ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, January 7, 2016
CNS Complains Of Lack of Details On Obama Gun Changes -- Then Mocks Those Changes
Topic: reporter susan Jones apparently thinks she's a comedian, and that her comedic stylings have priority over her so-called reporting.

After President Obama issued his execultive orders regarding gun regulations, Jones devoted a Jan. 5 article to complaining that a fact sheet on Obama's changes was "somewhat vague" on what it means when it claims that people "in the business" of selling firearms must obtain a federal permit to do so. Jones' story quickly crumbled; an "editor's note" was later added with Obama's pretty clear statement on what it means.

The next day, Jones followed up with an article on "new guildance" on the subject; she doesn't explain whether it appeared before she wrote her previous article.

So Jones has her details now. What does she do? She mocks them, particularly the examples provided in the "guidance" for having "all-American names" and thus lacking "diversity." Check out the mocking tone:

On Tuesday, President Obama said, "[A]nybody in the business of selling firearms must get a license and conduct background checks or be subject to criminal prosecutions."

But federal law already requires anyone in the business of selling firearms to get a license and conduct background checks.

So what's new in what the president announced? Extra scrutiny, perhaps.

In new guidance dated January 2016, the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives explains what it means to be "engaged in the business" of dealing in firearms.


ATF notes that other factors may apply, including whether you represent yourself as a dealer in firearms; whether you are repetitively buying and selling firearms; the circumstances under which you are selling firearms (are you selling them shortly after acquiring them?); and whether you are looking to make a profit.

Here (verbatim) are the nine examples offered as specific guidance by ATF: (Note the all-American names used in the examples; no diversity here!)

The headline on Jones' article piles on the sneering attitude by name-checking the people in the ATF's examples: "Bob, Joe, Sharon, David, Lynn, Scott, Debby, Jessica, Doug: No Diversity in ATF's New 'Guidance' on Gun Sales."

This is a reporter who's supposed to be taken seriously? And this is a website that's supposed to be taken seriously as a "news organization"? We're not seeing it.

Posted by Terry K. at 4:01 PM EST
WND Would Still Rather Not Talk About Ted Cruz's Eligibility
Topic: WorldNetDaily

Even when its beloved birther buddy Donald Trump forces the issue, WorldNetDaily would still rather not talk about Ted Cruz's eligibility for the presidency -- something WND has been studiously avoiding because applying the same standards to Cruz that it did to Barack Obama would render Cruz even more uneligible to be president than WND insists Obama is.

But WND couldn't not report Trump's birther outburst. So it fell to Douglas Ernst to do damage control. In his Jan. 5 article, Ernst concedes that "Republican front-runner Donald Trump has officially gone into birther territory on Texas Sen. Ted Cruz," then sought to quickly dismiss any whiff of controversy:

Cruz’s mother was a U.S. citizen when he was born in Calgary in 1970, but his father had been born in Cuba. Legal scholars say it is likely Cruz would pass the U.S. Constitution’s “natural-born citizen” litmus test if the issue ever landed him in court.

But Ernst fails to mention that WND's preferred (albeit never supported in any relevant court ruling) definition of "natural-born citizen" when applied to Obama -- that both parents must be U.S. citizens -- would also render Cruz ineligible.

Note also how Ernst skips around the issue by failing to explicitly state that Cruz's father, Rafael Cruz, was not a U.S. citizen at the time Cruz was born -- he didn't become one until 2005. Ernst also fails to disclose the relevant conflict of interest that his employer is also the publisher of the new book by Rafael Cruz.

But that's only half of Ernst's article. He spends the rest of it rehashing Obama birther stuff, again taking care not to mention that most of what he claims has been discredited, or that "the only official law-enforcement review of Obama’s documentation, done by Sheriff Joe Arpaio of Maricopa County, Arizona," is widely considered to be a joke.

Ernst has done his best nothing-to-see-here act. But every thing WND does this, the disparity in its birther treatment of Obama and Cruz becomes more glaring.

Posted by Terry K. at 8:48 AM EST
Wednesday, January 6, 2016
MRC Attacks Yet Another Film It Hasn't Seen
Topic: Media Research Center

The Media Research Center fancies itself as a bunch of movie critics, though they don't bother to actually watch any of the films they criticism and their idea of criticism is to attack any movie that promotes ideas it wants censored -- criticism of the Catholic church and abortion being among those.

The MRC's Tim Graham and Brent Bozell devote their Jan. 2 column to unloading on their newest target, the film "The Danish Girl," for telling the true story of a man who became transgender and underwent the first gender-reassignement surgery. The sneering begins right out of the gate, with the very first sentence devoted to attacking NPR for not pretending the film doesn't exist: "As night fell on Christmas Eve, National Public Radio was in its usual holy-day mode, using your tax dollars to mock the traditional Christian creed."

Actually, Christmas Eve isn't a "holy day" in most Christian religions, and Bozell and Graham offer no evidence that any "tax dollars" went toward the production of its story. So they're wrong right of the gate as well.

Graham and Bozell go on to rant that any promotion of the film is "propaganda," as is the film itself, and they're appalled that gender-reassignment surgery is being called "gender confirmation surgery" because it's really nothing more than "maiming of the male body." In response to the main character's declaration that "God made me a woman," they hiss: "God did not do this; it is man attempting to undo what God created."

Graham and Bozell go on to rant that "No one is allowed to rebut [the film's star Eddie] Redmayne’s Christmas Eve 'trans ally' sermonizing with facts or, even worse, Christian teaching." Read: It's MRC policy that fair-and-balanced media means gays and transgenders must be denigratted in the media at every opportunity, preferably with as much bile as possible.

They then go on to attack the man whose story inspired the movie as having descended into "madness," then complained that the movie didn't portray it, favoring thte "radical politics" of treating a transgender person like a human instead of the monster they wanted to see on screen.

That is, if Graham and Bozell had actually bothered to see the film. They give no indication that they have; apparently, all that was required to generate a column's worth of hateful swill is that NPR story.

Yeo, no need to offer an informed analysis of the film when right-wing ranting serves Graham and Bozell's purpose just as well.

Posted by Terry K. at 6:51 PM EST
WND Censors That Awards To Its Columnists Were Given By A Friend of WND
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily was positively gushing in a Jan. 2 article:

Abiding Truth Ministries, a pro-family nonprofit organization, has recognized a handful of WND figures on its new list of the “Top Ten Pro-Family Heroes of 2015,” including WND Managing Editor David Kupelian and two WND columnists.

Kupelian earned the No. 6 spot on the list for what ATM described as “his ongoing fearless publication of the truth and his newest book, ‘The Snapping of the American Mind.’”

Kupelian was grateful for the honor.

“I appreciate being acknowledged for bringing attention to the destructive reality underlying the ever-expanding LGBT agenda,” he said. “I wish more members of the news media – especially those in the alternative press, who are generally less influenced by the intimidation and political correctness of the left – would recognize that the LGBT juggernaut is changing America and Western Civilization in profoundly negative ways.”


In addition to Kupelian, WND columnist Matt Barber also showed up on ATF’s Top 10 list. He was No. 7 for his founding of, which ATM called “a wonderful new medium for Christian witness and defense of the truth.”

Another WND columnist, Dr. Michael Brown, received the No. 9 spot on the list. ATM lauded Brown “for the encouragement he has provided to the movement with his fearless radio commentary and especially new book, ‘Outlasting the Gay Revolution.’”

The fact that Kupelian, Barber and Brown are also anti-gay obsessives tells us that the "pro-family heroes" are actually nothing more than gay-bashers. Indeed, the full list also includes prominent gay-bashers like Janet (Folger) Porter and Peter LaBarbera.

But there's something that the WND article doesn't admit: Abiding Truth Ministries is run by Scott Lively, a notorious gay-basher whom WND has repeatedly defended and provided a platform to spew his hate frequently enough that he has his own column archive there. 

It appears that Lively's awards to WND columnists are little more than back-scratching --  a little payback for the website letting him promote himself and his anti-gay hatred.

Posted by Terry K. at 12:18 AM EST
Tuesday, January 5, 2016
MRC's Graham Whitewashes Meddling By Right-Wing Newspaper Owner
Topic: Media Research Center

The Media Research Center loves to rant about billionaires being involved in media -- when they're liberal, anyway. See, for example, the MRC's outrage that Washington Post owner Jeff Bezos is merely permitted to appear on TV.

Conservative billionaires, however, get a free pass, if not an outright defense. Which brings us to MRC official Tim Graham's Dec. 29 NewsBusters post regarding right-wing financier Sheldon Adelson's purchase of the Las Vegas Review-Journal. Graham isn't outraged that Adelson did so, mind you; he's outraged that the New York Times is reporting on the purchase.

Graham sneers that "The New York Times is transparently panicking about republican-backing billionaire Sheldon Adelson’s secretive purchase of the Las Vegas Review-Journal" -- though he never explains just what what was "secretive" about it. As the Times article noted, the Adelson family bought the Las Vegas paper through a shell company, and its executive refused to identify the owners until the paper's reporters unraveled the mystery.

After quoting the Times noting  other newspaper-owning billionaires including Bezos and John Henry, owner of the Boston Globe, Graham huffed: "The Times thinks liberal billionaires buying newspapers and keeping them liberal is 'beneficial to the publications' and not to 'advance their personal agendas,' as if a liberal keeping a newspaper liberal isn’t a personal benefit." But Graham offers no evidence that either those owners or their papers are "liberal," however much that belief is apparently axiomatic at the MRC offices.

Graham also huffed at the Times' noting suspicions that Adelson bought the paper to "promote his political allies and protect his extensive gambling interests in Las Vegas," sneering thatit's only "liberal observers" who say so and that the Sulzberger family, which controls the Times, is doing exact same thing in the Times for its allegedly "liberal" beliefs. But Graham does not show that the Sulzbergers do not have the same financial interests in New York City (or anywhere else, for that matter) that Adelson has in Las Vegas, making Graham's argument a non-starter.

Graham is careful to omit the actual things that have caused concern about Adelson's ownership of the paper, as reported by the Times:

Also, while Mr. Adelson’s family was in talks to buy The Review-Journal, three of its reporters were asked to start monitoring three Nevada judges — one of whom is overseeing a lawsuit against Mr. Adelson. Subsequently, a small Connecticut paper owned by Mr. Schroeder, The New Britain Herald, published a critical article about the judge that appeared to use fabricated quotations and had the byline of a person who does not appear to exist.

Graham also failed to mention another piece of evidence that Adelson plans to use the Las Vegas paper for his own propaganda purposes: what he paid for it. As the Times noted, "Mr. Adelson’s family paid $140 million for The Review-Journal, a steep price given that The Review-Journal and a group of other publications was sold only nine months earlier for $102.5 million."

Graham concludes by stating:

Eric Fettman of the New York Post notes on his Facebook page: “You know, for all the furor over Sheldon Adelson buying the Las Vegas paper and not disclosing he'd done so, it's happened before. The successful bidder here didn't reveal himself until two weeks later. He was Eugene Meyer, father of Katharine Graham.” He bought The Washington Post in 1933 for $825,000.

What Fettman and Graham don't mention: Meyer purchased the Post in a bankruptcy auction, and the disclosure of him as the buyer waited 12 days until court confirmation of the sale, which seems prudent. So the circumstances werew far different from Adelson's purchase of the Review-Journal, which was not in bankruptcy.

Fettman and Graham also fail to mention that upon the announcement of his ownership, Meyer issued a statement that the paper would be run independently "to squash rumors that he planned to make The Post a mouthpiece for his Republican Party or for some Republican candidate."

Had there been an MRC around in 1933, Graham would probably have approved.

Posted by Terry K. at 11:18 PM EST
Updated: Tuesday, January 5, 2016 11:19 PM EST
WND Relives An Old 'Shadowy Middle Easterner' Conspiracy Theory
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily just loves a good conspiracy theory. Look at how fast it jumped on (discredited) claims of a never-arrested third suspect in the San Bernardino shootings -- since we originally wrote about it, WND columnists Pamela Geller and Jack Cashill have also pushed the conspiracy.

That one apparently reminded WND of an earlier, never-proven conspiracy it promoted -- that there was a third, Middle Eastern man involved in the 1995 bombing of the Murrah federal building in Oklahoma City. WND published a book by a local TV reporter, Jayna Davis, pushing the conspiracy theory. (The book was published in 2004, when WND's book imprint was operated with religious-oriented publisher Thomas Nelson; when that deal ended, Thomas Nelson got to keep the rights to most of the titles published under it.)

A Dec. 27 WND article by Leo Hohmann rehashes Davis' conspiracy theory about the purported involvement of a "shadowy Middle Easterner" who "was seen in the Ryder truck with Timothy McVeigh" before the bombing,but the FBI "had their case of “homegrown domestic terror” against two native-born Americans, Timothy McVeigh and Terry Nichols, and they refused to consider that the case may have involved an element of international terror." Hohmann goes on to quote Davis asserting there are "striking parallels between 1995 and what is happening today" and that both the Oklahoma City and San Bernardino attacks were, in Hohmann's words, "part of a larger network of sleeper cells operating within the United States."

Hohmann doesn't mention that despite all the circumstantial evidence Davis and WND have pushed on the Oklahoma City bombing, no Middle Eastern connection has been established. When Davis' "shadowy Middle Easterner," Hussain al-Hussaini, was arrested on unrelated charges in 2011, an FBI spokesperson stated that al-Hussaini was "thoroughly investigated" in connection with the Oklahoma City bombing and "was found to not have any role whatsoever in the attack on the Murrah Federal Building in 1995." The spokesperson added, "The investigation was closed and the FBI has no further interest in that individual."

Then as now, WND has no intention of letting the facts get in the way of a good conspiracy theory -- especially when "shadowy Middle Easterners" play a role.

Posted by Terry K. at 8:26 AM EST
Monday, January 4, 2016
AIM Chairman Baselessly Blames Bookstore for Apparent Prank
Topic: Accuracy in Media

Accuracy in Media chairman Don Irvine rants in a Dec. 29 AIM blog post:

Looks like a Miami, Florida Barnes & Noble got caught red-handed showing its liberal bias towards some Republican presidential candidates. Especially when it comes to Donald Trump and Ben Carson.

Robbie Myers, the digital director for the Senate Republican Conference, spotted Trump’s new book, Crippled America: How to Make America Great Again, along with another Trump book and Carson’s latest, A More Perfect Union: What We the People Can Do to Reclaim Our Constitutional Liberties, in the store’s humor section.

Maybe the manager of the bookstore thinks Trump and Carson are just naturally funny guys—they’re certainly funnier than Hillary Clinton or Bernie Sanders—but considering that they are the only books written by any presidential candidates in that section is suspicious at best.

This type of behavior by a bookstore towards Republican or conservative books isn’t anything new, but in the age of social media it’s much harder to get away with it.

Completely lacking from Irvine's post: any evidence that a bookstore employee actually did this. It's much more likely that a mischievous customer put the books there without the knowledge of any employee.

This reminds us of the time WorldNetDaily devoted an actual "news" story to a copy of Hillary Clinton's autobiography being placed in a bookstore's science fiction section. WND credited a "mischievous customer" who "is likely one of the majority of Americans who, according to new national polls, think the New York senator is not being truthful in her new book."

We're guessing Irvine was perfectly fine with that bit of silliness and did not baselessly blame bookstore employees for it, as he is doing here.

And Irvine wonders about AIM's increasing irrelevence in the media-criticism game.

Posted by Terry K. at 1:54 PM EST
WND and David Barton Bash The Messenger Who Exposed His Discredited Book
Topic: WorldNetDaily

A couple months back, we reported that WorldNetDaily is republishing David Barton's discredited book "The Jefferson Lies," pulled from the market in 2012 by mainstream Christian publisher Thomas Nelson after it lost confidence in it after numerous reports of falsehoods turned up. Now, WND and Barton have turned on their spin machine to sell it in preparation of its Jan. 12 sale date.

On Dec. 9, WND published Barton's lengthy defense of his book. As Warron Throckmorton -- one of the chief fact-checkers who discredited it -- details, it's a rehash of a defense Barton wrote in 2013, right down tothe claim that the book "will be released by Simon & Schuster in 2013" (which WND appeared to have corrected after Throckmorton pointed it out). Barton also spends a lot of time personally attacking Throckmorton; as Throckmorton noted, "It is a sign of a weak argument when you spend little time on the facts and a lot of time on the personality of the person bringing the facts."

That's apparently the main defense Barton and WND will be serving up. A Dec. 17 WND article by Michael Thompson (who "works in the marketing department for and WND Books and is the social media manager for WND") is a book promotion under the headline "Anatomy of an American book banning." But Barton's book was never banned; as we've noted, WND has continued selling "The Jefferson Lies" long after every other respectable bookstore stopped selling it. And the end of Thompson's article notes that copies of the book were "recovered by Barton and WND before it could be destroyed." If "recovered" means Barton buying 17,000 copies from Thomas Nelson, then sure. (As that link shows, Barton's attempt to republish his book through Glenn Beck's publishing arm was as much of a failure as the Simon & Schuster venture -- even though Beck himself wrote the book's foreword.)

Thompson also attacks Throckmorton, arguing that the utterly irrelevant issue of his decision to stop hating gays like a good right-winger should is a reason his work debunking Barton shouldn't be trusted:

Though a professor at a conservative school, a past contributor to National Review and a self-defined “traditional evangelical,” Throckmorton’s conduct over the past few years reveals a relentlessly negative approach toward and borderline obsession with Christian conservatives.

Throckmorton has endorsed the far-left Southern Poverty Law Center’s call for the American Family Association to be considered a hate group characterized with the likes of neo-Nazis and the Ku Klux Klan. He has described conservative pro-family groups such as the American Family Association, Americans For Truth About Homosexuality, the Family Research Council, Concerned Women for America, and Liberty Counsel as an “evangelical culture war complex” only interested in the commandment, “thou shalt demonize the gays.” He has even condemned former Texas Gov. Rick Perry and his participation in “The Response” prayer gathering.

This hostility to evangelicals is surprising as Throckmorton was once seen as a key authority in the effort to help homosexuals refrain from same-sex sexual activity through counseling. He produced a documentary, “I Do Exist,” which showed change is possible for homosexuals. He was also critical when the American Psychiatric Convention canceled a dialogue on the role of religion in homosexuality at its convention.

However, Throckmorton seems to have reversed his position on homosexuality. He now says he “regrets” the video was used “as a part in the culture war surrounding homosexuality.” Furthermore, he says, “I now believe durable change in basic attractions is very infrequent.” According to the Sexual Identity Therapy he created, “The emergence of a gay identity for persons struggling with religious conflicts is a possibility envisioned by the recommendations.” Throckmorton has also affirmed that accepting one’s homosexuality can be “healthy.”

Thompson defends the personal attacks on Throckmorton because "as it was the opposition of supposed conservatives that observers largely credited for the demise of 'The Jefferson Lies,' Throckmorton’s 'team' is highly relevant, especially when his sole professional focus at this point seems to be attacking Christian conservatives. More importantly, it appears such 'conservative' criticism was the key factor in getting Thomas Nelson to pull the book."

Thompson's boss, WND editor Joseph Farah, is totally down with the personal attacks because apparently only right-wingers predisposed to liking Barton can properly critique him:

“But the testimony of unqualified critics, far-left ministers crusading against the Founding Fathers, and a former conservative looking to make a name for himself in the liberal press are hardly credible,” said Joseph Farah, founder and chief executive officer of WND and WND Books, the new publisher of “The Jefferson Lies.”

At no point in this article do Thompson or Farah rebut any claim made by Throckmorton, nor do they show any intention of giving Throckmorton an opportunity to respond at WND.

In other words, it's all about vengeance against a critic rather than telling the truth. Barton and WND are trying to reframe the controversy over the book as "political correctness" linked to an ownership change at Thomas Nelson rather than over botched facts. But as Throckmorton points out, Thomas Nelson currently publishes numerous right-wing authors -- including WND's own Jerome Corsi.

Meanwhile, Throckmorton has already gotten his hands on a copy of the republished Barton book, and he's already found a couple whoppers about himself and his efforts in debunking Barton. Throckmorton adds: "This misrepresentation of recent history is just the first of many issues from the second edition of The Jefferson Lies I will explore in the coming months."

Sit back and enjoy, folks. This will be fun to watch.

Posted by Terry K. at 8:40 AM EST
Sunday, January 3, 2016
CNS Just Can't Stop Dishonestly Smearing Planned Parenthood Over Federal Funding

One of's favorite dishonest reporting tactics is to falsely smear Planned Parenthood by reporting the about of federal funding it receives along with the number of abortions it has performed, but omitting the crucial fact that federal funding does not -- and cannot -- pay for abortions there.

Well, CNS is riding the dishonesty horse again, and this time it's Penny Starr doing the deceptive honors:

Planned Parenthood says in its new 2014-2015 annual report, which was released this month, that its affiliates around the country did 323,999 abortion procedures in the fiscal year that ended on Sept. 30, 2014 and that those affiliates received $553.7 million in “government health services grants and reimbursements” in the year that ended on June 30, 2015.

In its previous annual report, Planned Parenthood had reported that its affiliates did 327,653 abortions in the fiscal year that ended on Sept. 30, 2013 and that those affiliates had received $528.4 million in “government health services grants and reimbursements” in the year that ended on June 30, 2014.

At no point in her five-paragraph article did Starr note that, by federal law, money from Title X and Medicaid -- which is where the federal funding to Planned Parenthood comes from -- cannot pay for abortions. She did, however, devote one-fifth of her article to mentioning that " contacted Planned Parenthood to ask why the organization has different 12-month periods for reporting services and revenues but no response was received."

That's the kind of dishonest bias that makes Starr a star CNS reporter.

Posted by Terry K. at 11:26 PM EST
Saturday, January 2, 2016
WND Censors Shared Birther History In Giving Award To Trump
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has been a fan of Donald Trump for a long time -- something that arguably began when Trump embraced WND's Obama birther agenda.

WND editor Joseph Farah and reporter Jerome Corsi coached Trump on his birther outbursts in 2011 (though they never admitted doing so to WND readers). Farah gushed that "I am eternally grateful to him for standing up boldly and demanding to see Barack Obama's birth certificate," adding that Trump is "doing God's work here."

That has led to WND becoming an unabashed fan of Trump's presidential campaign. Farah has gushed further that Trump is "a shot of adrenaline" for "raising issues bluntly and fearlessly," particularly thrilled at how Trump is shaking up the Republican party: "There’s one guy they really fear. They can’t control him. They can’t intimidate him. He won’t take their advice. He won’t play by their rules. And every day he gets more popular."

WND is even manufacturing polls to benefit Tump, using terrible pollster Fritz Wenzel to create the ridiculous result that because four of exactly 10 blacks polled supported trump it means that "40 percent of blacks are lining up behind Trump."

So it's no surprise that WND named Trump as its "Man of the Year." Continue the gushing, anonymous WND reporter:

They treated his campaign announcement as a joke. They tried to destroy his business. They called him every foul name they could come up with. But at the end of 2015, the biased journalists, political consultants, leftist activists, snarky comedians and embittered critics of every stripe had to concede one man had beaten them all.

Donald J. Trump is the Republican favorite for president of the United States. There’s no indication he’ll fall from the top spot any time soon. And he’s the WND 2015 Man of the Year.

“It is my great honor to be named Man of the Year by your publication,” Trump said in a statement to WND. “I very much appreciate your informative polls and coverage. Together, we will Make America Great Again.”

Unmentioned, however, is the one thing that originally brought WND and Trump together -- birtherism. Trump doesn't want to talk about being a birther these days, though. And while Farah remains a proud birther, WND is so averse to touching the subject that it hypocritially won't apply the overly narrow eligibility standards it applied to Obama to Ted Cruz, even though by those same standards Cruz is even more ineligible to be president than Obama.

It appears that WND is willing to censor the truth in order to help Trump -- even if it's something it would have gladly reported just a few short years ago.

Posted by Terry K. at 11:21 PM EST
Friday, January 1, 2016
Content-Stealing WND Suddenly Concerned About Copyright Protection (On Its Own Content)
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has built its website in no small part of stealing content. WND editor Joseph Farah insists that his theft of content is "fair use" because he attributes the original source, but we doubt it actually covers the main thing WND does in that department -- copying and pasting a few paragraphs of someone else's content on its own website and linking back to it.

But when it comes to its own content, it's much less sanguine about theft. Which made Farah's quote in a Dec. 20 WND article, touting how WND has signed up with iCopyright to allow "online publishers and bloggers to republish WND content for free – safely and without legal risk," rather amusing:

“We were so tired of playing whack-a-mole with bloggers reposting WND’s copyright content without permission that this seemed like an easy option to use,” said Joseph Farah, the Internet pioneer who launched WND, the first independent news service 19 years ago. “This option provides a syndication carrot rather than a legal stick for publishers who want our content but also want to do the right thing and avoid costly lawsuits for everyone.”

Farah is not so tired of it, however, that his website has refused to stop stealing content for itself.

Posted by Terry K. at 10:17 PM EST
Thursday, December 31, 2015
CNS Censors Obama Statement on Christians In Middle East
Topic: loves to bash President Obama for purporting not caring enough about the plight of Christians in the Middle East. From body-count refugee totals that overemphasize how few Syrian refugees are Christian (and burying the news that explains why that's not a deliberate act by the Obama administration) to letting Franklin Graham rant , along with other right-wingers, that Obama doesn't care about Christians, CNS is making its right-wing agenda known.

So you'd think CNS would be jumping with joy that Obama issued a statement just before Christmas specifically addressing "Persecuted Christians at Christmas":

During this season of Advent, Christians in the United States and around the world are preparing to celebrate the birth of Jesus Christ.  At this time, those of us fortunate enough to live in countries that honor the birthright of all people to practice their faith freely give thanks for that blessing.  Michelle and I are also ever-mindful that many of our fellow Christians do not enjoy that right, and hold especially close to our hearts and minds those who have been driven from their ancient homelands by unspeakable violence and persecution.

In some areas of the Middle East where church bells have rung for centuries on Christmas Day, this year they will be silent; this silence bears tragic witness to the brutal atrocities committed against these communities by ISIL.

We join with people around the world in praying for God’s protection for persecuted Christians and those of other faiths, as well as for those brave men and women engaged in our military, diplomatic, and humanitarian efforts to alleviate their suffering and restore stability, security, and hope to their nations.  As the old Christmas carol reminds us:

The Wrong shall fail,

The Right prevail,

With peace on earth, good-will to men.

But not only did CNS never mention Obama's statement on its front page over Christmas weekend, we  could find no mention of it in CNS' archive.

Meanwhile, the rest of the ConWeb at least recognized that the statement exists. Newsmax did a full story on it; WorldNetDaily's Joseph Farah wrote a column aout the statement, then dismissed it as "just words" and whined that Obama used the Islamic State group as ISIL.

CNS claims to be a news organization that "endeavors to fairly present all legitimate sides of a story." Apprently not, especially if they interfere with its right-wing agenda.

Posted by Terry K. at 12:40 PM EST
WND's Terrible Pollster Serves Up Another Terrible Poll
Topic: WorldNetDaily

Bob Unruh breathlessly wrote in a Dec. 28 WorldNetDaily article:

Pundits might point to billionaire Donald Trump’s huge lead in the GOP presidential primary race as being the result of his generally anti-Washington, anti-government, anti-establishment, anti-politically correct attitude.

If so, it’s not just whites who are ticked at the bureaucracy, but minorities too.

Because a new poll, which still has Trump leading the race, shows 40 percent of blacks are lining up behind Trump, as are 45 percent of Hispanics, and even nearly 19 percent of Asians.

Blacks and Hispanics, in fact, even support Trump at a higher level than whites.

If that result is more than a bit surprising, consider the source: Clout Research. Yes, the outfit run by discredited pollster Fritz Wenzel, now under a new name.

And a not-so-deep dive into the numbers show just how terrible that poll is. As Colin Campbell noted, of the 447 poll respondents, only 10 were black, and four stated a preference for Trump. Hence the claim that "40 percent of blacks are lining up behind Trump" is based on some very severe undersampling.

Similarly, the poll included just 31 Hispanics, 14 of whom preferred Trump. So that "45 percent" is heavily at odds with reality. And there's no evidence Wenzel reminded those Hispanic respondents about that time Trump called most Mexicans rapists and drug-runners (which is slightly more untrue than the results of Wenzel's poll).

To demonstrate just how out-of-whack the entire poll is, it includes just 19 Democrats, compared with 365 Republicans and 61 self-proclaimed independents. That's clearly not a representative sample of Americans.

The idea that this Wenzel's poll is representative of anything is absurd. But absurd polling is how Wenzel and WND roll.

Needless to say, Trump loves it, which may have been the poll's real intent all along.

Posted by Terry K. at 8:44 AM EST
Wednesday, December 30, 2015
NewsBusters Blogger Pushes Misinformation About Climate Change (And Journalists)
Topic: NewsBusters

Tom Blumer rants in a Dec. 12 NewsBusters post:

Apparently a generation of "journalists" has been raised to believe that the matter of human-caused global warming is "settled science," and that anyone who doubts the agenda-driven, redistributionist "climate change" movement is an enemy of civilization. Additionally, these people clearly don't understand the orchestrated, false-drama nature of diplomatic gatherings such as the one in Paris which just concluded with yet another "breakthrough" but non-binding "agreement" to reduce carbon emissions.

Thus, it's disconcerting, but not at all hard to believe, that these ignorant, gullible children disguised as discerning adults wildly cheered the announcement of the aforementioned agreement as if an athlete on one of their favorite teams just delivered a last-second victory:

Blumer's headline on his rant claims these are "objective" reporters. He has no evidence of that. He cannot prove that every journalist caught cheering in the video -- or any of them, for that matter -- is "objective." In fact, it's highly likely that, given the subject matter of the Paris COP 21 conference, a significant number of those journalists covering it respresent organizations that cover the environment and might very well be happy about an agreement taking place.

It's also not clear exactly where the video was shot. Blumer's source, via a right-wing denier or two, is a reporter for The Economist, who states only that she was with "journos." In fact, COP 21 handled journalists two different ways: Media accreditation could be obtained from the conference for journalists who "represent a bona fide media organization" -- which, again, does not necessarily equal an "objective" media organization -- while "The Press Room of the Climate Generations areas will be open to journalists whether or not they are accredited."

But that's only the beginning of Blumer's misinformation. He goes on to write:

Meanwhile, in the real world, mountains of evidence exist that CO2 levels don’t affect global temperatures, while satellite data indicate that there has been no global warming for almost 19 years.

Blumer's support for "mountains of evidence" was a Google search for "co2 doesn't cause global warming" and an claim from a "skeptic" website that denier Fred Singer. is "closing in on" -- not proving -- the idea that CO2 doesn't cause global warming. Blumer, of course, ignores that there are mountains of evidence to support the idea that CO2 does, in fact, affect global temperatures.

As for Blumer's claim -- common in denier circles -- that "there has been no global warming for almost 19 years," that's kind of bogus; technically correct but relies on cherry-picked data by starting with the abnormally hot year of 1998. The overall trend of the past century, a more useful period of time for examining climate, has been rising temperatures. As "The Daily Show's" Trevor Noah explains, it's like claiming that "Star Wars" is all about a guy kissing his sister.

Also, there are questions about whether there is even a pause. But that scenario doesn't fit Blumer's denier agenda, so he won't tell you.

Blumer concludes his rant by stating: "Objectively written history, should it continue to exist, will not be kind — to the statist alarmists, or to the journalists who continue to provide them cover." Objective history hasn't exactly been kind to him, either.

Posted by Terry K. at 3:28 PM EST
WND's Ethically Challenged (And Terrible) Pollster Is Back, Under A New Name
Topic: WorldNetDaily

A while back, WorldnetDaily was pushing a couple polls it commisioned -- one claiming that "a startling two-thirds of likely GOP voters believe the new House speaker should be someone from outside Congress," and another asserting that 85 percent of Americans believe the country is "off on the wrong track."

A few weeks ago, WND posted more polls, including a strange finding that Hillary Clinton was found to be "least appealing" at three times the rate of Donald Trump and that Clinton was mostly likely to "cut them off in traffic."

We'd never heard of WND's polling partner, Clout Research, so we checked into them. And look who's running the place: Fritz Wenzel.

If you'll recall, Wenzel is a former newspaper political columnist who reportedly did work for a Republican member of Congress while still working at the paper and who, while still at the paper, was accused of burying financial misdeeds involving another Republican congressman -- both serious ethical breaches.

Wenzel had previously done highly skewed polling -- some to the point that it was effectively push polling -- for WND under the name Wenzel Strategies, and as far as we can tell, Clout Research is simply a renamed Wenzel Strategies. The renaming may be a rebranding strategy given Wenzel's historical unreliability; Nate Silver's gave Wenzel Strategies an overall grade of D for accuracy.

But Wenzel hasn't lost WND as a client -- he does deliver the skewed results  WND demands, after all.

Posted by Terry K. at 8:37 AM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« January 2016 »
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google