ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Wednesday, January 11, 2006
No Resting in Peace
Topic: Media Research Center
We've previously pointed out how the folks at NewsBusters give deceased conservative journalists an "RIP" bon voyage while not extending the same courtesy to those to don't reinforce the MRC's conservative ideology (like Peter Jennings). The death of New York Times reporter David E. Rosenbaum has received the same non-treatment from NewsBusters, with recognition only from Tim Graham, who noted only that a questioner in a Washington Post online chat suggested that Rosenbaum was assassinated.

This ignoring of Rosenbaum's death comes despite the fact that the MRC has praised his work in the past. An August 2003 CyberAlert called a article he co-wrote on Howard Dean "a solid, balanced piece" (except for the part about the purported conflict of Dean being a "fiscal conservative" yet favoring universal health insurance).

But the MRC has also branded Rosenbaum as a liberal as well, such as naming him runner-up for its 1997 "Bryant Gumbel Journalism Fellowship Award (for Liberal Advocacy)," presumably for daring to suggest that Republicans were in favor of "crippling Medicare and Medicaid." Rosenbaum also ran afoul of the MRC in 1996 for the brazenly suggesting that "a strong commitment to public schools" in the 1996 Democratic platform was a "middle ground" position.

And following a 1994 Rosenbaum analysis of the independent counsel Lawrence Walsh's final report of the seven-year, $40 million Iran-Contra investigation, the MRC wanted to know why he didn't write an analysis of "Walsh's documented financial extravagance." That's a charge we don't recall the MRC making about Kenneth Starr's investigation of Bill Clinton, which cost at least as much as Walsh's investigation.

Posted by Terry K. at 1:03 PM EST
Speaking of Bias by Omission...
Topic: Media Research Center
In claiming in his Jan. 11 column that the underreporting of in-kind costs of a Hillary Clinton fund-raiser (for which her 2000 campaign recently paid a $35,000 fine) was "no tiny boo-boo in oversight," Brent Bozell not only offers no evidence that the underreporting was deliberate, he fails to note that Clinton's campaign manager was cleared of charges that he deliberately underreported the fund-raiser costs. Additionally, Bozell failed to note that the two people who have been pushing this claim are convicted felons angling to reduce their own jail sentences.

Posted by Terry K. at 11:21 AM EST
Non-Disclosure Watch
Topic: WorldNetDaily
In a Jan. 11 article regurgitating a press release from Rev. Jesse Lee Peterson, WorldNetDaily again fails to disclose its business relationship with Peterson -- publishing his book and booking his speaking engagements.

UPDATE: CNSNews.com regurgitated the same Peterson press release in a Jan. 10 article by Susan Jones.

Posted by Terry K. at 10:41 AM EST
Updated: Wednesday, January 11, 2006 11:32 AM EST
Tuesday, January 10, 2006
ABA Recommendations Suddenly Meaningful Again
Topic: Free Congress Foundation
Has the Free Congress Foundation changed its mind about the American Bar Association's recommendations on judicial candidates?

The FCF used to be opposed to attaching any importance to ABA recommendations. As Tom Jipping, then-director of the FCF's Center for Law and Democracy, wrote in a March 2001 FCF commentary, "the quality of the ABA's work on such matters is even more suspect." He added:

Having the playing field unequal, with the ABA enjoying a huge advantage over everyone else, was accomplishing something the political left found very important. Could it be that the ABA's input produced not just objective information about candidates' competence but subjective information about candidates' politics?

How times change. Marion Edwyn Harrison, FCF president and counsel, wrote in a Jan. 9 commentary (reproduced at Accuracy in Media):

Likewise no Senator has responded meaningfully to the fact that the American Bar Association ("ABA") Standing Committee on the Federal Judiciary unanimously accorded Judge [Samuel] Alito its highest rating: "Well Qualified."

[...]

Thus, the ABA Committee clearly conferred its highest approbation upon Judge Alito's nomination by evaluating his merits - not his personal views, the positions he took on behalf of clients, his practicing Roman Catholicism or his allegedly dangerous conservatism.

[...]

Let's dispense with the mindless and often vicious negativism and, as the ABA Standing Committee on the Federal Judiciary did, consider the nominee's merits.

Posted by Terry K. at 12:10 PM EST
New Article: Slanties 2006: Brokeslant Mountain
Topic: The ConWeb
Who in the ConWeb will haul home the hardware for producing the year's most biased news coverage and outrageous commentary? Read more.

Posted by Terry K. at 1:21 AM EST
Monday, January 9, 2006
Half the Story on Abramoff
Topic: Newsmax
Both NewsMax and CNSNews.com want you to think that Democratic National Committee chairman Howard Dean is lying when he said that "There is no evidence that Jack Abramoff ever gave any Democrat any money." In a Jan. 9 article, NewsMax claimed that Dean told a "fib"; a Jan. 9 CNSNews.com article by Susan Jones merely regurgitated the flawed claim by the National Republican Senatorial Committee that Senate Democrats took money from "Jack Abramoff, his associates, and Indian tribe clients."

But Dean's claim is basically true: While Abramoff may have directed money through "associates and Indian tribe clients" to Democrats, all money donated under Abramoff's name went to Republicans; none went to Democrats. And as we've noted, the NRSC list lumps in donations by the PAC of Abramoff's former employer that Abramoff may have had nothing to do with.

Don't expect the ConWeb to explain the full truth to its readers.

Posted by Terry K. at 2:30 PM EST
Klein's Whitewashing Continues
Topic: WorldNetDaily
With his Jan. 7 follow-up article on Yekutel Ben Yaacov's plan to create an "autonomous Jewish entity" in the West Bank, WorldNetDaily's Aaron Klein not only fails to report Ben Yaacov's history of violent extremism, he whitewashes his mentor, Meir Kahane, in the process.

As we've noted, blogger Richard Bartholomew has identifed Ben Yaacov as Mike Guzovsky, a one-time leader of the now-outlawed Kach/Kahane Chai movement in Israel, a group with a history of violence. Guzovsky/Ben Yaacov is on record as praising Baruch Goldstein for massacaring 29 Arabs in 1994.

Klein tells you none of this, even though he reports that the offices of Ben Yaacov's group were raided by Israeli security officials. You'd think Ben Yaacov's history of violence and support of terrorism might be worth mentioning as an logical explanation for the amount of police and military force used in the raid. He does, however, report the following:

In 1989, the late author and Knesset member Rabbi Meir Kahane, a mentor of Ben Yaacov, attempted to found the State of Judea, a Jewish state in Judea and Samaria. That effort eventually fell through.

Describing Kahane as merely an "author and Knesset member" nicely obscures Kahane's own history of racism and violence, so much so that his Kach party (which lived on as Kahane Chai after his 1990 assassination) was declared a terrorist organization by Israel. We suspect there's a lot more about Kahane's "State of Judea" that Klein isn't telling us.

How is it that Klein thinks asking God to kill Ariel Sharon is "fringe," yet the violent extremist backgrounds of people like Kahane and Ben Yaacov are not worth mentioning? Klein has a history of this.

Posted by Terry K. at 1:22 AM EST
Sunday, January 8, 2006
NewsBusters No Longer Hearts Chinese Media?
Topic: Media Research Center
A Jan. 7 NewsBusters post by Matthew Sheffield laments that MSN has, obeying the Chinese government, started censoring blog posts.

But we thought you NewsBusters guys were big fans of the way the Chinese government does its media.

Posted by Terry K. at 3:56 PM EST
Getting Serious
Topic: Newsmax
Having the likes of Wes Vernon and Jon Dougherty do its reporting, NewsMax has for years been far behind its competitors WorldNetDaily and CNSNews.com in original non-opinion news. It may be starting to get serious: A Jan. 7 article on possible fallout from the fact that Duke Cunningham was secretly taping conversations for the feds has on its byline Paul Rodriguez, the former editor of the Moonie-run Insight magazine (killed off as a print publication in 2004, it lives on as a website). It's a surprisingly well-done story too, with only a couple of paragraphs far down in the article complaining that the Jack Abramoff scandal hasn't focused enough on Democrats (ignoring the fact that Abramoff did the vast majority of his personal dealings with Republicans, therefore that's where the focus is).

While Rodriguez does have those conservative-Moonie ties, he at least has a reporting pedigree to match Christopher Ruddy himself. That may not be saying much, but it beats the heck out of folks like Vernon and Dougherty, especially if NewsMax hopes to be taken somewhat seriously as a news source.

Rodriguez shared a byline with Anthony Kimery, who appears to have a history of focusing on homeland security issues (and was a contributing writer to Insight). He also appears to have written some Clinton-era scandal-mongering, though we don't know for sure since the links have gone bad.

Posted by Terry K. at 12:07 AM EST
Saturday, January 7, 2006
Sharon Death Wish: Once 'Fringe," Now Acceptable?
Topic: WorldNetDaily
In a July 2005 WorldNetDaily article, Aaron Klein reported on a group of what he called "fringe activists" who were "calling for angels of death to kill Israeli Prime Minister Ariel Sharon and thwart his Gaza withdrawal plan." Klein took great pains to paint anyone involved in the ceremony as "fringe," adding at one point:

Participants in the ceremony are not mainstream leaders in the anti-withdrawal campaign, which distanced itself from the Pulsa Dinura [ceremony, in which "God is asked to curse a sinner, usually an enemy of the Jewish people"]. Some participants have previously been accused of serving as provocateurs and damaging the settlement cause.

Which, of course, is quite funny considering that Klein has a history of obscuring the violent, extremist backgrounds of others involved in the anti-disengagement campaign.

But WND has been quite slow to criticize Pat Robertson for suggesting that Sharon's massive stroke was a retaliation from God because Sharon allegedly was"dividing God's land." In fact, a Jan. 6 WND online poll shows that a majority of WND readers appear to have no problem with Robertson's statement.

Why is WND so squeamish about the Sharon death wish but not about Robertson's claim of divine retribution?

Posted by Terry K. at 2:44 PM EST
Klein Hides Background of Violent Extremists -- Again
Topic: WorldNetDaily
Bartholomew notes that WorldNetDaily's Aaron Klein is again covering up the background of the Israeli right-wing extremists he interviews. It turns out that the "northern Samaria resident” Klein quoted in a Jan. 6 WND article as advocating the creation of an "autonomous Jewish entity" in Judea and Samaria (as Klein insists on calling it; it's better known to the rest of the world as the West Bank) is actually a terrorist and former leader of the extremist Kach/Kahane Chai movement, responsible for the deaths of numerous people.

Posted by Terry K. at 2:24 PM EST
Friday, January 6, 2006
Still Hiding the Truth
Topic: WorldNetDaily
The question was not whether WorldNetDaily and NewsMax would run stories on Hillary Clinton's campaign paying a $35,000 fine for underreporting in-kind contributions from a 2000 fund-raiser. The question was whether they would continue their longstanding policy of refusing to report on the long criminal record of Hillary's main accuser in this case, Peter Paul.

They did. Nary a word about Paul's list of previous felonies or the fact that he's awaiting sentencing on yet another felony graces either article.

Posted by Terry K. at 12:11 AM EST
Thursday, January 5, 2006
CNS Press Release Journalism Watch
Topic: CNSNews.com
A Jan. 5 CNSNews.com article by Susan Jones regurgitates a press release from STOPP International -- which claims as its mission: "We intend to cause such discontent with Planned Parenthood programs that it will have no choice but to close its doors and get out of town!" -- claiming that "the abortion chain works hard to prevent and limit the births of minority children."

Jones' idea of "balance" was to copy a couple sentences from Planned Parenthood's website. No apparent attempt was made by Jones to contact Planned Parenthood for a specific response to STOPP's allegations.

Posted by Terry K. at 3:20 PM EST
Updated: Thursday, January 5, 2006 3:27 PM EST
NewsBusters Stenography
Topic: Media Research Center
A Jan. 4 NewsBusters post by Lisa Fabrizio does a fine job of regurgitating a National Republican Senatorial Committee list of "Senate Democrats who’ve accepted cash from [Jack] Abramoff and/or his clients." But that's not quite true; as the Hotline blog points out, Abramoff himself donated only to Republicans, not any of the Democrats on the list. Additionally, some of the money claimed to have been donated by Abramoff's "clients" was actually donated by the political action committee of the company Abramoff worked for, Greenberg Traurig -- described by Hotline as "a huge bipartisan legal/lobby firm" -- and neither the NRSC nor Fabrizio offer any evidence that Abramoff had a hand in those donations.

UPDATE: NewsBusters' MRC stablemates at CNSNews.com also regurgitate the NRSC release in a Jan. 5 article by Melanie Hunter, who also fails to note that none of that money came from Abramoff himself.

Posted by Terry K. at 12:41 PM EST
Updated: Thursday, January 5, 2006 1:25 PM EST
Wednesday, January 4, 2006
Didn't WND Get the Press Release?
Topic: WorldNetDaily
While WorldNetDaily has more than 400 articles in its archive mentioning Terri Schiavo and the battle over her life, it has yet to do an original article on the case of Tirhas Habtegiris, a 27-year-old cancer patient at Baylor Regional Medical Center in Plano, Texas, who was removed from her ventilator last month because she couldn't pay her medical bills. She died 15 minutes later.

Helloooo? Diana Lynne? Randall Terry? Isn't this case good enough for you to pimp? Wasn't her life worth saving?

Posted by Terry K. at 10:25 PM EST
Updated: Wednesday, January 4, 2006 10:26 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« January 2006 »
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google