ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Tuesday, September 11, 2007
Kinsolving's Continuing Problem With the Facts
Topic: WorldNetDaily

Why can't Les Kinsolving get basic facts straight?

During the Sept. 10 White House press briefing, Kinsolving centered a question around Media Matters (my employer,) calling it "financially supported by George Soros." But as Media Matters has pointed out, Soros has never given money to Media Matters, either directly or through another organization.

Of course, Kinsolving still thinks that Bill Clinton was "indicted, tried and found guilty of both perjury and obstruction of justice," so he's clearly unemcumbered by the truth.

Kinsolving also rattled off a list of right-wing radio hosts who Media Matters has "denounced." Among them was a name transcribed by the White House as "Forts," presumably Neal Boortz. But in the Sept. 11 WND article featuring Kinsolving's questions, "Forts" remains. That shows you the level of editorial scrutiny at WND, on top of Kinsolving's own.

Posted by Terry K. at 2:59 PM EDT
Waters Misleads on Kerry's Military Service
Topic: Media Research Center

In a Sept. 10 TimesWatch item and NewsBusters post, Clay Waters defended Rudy Giuliani from a New York Times article suggesting that he was exploiting his role after 9/11 for political purposes: "But where were these complaints about 'exploitation' when Democrat John Kerry milked his three months in Vietnam for all it was worth -- a period far less relevant to the electorate than Giuliani's 9-11 leadership?"

In fact, Kerry did two tours of duty during the Vietnam War, totaling 15 months, seven months of which were spent in the Vietnam theatre. Waters was apparently counting only the second, three-month tour in which he commanded a swift boat.

UPDATE: Waters' post also appeared in the Sept. 11 MRC CyberAlert. Call it a trifecta of falsehoods!

Posted by Terry K. at 2:25 PM EDT
Updated: Tuesday, September 11, 2007 4:29 PM EDT
Meet Your GOP 'Values Voter' Debate Organizer, Moderator
Topic: WorldNetDaily

So WorldNetDaily's Joseph Farah has been selected to be moderator for a Sept. 17 "Values Voter" Republican presidential debate, as a Sept. 3 WND article announced. Even though Farah is, for all intents and purposes, a conservative, and the list of "America's leaders" that will supply questions -- Paul Weyrich, Phyllis Schlafly, Don Wildmon, Judge Roy Moore, Rick Scarborough, and Mat Staver (listed as being with "Liberty Council") -- are conservative, and the "Values Voters' Contract with Congress" forwarded by debate promoters is unapolegically conservative, the word "conservative" appears nowhere in the WND article announcing Farah's participation.

The article forwards the usual self-promotional blather about Farah, the . What's missing is Farah's real journalistic record:

  • The circulation at the Sacramento Union, which Farah edited and tried to drag in a more conservative direction for 15 months in the early 1990s, plunged nearly 30 percent during that time, helping to hasten the paper's demise as a daily newspaper. 
  • The organization he founded after leaving the Union, the Western Journalism Center, accepted $330,000 from foundations controlled by Richard Mellon Scaife. WND was originally created as a division of the Western Journallism Center.
  • As a reporter, Farah has demonstrated a willingness to lie to advance his (conservative) political agenda and has plagiarized the work of others. 
  • WorldNetDaily routinely violates journalistic ethics standards by not disclosing personal and business interests in the subjects it covers. 

The "Values Voter" folks must be proud. Then again, the debate organizer is Faith2Action's Janet Folger, who has her own checkered record on telling the truth. As we've documented, Folger has repeatedly misled readers about incidents in order to promote her anti-gay agenda, and has even invoked the "research" of a neo-Nazi racist.

These are the values of the people behind the "Values Voter" debate. Are conservatives really comfortable with that?

Posted by Terry K. at 1:17 AM EDT
Updated: Tuesday, September 11, 2007 1:25 AM EDT
Monday, September 10, 2007
Another Huston Double Standard
Topic: NewsBusters

Warner Todd Huston has emerged as NewsBusters' chief defender of Fred Thompson (as we've noted). He does so again in a Sept. 10 post bashing the media's coverage of Thompson's reference to an "al Qaeda enforced smoking ban in Iraq" without investigating "what Thompson meant, or could have meant." Huston insisted that it was "just another attempt to destroy Thompson. ... Even Ron Paul is treated with more respect by the media."

Of course, Huston didn't give the same deference to John Kerry when he similarly mangled a statement. After Kerry said that if you don't successfully navigate the educational system, "you get stuck in Iraq" -- meant as criticism of President Bush that he later described as a "botched joke" -- Huston immediately declared: "Obviously, Kerry feels that all our soldiers are uneducated louts with no other opportunities." No effort made to find out "what he meant, or could have meant."

Double standard, anyone? Huston has a lot of them where Thompson is concerned. We've previously noted how Huston refused to ascribed a Thompson campaign official's reportedly anti-Israel views to Thompson himself, though his NewsBusters colleagues couldn't hang controversial statements made by bloggers hired by John Edwards' campaign around Edwards' neck fast enough.

Posted by Terry K. at 10:23 PM EDT
Meanwhile ...
Topic: WorldNetDaily

David Neiwert reminds us of the Sept. 4 Salon article by Alex Koppelman on the conservative campaign to portray two Border Patrol agents convicted of firing on an unarmed man and then trying to cover up the crime as heroes. Among those examined are Jerome Corsi's reports on the case for WorldNetDaily (we've previously detailed WND's interest in playing along with the exoneration campaign):

Corsi's most important contribution to the reworked conservative version of the Ramos and Compean case is to attempt to absolve the agents of a coverup. In reality, the incident was only discovered, and the agents prosecuted, because Border Patrol Agent Rene Sanchez, hundreds of miles away in Arizona, heard about it through his mother-in-law. In Corsi's version, however, Ramos and Compean's supervisors knew about the shooting as soon as it happened. Corsi relies on an early, ambiguous memo written by the Department of Homeland Security officer who investigated the shooting; the memo lists the agents' two supervisors among the Border Patrol personnel who were either at the location, helped destroy evidence, "and/or knew/heard about the shooting." The memo apparently refers to the known fact that the supervisors were at the scene of the shooting after it occurred but were not aware that it had occurred. At trial, the defense never tried to claim that the supervisors were present during the shooting, the investigator didn't testify that the supervisors were present at the shooting or had knowledge of it, and the supervisors took the stand themselves to insist they'd had no knowledge of the shooting till after Ramos and Compean were arrested. Compean himself admitted at one internal Border Patrol disciplinary hearing that he didn't report the shooting to his bosses because he didn't want to get in trouble.

Corsi is implying that the supervisors perjured themselves at trial. Contacted by Salon, Corsi stood by his scenario.

Any chance Corsi will come forward to address this criticism of his reporting and explain why he thinks the agents' supervisors perjured themselves? We somehow doubt it (though he has defended his reporting in the past after we raised questions). 

Posted by Terry K. at 2:47 PM EDT
Jews Acting Like Nazis, Farah Says
Topic: WorldNetDaily

Richard Bartholomew, at Talk to Action, notes that WorldNetDaily's Joseph Farah, in his Sept. 10 column, is linking Israeli leaders Ehud Olmert and Shimon Peres to the Nazis by stating they have a "Final Solution" to the dispute over the Temple Mount. By insisting on the actual construction of a Jewish synagogue on the Temple Mount -- currently the site of the Dome of the Rock mosque -- Farah also gets his religious history just plain wrong, Bartholomew says:

Farah goes on to argue that the only reason the Third Temple has not been built is because of Israel's "political elite". This is in fact a gross distortion of Jewish religious tradition; possibly Farah, who affects to write "G-d" rather than "God", is simply ignorant, but he also has a motive to spread disinformation: his readership consists largely of fundamentalist Christians, and stories involving the Temple Mount can always be relied on to whip up Christian apocalyptic fervour. 


This is actually a repudiation of mainstream religious Jewish thought, which has long argued that the building of the Temple will be an eschatological event undertaken by the Messiah. 


Of course Olmert and Peres "fear" Jewish religious fanatics taking over the area, for two rather obvious reasons - firstly, it would cause considerable international strife, and secondly, it would pitch Israel towards an ultra-orthodox theocracy. Neither problem bothers Farah, though, because Christian Zionists like him don't give a damn about actual Jewish lives. Further conflict in the Middle East is inevitable, not just because Muslims are evil to the core, but because God, acting like some kind of puppet-master, has future wars planned out in advance. And Israel ought to be theocratic because Jews should fit the sentimental stereotype of Christian Zionist fantasy. 

Bartholomew also notes that WND reporter Aaron Klein performs yet another bit of whitewashing of a right-wing extremist Jew. He describes Rabbi Chaim Richman only as "director of Israel's Temple Institute" without also stating that Richman is also involved with the "Sanhedrin", a Kahanist theocratic organization founded in 2005 (and about which WND and WND columnist Hal Lindsey has favorably reported in the past).

Bartholomew concludes:

And let me make "a little prediction" of my own. I lived in Jerusalem in 1993-94, and I remember seeing dozens of right-wing fly-posters showing Yitchak Rabin's head placed above a Nazi uniform. The consequence, of course, was that Rabin ended up being murdered by an Israeli fanatic. Should the same fate befall Olmert or Peres in revenge for their plans for a "final solution" and links to "Islamo-fascists" and "those who would finish the work of Adolph Hitler", I predict that Farah and Klein will follow the example of a certain non-Jewish Biblical figure, and wash their hands of responsibility. 

Posted by Terry K. at 10:17 AM EDT
Updated: Monday, September 10, 2007 10:19 AM EDT
CNS Ignores Full Story on Global Warming Research

A Sept. 6 article by Kevin Mooney featuring global warming denier (and employer of former CNS writer Marc Morano) Sen. James Inhofe's praise of Fred Thompson's views on the subject. As evidence that "numerous peer-reviewed studies released in recent months show that natural variability, as opposed to human carbon dioxide (Co2) emissions, are primarily responsible for altering the earth's climate," Mooney linked to a blog post by Morano that cited, among others, a study by Charles D. Camp and Ka Kit Tung that, according to Morano, "is the first to document a statistically significant globally coherent temperature response to the solar cycle." But Morano (and, thus, Mooney) failed to note that, rather than disprove global warming and though, according to a New Scientist article, "[c]limate-change skeptics may seize on the findings as evidence that the sun's variability can explain global warming," Tung says his findings provide important real-world evidence that climate model predictions of global warming are correct. (As we've detailed, Fox News' Brit Hume and NewsBusters' Brent Baker has reliably regurgitated Morano's propaganda.)

Mooney also cites the work of researcher Habibullo Abdussamatov that "the current warming cycle on earth also affects neighboring planets, such as Mars" to assert that "[t]his view is gaining currency among other climate scientists who now dismiss man-made global warming theories." But a National Geographic article pointed out the flaws in Abdussamatov's theory: "Perhaps the biggest stumbling block in Abdussamatov's theory is his dismissal of the greenhouse effect, in which atmospheric gases such as carbon dioxide help keep heat trapped near the planet's surface." Oops! (NewsBusters' Noel Sheppard has similarly misrepresented Abdussamatov's research.)

If CNS is not telling all sides of global warming research, it's not living up to its purported mission to "to fairly present all legitimate sides of a story." 

Posted by Terry K. at 12:37 AM EDT
Sunday, September 9, 2007
Unruh Misleads on Planned Parenthood 'Lies'
Topic: WorldNetDaily

A Sept. 9 WorldNetDaily article by Bob Unruh, headlined "Planned Parenthood lies when attacking pro-lifers," repeats assertions that statements made by a Planned Parenthood about an anti-abortion group in Illinois are "lies" and "libel" without proving that they, in fact, are.

Planned Parenthoood is building what Unruh describes as a "superstore abortion clinic" (a pejorative description he does not ascribe to anyone) in Aurora, Illinois. According to anti-abortion activist and WND columnist Jill Stanek, area Planned Parenthood official Steve Trombley sent a letter to city officials critical of local anti-abortion activists who are fighting the clinic and, in particular, the Pro-Life Action Network and its leader, Joe Scheidler. As quoted by Unruh:

• "Scheidler (along with a handful of other anti-abortion leaders) formed PLAN – the Pro Life Action Network. Scheidler called PLAN the 'pro-life mafia' and proclaimed 'a year of pain and fear' for anyone seeking or providing abortion.

• "After a six-week trial in 1998, a jury in Chicago unanimously found that the Pro-Life Action League Network orchestrated 121 crimes involving acts of threats of force or violence against women's health facilities that offered abortion. These crimes proven at trial included beating a post-operative ovarian surgery patient over the head with a sign, knocking her unconscious and causing her to bleed from the sutures in her abdomen; seizing a clinic administrator by the throat, choking and bruising her; and slamming a clinic staff member and volunteer against the stairs (sending them to a hospital and causing permanent injuries) and destroying medications and equipment. Joe Scheidler personally praised the individuals who carried out some of these misdeeds, even taking credit for them...."

Unruh repeats the response of Stanek -- "Oh my, if that doesn't scream libel lawsuit, I don't know what does" -- adding:

Her reaction stemmed from the fact that the allegations cited by Trombley in his letter were allegations in a precedent-setting lawsuit brought by the National National Organization for Women on behalf of all abortion providers in the U.S. including Planned Parenthood against pro-life protesters including Scheidler, alleging they engaged in a criminal conspiracy to halt the abortion industry. 

But the case, before the U.S. Supreme Court three times, was repeatedly and resoundingly overturned, the last time on a rare unanimous decision. That essentially nullified lower court conclusions that the pro-life activists violated the federal Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act.

But Stanek does not offer, and Unruh does not report no evidence to contradict Trombley's claim that the incidents happened, or that the court disproved their existence. All the court did is negate the claim that the incidents were part of a "criminal conspiracy to halt the abortion industry."

Unruh similarly quotes a letter from Tom Brejcha of the conservative Thomas More Society, attorney for Scheidler and the Pro-Life Action League, demand that Trombley retract his "false and libelous assertions" by calling them a "legal nullity" because the RICO decision was overturned. Indeed Brejcha does not specifically refute the incidents described by Trombley; in fact, he tries to depict them as "what Dr. Martin Luther King had described as "peaceable, non-violent direct action" - peaceful, passive acts of Gandhian civil disobedience." So King and Gandhi would have approved "beating a post-operative ovarian surgery patient over the head with a sign, knocking her unconscious and causing her to bleed from the sutures in her abdomen"?

Unmentioned by Unruh are other claims Trombley made in his letter:

  • Scheidler once said "I just wish I had a medal or some sort of battle scar for each time I was arrested" for his forceful opposition to abortion and throughout the period of militant anti-abortion protesting, when clinic bombings and murders of doctors spotted the headlines, Scheidler was unapologetic about his group's tactics. "I'm doing what I have to do. So what? I've got some misdemeanors... I don't consider myself a criminal," he said.
  • Immediately upon learning of the Aurora facility, these radical anti-abortion activists began photographing the license plates of our construction workers and vowed to harass those who were working to build the facility. They also announced their intention of seeking a permit to picket the homes of our employees who will operate the facility.

Are Unruh and Stanek declining to challenge these claims (perhaps because they're true)? While Brejcha claims in his letter that Scheidler "has never been arrested let alone convicted of any criminal act in connection with pro-life or anti-abortion activity. He has never advocated violence against either persons or property. Nor has he engaged in any such violence in opposing abortion, or otherwise," Unruh does not mention it in his article.

It's also worth noting that, in accordance with longstanding WND practice, Unruh makes no apparent attempt to contact Trombley to give him an opportunity to respond to criticism of his letter. 

Posted by Terry K. at 10:14 AM EDT
Updated: Sunday, September 9, 2007 10:29 AM EDT
Kessler Still Uninterested in Freedom's Watch Funding
Topic: Newsmax

A Sept. 7 NewsMax column by Ronald Kessler is his second promoting an ad campaign by the conservative pro-war group Freedom's Watch. In it, he states that Freedom's Watch "has more funding than and other George Soros operations." But, as before, Kessler shows no interest whatsoever in learning where exactly that funding is coming from.

If Kessler is going to make a big deal out of Soros' funding of liberal groups, shouldn't he show maybe a little interest in how conservative groups are funded? Or is that somehow too gauche a question for him to ask of his apparent BFF, Freedom's Watch head Brad Blakeman?

Kessler's refusal to find out the answers to basic questions in an apparent bid to avoid embarrassing his conservative friends makes him a lot of things, but a good reporter is not one of them. 

Posted by Terry K. at 12:22 AM EDT
Saturday, September 8, 2007
FrontPageMag Lets Nowrasteh Falsely Claim that 'Path to 9/11' Is True
Topic: Horowitz

In a Sept. 7 FrontPageMag softball interview, Jamie Glazov lets Cyrus Nowrasteh assert without evidence that ABC is blocking the DVD release of his miniseries "The Path to 9/11" "to appease the Clintons." Glazov played along by tossing low-and-slow questions:

  • "Well, it looks as though among the twenty television DVDs slated for nationwide release on Sept. 11, your film, The Path to 9/11, is not one of them. It couldn’t possibly be that your $40-million, five-hour ABC miniseries, which has received seven Emmy nominations and attracted an audience of 25 million people, has no interest. It definitely has more interest than a lot of the garbage on DVD shelves. What is happening here do you think?"
  • "So if there are powerful forces operating out there to protect Bill Clinton's presidential legacy and to help, in turn, Hillary’s bid for the White House -- and to make sure she is not damaged in any way by this DVD, how would their 'political pressure' work exactly? How does it operate?"
  • "Tell us a bit about The Path to 9/11 and why the Democrats were – and are – so furious about it. Didn’t ABC almost cancel it last year due to 'pressures' and some 'edits' were imposed?"
  • "What is the meaning in all of this and what can concerned citizens do?"

Nowrasteh offered up one notable talking point -- er, "answer" -- to Glazov's softball inquiry:

They were upset because we hit on the hot-button truth they didn’t want exposed: Their poor record in dealing with Usama Bin Laden and terrorism in the 90s, as well as the lead-up to 9/11. Now, the miniseries was also harsh on the Bush administration, especially Condoleeza Rice, and we point out their many failures as well. So there’s no bias here and those who say there is haven’t watched the show.

In fact, Media Matters did watch the show, and it did find that it didn't tell the truth and was less-than-harsh on the Bush administration. Nowrasteh himself has admitted that at least one scene was fabricated. Nowrasteh's insistence that "The Path to 9/11" tells "the hot-button truth" is, simply, a lie.

Glazov also failed to disclose the ties between his employer and Nowrasteh. Nowrasteh has spoken at the conservative Liberty Film Festival, which is part of the David Horowitz Freedom Center, and the various Horowitz operations have promoted "The Path to 9/11."

Nowrasteh should stop lying about the content of his minisesries -- and Glazov should stop enabling him. 

Posted by Terry K. at 12:08 PM EDT
Meanwhile ...
Topic: WorldNetDaily
Media Matters details how a Sept. 5 WorldNetDaily article by Art Moore on the alleged theft of a manuscript of Kathleen Willey's new Clinton-bashing book (coincidentially published by WND's book-pubishing partner -- what are the odds?) quotes Willey calling herself credible but omits the facts that demonstrate she's, um, not.

Posted by Terry K. at 12:53 AM EDT
Friday, September 7, 2007
WND Stays Silent on Sanchez's Gay-Porn Past
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has posted another missive by Matt Sanchez from Iraq. In doing so, WND has again failed to mention Sanchez's past as a gay-porn actor and apparent male escort, or how it meets WND's previously stated policy of hiring "only serious and experienced journalists with the highest standards of ethics – both in their professional lives and their personal lives." WND editor Joseph Farah has previously declared that Jeff Gannon -- with a past not unlike Sanchez's -- would be a poor fit for WND.

Is WND really so willing to compromise the principles it claims to hold for the sake of political expediency -- which Sanchez has promised as a conservative reporting "good news" from Iraq? It appears so.

UPDATE: WND has posted another Sanchez article, similarly devoid of references to his gay-porn past. Meanwhile, in a Sept. 8 column, Farah is repeating his call for Larry Craig to resign because, as he explained previously, "The man is a pervert." If Farah wants Craig out of a job for homosexual behavior, how does he justify employing Sanchez?

Posted by Terry K. at 8:15 PM EDT
Updated: Saturday, September 8, 2007 1:21 AM EDT
Huston's Double Standard on Criminal Fundraisers
Topic: NewsBusters

In a Sept. 7 NewsBusters post, Warner Todd Huston makes the stunning discovery that people are more interested in a congressional sex scandal than campaign finance. According to his accounting, he has declared "another small indication of how the GOP is treated unequally with the Democrat Party revealing Media Bias" in purportedly finding that there are been more media mentions of Larry Craig than Norman Hsu. Huston then tsks-tsks:

Now, wouldn't it seem to you that the story of a perhaps closeted gay Senator being "outed" is far less important to the "culture of corruption" in Washington than the story of a presidential candidate who has been taking massive campaign contributions from a convicted felon who is on the run from justice? Isn't it far more important to investigate illegal campaign donations to a politician than it is to report on the sex life of a politician?

So, Huston has declared "campaign contributions from a convicted felon" as something that deserves coverage. But we could find no mention by Huston -- or, indeed, by any NewsBusters blogger -- of Alan Fabian, a fundraising "bundler" for Mitt Romney's campaign and co-chairman of his national fiance committee, who has been charged in a 23-count indictment with mail fraud, money laundering, bankruptcy fraud, perjury and obstruction of justice.

Looks like Huston is operating on a double standard that "illegal and criminal political campaign donations" should be news only when they involve Democrats.

UPDATE: Richard Newcomb, in a Sept. 7 post similarly complaining that "the media" hasn't reported on Hsu to his liking, also fails to mention Fabian.

Posted by Terry K. at 12:38 PM EDT
Updated: Friday, September 7, 2007 12:49 PM EDT
Dick Morris Non-Disclosure Watch
Topic: Newsmax
Dick Morris has penned yet another column trashing Hillary Clinton -- appearing Sept. 5 at NewsMax and The Hill and Sept. 6 at FrontPageMag. And again, nowhere does he (or those who published the column) disclose that he is actively working against Clinton's election.

Posted by Terry K. at 1:13 AM EDT
Thursday, September 6, 2007
Judicial Watch Misleads on Democratic Donor

In a Sept. 5 column on fundraiser Norman Hsu's legal problems, Judicial Watch president Tom Fitton wrote:

The Wall Street Journal reported Hsu's connection to some suspicious fundraising activity when it uncovered the fact that one of Clinton's leading donors, the Paw family, lived in a 1,250 square foot lime-green bungalow outside of San Francisco. William Paw, the 64-year old head of household is a mail carrier who earns $49,000 per year. His wife is a homemaker. And yet, the Paw family has donated a total of $200,000 to Democratic candidates since 2005.

But Fitton doesn't tell the whole story of the Paw family. In fact, as we've noted, the Journal also reported that William Paw's "grown children have jobs ranging from account manager at a software company to 'attendance liaison' at a local public high school. One is listed on campaign records as an executive at a mutual fund." In addition, the family owns a gift shop. Further, half of that $200,000 in political contributions from Winkle Paw, an adult son. The Journal reported Winkle Paw's statement that "I have been fortunate in my investments and all of my contributions have been my money."

Fitton also asserted, "Our work also led to the federal prosecution of David Rosen, her [Clinton's 2000] Senate campaign's national finance director," but he failed to add that Rosen was acquitted, which hardly makes that a bragging point. Indeed, Rosen's mother called his prosecution "totally 100 percent political from the onset," which summarizes nicely the Clinton-hating Judicial Watch's history of legal harrassment of the Clintons.

Posted by Terry K. at 3:07 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« September 2007 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google