ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Tuesday, March 28, 2006
Less-Than-Wholeness, Part 2
Topic: WorldNetDaily
In her second Schiavo commentary of the week, Diana Lynne continues her disingenous attack on Jon Eisenberg. Citing Eisenberg's claim that "For the religious Right, Terri Schiavo was a tool to be used," Lynne wrote: "In my column yesterday, I explained how the simple chronology of the Schiavo case proved the exact opposite – Terri Schiavo was a tool used by the liberal Left."

Well, no. As we noted last time, Lynne never denied nor disproved Eisenberg's claim; she has merely claimed that "right-to-die" forces were working on the Terri Schiavo before "right-to-life" forces got involved with it. Chronology does not disprove Eisenberg's claim; perhaps Lynne is playing that angle up to obscure that fact.

Additinally, Lynne has also not proved that the "liberal Left" was involved in the case. The ACLU is not "liberal Left," no matter how often Joseph Farah wants to believe it is; nor does Lynne offer any evidence that George Felos or any of the other "right-to-die" organizations that worked on Michael Schiavo's side are "liberal Left."

Lynne also tries to paint the entire push to add advance-directive statutes in every state as some vast left-wing conspiracy, but all she does is play guilt by association by throwing around the names of liberal bogeymen like George Soros and Bill Moyers. She never proves the allegedly inherent left-wingness of advance directives.

We also noticed that WND is still calling Lynne's book on the Schiavo case "comprehensive," which it isn't.

And again, Lynne fails to mention Randall Terry or Gary McCullough.

Posted by Terry K. at 11:00 PM EST
Topic: WorldNetDaily
Your laugh of the day, courtesy of WorldNetDaily editor Joseph Farah's March 28 column:

Well, it just so happens that I did spend 30 years working in the old newspaper business when the standards of writing, reporting and accuracy were somewhat higher than they are today. In fact, I ran some of those great old papers – some of them substantially bigger than the Boston Herald, by the way.

I've tried to bring those old-fashioned standards and practices to the New Media. In fact, I think I'm alone in having done that. (Maybe someone could straighten me out if I'm unfairly overlooking worthy competition.)

You mean such "old-fashioned standards and practices" as plagiarism, false claims and unfair reporting?

As for "worthy competition" in those departments that Farah might be "unfairly overlooking," Ben Domenech comes immediately to mind.

Posted by Terry K. at 12:42 PM EST
WND Promotes Netanyahu
Topic: WorldNetDaily
In putting together our article on Aaron Klein's WorldNetDaily coverage of the Israeli election, we were aware that Klein hadn't come through on one aspect of his campaign of attacking Ehud Olmert: the fawning pro-Benjamin Netanyahu article. Today, he fills that void by sneaking one in under the wire of today's election.

A March 28 article by Klein uncritically repeats Netanyahu's claim that "Without a strong Likud, we will not have sovereignty in Jerusalem." Most of the rest of Klein's article is rehash of previous articles attacking Olmert's Kadima party for suggesting a division of Jerusalem -- though for the first time, Klein acknowledges that Netanyahu's Likud party is "expected to come in third place at today's ballots." But even then, Klein tried to put a positive spin on that bit of bad news, claiming that "low voter turn out and the largely unpolled younger voters could sway elections in Likud's favor." As we previously noted, WND is playing up the claim that polls showing Likud behind are inaccurate.

Posted by Terry K. at 12:26 PM EST
Name That Domain Owner
Topic: NewsBusters
From a March 27 NewsBusters post by Matthew Sheffield:

WaPo's Howie Kurtz solves what he calls a "minor mystery" of who is behind Turns out it was one of those nefarious NewsBusters, Ian Schwartz. Howie shouldn't take too much pride in his findings, though, since anyone could've discovered it doing a whois of the domain.

Sheffield is wrong. A WhoIs search for the owner of reveals it to be registered under a company called Domains by Proxy, a company whose purpose is to obscure the owners of domain names. Schwartz's name is nowhere to be found in the WhoIs listing. That's why Kurtz called it a "minor mystery," Matt.

Posted by Terry K. at 12:51 AM EST
New Article: Swift-Boating Goes to the Promised Land
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily gives Israel's prime minister the John Kerry treatment prior to that country's election. Read more.

Posted by Terry K. at 12:29 AM EST
Monday, March 27, 2006
Pre-Emptive Excuse
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily is linking to an article claiming that "the margin of error of pre-election polls presented to the Israeli public is too large to show an accurate picture of what will unfold on Election Day."

Why? Becuase Israeli election polls are showing the Kadima party winning, and the anti-Kadima WND needs to have an excuse at the ready to explain why its preferred party, Likud, is as far down as third place in some polls.

Posted by Terry K. at 9:18 PM EST
Jerome Corsi, Plagiarist?
Topic: WorldNetDaily
As part of the fallout over Ben Domenech's plagiarism, Ann Coulter wannabe Debbie Schlussel (remember her? She's the one who thinks that two phone calls from a congressmen she criticized is the same thing as stalking) reminds us (via Crooks and Liars) that she has previously accused WorldNetDaily columnist and author Jerome Corsi of stealing portions of one of her columns. After complaining, she got WND to add a link to her column from Corsi's piece.

As an ex-WND columnist, Schlussel should know that Corsi was just following the example of his boss, Joesph Farah.

Posted by Terry K. at 3:47 PM EST
More Less-Than-Wholeness
Topic: WorldNetDaily
With the first anniversary of Terri Schiavo's death coming up, we had a feeling that Diana Lynne would surface to write some more about the case (and, hopefully, to sell a few more copies of her book). And we were right. A March 27 column by Lynne attacks Jon Eisenberg's book "Using Terri," which described the right wing's support of the Schiavo case (and which we cited in our critique of Lynne's book). For all of Lynne's attacks, there are a couple things worth noting:

-- Despite Lynne's claim that "Eisenberg's book is a misleading, disingenuous case of the pot calling the kettle 'black,' " and that "Schiavo was a right-to-die case five years before it became a right-to-life case," Lynne never denies or disproves Eisenberg's basic assertion that the religious right used the case for their own purposes.

-- Despite Lynne's diversionary tactic of detailing what was spent on the attorneys for Michael Schiavo to counter Eisenberg's claims that the religious right spent "between $400,000 and $500,000" backing Terri Schiavo's parents, the Schindlers, Lynne appears to concede this number as the truth -- which would be the first time that Lynne has acknowledged this. In her book, she never cited the funding for that side, disingenuously describing it as "a grass-roots effort." Lynne also concedes here that Wesley Smith was "an unpaid adviser to the Schindlers"; in her book, she cited Smith's writings but failed to disclose his adviser status.

-- It appears that Lynne is about to drag George Soros into this; apparently, a Clinton connection couldn't be found or fabricated. After describing Soros as "the Daddy Warbucks of left-wing political campaigns and numerous left of center causes," she claims that "Employing Eisenberg's methodology, George Soros conspired to cause Terri's death." But Lynne fails to mention -- as she similarly failed to do in her book -- the contributions of pro-life extremists Randall Terry and Gary McCullough. C'mon, Diana, if you're going to dismiss Michael Schiavo attorney George Felos as having a "fascination with death and dying," you might want to mention that McCullough was the media consultant for a convicted killer and condoned his act of murder.

This looks to be a week-long series from Lynne. We'll check in again when she does.

UPDATE: Added links to books.

Posted by Terry K. at 1:54 AM EST
Updated: Monday, March 27, 2006 12:57 PM EST
Sunday, March 26, 2006
Neil Who?
Topic: NewsBusters
A March 24 NewsBusters post by Brad Wilmouth asserted that Keith Olbermann hit a "new low" for naming Barbara Bush the day's "worst person in America" for earmarking a donation to a Hurricane Katrina relief fund to purchase software from her son Neil's software company. Wilmouth wrote that Olbermann "neglected to mention that the Bush family had also given other donations without any requirement as to how the money should be spent."

The amazing thing is that anyone at the MRC knows who Neil Bush is. Despite his history of shady business dealings and a more sordid personal life than Bill Clinton's, the MRC has had next to nothing to say about him. Of the four mentions of him in the MRC database, three (here, here and here) are from 1992, all of which ponder whether the media will play up alleged Clinton scandals as they did Neil Bush's connection to a failed S&L. The fourth mention, from 2000, repeats the 1992 allegations.

There are only two mentions of Neil Bush on An article from February that noted he had spoken to the same Saudi Arabia group to which Al Gore had made remarks critical of U.S. abuse of Arabs, and a 2001 almanac item in which we learn that Neil shares a birthday with former Journey lead singer Steve Perry.

Posted by Terry K. at 7:56 PM EST
WND Fails to Disclose Blackwell Deal
Topic: WorldNetDaily
Remember when we noted WorldNetDaily's sudden concern for Republican corruption in Ohio (as opposed to its utter disinterest in Republican-link corruption elsewhere), which seemed to serve no purpose other than to boost Ken Blackwell's campaign for Ohio governor? It turns WND had another motive for its pro-Blackwell coverage: WND is publishing Blackwell's new book.

That would be "Rebuilding America," co-written with Jerome Corsi (yes, the revisionist-minded bigot). WND Books has Blackwell's book scheduled for release in May, which means that in all likelihood, Blackwell was under contract with WND in January, at the time WND published its first Ohio-corruption articles -- a fact it did not disclose to its readers.

The Society of Professional Journalists' ethics code dictates that journalists should "avoid conflicts of interest, real or perceived" and "disclose unavoidable conflicts."

The problem here is that WND promotes itself as providing journalism, which it clearly does not. Shilling for your authors, after all, is not journalism.

UPDATE: The same goes for Tom Tancredo, who has been featured in WND articles without the disclosure that he too is writing a WND-published book.

Posted by Terry K. at 12:38 PM EST
Updated: Sunday, March 26, 2006 5:26 PM EST
Saturday, March 25, 2006
Sheppard's Criticism of AP Misfires
Topic: NewsBusters
A March 24 post by Noel Sheppard argues (not terribly persuasively) that an Associated Press article from the previous day that reported Homeland Security Secretary Michael Chertoff (Sheppard erroneously calls him "Alan") saying that the deal giving control of operations at six U.S. ports to Dubai government-owned DP World "could have helped implement stronger security at many ports where the U.S. now has limited influence" is a "quite a flip-flop" from the AP's Feb. 11 article first noting the deal and Dubai's links to terrorism. Sheppard admonished the AP: "Maybe if you had interviewed Chertoff on February 11 rather than Chuck Schumer ... the deal would have gone through, and America would not only be potentially safer, but also would not have appeared xenophobic to its friends and enemies."

Sheppard fails to note the blindingly obvious fact that if Chertoff hadn't waited until now to make this point, long after the deal has been scuttled, perhaps it wouldn't have blown up like it did. Nor does Sheppard note that the AP's Feb. 11 article also noted the Bush administration's side of the story, that it "considers the UAE an important ally in the fight against terrorism since the suicide hijackings," adding that "shipping experts" have pointed out "DP World's strong economic interest in operating ports securely and efficiently" and that "even under foreign control, U.S. ports will continue to be run by unionized American employees." You wouldn't know from Sheppard's portrayal of it, but the AP article is actually well balanced.

Posters on the thread to Sheppard's item pointed out another flaw in his reasoning: that Chertoff wasn't a part of the process that led to the original federal decision to approve the deal, as noted in a Feb. 26 Washington Post article.

And there's yet another flaw: By only noting Schumer's opposition to the deal, Sheppard ignores the fact that the controversy was also fueled by Sheppard's conservative fellow travelers, such as Michael Savage and WorldNetDaily. As we've noted, Sheppard previously falsely claimed that only the "Antique Media and the Left" opposed the DP World deal.

Farther down in the thread, forced to defend his post, Sheppard shares his (and, apparently, MRC's) view of research:

I'm not sure our charge here is to always connect every dot. Many of my editors are frequently reminding me that it is sometimes better to allow the reader to reach his/her own conclusions. If not, aren't we similar to that which we find offensive?

Well, Noel, it might help if you had done enough research in the first place, so that those dots connect to the solid foundation of truth rather than the shifting sands of uninformed, biased opinion.

Posted by Terry K. at 10:18 PM EST
Friday, March 24, 2006
'There Is No MSM'
Topic: The ConWeb
In his thoughts on the Ben Domenech debacle, PressThink's Jay Rosen makes this important comment:

But in fact there is no MSM. No one answers for it. It has no address. And no real existence independent of the dreary statements in which it is bashed. Therefore it is not a term of accountability, which is one reason it's grown so popular. No one's accountable; therefore all rants can be right. If you're a blogger, and you write things like, "The MSM swallowed it hook, line and sinker," you should know that you have written gibberish.

Something for the ConWeb to think about. Not that they will, of course -- they're too invested in the MSM concept as a convenient target to abandon it.

Posted by Terry K. at 7:26 PM EST
NewsBusters: We Love Aren't Too Bothered by Plagiarism!
Topic: NewsBusters
Note to Greg Sheffield: Your claim that "Washington Post editors have proven that indeed they take orders from liberal activists, as they cave in to left-wing pressure to fire Ben Domenec [sic] as their first conservative blogger" would hold more water if you didn't work for an organization that takes orders from conservative activists and the Bush White House. (Case in point: NewsBusters' embrace of the Bush-approved term "terrorist surveillance program.")

We also noticed, Greg, that you make no mention of Domenech's long history of plagiarism, which the Post cited as the reason for parting ways with him. Does this mean that you condone plagiarism? Or just that conservatives should be exempt from facing consequences for their ethical transgressions?

UPDATE: Tim Graham, unlike Sheffield, does concede that Domenech's leaving is "probably for the best, considering the plagiarism examples liberals unearthed against him." Then he launched into Sheffield territory, claiming the the Post was "more than deferential to the left-wing bloggers that swarm around his site like angry killer bees."

It is rather humorous how Graham and Sheffield are downplaying or ignoring completely the plagiarism aspect and rushing to trot out the conservative-victim card.

Posted by Terry K. at 5:28 PM EST
Updated: Friday, March 24, 2006 6:06 PM EST
More Deceptive Poll-Bashing
Topic: Accuracy in Media
A March 24 Accuracy in Media column by Roger Aronoff is the latest to attack a CBS poll that found President Bush's approval rating at an all-time low of 34 percent as sampling too many Democrats without noting that the weighted percentage difference of Democrats to Republicans in the poll matches the demographics of the adult American population.

Aronoff also attacks the poll for being "based on a sampling of 1018 'adults,' rather than likely voters," but he fails to explain why a sampling of "adults" is less valid that one of likely voters. After all, Bush is the president of all Americans, not just likely voters. And Bush isn't up for re-election again, so limiting the poll to "likely voters" is a bit on the moot side.

Aronoff further claims, without evidence, that "the number of Democrats was inflated to get a more dramatic anti-Bush result." But as Media Matters noted, a CBS poll taken a couple weeks later in which the weighted percentage of Democrats and Republicans was roughly equal produced the same 34 percent job approval rating for Bush. Additionally, CBS weights its polls based on demographic characteristics, not party affiliation.

Posted by Terry K. at 1:36 PM EST
Dear NewsBusters...
Topic: NewsBusters
Note to Tim Graham, Mark Finkelstein, Ian Schwartz, and the other NewsBusters denziens enraptured by Laura Ingraham's claim that the reporters are covering the Iraq war by watching it from the balconies of their Baghdad hotels:

Ingraham has not offered any actual evidence that this is the case. And neither have you.

You might want to try that whole evidence thing before continuing this particular line of attack.

Posted by Terry K. at 12:49 AM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« March 2006 »
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google