ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Monday, February 2, 2009
NewsBusters Ignores Its Own Abortion Labeling Guidelines
Topic: NewsBusters

In a Jan. 30 NewsBusters post taking offense at a anti-abortion ad being described as "anti-abortion," Ken Shepherd writes that "our very own NewsBusters Style Guide has this mandate for our contributors: 'Refer to both sides [of the abortion debate] using their preferred language, pro-life and pro-choice.'"

NewsBusters has a stylebook? Who knew?

Shepherd then goes on to suggest that the use of "anti-abortion" is "pejorative." He doesn't explain why that is -- he's even called out on it by the target of the post, Christianity Today, an editor of whom responded in a update by declaring himself "Proud to be anti-abortion." But more importantly, does NewsBusters actually follows this style tip? 

We found a few posts that make use of "anti-abortion," and Dave Pierre declares that "The goal of the pro-life movement is to eliminate elective abortions," which certainly sounds anti-abortion to us. We also found a couple more that express similar annoyance with the "anti-abortion" term, like this post from Tim Graham, again without explaining why.

We also found numerous violations of the "pro-choice" edict, in which the inaccurate term "pro-abortion" is used.

As we've detailed, if NewsBusters sister organization CNSNews.com uses this same style, they too ignore its edicts on abortion labeling.


Posted by Terry K. at 11:17 AM EST
CNS' Jeffrey Fails to Challenge Stanek
Topic: CNSNews.com

In a Jan. 29 interview, CNSNews.com editor in chief fails to challenge claims made by anti-abortion activist Jill Stanek, even though some have been proven false or unsubstantiated.

Jeffrey allows Stanek to repeat her story of how she "held a premature baby" that had allegedly survived an abortion "in her arms for forty-five minutes as the child struggled for life and then died." In fact, the Illinois Department of Public Health investigated Stanek's claims but could not substantiate them.

Jeffrey and Stanek also have the following exchange:

Jeffrey: So what did you do?
 
Stanek: First of all, I asked the hospital privately to stop, and when it wouldn’t then asked the attorney general of Illinois to get involved, who was a pro-life Republican—no pro-abort agenda.  After an investigation, he determined that there was no law being violated.  Meanwhile, on the federal level--
 
Jeffrey: Let’s focus on that point for a minute.  The pro-life Republican attorney general of Illinois--
 
Stanek: Jim Ryan.
 
Jeffrey:  He researched this. They looked into this. They didn’t just like casually dismiss this.
 
Stanek: It took them eight months.
 
Jeffrey: Eight months they looked into this?
 
Stanek: It was not just a casual decision.
 
Jeffrey: So the question was: Do we have a law that we can enforce to stop this hospital  from taking a baby who may have been 22 weeks old who was delivered through an induced labor and tossing them in a soiled linen room to die.
 
Stanek:  Right, there was none.
 
Jeffrey: The law of Illinois did not protect this child.

In fact, state law did already mandate lifesaving measures for premature babies. The July 2000 letter from Ryan's office on the investigation does not claim what Stanek purportedly witnessed was legal; it claimed that it could find no evidence to substantiate it.

Later, both Jeffrey and Stanek push the point that a proposed "born alive" law in Illinois was opposed by then-Illinois state Sen. Barack Obama even though it "essentially identical to the federal bill" in that it declared that it did not impinge on Roe v. Wade. In fact, according to abortion-rights advocates, because federal law does not regulate abortion, being merely "idential" to the federal "born alive" law was not enough to fully ensure that a state law would not impinge on Roe; it would also have to make explicit reference to Illinois law and make clear that it would not affect access to abortion under Illinois law.

Stanek then claimed that this "was a totally new argument that had never come up before--and was bogus." That's debatable, given that, as Planned Parenthood of Illinois points out, the Illinois "born alive" law didn't pass until 2005, when it specifically addressed both federal and state law.

A good reporter would have challenged Stanek on her claims -- after all, she has a history of peddling dubious or false clames, as well as making inflammatory attacks. But Jeffrey -- because he apparently shares Stanek's views on both abortion and Obama -- lets them pass unimpeded by reality.


Posted by Terry K. at 1:06 AM EST
AIM Intern Rage Watch
Topic: Accuracy in Media

You how just pointing out a simple fact will set some people off? Aaron Saltzman ("an intern at the American Journalism Center, a training program run by Accuracy in Media and Accuracy in Academia") is the set-offee in a Jan. 29 Accuracy in Media blog post.

Saltzman declares that a Los Angeles Times writer, Janet Hook, is "using literary spin to bolster her personal political message" by noting that the House vote on the stiumulus package "passed on a strict party-line vote" and that President Obama "had worked hard to gain bipartisan support" for the package. Let the intern explosion begin:

So poor President Obama, despite valiant efforts to convince Republicans to abandon the fiscal policies that brought an extraordinarily low 4% unemployment rate through the Bush-43 years, was unable to re-educate a single member of the House minority. What a bummer. 

Saltzman also seems to forget that those same policies have resulted in the current economic situation. Nevertheless, he goes on to personally attack the reporter:

Janet Hook is entitled to her opinions. She can talk about her assessment of HR 1 all she wants with her friends, her family, on a blog, etc. If she was an editorialist, or a columnist, or worked for an analytical magazine like Newsweek or Time she would have every right to preach away about her partisan perceptions of Republican ignorance and the Democrat godliness.

But she’s not an editorialist. She is not writing to her friends and family, or on a blog. And she does not work for Newsweek, Time, or any similar publication. She is a reporter—a reporter for the second largest, and fourth most widely distributed newspaper in the country. She has a responsibility to give an objective report—not assessment or analysis—of the facts as they happened. It is not in her job description to flower up her phrasing with buzzwords or strategic phrasing, nor should it ever be.

Hook is an irresponsible reporter, and should be called out early and often for her transgressions. 

Remember, this is all because Hook told the truth -- that the House stimulus package split down party lines, and Obama tried to recruit Republicans to vote for it.

Saltzman concludes by urging readers to send an email to Hook "and tell her to stop the spin." How about sending an email to Saltzman and tell him to cut back on the caffeine and temper his right-wing rage?


Posted by Terry K. at 12:02 AM EST
Sunday, February 1, 2009
MRC's Noyes Repeats Misleading Goldberg Claim
Topic: NewsBusters

In a Jan. 31 NewsBusters post touting Bernard Goldberg's new anti-liberal, anti-Obama book "A Slobbering Love Affair," Rich Noyes includes a lengthy excerpt from the book -- one that contains a misleading claim.

As Media Matters points out, in the section of the book Noyes excerpted, Goldberg made a big deal that CBS' "The Early Show" aired a segment on "Five Things You Should Know About Barack Obama," but he failed to note that five days later, the show aired a segment listing "Five Things You Should Know" about John McCain.

Noyes fails to note Goldberg's misleading claim, perhaps too enraptured in how "fun" the book is. Indeed, Noyes revels in Goldberg's statement that "you can't make this crap up" while ignoring the fact that Goldberg did actually make up some of that crap. As Media Matters also details, Goldberg included a doctored conversation between Charlie Rose and Tom Brokaw that falsely portrays them asserting that "there's a lot about him [Obama] we don't know."


Posted by Terry K. at 10:56 PM EST
Obama Hate Central: Farah Peddles ACORN Lie
Topic: WorldNetDaily

Joseph Farah is well-versed in telling lies about Barack Obama, so it's no shock to learn that the lies have continued.

In his Jan. 31 column, Farah asserts that "there are plans to redistribute up to $5.2 billion of taxpayer money – that's your money – to ACORN."

As we've repeatedly noted, the stimulus package doesn't even mention ACORN by name, let alone allocate money to the group. Further, according to ACORN's Bertha Lewis, "Since it is set aside for non-profit housing developers to help purchase, rehab, and resell foreclosed properties, we aren't eligible for it in the first place."


Posted by Terry K. at 10:25 AM EST
NewsBusters Ignores Republican Ties of Philly Papers' Owner
Topic: NewsBusters

A Jan. 28 NewsBusters post by Stephen Gutowski is alarmed that the owner of the Philadelphia Inquirer and Daily News has asked the state of Pennsylvania for a $10 million bailout. In a Jan. 30 follow-up post, Gutowski declared he "was dismayed and angry to learn" about the bailout and repeated criticism of it, including from Media Research Center head Brent Bozell.

Missing from both posts: Any mention of the political leanings of the papers' owner, Brian Tierney.

As a  2007 American Journalism Review profile details, Tierney is a "Republican activist" who has "worked for the Republican National Committee" and was "a Reagan appointee in the U.S. Small Business Administration's public affairs office." He later "anded a regular spot as the conservative voice on 'Inside Story,' a weekly public affairs show on WPVI-TV, the local ABC affiliate," and "chaired the third unsuccessful mayoral bid of local Republican businessman Sam Katz."

If the owner of a newspaper had these kind of liberal ties, the boys at NewsBusters would be howling about liberal bias and socialism. Yet Gutowski appears oblivious to Tierney's political leanings; indeed, he claims that "the bailout request has some pointing out that liberal bias is how the Inquirer got itself into this situation in the first place."


Posted by Terry K. at 12:08 AM EST
Saturday, January 31, 2009
CNS' 'Nonbeliever' Obsession Continues
Topic: CNSNews.com

Despite the fact that it has been repeatedly demonstrated to be a non-story, CNSNews.com is still clinging to the notion that there's something controversial about Barack Obama making a reference to "nonbelievers."

CNS' latest stab at beating this dead horse is a Jan. 30 article by Penny Starr in which she asks Sen. Joe Lieberman "how Obama’s reference to non-believers might be perceived by Islamic extremists who espouse the belief that killing non-believers is justified." Like pretty much everyone else CNS has pushed this story on, Lieberman didn't bite either:

I think what the president was saying is we are a very religious nation,” said Lieberman, who spoke at the Brookings Institute in Washington, D.C., on Thursday. “We have Christians, Jews, Muslims, Hindus, Buddhists, and we have people who don’t believe in anything. They are part of us too.
 
“Maybe that’s what he was saying,” Lieberman said. “Not to the extremists, but to the people in the Muslim countries that may not be believers themselves, that we represent a totally inclusive form of government.”

Earth to Terry Jeffrey and CNS: This story is dead, in a Monty Python parrot kind of way. Can you please stop wasting your (and your interviewees') time by pretending it isn't?


Posted by Terry K. at 11:45 PM EST
Gainor Repeats Global Warming Denier Fallacy
Topic: CNSNews.com

In a Jan. 29 CNSNews.com column, the MRC's Dan Gainor writes:

[Al] Gore is scheduled to nuzzle his way into a hearing for the Senate Foreign Relations Committee Wednesday to warn of a warming planet. Temperatures are near freezing. It may even snow.
 
Gore’s appearance in the dead of bone-chilling winter is almost five years to the day since he came out of hibernation in New York and called President Bush a "moral coward" for his climate change policies. That day was the coldest the Big Apple had seen in 47 years.
 
Not much has changed – in the weather or Gore’s message. This time around, it might not be so bone-shatteringly cold, but it certainly has been this winter. ABC’s weather man Sam Champion told viewers this season’s weather “feels like the coldest winter in years.” He added, “and a report from NASA climate scientists says 2008 was the coolest year since 2000.”

Gainor is perpetuating the fallacy that short-term changes in weather, let alone an individual winter storm in January, bear any relevance to the global warming debate. Even Patrick Michaels -- a global warming denier like Gainor who is authoritatively quoted as contradicting Gore in another Jan. 29 CNS article -- has warned against portraying short-term extreme weather as indicative of the existence (or not) of global warming.


Posted by Terry K. at 9:49 AM EST
Sheppard Desperately Spins GDP Drop, Concocts Conspiracy
Topic: NewsBusters

In one of the more shameless attempts to spin away bad news for conservatives, Noel Sheppard uses a Jan. 30 NewsBusters post to claim that because the gross domestic product declined slightly less than what was predicted, media reports of a severe recession are overblown.

No, really:

The Gross Domestic Product declined by 3.8 percent in the final quarter of 2008.

It was bad, but nowhere near as bad as expected.

Is it possible that all the hysterical gloom and doom emanating from the media is way overdone, and that things are not close to as apocalyptic as we've been told the past five months?

[...]

After all, this 3.8 percent decline is only the 13th worst since the Commerce Department began doing quarterly reports in 1947. This means that there's been twelve worse quarters since 1946, and none of them signalled the end of the world nor required the kind of government spending now being discussed in Washington.

Sheppard also baselessly asserts that this may very well be the bottom of the recession: "To be sure, the fourth quarter of 2008 might not be the worst of this recession. Nobody knows. However, isn't it just as possible that this will be the low point?"

Um, has Sheppard not been paying attention to the news? Has he not noticed the wholesale slashing of jobs and retail failures in the past couple of weeks alone? Indeed, actual economists not wedded to tarting up right-wing doctrine have pointed out:

Although analysts initially anticipated the economy would take its worst hits in the fourth quarter, they are now predicting the economy will contract even more in the first half of 2009 as the few remaining pillars of growth give way. Exports are expected to remain weak and commercial construction activity, which had been growing until earlier this year, is sputtering and likely to grind to a near halt this year as financing for new projects dries up.

How can Sheppard be so oblivious to such unavoidable warning signs about the economy? It's because he thinks it's a big conspiracy to help Obama, that's how:

Isn't it also possible that Obama-loving media are hyping the hysteria because they want his stimulus package to be passed?

After all, it was indeed the economic gloom and doom that began in September which basically handed this election to Obama as McCain-Palin had briefly taken a lead in the polls after the Republican National Convention and just before Lehman Brothers declared bankruptcy on September 15.

Yes, Sheppard is channeling hateful conspiracy-monger Cliff Kincaid. Is channeling Kincaid really how NewsBusters wants to move forward in the Obama era?


Posted by Terry K. at 12:11 AM EST
Friday, January 30, 2009
WND Columnist Repeats False Terrorist Claim
Topic: WorldNetDaily

Shira Drissman asserted in a Jan. 29 WorldNetDaily column:

It seems that these terrorists we picked up on the battlefield must have missed the action and excitement of shooting at American troops. Sixty-one of those released found a way back to the field of battle in order to pick up where they left off.

That is false. As we've noted, the Pentagon has confirmed that only 18 -- not 61 -- have "returned to the fight." The remainer are merely suspected of having done so.


Posted by Terry K. at 4:14 PM EST
CNS Changes Tune on Stimulus Spending
Topic: CNSNews.com

A Jan. 30 CNSNews.com article by Matt Cover, in attacking a claim by House Majority Speaker Nancy Pelosi that 75 percent of the stimulus "would be doled out in the first 18 months after it becomes law," states that "only about 64 percent of the money in the bill will be spent by the end of fiscal year 2010."

While that's correct (as we've noted), it appears to contradict what Cover was reporting just the day before -- that "only 52 percent of the money in the stimulus bill devoted to new government spending will actually be spent by 2010." In his Jan. 30 article, Cover is too busy shooting down Pelosi's claim to square it with his own previous reporting.


Posted by Terry K. at 1:45 PM EST
CNS Repeats Bogus Obama Pay Smear
Topic: CNSNews.com

a Jan. 30 CNSNews.com article by Fred Lucas repeats a campaign smear against Barack Obama. In writing about Obama's signing of the Lilly Ledbetter Fair Pay Restoration Act, Lucas adds: "Women who worked on Obama’s Senate staff last year, however, were themselves paid on average 78 cents for every dollar a man was paid, according to data last year from the Report of the Secretary of the Senate."

As we detailed when Lucas first peddled this smear last June (and again in September), there's no evidence provided that women in Obama's Senate office were paid less than men for the exact same job with equivalent experience -- which is what the issue of equal pay, as well as the Ledbetter act, is all about.

Lucas does appear to concede that point this time, adding that the data "are based on gender without regard to job position, experience, or education that could be factors in pay." But of course, that's not in the headline -- nor did he directly make that point in his previous articles.


Posted by Terry K. at 12:23 PM EST
WND Promotes Mancow, Ignores His Offensive History
Topic: WorldNetDaily

A Jan. 29 WorldNetDaily article touts a re-feed of Mancow's morning radio show "for radio stations wanting to fill the time slot being abandoned by Fox News host Bill O'Reilly."

It contains the usual puffery of the guy from his syndicator, Talk Radio Network -- who, as we've detailed, has a synergistic relationship with WND -- and, perhaps in deference to that synergy, fails to to mention details in Mancow's history that would normally be unpalatable to WND readers.

We've noted how how, among other things, Mancow racked up hundreds of thousands of dollars in FCC fines over indecency on his radio show (then tried to sue a man who made some of those indecency complaints), regularly makes defamatory remarks about others, and had excerpts from his autobiography published in Hustler.

That fleshes out his syndicator's claim that "Mancow offers the full spectrum of entertainment," doesn't it? And just as with its hire of Matt Sanchez, WND looks like it is once again trampling over the prinicples it claims to hold, ignoring history in the service of today's expedience.


Posted by Terry K. at 9:21 AM EST
Newsmax's Patten Still Peddling ACORN Falsehood
Topic: Newsmax

Newsmax's David Patten has penned yet another article falsely claiming that ACORN is a direct beneficiary of billions of dollars in the stimulus bill. He does make it slightly less of a lie this time around, referring to "the $5.2 billion slated for organizations such as ACORN," though the article's headline falsely refers to "ACORN Money."

As we've repeatedly documented regarding Patten's reporting on this issue, the stimulus plan does not even mention ACORN by name, let alone allocate money to the group. Further, according to ACORN's Bertha Lewis, "Since it is set aside for non-profit housing developers to help purchase, rehab, and resell foreclosed properties, we aren't eligible for it in the first place."

When will Patten act like a real reporter and tell the truth instead of being a stenographer for the Republican Party?


Posted by Terry K. at 1:39 AM EST
CNS Still Pushing 'Nonbeliever' Non-Story
Topic: CNSNews.com

CNSNews.com still can't let go of trying to build a mountain out of the molehill of President Obama daring to mention "nonbelievers."

Unsuccessful in his previous attempt to find someone critical  of Obama's mention of "nonbelievers" in his inaugural speech, Pete Winn finally hits paydirt. In a Jan. 29 article noting Obama's use of the word in an interview with an Arab TV network, Winn digs up right-wing "expert on Islamism" Walid Phares, who claims that "the typical word Arabic translators would use for the term 'non-believer' is 'kaffir' – a word which means 'atheist' or 'infidel.'" Phares then undercut his own argument by noting that the network did not use the word "kaffir" in its translation. Phares then tried to recover by calling that decision "politically correct."

Winn fails to note Phares' background, which includes penning articles for right-wing publications like American Thinker and FrontPageMag, as well as defending President Bush's actions to fight terrorism. Winn does note that Phares is a "senior fellow at the Foundation for Defense of Democracies," but not that the group is also right-leaning.


Posted by Terry K. at 12:01 AM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« February 2009 »
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google