ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, October 16, 2009
WND: Obama Born In Kenya -- The Internet Says So!
Topic: WorldNetDaily

If it's on the Internet, it must be true -- that appears to be WorldNetDaily's philosophy of fact-checking.

An Oct. 15 WND article by Bob Unruh touts how an "archived article" from a 2004 Kenyan newspaper calling Barack Obama "Kenyan-born." This, Unruh asserts "is significant."

Um, no, it's not. Well, it is, but only to people like Unruh and his fellow birther obsessives at WND. Given that the newspaper article also misspells Obama's name, it's a sure bet that standards of accuracy are not the highest -- that is to say, they are a lot like those at WND.

But spreading yet another lie is not enough for Unruh -- he has to gin up a conspiracy as well:

The article is credited to the wire service Associated Press through an attribution at the bottom of the page. However, the article could not be found either in the AP archives available to the public online or the archive on the newspaper's website. WND telephone calls and e-mails to the newspaper did not generate a response.

At the Post & Email blog, writer John Charlton raised several explanations, including the suggestion references to Obama's birth have been scrubbed.

He wrote that a search of Google for the issue produced unusual results.

"When you attempt to search for 'Kenyan-born Obama'; results are missing; years prior to 2004 seem scrubbed; and when you click a link to an article in 2000, you get an article in 2004.

"Deliberate sabotage of their own news archive?" he wondered.

If a blogger couldn't find evidence of a false claim anywhere else, then it must be true!

Of course, a legitimate news outlet would have made an effort to verify the claim before publishing it. But that's not how WND rolls -- remember, it published the Orly Taitz-supplied "Kenyan birth certificate" without bothering to investigate its veracity beforehand. It was only several days after publication that WND conceded that the "certificate" was a forgery, citing "several samples of Kenyan birth certificates" it obtained -- even though it cited "other birth certificates from Kenya" to claim that they "appear to be identical" to the forgery.

But that appears to have been the point of publishing something it couldn't be bothered to verify beforehand -- to rope in the suckers who believe that if it's on the Internet, it must be true.

Posted by Terry K. at 1:29 AM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« October 2009 »
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google