ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, January 13, 2006
CNS Swift-Boats Murtha
A Jan. 13 article by Marc Morano and Randy Hall suggests that Rep. John Murtha didn't earn two Purple Hearts during the Vietnam War.

CNS was among the first conservative groups to publicize the Swift Boat Veterans for Truth -- and to hide the group's political connections and the dubiousness of its members' claims against John Kerry.

UPDATE: Is CNS merely following Bush administration orders as part of its campaign to denounce Murtha? Just askin'.

Posted by Terry K. at 3:15 PM EST
Updated: Friday, January 13, 2006 5:21 PM EST
Disingenuous Statement of the Day
Topic: Accuracy in Media
From a Jan. 12 Accuracy in Media column by Slantie winner Cliff Kincaid:

This column is not meant to be a political attack on leading Democrats on the Judiciary Committee disguised as media criticism.

Oh, yes it is, Cliff; otherwise, it would not be appearing on the AIM website.

What Kincaid claims he actually wants to know is this: "I really want to know why the major media permit these characters [Joe Biden and Ted Kennedy] to launch personal attacks on Alito when their own personal lives are scarred by scandals."

What we really want to know is why Kincaid so aggresively bashes one political billionaire, George Soros, while not disclosing his longtime suckling at the teat of another, Richard Mellon Scaife?

Posted by Terry K. at 12:59 PM EST
Another False NewsMax Headline
Topic: Newsmax
The headline on a Jan. 12 NewsMax article reads, "Joe Biden, Ted Kennedy Had Racial Covenants."

False. As the article itself states, the racial covenants in question were on deeds to houses owned by Biden's parents and Kennedy's brother, former president John F. Kennedy.

Posted by Terry K. at 12:48 PM EST
New Article: Something to Hide
Topic: WorldNetDaily
Why won't WorldNetDaily's Aaron Klein tell the truth about the violent, extremist backgrounds of the right-wing Israelis he writes about? Read more.

Posted by Terry K. at 1:12 AM EST
Thursday, January 12, 2006
Sexpidemic, Continued
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily is still pushing its titillating little meme that there is an epidemic of (female) teacher-student sex. Every original WND does on the subject, like this Jan. 12 article, is now padded out with a list of "other cases collected by WND from news reports" that first appeared Dec. 14. But WND offers no context to the list, implying that all the cases are current and failing to point out that some listed cases -- like the Pamela Smart case -- are as much as 15 years old.

Posted by Terry K. at 1:31 PM EST
Updated: Thursday, January 12, 2006 1:36 PM EST
Faulty MRC Analysis
Topic: Media Research Center
An excellent example of why the Media Research Center fails as a credible media "watchdog" is a Jan. 12 NewsBusters post by Noel Sheppard. In it, he lambastes ABCs Martin Bashir for a "Nightline" segment in which, in Sheppard's words, he "brought on an Arkansas 'abortionist' to sell America the virtues of this oftentimes ghastly procedure." Why the scare quotes around "abortionist"? Sheppard never explains; it's a perfectly accurate term for what the doctor does and, indeed, what the doctor, William Harrison, calls himself. Perhaps Sheppard wanted Bashir to work words like "evil" or "minion of Satan" in there somehow.

The rest of Sheppard's article is excerpts from the transcript of Bashir's segment interspersed with Sheppard's comments imputing motives to Bashir that the transcript excerpts doesn't even support:

-- Sheppard claimed that Bashir "got political" when all Bashir did was state that Harrison's concern "is no longer with critics and protesters but with the prospect of Judge Samuel Alito being confirmed." Harrison is the one who "got political," not Bashir.

-- Sheppard claimed that "Bashir then depicted a gruesome position against adoption as an alternative to abortion." In fact, he lets the doctor speak for himself and highlights the fact that Harrison doesn't mention adoption as an alternative.

-- Sheppard then said that "Bashir then sold the necessity of abortion in our nation"; in fact, he asked the following question of the abortion doctor: "Roe v. Wade was originally conceived as an opportunity for women to have choice. But you seem to be suggesting that the women that you see actually have no choice." How is that "selling the necessity of abortion"?

-- Sheppard claimed that "Bashir concluded by painting a picture of abortion being a way for women to be "born again.'" While Bashir says it here first in response to Harrison's claim that a woman who has undergone an abortion has been "given her life back," Harrison originally made the claim in a Nov. 29 Los Angeles Times article, from which the idea to have him on "Nightline" presumably sprung.

Putting words into people's mouths and ascertaining purported motives, as Sheppard does here, is hardly the stuff of serious media analysis. If the MRC wants to continue to be taken seriously as a media analyst and not just a source for conservative complaints about the media, it should more closely scrutinize NewsBusters posts such as these before making them public. After all, the small army of NewsBusters posters, while for the most part not MRC employees, are operating under the MRC name and reflect on the entire organization.

Posted by Terry K. at 12:51 PM EST
Misleading NewsMax Headlines
Topic: Newsmax
NewsMax builds smears into a couple recent headlines:

-- A Jan. 11 article on the trial of Democratic activists accused of slashing the tires on vans rented by Republicans carries the headline "'Kerry's Criminals': Democrats on Trial." But the term "Kerry's criminals" appears nowhere in the article; the person being quoted, apparently, is the NewsMax employee who wrote the headline.

-- In an attempt to link Hillary Clinton to recent inflammatory remarks made by singer Harry Belafonte, a Jan. 12 article carries the headline "Hillary Clinton to Fundraise with Harry Belafonte." But that's not quite true; as the article itself states, Clinton and Belafonte are merely scheduled to be in the same place, "an awards ceremony given by the Children’s Defense Fund, a liberal interest group," at the same time. Belafonte is not raising money for Clinton, as the headline implies.

Posted by Terry K. at 11:38 AM EST
A Jan. 12 "Fact-O-Rama" starts this way:

Why the Long-Winded Speeches?

The short answer, for many members of the Judiciary Committee, is yes.

It appears that the first paragraph actually answers the teaser on the CNS front page that links to the Fact-O-Rama: "There aren't many better opportunities for senators to get face time on national television than as members of the Senate Judiciary Committee grilling a Supreme Court nominee. Could it be that the senators harbor greater ambitions?"

Posted by Terry K. at 11:23 AM EST
Wednesday, January 11, 2006
Making Stuff Up
Topic: Horowitz
Remember the snit fit David Horowitz threw after we pointed out a factual error he committed, to which he responded by committing another factual error?

That's just how Horowitz operates -- facts are secondary. He has now admitted that he has no evidence to back up two of the stories he has told multiple times to back up his charges that political bias is rampant in higher education. Horowitz, of course, has a long pattern of embellishing or just making up educational bias claims.

And on his blog, he has corrected yet another claim.

Between this and employee Richard Poe's history of dubious claims and non-disclosure of the Scaife money that funds him, why believe anything that comes out of the Horowitz organization?

Posted by Terry K. at 6:35 PM EST
No Resting in Peace
Topic: Media Research Center
We've previously pointed out how the folks at NewsBusters give deceased conservative journalists an "RIP" bon voyage while not extending the same courtesy to those to don't reinforce the MRC's conservative ideology (like Peter Jennings). The death of New York Times reporter David E. Rosenbaum has received the same non-treatment from NewsBusters, with recognition only from Tim Graham, who noted only that a questioner in a Washington Post online chat suggested that Rosenbaum was assassinated.

This ignoring of Rosenbaum's death comes despite the fact that the MRC has praised his work in the past. An August 2003 CyberAlert called a article he co-wrote on Howard Dean "a solid, balanced piece" (except for the part about the purported conflict of Dean being a "fiscal conservative" yet favoring universal health insurance).

But the MRC has also branded Rosenbaum as a liberal as well, such as naming him runner-up for its 1997 "Bryant Gumbel Journalism Fellowship Award (for Liberal Advocacy)," presumably for daring to suggest that Republicans were in favor of "crippling Medicare and Medicaid." Rosenbaum also ran afoul of the MRC in 1996 for the brazenly suggesting that "a strong commitment to public schools" in the 1996 Democratic platform was a "middle ground" position.

And following a 1994 Rosenbaum analysis of the independent counsel Lawrence Walsh's final report of the seven-year, $40 million Iran-Contra investigation, the MRC wanted to know why he didn't write an analysis of "Walsh's documented financial extravagance." That's a charge we don't recall the MRC making about Kenneth Starr's investigation of Bill Clinton, which cost at least as much as Walsh's investigation.

Posted by Terry K. at 1:03 PM EST
Speaking of Bias by Omission...
Topic: Media Research Center
In claiming in his Jan. 11 column that the underreporting of in-kind costs of a Hillary Clinton fund-raiser (for which her 2000 campaign recently paid a $35,000 fine) was "no tiny boo-boo in oversight," Brent Bozell not only offers no evidence that the underreporting was deliberate, he fails to note that Clinton's campaign manager was cleared of charges that he deliberately underreported the fund-raiser costs. Additionally, Bozell failed to note that the two people who have been pushing this claim are convicted felons angling to reduce their own jail sentences.

Posted by Terry K. at 11:21 AM EST
Non-Disclosure Watch
Topic: WorldNetDaily
In a Jan. 11 article regurgitating a press release from Rev. Jesse Lee Peterson, WorldNetDaily again fails to disclose its business relationship with Peterson -- publishing his book and booking his speaking engagements.

UPDATE: regurgitated the same Peterson press release in a Jan. 10 article by Susan Jones.

Posted by Terry K. at 10:41 AM EST
Updated: Wednesday, January 11, 2006 11:32 AM EST
Tuesday, January 10, 2006
ABA Recommendations Suddenly Meaningful Again
Topic: Free Congress Foundation
Has the Free Congress Foundation changed its mind about the American Bar Association's recommendations on judicial candidates?

The FCF used to be opposed to attaching any importance to ABA recommendations. As Tom Jipping, then-director of the FCF's Center for Law and Democracy, wrote in a March 2001 FCF commentary, "the quality of the ABA's work on such matters is even more suspect." He added:

Having the playing field unequal, with the ABA enjoying a huge advantage over everyone else, was accomplishing something the political left found very important. Could it be that the ABA's input produced not just objective information about candidates' competence but subjective information about candidates' politics?

How times change. Marion Edwyn Harrison, FCF president and counsel, wrote in a Jan. 9 commentary (reproduced at Accuracy in Media):

Likewise no Senator has responded meaningfully to the fact that the American Bar Association ("ABA") Standing Committee on the Federal Judiciary unanimously accorded Judge [Samuel] Alito its highest rating: "Well Qualified."


Thus, the ABA Committee clearly conferred its highest approbation upon Judge Alito's nomination by evaluating his merits - not his personal views, the positions he took on behalf of clients, his practicing Roman Catholicism or his allegedly dangerous conservatism.


Let's dispense with the mindless and often vicious negativism and, as the ABA Standing Committee on the Federal Judiciary did, consider the nominee's merits.

Posted by Terry K. at 12:10 PM EST
New Article: Slanties 2006: Brokeslant Mountain
Topic: The ConWeb
Who in the ConWeb will haul home the hardware for producing the year's most biased news coverage and outrageous commentary? Read more.

Posted by Terry K. at 1:21 AM EST
Monday, January 9, 2006
Half the Story on Abramoff
Topic: Newsmax
Both NewsMax and want you to think that Democratic National Committee chairman Howard Dean is lying when he said that "There is no evidence that Jack Abramoff ever gave any Democrat any money." In a Jan. 9 article, NewsMax claimed that Dean told a "fib"; a Jan. 9 article by Susan Jones merely regurgitated the flawed claim by the National Republican Senatorial Committee that Senate Democrats took money from "Jack Abramoff, his associates, and Indian tribe clients."

But Dean's claim is basically true: While Abramoff may have directed money through "associates and Indian tribe clients" to Democrats, all money donated under Abramoff's name went to Republicans; none went to Democrats. And as we've noted, the NRSC list lumps in donations by the PAC of Abramoff's former employer that Abramoff may have had nothing to do with.

Don't expect the ConWeb to explain the full truth to its readers.

Posted by Terry K. at 2:30 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« January 2006 »
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google