ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Tuesday, October 14, 2008
Newsmax Takes Andy Martin's Side -- Again
Topic: Newsmax

Newsmax stood behind noted anti-Semite and fabulist Andy Martin in 2007, when it printed a Martin column baselessly claiming that Barack Obama "locked ... away" his white grandmother "in his racist closet." It does so again in an Oct. 13 article attacking the New York Times for telling the story behind Martin and his serving as the genesis for the debunked claim that Obama's a secret Muslim:

The Times pinned the blame on this "persistent falsehood" about Obama on an Illinois man named Andy Martin.

In a story headlined "The Man Behind the Whispers About Obama," the paper said Martin had singlehandedly fomented the claim that “Obama is a Muslim who has concealed his religion.”

The paper also claimed Martin had past psychiatric illness and had made anti-Semitic statements.

But the Times ignored the allegations by many others that Obama is hiding his upbringing as a Muslim.

But in citing anti-Islam activist Daniel Pipes -- who, like Martin, claims that Obama currently is a Muslim (but unlike Martin, Pipes uses the reasoning that children of a Muslim father are automatically Muslim, thus discounting the idea of free will) -- Newsmax buys into Martin's argument. Newsmax tries to parse the issue by focusing on Pipes' claims about the allegedly Muslim aspects of Obama's childhood, itglosses over Pipes' insistence that due to paternal heritage, Obama is now a Muslim.

Is Newsmax so desperate to paint Obama as a Muslim that it defends the indefensible Andy Martin? It appears so.

Posted by Terry K. at 2:13 AM EDT
Farah Suddenly Concerned That McCain Will Lose
Topic: WorldNetDaily

For a guy who claims he doesn't want John McCain to win the election, Joseph Farah is surprisingly bothered by the possibility that McCain will lose.

In his Oct. 11 WorldNetDaily column, Farah points out that "I have been predicting with some degree of certainty that John McCain would win the presidential election," then laments that "He is floundering worse than even I could have imagined."

Farah then reverts to his old McCain-bashing: "John McCain is a disaster as a candidate. And he would be a bigger disaster as president. But don't worry, he doesn't have a clue as to how to win it."

So, if McCain is such a "disaster," why is Farah worried about him losing to Obama?

Sounds to us like more evidence that Farah's "none of the above" campaign is a hollow lie. But then, Farah and WND are no strangers to telling lies.

Posted by Terry K. at 12:55 AM EDT
Too Much Macaca, Not Enough Fact-Checking
Topic: NewsBusters

Poor Tim Graham. He just can't get over the macaca thing.

Graham isn't even two paragraphs into his Oct. 13 NewsBusters post ostensibly about a Washington Post reporter's comments about William Ayers before he's pointing out that the reporter he's criticizing "spent 2006 making an enormous mountain out of George Allen's utterance of 'macaca.'"

As we've noted, Graham remained bitter for months after the 2006 election over coverage of Allen's "macaca" remark. He still is, apparently. 

Anyway, Graham does make his way to accusing the reporter of not "explaining how Ayers recruited [Barack] Obama to the Annenberg Challenge," going on to assert that the item on Obama and Ayers cited by the reporter -- which points out that the Annenberg Challenge was funded by noted Republican Walter Annenberg, staffed by "mainstream" folks and funded by "a host of respected, mainstream institutions" -- was somehow a lie. Rather than refuting any of the actual claims in it, Graham complained that it "trash[ed] Stanley Kurtz of National Review" and wasn't "detached fact checking." Graham also doesn't note that, as we've pointed out, contrary to his assertion that "Ayers recruited Obama to the Annenberg Challenge," any evidence that that actually happened is circumstantial at best.

Perhaps Graham was a little too busy thinking about macaca to actually refute the fact-check.

Posted by Terry K. at 12:30 AM EDT
Monday, October 13, 2008
Jeffrey Misleads Again on Obama, Abortion

You know how CNS' mission statement claims that it "endeavors to fairly present all legitimate sides of a story"? Well, not so much.

For the second article in a row, CNS editor in chief Terry Jeffrey has refused to tell the full story about Barack Obama's stance on a "born alive" law in Illinois. In his Oct. 13 article, Jeffrey uncritically repeats assertions by Sarah Palin about "Obama’s unwillingness to support legislation that would protect babies who were born alive after botched abortions" without pointing out the misleading nature of them.

Jeffrey repeats claims by "Jill Stanek, who went public about the 'induced-labor abortions' that were taking place at the Chicago-area hospital where she worked" while failing to tell readers that Stanek's allegations were never substantiated. Jeffrey also rehashes a statement that then-Illinois state Sen. Patrick O’Malley "was told by the state attorney general’s office that no existing state laws protected these babies" while ignoring other assertions that the behavior that would be outlawed under a "born alive" law was already illegal.

What Jeffrey has done here is act as an agent for the McCai-Palin campaign by uncritically quoting Palin. That can be called a lot of things, but "journalism" is not one of them.

Posted by Terry K. at 8:46 PM EDT
Corsi's 'Traumatic Abduction'?
Topic: WorldNetDaily

An Oct. 13 WorldNetDaily article declares that Jerome Corsi "has fallen ill after he was forced to endure detention at the hands of armed Kenyan immigration authorities." The article quotes WND editor Joseph Farah as saying, "Corsi is still recovering from his traumatic abduction at the hands of Kenya security officials who halted his planned press conference in Nairobi and denied him and his party food for an entire day before allowing them to depart for London."

Funny, Corsi didn't sound very traumatized when he called into a radio show from Nairobi while in detention and accused Obama of orchestrating it. Nor did he sound traumatized when called more radio shows after leaving Kenya to make more baseless allegations against Obama.

The only trauma we see on Corsi's and Farah's part is that their little publicity stunt in Kenya didn't go off quite as planned. And when will Corsi admit that his so-called proof that Obama is buddy-buddy with Raila Odinga is bogus?

UPDATE: Apparently Corsi really isn't horribly traumatized or near death's door after all: He's doing a teleseminar later this week.

Posted by Terry K. at 2:45 PM EDT
Updated: Tuesday, October 14, 2008 12:34 AM EDT
Klein Accuses Obama of Lie, Won't Apologize for His Own
Topic: WorldNetDaily

An Oct. 12 WorldNetDaily article by Aaron Klein asserts that "Sen. Barack Obama's campaign is misleading the public regarding the presidential candidate's ties to a radical leftist organization that has admitted to major financial improprieties and has been convicted in numerous, massive voter fraud scandals." The article's headline goes further: "Obama website lies about ACORN ties."

The main claim Klein singles out is the Obama campaign's claim that "ACORN was not part of Project Vote" when Obama worked for it in 1992:

Obama's campaign claims ACORN was "not part of" Project Vote, but the organization's incorporation papers, obtained by WND, show Project Vote is a trademark name whose parent company is registered at the same New Orleans address in which ACORN and multiple ACORN affiliates are housed.

But Klein doesn't offer any evidence to back up the claim. He doesn't detail the information on the "incorporation papers" Klein claims he "obtained" or provide a copy of them with his story.

So this article proves nothing, and the rest of it is little more than playing guilt by association between ACORN and Obama, parsing words, and a rehashing of the worst allegations against ACORN.

Further, while Klein is accusing Obama of lying, Klein has yet to retract or apologize for his own lie about Obama.

As we detailed, Klein claimed in July that Obama made a "distortion of the Holocaust," suggesting that Obama is a Holocaust denier. In fact, the issue at hand was which Obama relative helped to liberate which concentration camp during World War II. Obama said nothing about the Holocaust, let alone "distored" it.

Klein needs to clean up his own house of lies before hurling (more) accusations he can't properly back up. 

Posted by Terry K. at 12:40 PM EDT
Brent Bozell's Favorite Domestic Terrorist
Topic: Media Research Center

An Oct. 12 NewsBusters post by Tom Blumer asserts that a Chicago Tribune article "demonstrates that for all these years a large plurality, if not a majority, of Democrats who hold the levers of power ... really haven't had a problem welcoming [William] Ayers, [Bernardine] Dohrn, and their unrepentant views of their violent pasts."

What Blumer doesn't mention: His NewsBusters publisher has no problem welcoming its own unrepentant terrorist and convicted felon into the mainstream.

G. Gordon Liddy was a featured "accepter" at the Media Research Center's 2008 Gala. As we've detailed, Liddy is the unrepentant Watergate felon who plotted to kill numerous people and plotted to bomb a liberal-leaning think tank. Liddy appeared in 2007 as well, in which he "accepted" an award for Katie Couric. An April 2005 CyberAlert reprinted a Washington Times article noting that Liddy was among the guests that "roared at the assembled clips and commentary" during the 2005 awards gala.

Liddy also served as a judge for the MRC's year-end Notable Quotables awards in 1992, 1995 and 1997.

The MRC further sought to whitewash Liddy's 1994 statement on his radio show that "if the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms comes to disarm you and they are bearing arms, resist them with arms. Go for a head shot; they're going to be wearing bulletproof vests" by insisting in a November 1995 MediaWatch that "Liddy meant shooting in self-defense."

The MRC and its writers and bloggers might want to keep their employer's unwavering, uncritical support of Liddy in mind the next time they want to distort Obama's relationship with Ayers.

Posted by Terry K. at 11:31 AM EDT
WND Peddles Yet Another Obama Lie
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily's reporting and commentary on the Obama campaign is already littered with lies, so it's no surprise that WND would be peddling yet another one.

An Oct. 10 WND article by Drew Zahn uncritically accepts the premise of the creator of an anti-Obama ad that Obama was "mocking the Bible" during a 2006 speech. Zahn makes no effort to explain the full context of Obama's statements, and he selectively quotes from the Obama campaign's criticism of the ad to avoid mentioning damning its creator.

While Zahn quotes from Obama's speech to offer the "immediate context" of his words, he fails to quote from the Obama's campaign's statement that the speech "actually celebrates the role of people of faith in public life and offers nuanced thoughts on the intersection of religion and politics." Zahn does quote the Obama statement that "The video takes 5 sentences out of a 4,500-word speech Barack gave in 2006 completely out of context to stoke division and hatred," but he refuses to admit that that's exactly what the ad does.

Zahn curiously doesn't quote from the ad itself, which falsely claimed that Obama "mocked and ridiculed the books of Leviticus, Deuteronomy, even laughing at the Sermon on the Mount, taking those passages painfully out of context." Of course, taking Obama painfully out of context is exactly what thet ad's creator does in his attack.

Instead, Zahn focuses on the Obama campaign's criticism of the creator,  Stepehn Marks of some 527 group called "pH For America," with Zahn paraphrasing the campaign's claim as being that Marks is "trying to scam Christians out of their money by promising to air a spot that will never be broadcast." In response, Zahn writes: "WND has confirmed, however, that – true to his word – the ad's creator purchased air time for the commercial on television stations in the battleground state of Pennsylvania. Sources at WTAE-TV in Pittsburgh and a cable company servicing Erie told WND that the ad had been aired on several occasions."

But Zahn fails to mention that the Obama campaign noted in its statement that the ad did actually air: "At the beginning of October, the scammer behind this deceptive home video announced that he finally got his 'ad' on TV — but it turns out it only aired one time, at 2:00 a.m., on a single station in Pittsburgh."

Zahn further fails to mention that Obama's campaign pointed out that  Marks' ads are "missing the required legal disclaimer at the end saying who funded them." Remember, WND made a massive deal earlier this year accusing the Obama campaign of running an "illegal lottery" because a promotion in which donors were eligible to win a trip to the Democratic National Convention initially mistakenly lacked the required mechanism to allow non-donors to enter.

Sadly, it's not surprising that WND continues to lie about Obama. It is surprising that they would do it so transparently that its jeopardizes what little credibility it has. 

Posted by Terry K. at 9:24 AM EDT
NewsBusters Peddles Dubious Claims on Obama, Odinga
Topic: NewsBusters

An Oct. 12 NewsBusters post by Kerry Picket promotes allegations about Barack Obama "connection and support" for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Her sources? A couple less-than-reliable folks: Mark Hyman and Jerome Corsi.

Hyman is the former (or perhaps current -- we're not really sure) right-wing Sinclair Broadcasting commentator with a long history of false and misleading claims. The Washington Times commentary by Hyman to which Picket links cites no sources for his claims about Obama and Odinga, so they can be presumed to be as dubious as his commentaries.

Picket links to Corsi's WorldNetDaily assertion that Obama backed "ruthless foreign thug" Odinga, citing emails he obtained during his misadventure as evidence. Picket fails to note that those emails appear to have been forged.

Picket also links to a "popular internet video" on Obama and Odinga, but no source is listed in it, and it was apparently posted to Eyeblast, the MRC's video website, by Picket herself. (Picket is an an associate producer at Eyeblast.)

Picket concludes by claiming, "Many questions still remain unanswered. By omission, the mainstream media is delinquent with the scant coverage of this story, and it may already be dangerously too late." Too late for what? Smearing Obama with bogus claims? Picket might want to check the veracity of her sources before making such wild assertions.

Posted by Terry K. at 1:13 AM EDT
Unruh Still Spreading Anti-Gay Lies
Topic: WorldNetDaily

We've previously documented WorldNetDaily's lies in promoting David Parker's anti-gay agenda. WND's Bob Unruh keeps it up in an Oct. 9 article.

Unruh falsely claims that a school in Massachusetts is providing "mandatory ... instruction for children as young as kindergarten in how to be homosexual," adding that the school is "teaching homosexuality to young children."

That is a lie, as evidenced by Unruh providing no evidence to back up his claims. In fact, as we've noted, the dispute between Parker and his school district began when his then-5-year-old child was given a book called "Who's in a Family?" that depicted different types of families, including a couple with gays in them.

As per usual, Unruh quotes only Parker and the anti-gay group that supports him regarding the court ruling that the story is ostensibly about, makes no apparent effort to fact-check Parker's anti-gay assertions, and makes no effort whatsoever to report the reaction of supporters of the ruling, as a real journalist would.

But Unruh isn't a real journalist, though he once was. He's a polemicist merely putting lies in a journalistic form -- which means he fits in quite well at WorldNetDaily.

Posted by Terry K. at 12:07 AM EDT
Sunday, October 12, 2008
MRC "Reality Check" Lacks Reality on Obama, Abortion
Topic: Media Research Center

An Oct. 9 MRC "Media Reality Check" by Rich Noyes and Matthew Balan, in claiming that "the big broadcast networks" have failed to sufficiently report on Barack Obama's "pro-abortion stance," misrepresents Obama's views on abortion by repeating discredited right-wing claims.

The article repeats claims by anti-Obama activist Jill Stanek, "who described how a baby who survived an 'induced labor abortion' was abandoned by the hospital staff." But Noyes and Balan fail to mention that, as we've pointed out, Stanek's claims were never substantiated.

Noyes and Balan also assert that "Obama’s most extreme pro-abortion move came in Illinois, when he voted against a bill to protect babies born alive following unsuccessful abortions, the Born Alive Infant Protection Act." But they fail to note that Obama has claimed that the bill wouldn't have forbidden anything that wasn't already illegal.

They also claim that a CNN fact check on Obama's opposition over a proposed Illinois "born alive" bill failed to admit that Obama "unfairly attacked his critics as liars" by claiming that the bill originally failed to include to include "neutrality clause" protecting the status quo on abortion as a similar federal bill did because a clause identical to the federal clause was added to the bill. They fail to mention that, as we've noted, a state law containing the same language as the federal law would not have offered the same protection because no federal laws regarding abortion, which is regulated at the state level.

It was not until 2005, after Obama left the state legislature, that a "born alive" law passed in Illinois that specifically stated that it would not affect "existing federal or state law regarding abortion," a clause missing from earlier versions of the bill.


Posted by Terry K. at 4:28 PM EDT
Obama Derangement Syndrome Watch, Part 2
Topic: Newsmax

By the early 1930s, Germany was in the grip of an economic meltdown. Its loss in World War I, followed by the Draconian conditions imposed by the victorious United States, Britain, and France in the Treaty of Versailles, had left the nation humiliated and in poverty, with a runaway inflation destroying their economy and the lives of the German people. The Treaty of Versailles required ruinous reparation payments to the allies.

The global depression that came in the wake of the U.S. stock market crash in 1929, made matters even worse in Germany, causing banks to fail, factories to close, and unemployment to skyrocket. Like the American people, they looked for a savior.

They found him in Adolf Hitler; another spell-binding orator who pledged to bring about change in the way the nation was governed and the economy managed.


Like the German people of 1932, many Americans seem to be willing to put our future in the hands of a messianic leader with abundant oratorical gifts, a questionable and largely unknown past and a unshakable conviction born of a socialistic background that America can spend its way out of a debacle initially caused by trying to spend our way into prosperity.

-- Phil Brennan, Oct. 10 Newsmax column

Anyone else seeing a pattern here?

Posted by Terry K. at 12:03 PM EDT
WND Columnist Repeats Bogus Matthew Shepard Revisionism
Topic: WorldNetDaily

In an Oct. 11 WorldNetDaily column marking the 10th anniversary of the death of Matthew Shepard, John Aman, "a writer for Coral Ridge Ministries and author of the book, 'Ten Truths About Hate Crimes Laws,'" repeats revisionist claims about Shepard's death to argue against hate-crimes laws:

There is just one problem with this story. According to the evidence, it is not true. Money for drugs, not "homophobia," was the motive for Matthew Shepard's murder, as revealed by a 2004 ABC News "20/20" report. Aaron McKinney, sentenced in 1999 to two life sentences for Matthew Shepard's murder, was on a sleepless week-long methamphetamine binge and in search of money for more drugs when he and his accomplice, Russell Henderson, met Shepard at a bar.

Earlier that evening, McKinney said, he had tried and failed to take $10,000 from a drug dealer. He saw in Shepard, a well-dressed but slight young man, an easy robbery victim and readily obliged when Shepard asked for a lift home because he was too drunk. All three were in the front seat of McKinney's truck, with Henderson driving, when Shepard grabbed McKinney's leg. McKinney reacted by hitting Shepard with his gun butt, as he told ABC, "I was getting ready to pull it on him anyway."

McKinney's attorney offered a "gay panic" defense at trial, suggesting that the murderer turned violent when Shepard made a homosexual pass at him. McKinney, who will never be eligible for parole, now says that was not the case. "No, I did not," he replied when asked if he attacked Shepard because he was homosexual. "I would say it wasn't a hate crime," he told ABC. "All I wanted to do was beat him up and rob him."

Henderson also denied the hate-crime charge. "It's not because me and Aaron had anything against gays or anything like that," he said.

As we pointed out back in 2004, when right-wingers begain taking refuge in McKinney's and Henderson's claims on ABC, McKinney and Henderson have a long record of lying, so it's rather impossible to believe anything they have to say now, especially given that the hate-crime aspect was corroborated at their trials.

As a Wyoming police detective who worked on the Shepard case said: "Only three people know what really happened that night. ... One of them is dead and the other two are known liars and convicted felons -- murderers."

Aman has decided to trust liars and killers instead of the record of the case. It's a lot like trusting Ted Bundy as a way to argue against pornography.

Posted by Terry K. at 1:27 AM EDT
Obama Derangement Syndrome Watch
Topic: WorldNetDaily

The secret to selling bad ideas is to make sure they are the only ones available. This is how totalitarian regimes take power. Whether it was Adolf Hitler in Nazi Germany or Vladimir Lenin in Communist Russia, the pattern is largely the same – totalitarian dictators come to power by enshrining themselves as cults of personality and then creating political monopolies through often less than delicate campaigns of indoctrination and censorship – especially censorship enshrouded in the intimidating aura of state power. Ironically, these cloven-tongued leaders often rise to dominance by preaching power to those they will dominate, provision to those they will impoverish and liberty to those they will force into state labor. Whether they claim to be left or right, revolutionary or reactionary, communist or fascist, the result is always the same – tyranny.

The great discomfort for many Americans as they watch the current presidential contest is that the scent of such totalitarianism hangs heavy in the air; the pattern so familiar in European dictatorships seems eerily present in Barack Obama's presidential campaign.

-- Shawn D. Akers, Oct. 10 WorldNetDaily column

Posted by Terry K. at 12:19 AM EDT
Updated: Sunday, October 12, 2008 1:28 AM EDT
Saturday, October 11, 2008
Farah Misleads About Corsi's Kenya Stunt
Topic: WorldNetDaily

Joseph Farah uses his Oct. 10 WorldNetDaily column to misleading Jerome Corsi's little Kenyan adventure. Farah writes: "Corsi made no secret of his mission in Kenya. He announced his intentions upon arriving in the country. He disclosed on his customs forms the purpose of his business trip."

In fact, as WND itself stated before the trip, Corsi "came at the invitation of Christian missionaries" allegedly worried about "the rise of Islam in the African nation." Corsi and Farah have never identified who these "Christian missionaries" are, orhow their anti-Obama stunts -- like presenting Barack Obama's Kenyan half-brother a check for $1,000 -- fit in with the the declared purpose of working with "Christian missionaries."

Farah also whined about the treatment of Corsi in the media:

Try to imagine, for a moment, how different coverage would be if a prominent reporter for the New York Times who was also a best-selling author was abducted at the point of automatic weapons by a foreign government as Corsi was, held without food, stripped of his passport and cell phone and denied the opportunity to make any calls or talk to the press. Do you suppose the Associated Press and other news service accounts would portray the reporter as some kind of reckless political operative?

But Corsi is a political operative. He went to Kenya for the sole purpose of attacking and embarrassing Obama, no matter how specious the "evidence." Curiously, we haven't heard a peep about those "Christian missionaries" Corsi was supposed to be helping.

Remember, Farah was rooting for Muslim riots over a WND-published book that put the prophet Muhammad on the cover, so he's clearly not averse to taking part in publicity stunts.

Will Farah and Corsi ever admit to their readers the full truth about the Kenyan trip? Don't count on it.

Posted by Terry K. at 12:25 PM EDT
Updated: Saturday, October 11, 2008 12:29 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« October 2008 »
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google