alassane Ouattara, a Muslim who, like Gbagbo, claims the presidency following a recent contested election." WND continues:

The forced selection of Ouattara by outside influences runs contrary to constitutionally established procedures in the Ivory Coast regarding such determinations, critics contend.

In this case, the issue centers on whether the United States and U.N. will select the next Ivory Coast president or allow the decision by the country's constitutional council to prevail.

The constitutional council had determined that there was sufficient evidence of vote-rigging in the northern part of the country controlled by Islamists to make the final determination that Gbagbo, the incumbent president, had won the hotly contested election last November.

The constitutional council under the Ivory Coast constitution has the last word on election results.

But the U.S., U.N. and African Union are pushing for the recognition of Ouattara and are demanding that Gbagbo step down and "respect democracy."

As we've detailed over at Media Matters, the United Nations and the European Union have certified that the vote in which Gbagbo lost to rival Ouattara was free and fair, despite some isolated incidents of violence, and National Security Council spokesman Mike Hammer stated that the provisional results were in favor of Ouattara, adding, “Credible, accredited electoral observers have characterized the balloting as free and fair, and no party should be allowed to obstruct further the electoral process.” The constitutional council WND relies on as having certified the results of the election is, in fact, controlled by Gbagbo loyalists.

In short, there is near-unanimous international opinion that Gbagbo is causing the crisis in the Ivory Coast by manipulating the election results and refusing to leave office, and U.S. actions on the Ivory Coast are in line with that international opinion.

WND also repeats the discredited claim that President Obama "barnstormed on behalf of" Kenyan leader Raila Odinga during a 2007 visit to the country  and that Obama was "appearing with Odinga at campaign stops." In fact, as reported, Obama "remained neutral in Kenyan politics, and did not support Odinga during his trip," and it was Odinga who was seeking to align himself with Obama, not the other way around.

WND portrayed the Kenya situation as "the second Muslim-Christian battle in Africa recently," but the opposing candidate in the Kenyan presidential controversy, Mwai Kibaki -- who professes to be a Chtristian -- has two wives, something generally frowned upon in Christianity.

This is the second time this month that WND has sided with Gbagbo and pushed discredited lies about Obama and Odinga.

Posted by Terry K. at 3:21 PM EST
Updated: Monday, January 24, 2011 4:45 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« January 2011 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google