ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Monday, June 26, 2006
MRC Press Releases Toe Party Line
Topic: Media Research Center
Two recent Media Research Center press releases might as well be GOP press releases.

A June 23 release bashing "top media" for not reporting Sen. Rick Santorum's claim that "[i]t is now a definitive fact that there were WMDs in Iraq," as did MRC's initial reporting on it earlier, fails to note one important fact: the found munitions were degraded from being leftovers from the 1980s and likely unusable as weapons of mass destruction as most people understand it.

A June 26 release quotes MRC chief Brent Bozell heartily endorsing the idea of charging the New York Times with treason for reporting on a secret financial monitoring program used to trace terrorists. Bozell said the Times "will stop at nothing to propel its liberal agenda, not even jeopardizing our national security" and is "deliberately pushing a left-wing agenda," but he offers no evidence that reporting on something a Republican administration wanted to keep secret is evidence of a "left-wing" agenda, or that revealing the existence of the program is "jeopardizing our national security."

Why are people donating good money to the RNC when the MRC is doing the same thing? Media criticism it ain't.

Posted by Terry K. at 6:56 PM EDT
On Burying Negative News
Topic: Newsmax
In a June 26 article, NewsMax complained that the New York Times "buried a report" that Rep. Peter King was urging the Bush administration to seek criminal charges against the Times for reporting on a secret financial-monitoring program used to trace terrorists.

How is this any different than NewsMax's own longtime refusal to disclose its ownership to its readers? We were the first to report in 2002 (four years after NewsMax's founding) that Richard Mellon Scaife is an investor in NewsMax -- something that would be relevant to readers given Scaife's longtime antipathy toward the Clintons and NewsMax's anti-Clintonism -- and that came to light only because NewsMax filed for an IPO (later abandoned). Still, it was not until June 2005 that NewsMax put this information on its website for readers to see -- and that was only because the New York Times reported it.

Burying something far down in a story and burying something for seven years are two different things. NewsMax, having done the latter, should know the difference.

Posted by Terry K. at 1:08 PM EDT
New Article: Cuckoo for Coulter
Topic: The ConWeb
Will Ann Coulter ever say or write something so offensive that she will lose the ConWeb's support? She hasn't yet. Read more.

Posted by Terry K. at 12:35 AM EDT
Saturday, June 24, 2006
WND Fails to Disclose Bias Behind Poll
Topic: WorldNetDaily
A June 24 WorldNetDaily article by Aaron Klein reports on a poll that claims "Seventy percent of Israelis oppose Prime Minister Ehud Olmert's planned withdrawal from Judea and Samaria." Klein describes the poll only as being "commissioned by a local company and supervised by American strategist Arthur Finkelstein."

What Klein doesn't tell you is that during the March 2006 parliamentary elections, Finkelstein worked for the Yisrael Beitenu party, which the UK paper the Telegraph describes as an "ultra-nationalist" party that originally wanted to expel all Palestinians to Jordan. During the 2006 election, the party somewhat moderated its positions, conceding the inevitability of a Palestinian state, but only through "a population and territorial swap that gerrymanders Israeli Arabs into the Palestinian state," according to the Washington Institute for Near East Policy. The party is not a member of the Kadima-led ruling coalition. Klein himself wrote in June 2004 that Yisrael Beitenu's leader, Avigdor Lieberman, "led the opposition to Sharon's plan to withdraw troops and all settlements from the Gaza Strip, and several settlements from the West Bank."

Therefore, with such partisan opposition to Olmert, coupled with Klein's reluctance to divulge any more information about the poll, its results are suspect.

Finkelstein, by the way, is a longtime U.S. conservative activist who married his gay partner last year.

Posted by Terry K. at 11:02 AM EDT
Friday, June 23, 2006
GOP Talking Points = Media Criticism
Topic: NewsBusters
Dear Clay Waters:

You might have more credibility as a media critic if you didn't reflexively take the partisan positions of the Bush administration in your June 23 NewsBusters post (and Times Watch item) bashing the New York Times for writing about a Bush administration program to examine thousands of banking transactions without a warrant in order to monitor alleged transactions by alleged terrorists.

First, you use the term "terrorist surveillance program" -- the Bush administration's preferred term for this and the warrantless surveillance program previously exposed. Given that terrorists aren't the only ones being surveilled through these programs -- thousands of innocent people are, too -- it's also an inaccurate term.

Second, you appear to assume without evidence that a Bush administration is telling the truth when she says the program" is working to protect our citizens" but that Times editor Bill Keller is being disingenuous or lying when he says that "the administration's extraordinary access to this vast repository of international financial data, however carefully targeted use of it may be, is a matter of public interest."

If your media criticism sounded less like Republican talking points, you might have a little more credibility as a media critic.



Posted by Terry K. at 9:51 PM EDT
ConWeb Downplays A Certain Inconvenient Fact on Alleged WMD Find
Topic: The ConWeb
The ConWeb is playing up Sen. Rick Santorum's assertion that weapons of mass destruction in the form of munitions containing sarin or mustard gas were found in Iraq -- and glossing over the fact that the munitons were degraded and apparently not a threat as a WMD.

At NewsBusters, Brent Baker claimed when Keith Olbermann pointed out that particular fact, he did so "condescendingly" (Baker repeated the claim in a June 23 CyberAlert). Dave Pierre didn't mention the degraded state of the munitions at all. Both Baker and Tim Graham take the technicality approach that the find proves liberals wrong, however worthless those weapons are; in Baker's words: "Though these are not the weapons the Bush administration used to justify going to war, since they date from before the 1991 Gulf War, they do undermine the claims of those on the left -- too often repeated by members of the media -- that 'no' WMD existed in Iraq."

At WorldNetDaily, a June 21 news article played up the claim while burying the functional uselessness of those weapons. The article quoted "former U.N. weapons inspector" Tim Trevan, appearing on Fox News, claiming that "the weapons could still have posed a danger, even in a deteriorated state" -- not as a weapon but, rather, from just sitting here: "It goes from a liquid to a gooey mass."

WND columnists Kevin McCullough and Melanie Morgan trumpeted the find without mentioning the uselessness of those weapons., meanwhile, also takes the technicality road -- with a self-promotion twist -- as its corporate bretheren at NewsBusters by claiming that the find "confirm[s] reporting in 2004 by Cybercast News Service that Iraqi dictator Saddam Hussein possessed weapons of mass destruction, including mustard gas, when his country was invaded by coalition forces." It too downplays the degraded state of the munitions, insisting that the declassified report that contains the finding "appears to contradict" the claim that weapons were degraded, stating that "While agents degrade over time, chemical warfare agents remain hazardous and potentially lethal." That appears to refer to what Trevan said on Fox News -- that the danger is not from being used as a weapon but from just sitting there. In other words, you have walk up and touch that gooey mass leaking out of the munition for it to be a danger to you.

Posted by Terry K. at 11:43 AM EDT
WND Deceives on Darwinism
Topic: WorldNetDaily
A June 22 WorldNetDaily article touts that "More than 600 scientists holding doctoral degrees have gone on the record expressing skepticism about Darwin's theory of evolution and calling for critical examination of the evidence cited in its support."

If this sounds familiar, it should. WND did this same basic story back in February, when the list had 500 signatures. WND fails to make clear that this is the exact same petition it wrote about in February. Nothing newsworthy has happened on this front since then, other than getting a few more signatures and the pro-creationist Discovery Institute, which maintains the petition, issuing a press release -- which WND rewrote into this article.

As it did then, WND also fails to note that many of the signatories hold doctorates in fields other than biology that have little or no contact with evolutionary theory.

Posted by Terry K. at 12:07 AM EDT
Thursday, June 22, 2006
Another Reminder
Topic: NewsBusters
Most of the people who write for the Media Research Center look at the media only through a conservative political prism and, thus, every issue the media faces has at least something to do with alleged media bias. This results in things like Mithridate Ombud's June 21 NewsBusters post, in which he/she/it suggests the following remedy for declining newspaper circulation:

Here's a suggestion for all you newspaper VP's. Why don't you get rid of the bias, the America-hating columnists, the socialist editorials, and the reporters pushing a gay/lesbian/transgendered/illegal alien/pro-abortion/anti-God/anti-gun agenda?

Ombud has apparently never heard of the paradigm shift from print to online and the commoditization of news.

The pseudonymously named Ombud, if you'll recall, is the same person who thinks that journalists lack souls. No wonder Ombud doesn't use his/her real name -- he/she would have to stand behind such a statement.

Posted by Terry K. at 6:03 PM EDT
Snip, Snip
Topic: NewsBusters
A June 22 NewsBusters post by Matthew Sheffield made an interesting edit in repeating a Seattle Post-Intelligencer column on the less-than-dignified departures of both Dan Rather and Connie Chung from their respective TV gigs. Here's one paragraph that Sheffield didn't include, even though it contains a presumably sufficient amount of Rather-bashing for him (emphasis ours):

When one's steadily sinking career sails off a cliff after a reporting misstep, and said misstep involves a story, however true, that questions the president's National Guard service without having authenticated paperwork to back it up, it's time to retire.

One has to wonder: Is it MRC policy never to admit that parts of Rather's Bush National Guard story are true?

Posted by Terry K. at 2:00 PM EDT
Updated: Thursday, June 22, 2006 3:22 PM EDT
Headline of the Day
"Benedict Arnold Was a 'War Hero,' Too"

-- Headline on a June 22 column by Christopher Adamo attacking Sens. John Murtha and John Kerry as "not 'patriotic' nor are they voices of the 'loyal opposition,' for they can be neither patriotic nor loyal when 'carrying the water' for the mortal enemies of America."

Posted by Terry K. at 10:47 AM EDT
Wednesday, June 21, 2006
AIM Hauls Out the Tabloid Canard
Topic: Accuracy in Media
Today's alternate-universe quote of the day comes from Accuracy in Media's Cliff Kincaid, who claimed in a June 21 column floating the idea that a supermarket tabloid's sensational stories about President Bush are "political dirty tricks":

The right may be saddled with the embarrassing Ann Coulter, who accused a group of 9/11 widows of being "witches" and "harpies" and enjoying their husbands' deaths, but the left has to answer for Wayne Madsen, who is sticking by his sensational claim that President George Bush is having an extramarital affair with Secretary of State Condoleezza Rice.

Madsen's main offense here is being a source for a supermarket tabloid. Let's see ... Coulter: Hundreds of thousands of books in print, currently at the top of the New York Times bestseller list, appears on Today and Jay Leno. Madsen: Uh ... never heard of him. Not exactly the equivalent that Kincaid wants you to think.

Kincaid also plays the liberal-tabloid-media canard, noting that "one of the main financial sponsors" of American Media, Inc., publisher of the tabloids that are printing the sleazy Bush articles to which Kincaid is taking offense, "is Evercore Partners, an investment firm whose chairman is former Clinton Administration Treasury official Roger C. Altman," darkly suggesting there are "politics involved with the latest attack on Bush."

As we've previously noted, the Evercore-American Media connection is one that the ConWeb likes to haul out when it's convenient, ignoring the fact that the tabs also exposed Jesse Jackson's love child and repeated affair allegations about Bill Clinton. We don't recall Kincaid getting his knickers in a twist about that. In other words, in Kincaid's view, tabloids are truthful when they report nasty gossip about Democrats but are lying when they report nasty gossip about Republicans. (NewsMax has a particularly extreme love-hate relationship with the tabloids.)

With Kincaid's history of factually deficient attacks, obsession with lesbianism and the dubious insinuation contained here, a more apt person to whom Kincaid should be likening Madsen is not Coulter but himself.

Posted by Terry K. at 6:13 PM EDT
A Reminder
Topic: Media Research Center
In all of its most recent attacks on Dan Rather -- Brent Bozell's column, his MRC "Profile in Bias," Brent Baker's attacks on farewells dedicated to him, even a September 2005 CyberAlert item in which Rather defends the story -- the Media Research Center never disproves Rather's assertion that there is anything inaccurate in the parts of the Bush National Guard story that had nothing to do with the dubious documents. As Media Matters points out, there is plenty of evidence outside of those documents to support that claim.

Yet, as it continues to paint a broad, misleading brush over Rather, a June 21 NewsBusters item by Greg Sheffield repeats an Alan Caruba column castigating the media doing the same thing to Ann Coulter.

Posted by Terry K. at 5:27 PM EDT
CNS Labeling Bias Watch
The headline of a June 21 article by Alison Espach uses the conservative term "pro-aborts" to describe what the article itself calls "a professional group of abortion providers."

Meanwhile, a June 19 CNS article by Susan Jones provides no ideological descriptor for the American Center for Law and Justice, despite its clear conservative leanings. Perhaps that's because Jones' article is essentially a rewrite of an ACLJ press release, and the only person quoted in it is ACLJ chief counsel Jay Sekulow.

Posted by Terry K. at 4:07 PM EDT
WND Smackdown!, Part 2
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily's Joseph Farah uses today's column to respond to Rebecca Hagelin's column yesterday attacking him for attacking the Heritage Foundation (where Hagelin works) and one of its major contributors in his Monday column. This is mostly about posturing -- Farah wants to paint himself as caring only about the issues and anyone who disagrees with him as motivated by money and popularity (as if Farah and WND are never motivated by that).

Farah disingenously paints the conflict as "the nature of WND. How many publishers would permit gratuitous slicing and dicing of themselves by one of their own weekly columnists?" In fact, the nature of WND is to highlight only its most extreme critics and portray them as representative of all its critics; its promotion of David Kupelian's book "The Marketing of Evil" is an example. (Another example: WND has yet to publicly acknowledge the existence of ConWebWatch, perhaps because we engage in fact-based journalistic criticism of WND.)

Farah also fails to mention that Hagelin is a former WND employee, which is likely the only reason WND printed her attack on Farah in the first place. Without that previous professional relationship, it probabaly would not have seen the light of day there.

Posted by Terry K. at 11:24 AM EDT
Updated: Wednesday, June 21, 2006 11:25 AM EDT
Tuesday, June 20, 2006
Timmerman's Faulty Intelligence
Topic: Newsmax
A June 21 (but posted today) NewsMax article by Kenneth Timmerman on Rep. Peter Hoekstra's views of intelligence matters repeats an unsubstantiated claim and ignores other facts.

Timmerman wrote that fired CIA agent Mary McCarthy "was identified in the media as having leaked information on the CIA secret prisons to Washington Post reporter Dana Priest." In fact, those reports, issued when the story of McCarthy firing first broke, have since been contradicted; a senior intelligence official told the Washington Post that the CIA "is not asserting that McCarthy was a key source of Priest's award-winning articles last year disclosing the agency's secret prisons."

Timmerman also plays up Hoekstra's claims that the firing of CIA director Porter Goss was "outrageous," blaming an "entrenched bureaucracy" who opposed Goss's efforts to reform the CIA. But Timmerman fails to note one significant factor in Goss' resignation: Kyle "Dusty" Foggo, whom Goss hired as the CIA's number-three man. Investigators are checking to Foggo's possible links to the bribery scandal that brought down Randy "Duke" Cunningham, and the New York Daily News and Newsweek have reported that Goss' failure to deal with Foggo was a factor is his own forced departure.

Posted by Terry K. at 4:41 PM EDT
Updated: Tuesday, June 20, 2006 4:43 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« June 2006 »
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google