ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Tuesday, April 25, 2006
WND Peddles Convicted Felon's Tales
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily's Art Moore once again does the bidding of Clinton-hater and convicted felon Peter Paul in an April 25 article that, as Moore has done before, repeats Paul's accusations without fact-checking them and whitewashes Paul's criminal record.

The only people Moore talked to for this article are Paul and his attorney from the United States Justice Foundation (failing to disclose that WND is a USJF client). Once again, Paul blames the Clintons for his legal problems; Moore writes that Paul "insists he would not be in the legal predicament he faces if not for Clinton reneging on the deal."

Paul sounds like a guy who refuses to take responsibility for his own behavior, even after he has pleaded guilty to defrauding investors. Yet, that's not how Moore describes Paul's felony record:

He has pleaded guilty to a 10(b)5 violation of the Securities and Exchange Commission for not publicly disclosing control of Merrill Lynch margin accounts that held Stan Lee Media stocks.

Moore's legal gobbledygook makes the crime sound less severe than it is. Here's how Paul's prosecutors described Paul's crime:

PAUL admitted orchestrating a scheme in which he and others manipulated Stan Lee Media stock, trading it through numerous nominee accounts that hid from the investing public PAUL's ownership and control of large volumes of stock that were being traded. PAUL also admitted that to further the scheme, he sought to inflate and stabilize the price of the stock by instructing market makers in Stan Lee Media stock to execute trades that created a false appearance of constant demand and that concealed from the investing public the fact that PAUL had arranged for large blocks of stock to be sold at substantial discounts in after-hours trading. Finally, PAUL admitted that he had secretly borrowed millions of dollars on margin using as collateral the stock that he had traded through the nominee accounts; in this way PAUL concealed from the investing public that he was effectively liquidating a substantial part of his stock holdings in Stan Lee Media.

Moore also claims that Paul "already has served 43 months in prison in Brazil." That's false for two reasons: 1) Paul was in jail in Brazil -- where he fled after Stan Lee Media started collapsing -- from March 2001 to September 2003, which is 31 months; and 2) he spent that long in a Brazilian jail because he was fighting extradition to the U.S.

Has Paul so bamboozled Moore that the WND reporter can't do his own fact-checking? Or are they both so in sync with their Clinton-hating that the facts simply don't matter?

Posted by Terry K. at 1:41 PM EDT
Updated: Tuesday, April 25, 2006 1:50 PM EDT
Monday, April 24, 2006
To Put It Another Way...
Topic: WorldNetDaily
Is there coordination occurring between WorldNetDaily and the Alliance Defense Fund to promote the Scott Savage story?

After all, we know that WND regularly runs ADF press releases as "news" nearly verbatim and without confirming their contents by getting information from the ADF's targets. Additionally, last year WND gave ADF's Alan Sears a column that coindicidentally promoted his new book (a column that stopped running around the time ADF's ad contract with WND promoting said book expired).

We've also not seen the other three books that Savage recommended in this case publicly discussed to the extent of David Kupelian's "The Marketing of Evil."

Given Kupelian's admitted numerous contacts with Savage and the ADF, it's certainly logical to believe that WND and ADF would try to promote the Savage case, and that they would do so in a way that's mutually beneficial for both.

What say you, WorldNetDaily?

Posted by Terry K. at 8:08 PM EDT
Even More Non-Disclosure
Topic: WorldNetDaily
In an interview with Human Events regarding the controversy over his book "The Marketing of Evil" and three other right-wing books on an Ohio college campus, David Kupelian "said he talked with Scott Savage [the reference librarian whose recommendation of the books started the controversy] and his attorney David French of the Alliance Defense Fund several times."

Given the fact that Kupelian also serves as managing editor of WND, doesn't this pose a serious conflict of interest with WND's coverage of this issue? Given the additional fact that WND's coverage has indeed been unbalanced to the point that it has relied almost exclusively on ADF-supplied materials for its coverage and made no apparent attempt to contact anyone at the university for its articles, the answer appears to be yes. These contacts were never disclosed to readers; additionally, WND's articles on the case have been unbylined, which raises the question of just who wrote them -- and whether Kupelian himself had a hand.

As we documented just today, WND has a long history of not disclosing its business and personal interests in the people and organizations it covers.

The Human Events article further quotes Kupelian responding to a claim that his book lacks "scholarly merit," saying that the term is "just code language for 'we can't find anything factually wrong in it, but we still don't like it.'" In fact, one criticism was made that Kupelian's description of sex researcher Alfred Kinsey as a "full-fledged sexual psychopath who encouraged pedophilia" is a "factually untrue characterization of Dr. Kinsey and his work." As we've noted, Kupelian's apparent source for that claim is Kinsey-basher Judith Reisman, whose research is suspect. Kupelian has yet to address this criticism.

Posted by Terry K. at 6:19 PM EDT
The Marketing of Gay-Bashing
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily continues its attack on critics of David Kupelian's book "The Marketing of Evil" -- and that essentially is what's driving WND at this point despite its ostensible news hook of criticism of a reference librarian at Ohio State University-Mansfield criticized by faculty members for recommending Kupelian's book and three other right-wing tomes for a student reading list -- with an unbylined April 24 article bashing the school's "diversity seminar" as "homosexual indoctrination."

The only evidence WND supplies to support its claim is an anonymous "current freshman" at the school, "whose name is being withheld for privacy reasons," who claims that in the seminar, "the homosexual lifestyle is celebrated, and the students are put on a 'guilt trip' for having negative feelings and/or moral judgments about the behavior of these people." Nobody from the university was contacted for the article (more of WND's "highest editorial standards and practices" in action).

Posted by Terry K. at 1:00 PM EDT
NewsBusters Falsely Bashes Pink
Topic: NewsBusters
In an April 23 NewsBusters post, Noel Sheppard falsely attacks singer Pink over her protest song "Dear Mr. President," claiming that "Pink attacks, amongst other things, 'No Child Left Behind.'" In fact, Pink does not criticize the program; according to the lyrics Sheppard attached, Pink uses a reference to "No Child Left Behind" to criticize Bush's attitude toward the nation's youth:

How can you say
No child is left behind
We're not dumb and we're not blind
They're all sitting in your cells
While you pave the road to hell

Note to Sheppard: It's a protest song, not a white paper.

Posted by Terry K. at 11:17 AM EDT
New Article: So Much to Disclose, Too Dishonest to Do It
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily violates journalistic ethics by regularly refusing to disclose its personal and business links to the people and organizations it covers. Read more.

Posted by Terry K. at 12:57 AM EDT
Sunday, April 23, 2006
A Record Obsession
Topic: Media Research Center
With the current jump in oil and gas prices, the Media Research Center has renewed its insistence that the prices are not records:

-- An April 20 CyberAlert item by Brent Baker claimed that "the broadcast networks have been falsely trumpeting nominal oil prices as a 'record high.'"

-- An April 22 NewsBusters post by Brent Baker claimed that "Friday night the three broadcast network evening newscasts again hyperventilated over the 'record' high price for a barrel of oil, though adjusted for inflation, the only competent way to measure any price over time, current $75 per barrel oil is $12 short of the real record high set in January of 1981."

As we've previously noted, the MRC has not been similarly interested in correcting those conservatives who called a Democrat-sponsored 1993 increase the largest in history when, adjusted for inflation, a Reagan-era tax increase was the largest.

Posted by Terry K. at 10:42 AM EDT
Saturday, April 22, 2006
Joseph Farah, Victim
Topic: WorldNetDaily
In his April 22 WorldNetDaily column, Joseph Farah claims that "they're after me, again." In this case, "they" are People for the American Way, which Farah calls "the group that wins the award for having the most deceptive name" and "Norman Lear's brown shirts," and Media Matters, whom Farah calls "David Brock's leather-clad storm troopers." Both groups, Farah says, are "monitoring my dangerous writings."

In fact, both PFAW and Media Matters are merely accurately quoting what he said, so it's unclear exactly what the problem is.

(Full disclosure: I work for Media Matters and I co-wrote the article in question. Additionally, not only do I own no leather clothing, I believe I can safely say without violating work disclosure rules that possession of leather clothing is not a condition of employment at Media Matters.)

Godwin's Law notwithstanding, let's examine Farah's claim regarding Media Matters. Farah complains that "Media Matters goes on ad nauseum about my assertion, 'without any evidence,' that there are 20 million to 30 million illegal aliens in this country rather than the official number of 12 million."

1) In fact, only one paragraph of the item is devoted to rebutting this claim. More space is devoted to documenting Farah's claim that the "one-worlders" of the Council on Foreign Relations have a plan to merge the United States, Mexico, and Canada by 2010 and suggested that President Bush's proposed guest worker program is part of this plan.

2) Farah contradicts himself by first claiming that he has provided evidence of his claim "countless times in writing at WND" -- though he doesn't link to any of those claims -- then following it with the statement, "I'm guessing, too":

Heck, nobody asked me for any evidence, which I have provided countless times in writing at WND. Rep. Tom Tancredo, chairman of the House Immigration Reform Caucus, agrees with my numbers. To my knowledge, it's the government that hasn't provided any evidence to support its official numbers. If someone can tell me how the government "counts" so-called "undocumented immigrants," I'd really like to know. Given the fact that these people are, by definition, "undocumented," I assume the government is guessing.

I'm guessing, too. But, while I have no vested interest in guessing high, the government most definitely has a vested interest in guessing low. So take your pick. Either way, it's far too many.

3) Actually, Farah does have a "vested interest in guessing high"; his outlier claim brings attention to him and WND. And in claiming that Tancredo "agrees with my numbers," Farah fails to disclose another vested interest: WND is publishing Tancredo's new book.

If Farah thinks that accurately quoting him is the same thing as being out to "get" him, well, whatever. But then, where would Farah be if he couldn't play the victim when it suits him?

Posted by Terry K. at 8:08 PM EDT
Friday, April 21, 2006
Double Standard on Poll-Bashing
Topic: NewsBusters
An April 21 NewsBusters item by Brad Wilmouth noted:

MSNBC's Keith Olbermann highlighted a Fox News/Opinion Dynamics poll which shows President Bush's approval rating "plummeting even further" and, as the Countdown host observed, "for the first time in the Bush presidency," the President's approval rating among Republicans has fallen below 70 percent. This straight citing of Fox News contrasts with Olbermann's regular attacks on FNC with nearly every mention of the network on his show.

Meanwhile, we're wondering why the MRC hasn't torn apart this Fox News poll the way it did a CBS poll in March that showed a similar low rating for Bush? Does the MRC believe that since Fox News has come up with the same number, it must be true?

Wilmouth also repeats Brent Baker's silly claim that Olbermann "mocked" non-journalist Tony Snow's "journalistic integrity."

Posted by Terry K. at 7:26 PM EDT
WND Still AWOL on Harris Implosion
Topic: WorldNetDaily
Last month, we noted that WorldNetDaily had basically ignored news of Katherine Harris' swiftly imploding Senate campaign (though it did serve up an outside link to the story at one point). That record remains unchanged: Even with the exposure of the astronomical cost of a dinner Harris had with a scandal-plagued defense contractor (and the relatively miniscule donation to a fundamentalist Christian ministry Harris made to make up for it), WND has yet to do an original news article on Harris' problems.

Why such lack of coverage by a news organization that repeatedly insists it ? Two reasons: It has a policy of ignoring Republican corruption in general, and WND published Harris' book.

Posted by Terry K. at 2:06 PM EDT
Thursday, April 20, 2006
'Journalistic Integrity'?
Topic: NewsBusters
In an April 20 NewsBusters post on MSNBC's Keith Olbermann's report on the possibility that Fox News' Tony Snow is under consideration to be the next White House press secretary, Brent Baker wrote that Olbermann "ridiculed the journalistic integrity of Snow and FNC."

Snow hasn't worked as a journalist for years, if ever; Snow's bio describes his previous newspaper work as being either an editorial writer or a columnist -- neither of which is exactly journalism. Nor is being host of Fox News Sunday. Since Snow has apparently never been an actual journalist -- which, in the general sense of the term, involves news-gathering, not opinion-mongering -- he has no "journalistic integrity" to ridicule.

As for Fox News' "journalistic integrity," Media Matters will tell you lots of things that Baker won't.

UPDATE: Baker's item is repeated in the MRC's CyberAlert.

Posted by Terry K. at 2:15 PM EDT
Updated: Thursday, April 20, 2006 6:22 PM EDT
Farah Peddles Misleading Claim
Topic: WorldNetDaily
In an April 13 WorldNetDaily column, Joseph Farah repeats the claim, made by Bob Carter in a London Telegraph article, that "global temperatures have not increased at all in the last eight years." Farah claims that Carter's article "demonstrat[es] oh, so clearly, that all this global-warming rhetoric is just so much hot air."

Not exactly. As Media Matters points out, Carter's claim is misleading. While no year since 1998 -- the hottest year on record -- has been as hot, five different years since 1998 (2001, 2002, 2003, 2004, and 2005) have seen warmer temperatures than any year preceding 1998, and 2005 is the second-hottest year on record.

For good measure, Farah repeats the misleading claim in an April 19 Al Gore-bashing column, claiming that "the central thesis behind all this scaremongering is false!" Of course, Farah has a deeply personal hatred of Gore (as witnessed by the legal defense fund he plugs at the end of the column, a fund he has thus far declined to be transparent about), so any pronouncements in that direction may safely be dismissed as driven by animus.

Posted by Terry K. at 1:17 PM EDT
Mostert: Please Feed Me Government Propaganda
Topic: Accuracy in Media
In an April 19 Accuracy in Media column -- a column sprinkled with CAPITALIZED WORDS, as demonstrated by its headline, "Why the American Media No Longer Even Knows HOW To Report 'NEWS'" -- Mary Mostert issues many opinions about news reporting on the Iraq war and journalism in general. For instance, she claims that the news media "simply do not know what news IS nor have they ever been taught how to report it. Instead, they have been trained from elementary school through journalism school how to report their opinions – not facts." She further claimed without evidence that the war is "reported largely from a protected hotel in Baghdad." Mostert concludes: "If you want to know what the military is doing in Iraq, your best source of information is the Department of Defense or the various military websites maintained by troops IN Iraq."

That would be the same Department of Defense that claimed that Pat Tillman was killed in battle when in fact he was accidentially killed by his fellow troops. And it's part of an administration that has undeniably misled Americans about the nature of the Iraq threat before the war.

We've written about Mostert before, noting her previous embrace of dubious facts.

Posted by Terry K. at 12:14 PM EDT
More Disclosure!
Topic: WorldNetDaily
Is somebody at WorldNetDaily reading ConWebWatch? Could be, because for the second time in the past few days, WND has -- in a change from previous policy, as we've long documented -- properly disclosed the WND ties of the people it covers.

In an April 19 article, WND actually begins by introducing Craig Smith as a "WND author and columnist." The only flaw is that WND didn't identify Smith as head of Swiss America Trading, a major WND advertiser. Still, this is a big step up from earlier this month, when WND not only didn't disclose Smith's WND ties, it didn't disclose that one of Smith's Swiss America employees wrote the article.

Does this mean that WND has decided that it has some shred of journalistic decency after all, after years and years of abuse? For the sake of honest journalism, let's hope so.

Posted by Terry K. at 12:18 AM EDT
Wednesday, April 19, 2006
The New Meme: "Anti-Bush" Pulitzers
Topic: NewsBusters
An April 19 NewsBusters post by Greg Sheffield claims that this year's Pulitzer Prizes were "given to anti-Bush journalism." This is a presumed reference to the New York Times' James Risen and Eric Lichtblau winning for disclosing the Bush administration's secret, possibly illegal domestic surveillance program and the Washington Post's Dana Priest winning for exposing the CIA's secret interrogation sites around the world.

This is a talking point that NewsBusters has been harping on since the Pulitzers were announced. Rather than being bothered by such dubious actions, NewsBusters has abandoned its watchdog status and has gone into full partisan mode, defending the Bush administration:

-- Noel Sheppard wrote that "three of the recipients wrote stories about top-secret military information that conceivably compromised America’s War on Terror." Sheppard apparently has no evidence that they actually did.

-- Brent Baker wrote that the Pulitzers were given to "reporters who exposed -- and thus undermined -- secret anti-terrorism efforts." Again, no hard evidence was offered that anything was, in fact, "undermined."

Baker also beat up on Pulitzer winner Robin Givhan, "a Washington Post critic who mocked Vice President Cheney's outdoor apparel and ridiculed the supposed 1950s-era clothing worn by then-Supreme Court nominee John Roberts' kids." Is Baker suggesting that Cheney wasn't dressed "to operate a snow blower" when he was at Auschwitz? Well, no; apparently, merely saying it is offense enough, as Baker called it a "notorious hit piece." Baker also fails to mention Givhan's critiques of Democratic fashion, such as Cynthia McKinney's hair.

Posted by Terry K. at 3:13 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« April 2006 »
S M T W T F S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google