ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Wednesday, December 12, 2007
Klein Avoids the C-Word Again
Topic: WorldNetDaily

A Dec. 12 WorldNetDaily article by Aaron Klein focuses on the resignation of a mayor of an Israeli border town; Eli Moyal, the mayor of Sderot, claims that the Israeli government isn't doing enough to protect his town from rockets fired at it from Gaza.

Klein leaves out a couple pertinent pieces of information: the mayor of Sderot, Eli Moyal, is a member of the conservative Likud party -- Klein has a longtime aversion to describing Israeli conservatives as conservatives. One blogger called Moyal "Israel's Rudy Giuliani."

Klein also fails to mention that Moyal was a leader in Klein's beloved fight against Israel withdrawing from Gaza and the West Bank; Klein himself reported in August 2005 that Moyal spoke at an anti-disengagement rally in Sderot, which the UK Guardian described as "the nearest town in Israel to the Gaza Strip." Curiously, the dateline on the article reads "Sderot, Gaza" even though Sderot is in Israel proper.

Posted by Terry K. at 6:42 PM EST
Bozell Can't Stop Lying About Hillary, Part XXVII
Topic: Media Research Center

Brent Bozell relives the glory days of Clinton-hating in his Dec. 12 column by reciting yet again a laundry list of alleged scandals from the '90s. Since Bozell is merely regurgitating here, things like, oh, the facts aren't involved, as evidenced by the first thing on Bozell's list:

1. Hillary ordering around the White House staff to fire seven workers in the White House Travel Office for financial mismanagement, with Billy Dale accused of embezzlement. Hillary then lied to a grand jury about how she was not really involved in the firing scheme, even though staffers were writing there would be “hell to pay” if they didn’t do Hillary’s bidding. Billy Dale’s life was ruined. Two years later, it took a jury two hours to acquit him of all charges. Why did she do that? What would voters think, Mr. President? 

As we previously noted, President Clinton had the legal right to dismiss the travel office employees for any reason since they serve at the pleasure of the president, and independent counsel Robert Ray's report on the firings found that there was indeed "improper fiscal conduct" in the travel office -- two little facts that people like Bozell who trash Clinton over the travel office firings tend to ignore.

Further, Ray did not conclude that Hillary "lied" about her role in "Travelgate," as Bozell asserts. Rather, Ray states that Hillary made a statement that was "factually false" but "there is insufficient evidence to prove beyond a reasonable doubt that Mrs. Clinton's statements to this Office or to Congress were  knowingly false." There is more evidence to support the claim that Bozell is a liar on this issue than Hillary -- after all, Bozell has repeatedly demonstrated his malicious intent to perpetuate falsehoods despite awareness of the truth.

Posted by Terry K. at 1:08 PM EST
AIM Cites Only Examples of Democratic Nepotism
Topic: Accuracy in Media

A Dec. 10 Accuracy in Media article by Bethany Stotts promotes a article by Americans for Tax Reform's Grover Norquist claiming that "American political nepotism extends not just through the executive branch, but throughout Congress." While Stotts leads off with the example of George W. Bush following in the presidential footsteps of his father and notes that "The ATR report identified 15 members, 13 from the House and 2 from the Senate, who gained their seats immediately following their relatives’ resignation, retirement, or death. Of these 'legacy' Congressional seats," the seven members of Congress she then cites as participating in nepotism are all Democrats.

This ignores a particularly egregious example of nepotism currently under way on the GOP side of things: California Republican congressman and presidential candidate Duncan Hunter is retiring from Congress at the end of his term, and running for election to his seat is his son, also named Duncan Hunter.

Posted by Terry K. at 11:10 AM EST
MRC Slobbers All Over Newsmax's Positive Review of Bozell Book
Topic: NewsBusters

MRC director of communications Seton Motley continues his campaign for a highly coveted ConWebWatch profile by drooling all over Newsmax's Phil Brennan for penning an unsurprisingly positive review of Brent Bozell's anti-Hillary book, "Whitewash" -- as if Brennan would have dared to say anything negative about a conservative book.

In the headline of his Dec. 11 NewsBusters post, Motley wrote that the book was "reviewed expertly by Newsmax"; he reiterated the point in the first paragraph, stating that the book "was reviewed most excellently by Phil Brennan of and for the most excellent publication NewsMax." Motley copied-and-pasted a long excerpt of Brennan's review -- introduced as "some of the many extraordinary excerpts therefrom" -- then concluded: "It is always nice to have eminence acknowledged by and with eminence."

One has to wonder: Was Motley's shameless slobbering a condition of getting a positive review from Brennan? It's difficult to imagine a purported communications professional publicly embarassing himself in such a fashion except under coercion.

Posted by Terry K. at 1:43 AM EST
Updated: Wednesday, December 12, 2007 1:44 AM EST
WND Suddenly Nice to Rick Warren
Topic: WorldNetDaily

A Dec. 11 WorldNetDaily article by Art Moore stated that it was the first of a three-part interview with Rick Warren, the "Purpose-Driven Life" guy; the second part was posted Dec. 12. Moore takes a weird way of countering Warren's statements -- by attributing the other point of view to unnamed "critics":

  • "Many of his critics take exception to that inference about Islam and further argue that agreeing to "excesses" in the war on terror and apologizing for the Crusades actually reinforces al-Qaida and other movements that use the claims as pretexts for their global jihad."
  • "Critics also argue the Crusades were a defensive response to Islamic jihad, and today Muslims are the aggressors in most of the world's hot spots. Muslims aren't apologizing for this, yet the letter to the Islamic leaders essentially puts Christians in the position of taking the blame."
  • "But Warren's critics say, regardless of whether the state Syrian report was true, he was captured on a 50-second home video walking down a Damascus road mentioned in the book of Acts, Straight Street, saying Syria is 'a moderate country, and the official government rule and position is to not allow any extremism of any kind.'"

Moore makes no effort to corroborate in detail the claims by these "critics," let alone cite anyone specifically making these criticisms. That is likely because one of Warren's leading critics is, in fact, WorldNetDaily.

WND editor Joseph Farah has bashed Warren for traveling to Syria, then taunting Warren for not immediately responding to his attack: "Is the strategy now to ignore Farah? Is the strategy to pretend WND doesn't exist?" Farah then got into a name-calling war with Warren, as he detailed in a Dec. 26, 2006, column:

Warren falsely accuses me of caring more about politics than winning people to Christ. This is a malicious lie. It is because I care about evangelism, real evangelism – not selling books, not expanding my "ministry," not having my sermons broadcast on television – that I criticize those who edify hateful, anti-Christian, anti-Jewish politicians like [Syrian leader] Assad.


My criticism of Warren has been focused like a laser beam on an inexcusable, immoral action he took in Syria. Since calling him on it, he has lied repeatedly, told different audiences what they want to hear, made excuses, uttered virtually unintelligible gibberish about his experiences in the Middle East. 

WND has also run articles heavy on criticism of Warren for allowing Barack Obama and Hillary Clinton to speak at his church, as well as featuring someone calling Warren"an enabler and defender of evil" for his visit to Syria. (Moore finally names a critic at the very end of his Dec. 12 article, quoting Farah as saying he stands "by every word I wrote in those columns.")

Why is WND suddenly being nice to Warren now (even if Moore is dishonestly trying to undermine him with anonymous "critics")? Hard to say; perhaps WND got enough letters from Warren supporters that it realized that it needed to treat him fairly -- sadly, WND generally has to be cajoled into providing something approaching fair and balanced coverage -- or perhaps it was Warren himself who pointed out that WND has not given him a fair opportunity to respond to its criticism.

'Tis the season for giving, after all, and this is likely just a sop to get Warren and his supporters off WND's back for a while. Watch for WND to resume bashing Warren -- pretending it was never nice to him -- at the next available opportunity.

Posted by Terry K. at 1:14 AM EST
Updated: Wednesday, December 12, 2007 1:29 AM EST
Tuesday, December 11, 2007
'Long-Popular'? Not So Much
Topic: WorldNetDaily

The WorldNetDaily "This Day in History" page marking WND's 10th anniversary listed the 1999 creation of WorldNet magazine in its Dec. 10 entry:

WorldNet evolved from the long-popular monthly magazine published by WorldNetDaily called Dispatches. 

The magazine kept its name WorldNet until August 2001, when it was renamed to the current and popular title of Whistleblower. 

Is this magazine, in whatever it is called, really all that popular? Actually, no.

In a July 2004 affadavit it filed in the lawsuit against it by Clark Jones, WND stated (paragraph 15) that in 2000 -- the first full year of the magazine's existence under the WorldNet name -- that the magazine's circulation began the year at 1,171 and ended the year at 1,209. That's an increase of only 38 subscribers over an entire year.

We suspect that the magazine's circulation today is not much bigger than that, especially given its limited distribution by mail order only, high price, and lack of newsstand sales. The affadavit is the only instance we know of in which WND has publicly stated the circulation figures of the magazine.

Posted by Terry K. at 12:49 PM EST
Kessler Still Hearts Waterboarding
Topic: Newsmax

The headline of a Dec. 10 Newsmax articles read, "Waterboarding Is Not Torture." The former article cites; The latter article rehashes Newsmax's Ronald Kessler's claims that "Torture is normally defined as the infliction of severe pain, and while waterboarding induces fear because it simulates drowning, it does not inflict pain" -- a claim that has been debunked -- and that "Waterboarding was used only when the CIA believed a second wave of terrorist attacks was imminent" and "the information they ultimately provided helped stave off attacks that could have resulted in the deaths of tens of thousands of people" -- a questionable claim, as we also noted.

This article was juxtaposed in Newsmax's "Inside Cover" section by a wire article in which an interrogator of a suspect who was waterboarded called the technique torture.

So, who are you going to believe? A Bush fluffer who has an interest in downplaying waterboarding, or the guy who actually did the deed? 

Posted by Terry K. at 10:51 AM EST
MRC-Fox News Appearance Watch
Topic: Media Research Center

A Dec. 10 appearance by the MRC's Rich Noyes on Fox News' "The O'Reilly Factor" followed the template in that Noyes appeared solo, though O'Reilly did note that the MRC is conservative.

O'Reilly, in his "Talking Points Memo" section, mentioned the MRC's Dec. 4 "Media Reality Check" claiming that the networks have reduced their coverage of Iraq because the U.S. is doing better there, but he did not mention the Project for Excellence in Journalism study finding that Fox News' coverage of the Iraq war was much less than other cable networks at a time when the U.S. was doing badly there -- and, in fact, had covered Anna Nicole Smith more intensely than the war during that time. The MRC similarly makes no mention of the PEJ study in its report.

Posted by Terry K. at 10:27 AM EST
Timmerman Peddles Neocons' CIA Conspiracy Theory
Topic: Newsmax

With the revelation that the recently released National Intelligence Estimate concluded that Iran stopped developing nuclear weapons in 2003, conservatives have been frantically spinning those results. Chief among the spinners is Newsmax's Kenneth Timmerman, who has dragged a conspiracy theory into the mix.

In a Dec. 4 article, Timmerman claimed that the report "was coordinated and written by former State Department political and intelligence analysts — not by more seasoned members of the U.S. intelligence community" and that the claim that Iran suspended its nuclear weapons program "is based on a single, unvetted source who provided information to a foreign intelligence service and has not been interviewed directly by the United States." Timmerman then goes on to bash each of the analysts he claims were responsible for the NIE.

Timmerman builds on the conspiracy in a Dec. 6 article, in which he claims that Republicans "suspect that 'shadow warriors' opposed to the president are skewing the intelligence for political ends." Gee, what a coincidence -- Timmerman just happens to have published a book called "Shadow Warriors" in he makes that very same claim. 

Timmerman goes on to quote an anonymous (of course) source as saying, "This is CIA pay-back to the president for having made them, not FBI, take the rap for the failures that led up to 9/11." 

The idea that doves in the intelligence community are deliberately undermining the Bush administration for political purposes underpins not only Timmerman's book but also Rowan Scarborough's book "Sabotage: America's Enemies in the CIA." Funny, we don't recall them considering the idea that the Bush aministration is acting with political motives as well. Noted neocon John Podhoretz has made a similar claim.

Timmerman and Scarborough, if you'll recall, teamed up to bash Michael Sulick, a longtime CIA official who fell out of favor under CIA director Porter Goss and returned to the agency after Goss left. Both Timmerman and Scarborough remain big supporters of Goss. (Scarborough, a reporter for the Washington Examiner at the time, wrote a less inflammatory article a few days later, then "retired" from the Examiner shortly afterwards.)

The funny thing about that is that Newsmax's Ronald Kessler -- himself no slouch in the Bush-fluffing and CIA-lionizing department -- has his own version of the Sulick episode that doesn't quite jibe with that of fellow Newsmaxer Timmerman. In a Dec. 8 article claiming that the person responsible for destroying CIA tapes of coercive interrogation of terrorism suspects was Jose Rodriguez Jr., the head of the CIA’s Directorate of Operations under Goss, Kessler wrote:

At the same time, some CIA operatives suggest that Rodriguez felt he could get away with ordering the destruction on his own because CIA management was so dysfunctional under Goss. Goss surrounded himself with a tight circle of former Capitol Hill aides who engaged in ego battles with widely admired and successful CIA officers.

 One example was Stephen R. Kappes, a former Moscow and Kuwait Station chief who played a pivotal role in secret talks that led Muammar al-Qaddafi of Libya to give up his program to develop weapons of mass destruction. Kappes resigned from the CIA when Patrick Murray, who was chief of staff to Goss, ordered Kappes to fire his deputy, Michael Sulick, after Sulick criticized Murray over the nasty way he had treated another CIA officer. [Goss replacement Michael] Hayden has since brought Kappes back to the agency, promoting him to deputy director.

Hmmm. That's not the story Timmerman and Scarborough told. Will we see an intra-Newsmax war over just how much Goss sucked as DNI?

Posted by Terry K. at 1:24 AM EST
Updated: Thursday, December 13, 2007 12:35 AM EST
Monday, December 10, 2007
Will WND Tell Its Readers Killer Was Homeschooled?
Topic: WorldNetDaily


We're learning more about Matthew Murray, the man believed to have killed four people outside a Colorado church and at a missionary training school. The AP is reporting:

Matthew Murray lived there along with a brother, Christopher, 21, a student at Oral Roberts University in Tulsa, Okla. In a search warrant affidavit, investigators said Matthew Murray attended a home-based computer school and had worked at his computer for three to five hours a day for the past two years.

A neighbor, Cody Askeland, 19, said the brothers were home-schooled, describing the whole family as "very, very religious."

Meanwhile, a Dec. 10 WorldNetDaily article by Bob Unruh also includes information on Murray's background -- but not the fact that he was homeschooled.

As we've detailed, WND has a problem reporting on homeschoolers gone bad, even though it is eager to report bad news about public (government) schools. Also, as we've noted, Unruh's own children are homeschooled (as are WND editor Joseph Farah's), so he's as unlikely to report bad news about them as he is likely to defend them.

UPDATE: A Dec. 11 unbylined WND article ever-so-briefly notes that Murray was homeschooled, but it's buried far down in the article, and it certainly doesn't dwell on the subject. The article goes on to quote from a discussion board what will likely be the way WND will explain away the homeschooling stuff: "Two words: DEMONIC POSSESSION."

We've previously noted how WND blamed Andrea Yates' killing of her children on her use of antidepressants, ignoring that Yates and her husband were followers of an ultra-fundamentalist street preacher. 

Posted by Terry K. at 10:50 PM EST
Updated: Wednesday, December 12, 2007 11:25 AM EST
Gore Derangement Syndrome Watch
Topic: WorldNetDaily

A Dec. 10 WorldNetDaily column by Joseph Farah noting a "United Kingdom court ruling smacking down Al Gore's 'An Inconvenient Truth' as shameless political fantasy unfit for schoolchildren" praised the person under whose name the suit was filed as "the UK parent-hero, Stuart Dimmock," who is "one obscure parent who battled, like David vs. Goliath, the national education establishment in the United Kingdom and won!"

This continued a theme Farah established in his Dec. 8 column, in which he called Dimmock "the father of a secondary school student who would have been victimized by the decision of the education bureaucrats. May God increase his flock."

Farah then attacked Gore for pointing out the forces behind Dimmock's lawsuit:

[W]hat Al Gore did was to make scurrilous and unsubstantiated accusations about the concerned parent who brought the case to court, at some personal sacrifice, to protect his child from the mental abuse of being forced to watch "An Inconvenient Truth."

Gore spokeswoman Kalee Kreider questioned in a Washington Post online blog whether Dimmock paid for his legal expenses himself or got help from others. Since she could not determine the answer to this question puzzling her, she determined that Dimmock's "motives are quite suspect."

If this is not a case of the pot calling the kettle black, I don't think I've ever seen one.

But as we've pointed out -- and Farah didn't -- Dimmock did, in fact, have some powerful interests behind him: The UK Observer reported that Dimmock's case was supported by a powerful network of business interests with close links to the fuel and mining lobbies, as well as conservative British politicians.

Farah also fails to note that the British judge who ruled on the scientific "errors" also found (as we noted) that "An Inconvenient Truth" is "broadly accurate" in its presentation of climate change and that "four main scientific hypotheses" put forward in the film are "very well supported by research published in respected, peer-reviewed journals and accords with the latest conclusions of the IPCC [Intergovernmental Panel on Climate Change]." WND similarly failed to note this in its original report on the ruling, which erroneously claimed that 11 inaccuracies were found (only nine were).

Posted by Terry K. at 12:01 PM EST
Updated: Monday, December 10, 2007 12:14 PM EST
Sheppard Still Lacks Evidence for Greedy Gore Hypothesis
Topic: NewsBusters

Noel Sheppard had an easy time of writing the headline for a Dec. 9 post: He just lifted it from the British Daily Mail article he cites. And the hed -- "Gore Criticised for Lining His Own Pockets" -- just happens to fit in with Sheppard's big conspiracy theory, that Al Gore doesn't care about acrtually fighting global warming and is an activist merely for the money. It's a claim for which, as we've noted, Sheppard has yet to provide any solid evidence, and he offers none here, despite a headline tailor-made for him.

Sheppard gleefully reported the claim in the Daily Mail article that a speech Gore gave in Britain was boring and he "was being very precious and demanded his own VIP room before the event." Sheppard exclaimed in response: "How long has NewsBusters been telling you that this whole charade is about Gore getting rich?" adding, "When will people learn that the only cause Al Gore has ever been concerned with is himself?"

But Sheppard doesn't note that the Daily Mail is a right-wing paper and the person the Daily Mail quoted making the accusation is anonymous, so this is yet another example of dubious evidence that doesn't exactly support his claim of Gore's purported greediness.

Posted by Terry K. at 1:30 AM EST
Sunday, December 9, 2007
AIM Still Trying to Smear WaPo Reporter
Topic: Accuracy in Media

More than two years after the Washington Post's Dana Priest first reported on the existence of secret CIA-run prisons for suspected terrorists, for which she won a Pulitzer Prize, Accuracy in Media is still attacking her reporting and engaging in personal attacks on her.

A Dec. 4 AIM Report -- unbylined, but probably written by Cliff Kincaid, Priest's chief AIM nemesis, as we've previously reported -- starts by going the personal-attack route, citing her speaking fees to assert that winning the Pulitzer "has been quite lucrative" for priest. AIM goes on to claim that Priest's story plagiarized the work of British journalist Stephen Grey, who had reported on the secret prisons a year and a half earlier.

AIM then swiftly undermines its own accusation:

Regarding Dana Priest of the Post, Grey told AIM that he had "no contact" with her prior to her Pulitzer Prize-winning "secret prisons" story and that he had "hardly worked" that angle before that point." He added that "…it would be hard to argue that I did her spadework. For the record, I think she richly deserved her Pulitzer." In the past, Priest has declined to comment on the identity of her sources of information. AIM left a telephone message for Priest, asking whether she was familiar with Grey's work before she wrote her "secret prisons" story.  She did not respond.

And, in true ConWeb fashion, AIM decided that what Grey told them is irrelevant:

The issue is not whether they had personal contact but whether Priest advanced the story beyond what Grey had already written, and whether their efforts have made Americans more vulnerable to a terrorist attack.

For his part, Grey's book doesn't give Priest credit for uncovering very much. In fact, he notes only that Priest made a "specific allegation that Eastern Europe had been used for secret jails." This is hardly Pulitzer Prize-winning material.

It's clear that he doesn't credit her for breaking the "secret prisons" story because he believes he is the one who did so. In fact, Grey refers to his own May 17, 2004, New Statesman article as a "long piece" that uncovered "a whole network of terrorist prisoners."

So Grey's claim that he "hardly worked" the secret prison story seems mainly designed to avoid being tough on Priest for borrowing from his work on the subject.

AIM also replayed Kincaid's old semantics card -- that although the facilities in question were secret and people were imprisoned, they weren't really secret prisons -- bashing Priest's "tabloid treatment of the controversy" by "referring to places where terrorists were held as a 'covert prison system,' a 'hidden global internment network,' a 'secret detention system,' and 'secret prisons.'" AIM added: "She also referred to the CIA using 'a Soviet-era compound in Eastern Europe,' a clear attempt to imply that the U.S. had established a system of gulags." It's also a clear attempt to establish the fact that the CIA, uh, used a Soviet-era compound in Eastern Europe. It's a fact that even AIM itself doesn't dispute. Why shouldn't it be reported? And why does AIM apparently think such a simple, uncontested fact should be suppressed?

Posted by Terry K. at 11:22 AM EST
Saturday, December 8, 2007
NewsBusters Misleads on Prof's Hillary Link
Topic: NewsBusters

A Dec. 7 NewsBusters post by Seton Motley attacks a politicial science professor who was not appropriately effusive about Mitt Romney's religion speech as a "Hillary plant" -- because, apparently, anyone who didn't call the speech the greatest thing since sliced bread must automatically be assumed to be on Hillary's payroll -- but he doesn't tell the full story.

Motley wrote that Costas Panagopoulos was "rightly (if only partially) identified as 'a political science professor at Fordham University,'" adding:

There is only one little problem with going to this guy for his thoughts on all things either Romney, Republican or Rodham: he is an ex-Hillary Clinton staffer.

How do we know this?  How did we ferret out this subterranean knowledge?  We checked his website's biography.  Second paragraph, first sentence.

We are positively exhausted after the extensive, laborious effort to track down this tidbit.

We checked the bio too, and it seems that Motley was too tuckered out from his effort to properly cite and put into context Panagopoulos' link to Hillary. From the bio:

Dr. Panagopoulos was selected by the American Political Science Association as a Congressional Fellow during 2004-2005, and he served in the office of Senator Hillary Rodham Clinton (D-NY).

What is the APSA congressional fellows program? It describes itself as "the nation's oldest and most prestigious congressional fellowship. ... For nine months, select political scientists, journalists, doctors, federal executives and international scholars gain 'hands on' understanding of the legislative process by serving on congressional staffs." The program as it applies to political scientists like Panagopoulos "give[s] early- to mid-career political scientists an opportunity to learn more about Congress and the legislative process through direct participation."

In other words, Hillary didn't hire Panagopoulos; he was on a research fellowship that placed him in her office, and it likely didn't matter to him which member of Congress he worked for. In fact, one could argue that it was in recognition of Panagopoulos' skills as a political scientist that he was placed with such a high-profile congressperson as Clinton. For Motley to dismiss Panagopoulos as a "Hillary plant" is disingenous and even false, since he offers no evidence that Clinton is sending Panagopoulos out to speak for her.

While Motley bashes Panagopoulos' "analytical stylings" on Romney's speech, he doesn't contradict any of them, and the one quote Motley cites -- in which he points out that Romney was trying "to placate voters who are apprehensive about him as a Mormon or as a flip-flopper" and added, "But I am not convinced he was successful in doing either" -- is not exactly a partisan observation.

We've previously noted Motley's cheap shots against journalists. If he keeps this up, he will earn himself a place with Mark Finkelstein, Noel Sheppard and Warner Todd Huston as the subject of a highly coveted NewsBusted profile.

Posted by Terry K. at 12:03 PM EST
WND Treats Another Misleading Folger Claim As Truth
Topic: WorldNetDaily

The last time WorldNetDaily treated columnist Janet Folger's claims as fact, we discovered that they actually ranged from highly exaggerated to utterly false. So when WND authoritatively cited Folger again, the logical thing to do is investigate whether Folger was exaggerating here too -- WND certainly won't do this, since it made clear its preference for right-wing talking points over the truth.

In a Dec. 7 article -- in which we previously pointed out its biased descriptions of an anti-discrimination law and an anti-gay preacher who opposes it -- WND stated:

WND columnist Janet Folger earlier warned in a commentary called "Pastors: Act now or prepare for jail," that in New Hampshire, a crime that typically carries a sentence of 3 1/2 years was "enhanced" to 30 years because a robber shouted an anti-homosexual name at his victim.

The article linked to an April 24 column in which Folger wrote:

Robbing someone outside a convenience store is a Class-B felony in New Hampshire, which typically carries a sentence of three and a half to seven years in state prison along with a $4,000 fine. But according to Assistant County Attorney Roger Chadwick, if convicted of a "hate crime" (shouting an anti-homosexual name), the sentence becomes "enhanced" by 23-26 1/2 years – turning a three-year sentence into a 30-year sentence.

Oh, and it's not a hypothetical. According to the New Hampshire Union Leader, John Guimond, 23, faced those charges. He was charged with stealing a cell phone from a homosexual man, 24, and his underage "male partner" (a statutory rape violation), after approaching them in a parking lot.

Stealing is a bad thing to do. But keep in mind, no weapon was used, no injury sustained. Just that mean name – something far, far worse. Think about it for a minute. If saying a mean anti-homosexual word adds an additional 23-26 ½ years to a sentence, and people live to around 80, that penalty is one-fourth of your life for the words you say. And while this was in addition to a robbery penalty, how much of a jump would it really be to penalize the speech "infraction" alone? And just what constitutes an "anti-gay epithet"? Would an "anti-gay epithet" be to say, "Homosexuality is a sin," or "Homosexuals should repent"? What if you informed someone that "Homosexuality is harmful to your health"? If I were you, I wouldn't try it in New Hampshire.

Folger fails to mention one important detail: Guimond was never sentenced on the hate-crime charge. As a March 10, 2005, Manchester, N.H., Union Leader article reported (h/t Good As You), Guimond pleaded guilty to the robbery charge in exchange for dropping two other hate crime-related charges. Indeed, it appears that prosecutors decided that the evidence ultimately didn't sustain the hate-crime charges. From the article:

"I think he targeted them for the usual reasons that someone would target another for a robbery," said Assistant County Attorney Shawn Sweeney, who prosecuted Guimond. "He was stealing from them."

In other words, the criminal justice system worked as it was supposed to by ultimately dropping a charge for which the prosecution apparently had insufficient evidence, something Folger -- and WND -- curiously (but, sadly, not suprisingly) failed to tell their readers.

Posted by Terry K. at 1:00 AM EST
Updated: Saturday, December 8, 2007 1:01 AM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« December 2007 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google