ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, June 19, 2009
Newsmax vs. Hoenlein
Topic: Newsmax

On June 14, Newsmax published an article by Ronald Kessler featuring the claims of Malcolm Hoenlein, executive vice chairman of the Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations, that Jewish leaders in America are, as Kessler wrote, "deeply troubled by" President Obama's "recent Middle East initiatives, and some are questioning what he really believes." While Kessler claimed that "Hoenlein says he is only offering his personal views," he obfuscated that by asserting that "the conference he represents is a political powerhouse that includes 50 major Jewish groups. Among them are the American Israel Public Affairs Committee (AIPAC), B’nai B’rith International, the American Jewish Congress, the American Jewish Committee, the Zionist Organization of America, Hadassah, and the Anti-Defamation League."

Hoenlein has since been trying to distance himself from the article. The Forward reported that Hoenlein's remarks "drew immediate criticism from Jewish activists," who said that they are "a mistaken reading of Jewish public opinion." Hoenlein is now claiming, according to the Forward, that his "quotes were taken out of context."

Meanwhile, JTA reported that Hoenlein is claiming that Kessler "conflated the questions with the answers":

"My point was" the community "is not monolithic," he said, noting that the article never directly quotes him saying what the lede of the piece claims, that "President Obama’s strongest supporters among Jewish leaders are deeply troubled by his recent Middle East initiatives, and some are questioning what he really believes."

In fact, Hoenlein said he said the same things in the Newsmax interview that he has told several interviewers since the president's speech, but no one else drew the same conclusion.

In response, Newsmax posted the transcript of the relevant segment of Kessler's interview with Hoenlein under the headline "Transcript Confirms Jewish Leader's Comments That Jews 'Very Concerned' About Obama," noting that Hoenlein "has backtracked, claiming to Jewish news outlets that his comments were taken out of context." (Newsmax also released the audio of the interview.) But Hoenlein never directly says what the headline claims he said even though, as the transcript shows, Kessler was actively trying to get him to do so. He didn't, so Kessler used a bit of inference to get to that assertion:

Kessler: Are you finding that Jewish leaders are starting to have buyer’s remorse about Obama?

Hoenlein: I can’t speculate about that. I do think, and I’ve heard and read comments that people have made, the concerns that they are expressing, that people were concerned about what was said. I’ve heard it from some of his strongest supporters, expected from his detractors, but I think many of them were concerned, even people close to him have said to us that there were parts of the speech that bothered them.

Kessler: Could I ask did you vote for Obama and now do you regret it?

Hoenlein: I never discuss how I vote.

Kessler: But have you heard that from some Jewish leaders, just privately?

Hoenlein: That they’re saying that?

Kessler: Yeah.

Hoenlein: Let’s say there’s a lot of questioning going on about what he really believes, what does he really stand for. I think there’s a lot of uncertainty right now.

[...]

Kessler: I’m just thinking of the fact he got such overwhelming support from Jews, and now what are they thinking.

Hoenlein: They are thinking, that’s what’s important. You should always be thinking. You shouldn’t vote without thinking, and after they vote, they should think about what’s going on. And people are genuinely very concerned not just about President Obama. I mean it’s a time of heightened concern, and I think this is part of it.

It appears that Kessler -- who, as we've detailed, is actively anti-Obama -- came into the interview with an specific agenda: to use Hoenlein to portray Jews, who voted overwhelmingly for Obama, as regretting that support. While Hoenlein didn't completely cooperate despite Kessler's leading questions, he said things that were close enough that Kessler could make the claim anyway and, thus, stay on message with his agenda.

While Kessler and Hoenlein are each trying to portray themselves as innocent victims, they both share the guilt. Kessler had an agenda, and Hoenlein cooperated just enough with it.


Posted by Terry K. at 1:16 AM EDT
At the Examiner, The Political Slant That Dare Not Speak Its Name
Topic: Washington Examiner

The Washington Examiner announced on June 17 that its owner, Clarity Media Group, had acquired the Weekly Standard. Two words, however, are curiously missing from the Examiner's announcement.

The first missing word: "conservative." As in the Standard's political bent, as well as the Examiner's. Given that the right-wing tilt can be assumed to be a compelling reason for the acquisition of the Standard, the absence of any mention of it is quite strange, especially since the acquisition will likely result in a degree of synergy between the Standard and the Examiner in the further promotion of stories favorable to conservatives and critical of liberals.

The second missing word: "Anschutz." As in Philip Anschutz, the conservative billionaire who owns Clarity Media Group.

By contrast, the Los Angeles Times reported that Anschutz is a "conservative media mogul" and that the Standard is a "right-wing political magazine." The LA Times has further reported that Anschutz "has long been an advocate of conservative causes, and owning the Weekly Standard could boost his political influence even further."

Why doesn't the Examiner want its readers to know about its owner's political leanings? Why is it afraid to use the word that most accurately describes its own editorial slant?

UPDATE: The Washington Independent has more on the Examiner.


Posted by Terry K. at 12:17 AM EDT
Updated: Friday, June 19, 2009 12:18 PM EDT
Thursday, June 18, 2009
CNS Hyperventilates On 'Pro-Gay'
Topic: CNSNews.com

The headline of a June 18 CNSnews.com article by Adam Brickley reads: "Obama Appoints Pro-Gay Activist Who Promotes Pro-Gay Clubs in Public Schools to be 'Safe Schools' Czar."

You sure you couldn't have worked "pro-gay" into that headline one more time, guys?


Posted by Terry K. at 9:24 PM EDT
Updated: Friday, June 19, 2009 12:35 AM EDT
Another Lie From Joseph Farah
Topic: WorldNetDaily

Apparently it's Bald-Faced Lies Week at Joseph Farah's WorldNetDaily column. Farah keeps up the streak in his June 18 column by asserting that Matthew Shepard "wasn't victimized because he was a homosexual."

As we've detailed, Farah's belief in this lie depends on his believing known liars and convicted killers, since believers must believe the story that Shepard's killers were peddling in 2004 that they killed Shepard as part of a robbery. 

Farah's belief in this lie means he must ignore the documented record of the Shepard case, in which one of the killers mounted a "gay panic" defense during his trial and the contents of his in-custody interview, during which he made numerous anti-gay statements (as we've also noted).

But, as is all too clear, Joseph Farah doesn't care about the truth when it conflicts with his worldview. He has no problem telling lies that advance his political agenda. That makes him the opposite of the moral Christian he portrays himself to be.


Posted by Terry K. at 2:44 PM EDT
CNS Misleads on Miranda Rights for Detainees
Topic: CNSNews.com

A June 18 CNSNews.com article by Bridget Miller and Edwin Mora falsely suggests that a decision to read Miranda rights to detainees was initiated under President Obama and is done to all detainees.

In their article, Miller and Mora referenced "The Obama administration's decision to make this statement to terror suspects captured on the battlefield in a foreign country." In fact, as we've detailed, the author of the original report, Stephen Hayes of the Weekly Standard, has said that there are reports of Mirandizing detainees as early as July 2008 -- under the Bush administration.

Miller and Mora failed to note a Justice Department statement that contradicts not only that claim that it began under Obama but also the suggestion that all detainees are being read Miranda rights. According to the statement: "There has been no policy change and nor blanket instruction issued for FBI agents to Mirandize detainees overseas. While there have been specific cases in which FBI agents have Mirandized suspects overseas, at both Bagram and in other situations, in order to preserve the quality of evidence obtained, there has been no overall policy change with respect to detainees" [emphasis ours].

 


Posted by Terry K. at 1:30 PM EDT
Kincaid Ignores Shared Interest of AIM, Von Brunn
Topic: Accuracy in Media

A June 15 Accuracy in Media column by Cliff Kincaid regurgitated the right-wing talking point that Holocaust Museum shooter James von Brunn couldn't have been a right-winger because "Von Brunn's anti-Semitism is shared by Jeremiah Wright, a left-winger who was Obama's pastor for 20 years."

Kincaid, however, curiously fails to mention one area where AIM's and von Brunn's (and WorldNetDaily's) interests overlap: obsession with Obama's birth certificate.

AIM has published numerous columns referencing the subject, and Kincaid himself has demanded an FBI background check to find out the truth.

AIM, however, seems to have steered clear of another von Brunn obsession: hatred of the Federal Rdserve. That may be because AIM founder Reed Irvine used to work there.


Posted by Terry K. at 9:28 AM EDT
Your WND Hate Crime Lies of the Day
Topic: WorldNetDaily

A June 16 WorldNetDaily article by Bob Unruh uncritically repeats many of the falsehoods we've previously identified as a constant in WND's coverage of the hate-crimes bill.

Falsely claiming that the bill criminializes speech? Check.

Falsely asserting that the bill protects pedophiles? Check.

Falsely claiming that protesters in Philadelphia were arrested only for "trying to talk about their faith at a homosexual event"? Check.

A June 17 WND article repeats the "Pedophile Protection Act" lie

Why Unruh and WND feel they can continue to spread lies with impunity is beyond us.


Posted by Terry K. at 9:16 AM EDT
MRC's Hypocrisy on ABC White House Special
Topic: Media Research Center

Recent MRC appearances on Fox News bashing ABC over an upcoming broadcast from the White House not only have mostly adhered to the template, they ignored pertinent facts about the news channel on which the MRC reps appeared.

The MRC's Seton Motley appeared on the June 17 edition of "America's Newsroom." He appeared solo, and host Bill Hemmer fed him softball questions and failed to identify Motley as a conservative (though a brief instance of on-screen text stated that the "MRC documents liberal bias in the media").

Later the same day, Fox News correspondent Mike Emanuel aired a clip of Brent Bozell saying, "Just try to imagine a world wherein ABC would give George W. Bush a two-hour opportunity to have a quote-unquote "discussion with the American people" on the war on terror. They didn't even cover some of his press conferences." Emanuel then added, "Bozell saying that a lot of the critics haven't seen any kind of press coverage like this in the past 50 years." Bozell was not identified as a conservative, nor did Emanuel clarify that the "critics" Bozell was talking about can be presumed to be conservative as well.

Further, Bozell has, in fact, seen this sort of coverage in the past 50 years -- the past eight years, to be exact.

As Media Matters has detailed, Fox News was given numerous instances of exclusive access to the Bush White House, during which it tossed softball questions and served as a platform for advancing Bush talking points. Bozell even feebly defended the practice in 2005, insisting against the evidence that an interview of President Bush by Fox's Neil Cavuto "was no puff job," though he made no effort to actually list any of the "challenging questions" Cavuto supposedly asked Bush.


Posted by Terry K. at 1:29 AM EDT
Updated: Thursday, June 18, 2009 1:32 AM EDT
Farah Repeats Birth Certificate Lie
Topic: WorldNetDaily

Joseph Farah makes the same false claim for a second time in three days in his June 17 WorldNetDaily column, asserting that Barack Obama's mother "was an 18-year-old American whose own immature citizenship would not confer natural born citizenship upon her son," meaning that Obama "was in fact a Kenyan citizen at birth and a subject of Great Britain at birth – hardly what the founders had in mind for presidential eligibility when they ratified the Constitution."

But as we detailed, federal law that set automatic conferral of citizenship from a parent to a child at the time of Obama's birth to a citizen for five years after age 14 (Obama's mother was three months shy of her 19th birthday when Obama was born) was changed after Obama's birth to two years after age 14 and made retroactive to 1952 -- thus covering Obama. And his he did before, Farah offers no evidence that the Constitution bars an American who once held dual citizenship from becoming president.


Posted by Terry K. at 12:05 AM EDT
Wednesday, June 17, 2009
Kincaid Ignores Shared Interest of AIM, Von Brunn
Topic: Accuracy in Media

A June 15 Accuracy in Media column by Cliff Kincaid regurgitated the right-wing talking point that Holocaust Museum shooter James von Brunn couldn't have been a right-winger because "Von Brunn's anti-Semitism is shared by Jeremiah Wright, a left-winger who was Obama's pastor for 20 years."

Kincaid, however, curiously fails to mention one area where AIM's and von Brunn's (and WorldNetDaily's) interests overlap: obsession with Obama's birth certificate.

AIM has published numerous columns referencing the subject, and Kincaid himself has demanded an FBI background check to find out the truth.

AIM, however, seems to have steered clear of another von Brunn obsession: hatred of the Federal Rdserve. That may be because AIM founder Reed Irvine used to work there.


Posted by Terry K. at 11:17 PM EDT
Updated: Thursday, June 18, 2009 9:25 AM EDT
Obama Derangement Syndrome Watch
Topic: Accuracy in Media

The promise of the Declaration of Independence that everyone has a right to life, liberty and the pursuit of happiness will be rendered meaningless by Obamacare if your life depends on government policies regarding health care.

June 15 column by Alan Caruba, published by CNSNews.com and Accuracy in Media


Posted by Terry K. at 2:23 PM EDT
CNS Evades Reporting Exculpatory Quote
Topic: CNSNews.com

Remember how CNSNews.com's Terry Jeffrey was all het up because "the media" didn't report a single line from President Obama's speech that he and his fellow right-wingers could take out of context? Here's an example of CNS refusing to report an exculpatory quote.

A June 16 article by Marie Magleby, as WorldNetDaily did, highlights an unverified claim made by Republicans that ABC has "refused to allow Republicans to participate" in a series of broadcasts from the White House. It's not until the 16th paragraph that Magleby gets around to mentioning ABC's response, and while she quotes an ABC spokesman as saying that "ABC News is looking for the most thoughtful and diverse voices on this issue," she fails to report the spokesman's most direct response to the Republicans' accusations of bias: "ABC News announced plans to broadcast a primetime hour from the White House devoted to exploring and probing the President's position and giving voice to questions and criticisms of that position."

Why didn't Magleby report that quote, even though it directly addresses the question she's reporting on?

P.S.: Jeffrey harps on Obama's out-of-context remark in his June 17 column complaining once more that certain newspapers didn't report it -- never mind that one of his own reporters just pulled the same stunt he's criticizing.


Posted by Terry K. at 1:26 PM EDT
Molotov Mitchell's Obama Birth Certificate Lies
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily just can't stop telling lies about Barack Obama's birth certificate, can it?

Molotov Michell's June 17 WorldNetDaily video repeats at least two lies regarding Obama's birth certificate, contradicting his claim that "these are the facts":

  • "Obama's grandmother says that he was born in Kenya." This false claim is based on an edited transcript and translation issues, as David Wiegel reported at Slate (and we've noted); the full transcript shows that when Sarah Obama was asked the question more directly, "the translators ... tell him repeatedly that the president-elect was born in Hawaii."
  • "He traveled in and out of Pakistan when American passports were prohibited." In fact, as we've detailed, a June 1981 New York Times article reported that "Tourists can obtain a free, 30-day visa (necessary for Americans) at border crossings and airports," and an August 1981 State Department travel advisory explains how Americans can obtain visas for visiting Pakistan.

Mitchell also channels Holocaust Museum shooter James von Brunn by asserting that Obama has "sealed all records that could indicate his national origin."


Posted by Terry K. at 9:36 AM EDT
Updated: Thursday, June 18, 2009 1:31 AM EDT
Kinsolving Repeats Obama Birth Certificate Lies
Topic: WorldNetDaily

Les Kinsolving devotes his June 16 WorldNetDaily column (at least the part that doesn't regurgitate WND's attack on Fox News' Shepard Smith by rehashing a 9-year-old incident that has no bearing on current events) to two letters sent to White House press secretary Robert Gibbs by John Hemenway, whose previous lawsuit regarding Obama's birth certificate resulted in a reprimand from the judge for bring a "legally frivolous suit" to the court.

While Kinsolving describes Hemenway as a "World War II veteran, U.S. Naval Academy graduate, Rhode Scholar and Washington, D.C., attorney," he's too much of a loyal WND employee to deviate from company policy and note the numerous falsehoods in Hemenway's letters:

-- The birth certificate released by Obama's campaign "would not be acceptable to obtain a driver's license in most states in America." According to Andrew Walden at the right-wing FrontPageMag, the certificate is "the same document that anyone born in Hawaii shows when applying for a drivers’ license, social security card, passport, or security clearance. It was also accepted as valid by the election officials of the 50 states."

-- The certificate "was put on a laser printer before laser printers were available. It has been denounced as a forgery by competent authorities from Hawaii's Department of Home Lands." But the Hawaii Department of Home Lands does not issue official birth certificates (the state health department does) and, thus, is in no position to judge a certificate's authenticity. Further, as FactCheck.org notes, the certificate released by the Obama campaign was generated by the Hawaii state health department in June 2007 -- long after the invention of laser printers.

-- The certificate "is a record of birth not even used by the state of Hawaii's Department of Home Lands to establish Hawaiian ethnic identity." That would be relevant if Obama was seeking to establish Hawaiian ethnic identity in order to lease land from the state of Hawaii for homestead purposes. But as we've noted, he's nnot.

-- "Sun Yat-sen, a Chinese national, was issued a COLB ... [Sun] was born on 12 November 1866 in Cuiheng, China, but had a Hawaiian birth certificate and was officially a citizen of the United States." As the Honolulu Star-Bulletin reported, Sun was issued a birth certificate in 1904, when Hawaii was a territory -- not a state -- meaning that the certificate made Sun a "citizen of Hawaii," not a United States citizen. Sun's situation is irrelevant to Obama's.

-- "Barack Obama's paternal grandmother, Sarah Hussein Obama, claims he was born in Kenya, that she was present for the birth." That false claim is based on an edited transcript and translation issues, as David Wiegel reported at Slate (and we've noted); the full transcript shows that when Sarah Obama was asked the question more directly, "the translators ... tell him repeatedly that the president-elect was born in Hawaii."

Kinsolving really must stop enabling the lies of others.


Posted by Terry K. at 9:16 AM EDT
WND Repeats False Claim About ABC and Obama
Topic: WorldNetDaily

A June 16 WorldNetDaily article by Drew Zahn called ABC an "Obama propaganda machine" for an upcoming series of broadcasts from the Obama White House repeated a claim that "ABC News reportedly rejected a Republican request to be allowed a response," further quoting the Republican National Committee's Ken McKay attacking "ABC's astonishing decision to exclude opposing voices on this critical issue" and right-wing radio host Roger Hedgecock's assertion that "No opposing views are allowed on the program."

That claim appears to be false. From ABC News' response to the Republicans: "ABC News announced plans to broadcast a primetime hour from the White House devoted to exploring and probing the President's position and giving voice to questions and criticisms of that position."

Even though ABC's response to the Republicans was available prior to the publication of the WND article, Zahn failed to mention the statement that ABC plans to give "voice to questions and criticisms" of Obama.

Will WND report the truth about ABC and formally retract this false claim? Naaah -- they're way too invested in lying about Obama.


Posted by Terry K. at 2:14 AM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« June 2009 »
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google