ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, April 28, 2006
NewsMax Spins for Limbaugh
Topic: Newsmax
None of that "reporting the news" stuff for NewsMax on the Rush Limbaugh doctor-shopping case. Its first "report" on today's events is a press release by Limbaugh’s attorney, Roy Black, the headline of which proclaimed, "Rush Limbaugh Prescription Drug Case Settled."

UPDATE: Because all NewsMax is serving up is Roy Black's spin, it obscures the fact that Limbaugh entered into a plea bargain and paid a fine.

UPDATE 2: WorldNetDaily cribs from the same Roy Black press release.

Posted by Terry K. at 7:02 PM EDT
Updated: Friday, April 28, 2006 10:19 PM EDT
WND Still Lying About Berger
Topic: WorldNetDaily
World O'Crap does a fine takedown of Melanie Morgan's April 28 WorldNetDaily column -- and in the process reminds us that the ConWeb, particularly WorldNetDaily, is still telling lies about Sandy Berger.

In addition to Morgan's canards, an April 22 WND article claims that the documents Berger took from the National Archives were "possibly with handwritten notes." In fact, even the Wall Street Journal has pointed out that Noel Hillman, a Justice Department prosecutor in the Berger case, said that the copies of documents that Berger took (that they were copies, not originals, is a detail WND is finally starting to get correct) "don't have notations on them." Hillman further called claims to that effect an "urban myth."

That puts WND in the company of NewsMax in peddling urban myths.

Posted by Terry K. at 2:50 PM EDT
Book-Bashing Goes Bust
Topic: NewsBusters
An April 26 NewsBusters post by Greg Sheffield regurgitates a Drudge Report item claiming that "Crashing the Gate," co-written by Daily Kos' Markos Moulitsas Zuniga, isn't selling. While Sheffield excerpts Moulitsas' response, he has thus far failed to update with sales figures for recently released books by conservative bloggers Glenn Reynolds and Hugh Hewitt, which are apparently doing even worse than "Crashing the Gate" (according to the same flawed Bookscan figures Drudge used).

Posted by Terry K. at 12:30 PM EDT
More WND Press-Release 'Journalism'
Topic: WorldNetDaily
An April 28 WorldNetDaily article showcases its usual anti-gay biases, then takes it a step further by being even more one-sided than the press release it's lifted from.

The article tells the case of Arlington, Va., video duplicator Tim Bono, who refused to duplicate "two pro-homosexual films" for "lesbian activist Lillian Vincenz." The city's Human Rights Commission ordered Bono to duplicate the video or face further action against him.

What's missing here -- besides the usual WND failure to contact anyone on the other side to present a fair and balanced view -- is any evidence that the the films to be duplicated are "pro-homosexual" (or Bono's secondary complaint, that he would be helping to "promote homosexuality" by duplicating them) or that Lillian Vincenz is a "lesbian activist." Meanwhile, Concerned Women for America, from whose press release WND lifted its report, does not get the "activist" moniker Vincenz gets, even though it obviously is an "activst" group.

WND also left out some of the evidence that the Arlington Human Rights Commission used in reaching its decision, cited in the CWA release. While WND did note that "Bono did not review the content of the videos," it did not note, as CWA did, that Bono "perceived the Complainant to be 'gay' and to have a gay agenda." And in noting CWA's claim that the case is "reminiscent" of that of an Ontario printer who was fined $5,000 for refusing to print materials for a group called the Canadian Lesbian and Gay Archives, WND doesn't use the name of the organization, instead substituting the term "homosexual advocacy group."

Posted by Terry K. at 12:20 PM EDT
Updated: Sunday, April 30, 2006 6:38 PM EDT
Thursday, April 27, 2006
Gratuitous Klan Reference Watch
Topic: Newsmax
The boys at NewsMax just can't help themselves.

In a continuation of its strange obsession with Sen. Robert Byrd 60-years-past Ku Klux Klan affiliation, an April 27 NewsMax article refers to it twice despite it being unrelated to anything else the article contains.

Methinks NewsMax's strange obsession is turning pathological.

Posted by Terry K. at 8:26 PM EDT
New Article: At Home With a Crappy Study
Topic: Media Research Center
The MRC's designated New York Times-basher issues a report on the paper's coverage of Hillary Clinton that's full of dubious and unsupported claims. Read more.

Posted by Terry K. at 1:11 AM EDT
Updated: Thursday, April 27, 2006 1:12 AM EDT
Wednesday, April 26, 2006
NewsBusters: Positive Review of Play = Endorsement of Views Contained Therein
Topic: NewsBusters
In an April 26 NewsBusters post, Tim Graham insinuates without evidence that The Washington Post gave a positive review of a play, Tony Kushner's "A Bright Room Called Day," solely for its subject matter -- its comparison of Reagan's America with Hitler's Germany.

The headline of Graham's post reads, "Reagan = Hitler? The Washington Post Likes That Play," and he starts out by writing, "Ronald Reagan may now be remembered as one of America's greatest presidents, but the Washington Post is still willing to consider him comparable to mass-murdering dictators." Of course, the Post isn't making that comparison; the play is. Graham offers no evidence that the Post's management endorses the views in the play or even that the reviewer's positive review constitutes an endorsement of the views contained therein.

To recall a counterexample: NewsBusters writers and posters have dehumanized journalists and whitewashed terrorist acts. By Graham's example, should we therefore assume that the Media Research Center as a whole endorses those views as well?

Posted by Terry K. at 11:32 AM EDT
WND Uses Misleading Comparison to Plug Book
Topic: WorldNetDaily
An April 26 WorldNetDaily article claiming that David Kupelian's book "The Marketing of Evil" claims, using an anonymous Virginia Tech librarian as a basis, that the book is in relatively few college libraries because liberal librarians discriminate against "conservative, traditional-values-oriented books." To illustrate the alleged discrimination, the article notes that there are 3,542 copies of Barbara Ehrenreich's book "Nickel and Dimed" in libraries nationwide, while "The Marketing of Evil" appears in only 188.

But the article fails to inform readers that "Nickel and Dimed" was released in 2001 and has sold more than 1 million copies. "The Marketing of Evil," meanwhile, was released in the fall of 2005, and WND, the publisher, has not disclosed how many copies of the book have been sold. We suspect it's a lot less than 1 million. Additionally, Ehrenreich's book has appeared on the New York Times' best-seller list, a feat "The Marketing of Evil" has yet to achieve despite WND's repeated claims that the book is a "bestseller."

Note to WND: Unless you're willing to divulge how many copies Kupelian's book has sold, you might want to withdraw this misleading and unfair claim.

Posted by Terry K. at 1:25 AM EDT
AIM Falsely Attacks Post Reporter
Topic: Accuracy in Media
An April 25 Accuracy in Media column by Cliff Kincaid and a related AIM press release claim that Washington Post reporter Dana Priest's article revealing the existence of secret CIA detention facilities overseas, for which Priest won a Pulitzer Prize, is "false" and that Priest should resign and give back her Pulitzer. But Kincaid's evidence for making that claim is far from definitive on the subject.

Kincaid's claimed evidence is a report by the Council of Europe, which, he wrote, "after a major investigation, declared that 'At this stage of the investigations, there is no formal, irrefutable evidence of the existence of secret CIA detention centers' in Europe." Gijs de Vries, the counterterrorism chief of the European Union, has said that he had not been able to prove that secret CIA prisons "does not appear to be proven beyond reasonable doubt." But as the International Herald Tribune reported, that conclusion has been criticized:

But Mr. de Vries came under criticism from some legislators who called the hearing a whitewash. "The circumstantial evidence is stunning," said Kathalijne Buitenweg, a Dutch member of Parliament from the Green Party, even if there is no smoking gun.

"I'm appalled that we keep calling to uphold human rights while pretending that these rendition centers don't exist and doing nothing about it," she said.


A number of legislators challenged Mr. de Vries for not taking seriously earlier testimony before the committee by a German and a Canadian who gave accounts of being kidnapped and kept imprisoned by foreign agents.


The committee also heard today from a former British ambassador to Uzbekistan, Craig Murray, who said, "I can attest to the willingness of the U.S. and the U.K. to obtain intelligence that was got under torture in Uzbekistan.

"If they were not willing, then rendition prisons could not have existed," he added.

(Daily Kos notes some editing done by the New York Times, owner of the IHT, to this story.)

Kincaid also did not report another claim made in the report that director of central intelligence Porter Goss "did not deny the existence of CIA secret prisons in various parts of the world where people suspected of terrorism were held."

What we seem to have here is something that nobody is explicitly admitting to -- but nobody is denying either. All of the statements Kincaid quotes are qualified -- "no formal, irrefutable evidence," "not ... proven beyond reasonable doubt" -- which indicates that there is indeed evidence to support the claim of secret prisons.

In other words, despite what Kincaid says, Priest's article hasn't been proven false.

Posted by Terry K. at 12:45 AM EDT
Tuesday, April 25, 2006
Lack of Disclosure Watch
Topic: Horowitz
In an April 24 FrontPageMag column by the Alliance Defense Fund's David French on the Scott Savage book-recommendation case, French fails to disclose that the ADF is representing Savage in this case and that he himself is, in fact, the lead attorney for Savage.

In other words, French has a highly vested interest in publicizing this case and attacking the Ohio college that Savage works for. Isn't this lack of disclosure at least mildly unethical behavior for an attorney?

Posted by Terry K. at 10:48 PM EDT
CNS Whacks Bush (Really!)
We've previously noted that generally assumes that Democratic politicians are motivated only by politics and personal ambition, a assumption it doesn't make about Republicans.

That might be changing. From an April 25 CNS article by Susan Jones:

Two years ago, President Bush refused to "play politics" with the Strategic Petroleum Reserve, but he's apparently changed his mind.

In response to a public outcry over rising gasoline prices, President Bush on Tuesday said he has directed the Energy Department to suspend deposits to the Strategic Petroleum Reserve through the summer -- to boost oil supply over the short term.

Wow. What MRC bigwig doesn't like this policy to the point of using an MRC website to dis their president like this?

Posted by Terry K. at 6:29 PM EDT
WND Peddles Convicted Felon's Tales
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily's Art Moore once again does the bidding of Clinton-hater and convicted felon Peter Paul in an April 25 article that, as Moore has done before, repeats Paul's accusations without fact-checking them and whitewashes Paul's criminal record.

The only people Moore talked to for this article are Paul and his attorney from the United States Justice Foundation (failing to disclose that WND is a USJF client). Once again, Paul blames the Clintons for his legal problems; Moore writes that Paul "insists he would not be in the legal predicament he faces if not for Clinton reneging on the deal."

Paul sounds like a guy who refuses to take responsibility for his own behavior, even after he has pleaded guilty to defrauding investors. Yet, that's not how Moore describes Paul's felony record:

He has pleaded guilty to a 10(b)5 violation of the Securities and Exchange Commission for not publicly disclosing control of Merrill Lynch margin accounts that held Stan Lee Media stocks.

Moore's legal gobbledygook makes the crime sound less severe than it is. Here's how Paul's prosecutors described Paul's crime:

PAUL admitted orchestrating a scheme in which he and others manipulated Stan Lee Media stock, trading it through numerous nominee accounts that hid from the investing public PAUL's ownership and control of large volumes of stock that were being traded. PAUL also admitted that to further the scheme, he sought to inflate and stabilize the price of the stock by instructing market makers in Stan Lee Media stock to execute trades that created a false appearance of constant demand and that concealed from the investing public the fact that PAUL had arranged for large blocks of stock to be sold at substantial discounts in after-hours trading. Finally, PAUL admitted that he had secretly borrowed millions of dollars on margin using as collateral the stock that he had traded through the nominee accounts; in this way PAUL concealed from the investing public that he was effectively liquidating a substantial part of his stock holdings in Stan Lee Media.

Moore also claims that Paul "already has served 43 months in prison in Brazil." That's false for two reasons: 1) Paul was in jail in Brazil -- where he fled after Stan Lee Media started collapsing -- from March 2001 to September 2003, which is 31 months; and 2) he spent that long in a Brazilian jail because he was fighting extradition to the U.S.

Has Paul so bamboozled Moore that the WND reporter can't do his own fact-checking? Or are they both so in sync with their Clinton-hating that the facts simply don't matter?

Posted by Terry K. at 1:41 PM EDT
Updated: Tuesday, April 25, 2006 1:50 PM EDT
Monday, April 24, 2006
To Put It Another Way...
Topic: WorldNetDaily
Is there coordination occurring between WorldNetDaily and the Alliance Defense Fund to promote the Scott Savage story?

After all, we know that WND regularly runs ADF press releases as "news" nearly verbatim and without confirming their contents by getting information from the ADF's targets. Additionally, last year WND gave ADF's Alan Sears a column that coindicidentally promoted his new book (a column that stopped running around the time ADF's ad contract with WND promoting said book expired).

We've also not seen the other three books that Savage recommended in this case publicly discussed to the extent of David Kupelian's "The Marketing of Evil."

Given Kupelian's admitted numerous contacts with Savage and the ADF, it's certainly logical to believe that WND and ADF would try to promote the Savage case, and that they would do so in a way that's mutually beneficial for both.

What say you, WorldNetDaily?

Posted by Terry K. at 8:08 PM EDT
Even More Non-Disclosure
Topic: WorldNetDaily
In an interview with Human Events regarding the controversy over his book "The Marketing of Evil" and three other right-wing books on an Ohio college campus, David Kupelian "said he talked with Scott Savage [the reference librarian whose recommendation of the books started the controversy] and his attorney David French of the Alliance Defense Fund several times."

Given the fact that Kupelian also serves as managing editor of WND, doesn't this pose a serious conflict of interest with WND's coverage of this issue? Given the additional fact that WND's coverage has indeed been unbalanced to the point that it has relied almost exclusively on ADF-supplied materials for its coverage and made no apparent attempt to contact anyone at the university for its articles, the answer appears to be yes. These contacts were never disclosed to readers; additionally, WND's articles on the case have been unbylined, which raises the question of just who wrote them -- and whether Kupelian himself had a hand.

As we documented just today, WND has a long history of not disclosing its business and personal interests in the people and organizations it covers.

The Human Events article further quotes Kupelian responding to a claim that his book lacks "scholarly merit," saying that the term is "just code language for 'we can't find anything factually wrong in it, but we still don't like it.'" In fact, one criticism was made that Kupelian's description of sex researcher Alfred Kinsey as a "full-fledged sexual psychopath who encouraged pedophilia" is a "factually untrue characterization of Dr. Kinsey and his work." As we've noted, Kupelian's apparent source for that claim is Kinsey-basher Judith Reisman, whose research is suspect. Kupelian has yet to address this criticism.

Posted by Terry K. at 6:19 PM EDT
The Marketing of Gay-Bashing
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily continues its attack on critics of David Kupelian's book "The Marketing of Evil" -- and that essentially is what's driving WND at this point despite its ostensible news hook of criticism of a reference librarian at Ohio State University-Mansfield criticized by faculty members for recommending Kupelian's book and three other right-wing tomes for a student reading list -- with an unbylined April 24 article bashing the school's "diversity seminar" as "homosexual indoctrination."

The only evidence WND supplies to support its claim is an anonymous "current freshman" at the school, "whose name is being withheld for privacy reasons," who claims that in the seminar, "the homosexual lifestyle is celebrated, and the students are put on a 'guilt trip' for having negative feelings and/or moral judgments about the behavior of these people." Nobody from the university was contacted for the article (more of WND's "highest editorial standards and practices" in action).

Posted by Terry K. at 1:00 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« April 2006 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google