ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Monday, October 10, 2011
CNS Adds Bias To Yet Another AP Headline
Topic:'s tradition of rewriting Associated Press headlines to add bias continues. An Oct. 6 AP article was sent out with the headline "Unions lend muscle, resources to Wall St. protests."

Run that AP story through CNS' bias machine, and it now carries the headline "Labor Unions Join Rabble in Wall Street Protests: 'We're in It Together'." The word "rabble" does not appear in the original AP article.


We'll be adding this to our item of last week.


Posted by Terry K. at 1:27 PM EDT
Updated: Monday, October 10, 2011 1:30 PM EDT
Newsmax Attacks Holder -- But Not His GOP Critics -- For Being 'Highly Partisan'
Topic: Newsmax

In an Oct. 7 Newsmax article, Martin Gould writes that a letter sent by Attorney General Eric Holder to Republican congressmen was "highly partisan" and "attacked Republican members of Congress for anything from criticism of him to their defense of gun rights."

But Gould never describes the Republican congressmen as acting in a "highly partisan" manner, even though they are attacking a Democratic official over the "Fast & Furious" scandal. Gould does not that "Holder had particularly harsh words for GOP Rep. Paul Gosar of Arizona for saying that administration officials may be 'accessories to murder' for their role in the project," but doesn't describe Gosar as acting "highly partisan" and doesn't describe why Holder's response to Gosar's attack -- "Such irresponsible and inflammatory rhetoric must be repudiated in the strongest possible terms" -- is "highly partisan."

Gould's description of Holder attacking congressmen's "defense of gun rights" turns out to be a misnomer. As Gould writes later, Holder was actually criticizing those who oppose a plan to "report large gun purchases near the border." Gould doesn't explain how support of that plan equals an attack on "gun rights."

Of course, Gould appears to be the one acting "highly partisan" here, to please his highly partisan employer.

Posted by Terry K. at 11:12 AM EDT
WND's Klayman Libels Obama Again
Topic: WorldNetDaily

For a guy who has a habit of suing others for defamation, Larry Klayman sure likes to defame people.

Klayman has used his WorldNetDaily column to repeatedly libel President Obama by calling him a Muslim or the "mullah in chief." He takes it one step further in his Oct. 7 column, saying of Obama, "it is indeed more than likely that he pledges his allegiance to Allah."

Klayman, of course, offers no evidence to back this up, only generally citing "the behavior of President Barack Hussein Obama, chronicled many times in this weekly column."

If Klayman keeps this sort of unethical behavior up, the sue-happy defamer will be on the receiving end of a defamation suit before long.

Posted by Terry K. at 8:17 AM EDT
Bozell Endorses Discredited Media-Bias Book
Topic: Media Research Center

In a Sept. 12 Washington Times book review (reposted at NewsBusters), Media Research Center chief Brent Bozell praises Tim Groseclose's book "Left Turn," which purports to claim a new measure of liberal media bias:

Mr. Groseclose argues that one can measure liberal media bias through objective and quantitative statistical analysis, that “every [emphasis his] mainstream national news outlet in the United States has a liberal bias,” that out of more than 100 major news outlets studied, only a handful lean to the right and none of the supposedly conservative news outlets is far right.

Bozell doesn't comment on the absurdity of such a claim -- after all, Bozell has a vested interest in portraying the media as having a liberal bias, which makes him a less-than-objective reviewer. Indeed, Grosclose's methodology was discredited when he first wrote about it in 2006.

Bozell wasn't done gushing, though:

There’s much to like about this book. There is Mr. Groseclose’s fierce intellectual honesty: He makes no bones about his own political biases. There is a certain modesty in his work: He continuously submits his theories to peer review, even when his peers’ politics veer sharply from his own. Finally, when his conclusions generally track so neatly with those arrived at through the use of more traditional methodologies, who can argue?

Bozell wasn't completely laudatory of Groseclose's book, though. His first complaint is self-aggrandizing and petty:

I confess that at the outset I wasn’t too keen about doing this review. The Media Research Center, which I head, has conducted more studies on this subject than any other institution on the planet over the past quarter-century, so I turned to the “Left Turn” index out of curiosity to see which ones were chosen for citation. (Clear throat here: Ahem.) Not a one. Worse, where the index cites the MRC, in one instance it misidentifies the group; and in the other, allegedly over three pages, it’s a phantom citation - the MRC isn’t there at all.

People who aren't Bozell would reach two other conclusions: 1) the MRC's research sucks (as we've copiously documented), and 2) there's a lack of attention to detail in Groseclose's book that raises questions about his larger conclusions. Of course, since Groseclose's larger conclusions are the same as Bozell's, he won't be raising those questions, even as he finds more things wrong with it:

A conservative also will find faults. Mr. Groseclose labels Mr. DeMint “far right.” It can be argued that Ronald Reagan’s positions were even more conservative than Mr. DeMint‘s. What would that make the Gipper? The author cites ABC’s Charles Gibson as “nothing but fair and centrist in my judgment ABC’s Good Morning America, during his tenure, was approximately the most unbiased of all U.S. media outlets.”

Mr. Gibson was no Keith Olbermann, to be sure; but I can provide dozens of examples documenting that he was no centrist, either. In perhaps the biggest head-scratcher, Mr. Groseclose declares that the conservative bias of Fox News’ “Special Report” is equal to the liberal bias of ABC’s “World News Tonight” or NBC’s “Nightly News.” That is simply untrue across the board, be it a measurement based on story selection, labeling, placement, sourcing, spokesmen or time.

In fact, one study found that the "All-Star Panels" on "Special Report" are consistently stacked in favor of conservatives. The MRC, of course, tried to dismiss this actual piece of media research.

Yet Bozell concludes: "Still, I like the book and recommend it." Go figure.

Posted by Terry K. at 12:08 AM EDT
Sunday, October 9, 2011
MRC's Dan Gainor: Hippies Are Smelly!
Topic: Media Research Center

Can you guess the theme as articulated in the opening of Media Research Center VP Dan Gainor's Oct. 4 column?

It would be easy to dismiss the Occupy Wall Street protests as another disorganized and pungent liberal whinefest … because that’s basically true. The demonstrations, taking place in New York and now other cities and other nations, have a classic lefty feel and scent. But there’s more to this, if you dig deep enough. These protests do reflect the genuine economic fears that many Americans feel.

The few thousand that have turned out to occupy Wall Street 24-7 are mostly young, rarely bathe and chant a lot.

Penetrating insights such as this are the reason why the MRC has become such a thought leader on the right.

Posted by Terry K. at 6:22 PM EDT
Updated: Sunday, October 9, 2011 6:23 PM EDT
Pamela Geller's New Book: Communist Bookstore Clerks And 'Secret Halal Meat'
Topic: WorldNetDaily

Pamela Geller has written a new, WorldNetDaily-published book, Stop the Islamization of America. The book shares its name with the organization she runs, which the Southern Poverty Law Center identifies as an anti-Muslim "hate group." As one would expect from someone with an extensive history of hate speech and extremist rhetoric -- so much so that her work was cited by Norwegian massacre suspect Anders Breivik -- the book is more of the same, presented as a how-to guide for activists. There's lots of name-calling, lots of self-promotion, a dose of revisionism and, for some reason, lots of quoting of Ayn Rand, complete with Geller's dedication of her book to "the individual."

Read more about the book at Media Matters.

Posted by Terry K. at 9:49 AM EDT
Saturday, October 8, 2011
Noel Sheppard, Media Researcher!
Topic: NewsBusters

Noel Sheppard appears to have decided that, having spent a few years in the employ of the Media Research Center as associate editor of NewsBusters, he has that media-research thing down. An Oct. 5 NewsBusters post announces the results of Sheppard's painstaking research with this hard-hitting headline:

Al Sharpton Begins One Third of His MSNBC Programs Saying 'Hey, Republicans'

Why is this issue of utmost importance to Sheppard? He declares that Sharpton is saying this "hatefully," and that "according to LexisNexis, there have been no similar incidents at Fox News when either Bill O'Reilly, Sean Hannity, or former host Glenn Beck began a program with 'Hey, Democrats.'"

This is the kind of, er, detailed work we've come to expect from the MRC, and it seems to ensure Sheppard a bright future as an MRC employee.

Posted by Terry K. at 9:46 AM EDT
WND Cheerfully Repeats Judicial Watch's Smears of Michelle Obama
Topic: WorldNetDaily

Bob Unruh dutifully regurgitates right-wing attacks on Michelle Obama in his Oct. 4 WorldNetDaily article highlighting Judicial Watch's claim that a "family safari" to Africa was a waste of taxpayer money. Unruh uncritically repeats Judicial Watch'as attack while making no apparent effort to obtain any other side of the story that disagrees with WND's anti-Obama agenda -- a dereliction of journalism we're all too familiar with from Unruh.

But as Media Matters points out, then-first lady Laura Bush went on a similar "family safari" to Africa in 2005 with her adult twin daughters to no apparent criticism from Judicial Watch (nor from WND). Judicial Watch also baselessly classifies Obama's visit to Nelson Mandela as "tourism" even though he's a former head of state.

Unruh makes a point of claiming that, according to Judicial Watch, "the costs of the military airplane used for the trip were in the range of $425,000." In fact, according to ABC, a senior White House official called the figure "misconstrued and out of context." ABC also debunks another Judicial Watch claim dutifully repeated by Unruh, that Malia and Sasha Obama were listed as "senior staff" on the trip -- that was a designation of the section of the plane where they sat, not of the people who sat there. Neither Unruh nor Judicial Watch explain why they think it would be better for you children to sit away from their mother.

When you uncritically repeat some activist's outlandish claims like Unruh does, you tend to overlook such things.

But that's just the beginning of Unruh's perfidy here. He goes on to reference how "The Daily Mail in the United Kingdom touted the $10 million in public money Michelle Obama has spent on her 'vacations'":

"Branding her 'disgusting' and 'a vacation junkie,' [reports] say the 47-year-old mother-of-two has been indulging in five-star hotels, where she splashes out on expensive massages and alcohol," the London paper said.

The report said Michelle Obama is believed to have taken 42 days of vacation in the last year, including a respite in Spain that cost $375,000 and a $2,000-a-night ski trip to Vail, Colo.

But the Daily Mail report in question takes its information from the National Enquirer, which in turn cites no verifiable sources. Anonymous, unverifiable sourcing may be a staple of supermarket tabloids and shady British newspapers (not to mention WND), but it's hardly sound journalism.

(The Daily Mail has also had recent problems with plagiarism and false reporting, things WND is not unfamiliar with as well.)

Unruh even tosses in some long-discredited claims about Nancy Pelosi, claiming that Judicial Watch found that "taxpayers spent $101,000 for in-flight food and alcohol for her during that time period." In fact, the money was not spent "for her"; the money covered congressional delegations arranged through Pelosi's office, some of which included Republican members of Congress.

Posted by Terry K. at 8:25 AM EDT
Friday, October 7, 2011
You Read It Here First
Topic: WorldNetDaily

Back in June, we reminded people that Republican presidential candidate Herman Cain is a WorldNetDaily columnist -- where he continues to publish column even after announcing his presidential bid, in contrast with other media outlets who suspended the candidates they employed while they embarked on their campaigns.

Now, Yahoo News' Chris Moody has caught on with a Oct. 5 article highlighting Cain's WND work and WND's birther-obsessed leanings.

Moody catches WND in a minor fabrication, one that forced him to issue a correction. WND advertises Cain's work as "exclusive commentary" when, in fact, they are obtained from a syndicator and thus not "exclusive."

UPDATE: Joseph Farah simply couldn't help but respond to the Yahoo article in his Oct. 7 column. He took exception to Yahoo's description of WND as "the online hub for people who believe that President Barack Obama was not born in the United States," responding, "Actually, the question of where Obama was born is of little concern to me and most people who read WND." That, of course, is a complete lie.

Posted by Terry K. at 6:38 PM EDT
Updated: Saturday, October 8, 2011 8:29 AM EDT
Terry Jeffrey Poll Obession Watch

Terry Jeffrey's obsession with mining Gallup polls to bash President Obama continued in September:

Gallup: Uninsured Have Increased Under Obama and Since Obamacare Was Enacted

Gallup: Obama Had Worst Month Ever in August

Gallup: Obama's Approval at All-Time Low--Among Liberals

Gallup: Obama’s Approval Hits All-Time Low Among Men

Only 20 Percent of Democrats Say Obama a Better President Than Clinton

Hope Has Changed: Obama’s Approval Hits All-Time Low Among Young Adults

Gallup: Obama's Approval Drops Back into the 30s

Apparently, Jeffrey's job as editor in chief must not be that challenging if he has this kind of time to rummage through poll data.

Posted by Terry K. at 10:02 AM EDT
Joseph Farah Thin Skin Watch
Topic: WorldNetDaily

Joseph Farah is apparently still angry with Wired's Spencer Ackerman for pointing out how a rabidly anti-Muslim self-proclaimed counterterrorism "expert" is linked to WorldNetDaily.

Last month, Wired's Spencer Ackerman highlighted how William Gawthrop -- whose Muslim-bashing WND promoted in 2006 -- was hired by the FBI to provide training for agents; among the things he taught is that the more devout a Muslim is, the more likely he is to be violent.

As he did when the story first broke, Farah goes all ad hominem on Ackerman again in his Oct. 4 WND column:

National Public Radio and the New York Times recently jumped all over the FBI for allowing its agents to be briefed by experts in Islamic terrorism who weren't properly vetted - meaning they weren't selected by Muslim Brotherhood front groups like CAIR. Both of the reports were derivative of and made reference to an article in prepared by Spencer Ackerman, famous not so much for what he has published but what he wrote that he never intended to be published. At the time, working for the George Soros-backed Washington Independent, he famously called upon his colleagues to deflect attention from Barack Obama's relationship with Rev. Jeremiah Wright by changing the subject. When anyone criticized Obama, they needed to be labeled as "racist," he explained. Even more telling was this Ackerman statement: "Find a right winger's (sic) and smash it through a plate-glass window. Take a snapshot of the bleeding mass and send it out in a Christmas card to let the right know that it needs to live in a constant state of fear." Ackerman is not exactly a seeker of the truth - and that's exactly what the experts he attacked were trying to share with FBI agents.

As before, at no point does Farah disprove anything Ackerman wrote. Further, he deliberately misrepresents the nature of the criticism of the so-called experts. Unlike last time, though, Farah did provide a link to Ackerman's article.

This is the sort of thing that happens when you can't take criticism.

Posted by Terry K. at 12:04 AM EDT
Thursday, October 6, 2011
MRC Has No Factual Basis On Which To Declare Chavez 'The Networks' Favorite Dictator'
Topic: Media Research Center

A Sept. 30 MRC Culture & Media Institute article by Paul Wilson carries the headline "Hugo Chavez: The Networks' Favorite Dictator." Having made such a declarative, precise statement, surely Wilson must have mounds of emperical evidence to back up his claim, right?

Well, if you are familiar with the MRC's lengthy history of shoddy research, you will not be surprised to find that the answer is no. This is the extent of "research" Wilson has done:

Out of 21 stories on Chavez over the last two years (from Sept 29, 2009 to Sept 29, 2011), precisely 3 of them mentioned Venezuela's strained relations with the United States. Only one of them mentioned human rights abuses in Venezuela.

Two of those stories tended towards trivial and unimportant matters.

That's it. No examination of comparative coverage of other dictators to determine which one was the media's "favorite." And as per usual, Wilson's examination is limited only to the three broadcast networks. There's no mention of Fox News at all; if Wilson had bothered to do anything approaching comprehensive research, he would have found that Fox at one time had its own favorite dictator, the Ivory Coast's Laurent Gbagbo.

Wilson also referenced how "The MRC analyzed media coverage of Chavez from 1998 to 2006" -- curiously linking not to the report but a Fox News article about Chavez that doesn't mention the MRC -- which "found that the networks ignored or whitewashed his radical brand of politics completely, refused to cover his threats against the United States, and positively covered his political stunt of giving oil to the American poor."

Complaining that "the media" (that is, the TV networks) did report on Chavez's "radical brand of politics" in 1998 is disingenuous because he was not as autocratic in 1998 as he is now. Upon taking office, Chavez did introduce some populist democratic reforms in Venezuela.

(We couldn't find a live version of the report on Chavez on the MRC's website; it's referenced near the end of this article by the MRC's Business & Media Institute, but the link no longer works.)

Wilson concludes by asking, "Will the networks acknowledge Hugo Chavez as an anti-American dictator, or will they ignore his anti-American ways once again? A more relevant question to ask would be whether the MRC will ever be able to tell the difference between genuine research and political hack work.

Posted by Terry K. at 3:18 PM EDT
No, Aaron Klein, Obama Did Not March With New Black Panthers
Topic: WorldNetDaily

Aaron Klein -- who is desperate to hype anything even remotely negative about President Obama and his administration -- predictably pounced on the latest negative attack on the president, declaring in an Oct. 3 WND article that "Newly resurfaced photographs show President Obama appearing and marching with members of the New Black Panther Party as he campaigned for president in Selma, Ala., in March 2007," going on to assert that "the photos present new evidence of a possible relationship between Obama and the controversial black extremist group."

Klein is engaging in wishful thinking. The reality -- something that Klein will never report about Obama -- is that the event in question was the 42nd anniversary of the 1965 civil rights march on Selma, which was attended by thousands. Klein offers no evidence whatsoever that Obama interacted with anyone from the NBPP, nor did he mention that among the other attendees was civil rights pioneer Fred Shuttlesworth, whom Obama actually was pictured with (unlike with the misleadingly cropped picture accompanying Klein's article).

Klein also touted how the photos are "reportedly featured in a book set to be released tomorrow by J. Christian Adams, the Department of Justice whistleblower in the New Black Panther Party, or NBPP, voter intimidation case." Klein doesn't mention that Adams has been utterly discredited.

This is what happens when a reporter's ideology comes before telling the truth.

Posted by Terry K. at 11:58 AM EDT
Newsmax's Kessler: Don't Believe Suskind's Obama-Bashing Book
Topic: Newsmax

Unlike the Media Research Center, which flip-flops on the veracity of author Ron Suskind depending upon the party of the president he's writing about, Newsmax's Ronald Kessler maintains a little intellectual consistency. From Kessler's Sept. 26 Newsmax column, headlined "Don't Trust Suskind's New Obama Book":

When reputable publishers bring out books with sensational revelations, it’s hard for the public to discern which books are credible and which mix fact with fiction.

Here’s a handy guide: You can bank on what Bob Woodward says in his books. Ron Suskind's new book, “Confidence Men: Wall Street, Washington, and the Education of a President,” is being repudiated by key Obama administration people he interviewed.

Kessler goes on to receite some of the same criticisms the MRC did about Suskind's books on the Bush administration, then points out criticism from "Obama administration officials who say they never told Suskind what he attributed to them.

Kessler closes with an unflattering comparison:

In that respect, Suskind mimics author Kitty Kelley. Like Suskind, Kelley engages in prodigious research and interviews primary sources. But then she adds a novelistic touch. In her book “The Family: The Real Story of the Bush Dynasty,” Kelley claimed that Laura Bush was “known in her college days [at Southern Methodist University] as a go-to girl for dime bags of marijuana.”

“If she was the go-to, I missed that,” Pamela Nelson, her Theta Kappa Alpha sister at SMU, told me for my book “Laura Bush: An Intimate Portrait of the First Lady.” “I was there. She was the go-to for a lot of things that were uplifting.”

Kelley attributed the claim to Robert Nash, identified as an Austin public relations executive who was a friend of “many” in Laura’s SMU class. Tracked down by Alan Murray of The Wall Street Journal, Nash said that he did not know any of Laura’s SMU classmates. He said he merely told Kelley he had heard a rumor about Laura selling dope.

Kelley went on to claim that after Laura and George Bush married, they would visit Jane Purucker Clarke, one of Laura’s sorority sisters, and her boyfriend Sanford “Sandy” Koufax, the former baseball star, on the island of Tortola in the British Virgin Islands and attend “heavy pot-smoking parties.” But Jane Clarke had not met Koufax at the time and was married to John Clem Clarke, the artist.

“The Kitty Kelley story is a lie,” Jane Clarke said.

If Ron Suskind emulates Kitty Kelley, he also fails as a novelist. Good novels are believable.

Ouch. It many be mean, but it's also intellectually consistent. Too bad the MRC is much more interested in following the prevailing winds of partisan politics than exhibiting any intellectual honesty.

Posted by Terry K. at 8:46 AM EDT
NEW ARTICLE: Biting The Hand It Feeds
Topic: pays the Associated Press for the privilege of running AP articles on its website -- while it lambasts the AP as "liberal" and rewrites its headlines to add right-wing bias. Read more >>

Posted by Terry K. at 12:08 AM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« October 2011 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google