ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Wednesday, December 10, 2008
Gainor Misleads on Unemployment Rates Under Clinton
Topic: Media Research Center

In a Dec. 8 column, the MRC Business & Media Institute's Dan Gainor writes:

A year into what we just heard is an official recession, unemployment hit 6.7 percent. That’s the highest for the Bush presidency. At this rate, it will soon get as bad as it was in 1993 – when Bill Clinton was president.
Reporters are leaving out that reality of the “staggering” job losses, as CBS called them. Journalists rarely point out that total unemployment isn’t even as high as it was during Clinton’s term (and when they do, the Clinton name is conspicuously absent.)


The last time unemployment was at this level wasn’t 1974 – it was October 1993 under Clinton. Unemployment peaked at 7.1 percent during the Big Dog’s term. 

What Gainor doesn't tell you: Clinton inherited this high level of unemployment from his predecessor, George H.W. Bush. According the Bureau of Labor Statistics, that 7.1 percent peak occurred at the beginning of Clinton's presidency, in February, April and May 1993. Nor does Gainor mention what the unemployment rate was in the last full month of Clinton's presidency -- 3.9 percent. 

And yet, Gainor has the chutzpah to complain about how "[j]ournalists manipulate statistics."

Gainor further fails to mention that unemployment was on a largely uninterrupted decline during the eight years of Clinton's presidency, from the aforementioned 7.1 percent to 3.9 percent. 

Gainor goes on to write, "Journalists rarely point out that total unemployment isn’t even as high as it was during Clinton’s term (and when they do, the Clinton name is conspicuously absent.)" But he fails to note that the vast majority of the actual job losses that resulted under his prececessor.

Indeed, George H.W. Bush's name is, to coin a phrase, conspicuously absent from Gainor's article.

Posted by Terry K. at 5:27 PM EST
MRC-Fox News Appearance Watch
Topic: Media Research Center

A Dec. 10 appearance by the MRC Business & Media Institute's Dan Gainor on Fox News appears to follow the template: Gainor appeared solo, and there's no evidence in the clip posted that Gainor or the MRC were identified as conservative.

A Dec. 9 appearance by the MRC's Seton Motley on "Fox & Friends" similarly follows the template: He appears solo and is not identified as a conservative.

UPDATE: A Dec. 10 appearance on Fox News' "Your World With Neil Cavuto" not only follows the template but also enthusiastically buys into the MRC's talking points of the day about media reports allegedly not identifying Rod Blagojevich as a Democrat.

Posted by Terry K. at 3:15 PM EST
Updated: Wednesday, December 10, 2008 6:25 PM EST
Judicial Watch, Klayman Suddenly Relevant Again to ConWeb
Topic: WorldNetDaily

As we've detailed, the ConWeb served as a willing conduit for Judicial Watch in the go-go Clinton-suing years of the late '90s, but when Judicial Watch expanded its scope to examine the Bush administration, that coverage dropped off precipitously.

WorldNetDaily actually hadn't slacked down its coverage as much -- Joseph Farah even endorsed Larry Klayman's futile bid for the Republican nomination for Florida Senate in 2004 (he came in seventh out of eight candidates), with Farah slobbering, "Larry Klayman is an American hero." So it was first in line to promote Klayman's newest anti-Democrat crusade.

In the interim, Klayman left Judicial Watch and is now running a newly founded group called Freedom Watch. That website points out that Klayman has sued current Judicial Watch chief Tom Fitton, claiming he "has misused the organization for his own ends, improperly dissipating and squandering donor monies and turning the group into a very bad joke, which mostly boasts of the appeals it is forced to take following a string of defeats since I left." Klayman as a goal to "retake control of this once great organization." A separate website further tells Klayman's side of the story.

With an incoming Democratic administration, guess who's back in favor again?

A Nov. 20 article by Bob Unruh described Klayman as claiming that "American voters have been 'defrauded' by President-elect Barack Obama." Unruh also gives Klayman space to make various unsubstantiated claims about various Obama appointees.

With the scandal engulfing Illinois Gov. Rod Blagojevich, it was time for Klayman's former employer to get into the act.

A Dec. 9 WND article by Unruh rehashes a Judicial Watch press release in which Judicial Watch's Fitton claims (and fervently wishes) that the Blagojevich scandal "is a burgeoning crisis for Obama that should shake his presidency to its core."

WND wasn't alone: Newsmax similarly rehashed Fitton's press release.

During the anti-Clinton years, Judicial Watch received millions of dollars from the likes of Richard Mellon Scaife. This time around, will Klayman and Fitton tell us where their money is coming from? We already know the ConWeb won't bother to find out.

Posted by Terry K. at 1:01 PM EST
Is Janet Porter Misusing Faith2Action Resources For Her Personal Anti-Obama Crusade?
Topic: WorldNetDaily

As we've detailed, Faith2Action's Janet Folger Porter has been waging a personal, dishonest jihad against Barack Obama through her WorldNetDaily columns, particularly over the birth certificate issue. But is she misusing Faith2Action resources in the process?

The tagline on Porter's column has been altered in the course of Porter's recent rantings. The statement that Porter is "president of Faith2Action" is now followed by an asterisk, which leads to a note at the end stating, "*Title and affiliation for identification purposes only." That's misleading and meaningless, since Porter is using the Faith2Action website for her Obama-hate crusade as well as her other right-wing political activism that is Faith2Action's ostensible purpose. There are links on the front page to Porter's column (with the headline "Obama Is an Immigrant") as well as links to other politically related items that are presumably outside Faith2Action's stated mission of "help[ing] provide an overview of what the different branches of the cultural war are doing before you choose to enlist":

  • Hillary to Head State: Is It Constitutional?
  • See Obama's Certificate of Birth Posted Online
  • Why Barack Hussein Obama will veer Left

Further, a Dec. 9 "Hot Battle Action Steps" item (PDF) states the following:

We should start praying for President-elect Barack Obama. God’s Word instructs us to pray for those in authority even if we strongly disagree with them.

However, the issue of whether Obama is truly qualified to serve as President has yet to be determined. If he isn’t a natural born citizen, the U.S. Constitution prohibits him from taking office. We have a new website where you can find ads, videos, articles, and action steps at

The large TV media outlets need to be contacted, asking them to start providing coverage of what could very well be the “story of the century”


State that we need Congressional hearings immediately to determine whether the Constitutional requirements are really met by Barack Obama.

Please also make some calls to the White House (President Bush) at 202-456-1414, the Attorney General’s office at 202-514-2000, and the FBI at 202-324-3000 and ask them to get involved, asking for the release of Obama’s real birth certificate.

Write a letter to Chief Justice John Roberts and CC: the 8 Associate Justices asking them to review the Obama citizenship cases. The names of the Associate Justices are Samuel A. Alito, Clarence Thomas, Antonin Scalia, Anthony M. Kennedy, David H. Souter, John Paul Stevens, Stephen G. Breyer, and Ruth Bader Ginsberg. Make copies for each justice, seal them in individual envelopes, and then send them together in one larger envelope by FedEx or some other form of expedited delivery since time is of the essence. (The justices cannot be reached by phone, fax, or e-mail.) The address is U.S. Supreme Court, 1 First Street, NE, Washington, DC 20543

Further, the Yes to Democracy blog notes that last month, Faith2Action issued a press release about a planned ad on the birth certificate issue in the Washington Times, but that the ad itself does not carry Faith2Action' does not seem to appear on it, rather the address is the law firm of Philip Berg, whose lawsuit over the birth certificate has garnered much right-wing attention. Further, "on 17 November, Berg's website takes responsibility for the ad - with no mention of Faith2Action."

It's unclear exactly what tax status Faith2Action holds -- none is listed on the Faith2Action website, and the its donation page states that donations made via that particular link "not tax-deductible and will be used to win the cultural war through lobbying and legislative efforts," adding: "To make a donation that is tax deductible, make your check payable to 'Faith2Action 4 Education' and send it to P.O. Box 633, Dania Beach, FL 33004."

The "Hot Battle Action Steps" prominently begins by begging for money: "For several months, Faith2Action has been operating on very low funds. If you can help us in any way, it would be greatly appreciated."

The fact that Porter and WND felt the need to go the asterisk route to suggest that Porter's columns don't represent Faith2Action tells us that there is some tax-exempt status that is threatened by Porter's Obama-hate.

But Porter's status as president of Faith2Action is not for "identification purposes only" if Porter is using Faith2Action resources to further her Obama-hate crusade -- possibly in violation of any tax-exempt status F2A holds.

Perhaps Porter should share with her readers and F2A donors how exactly Faith2Action donations are being spent and how her anti-Obama activism, and her use of F2A resources in pursuing it, fulfills F2A's mission.

Posted by Terry K. at 9:24 AM EST
Kincaid Cribs Column Idea from Aaron Klein
Topic: Accuracy in Media

How far-right is WorldNetDaily's Aaron Klein? Cliff Kincaid is apparently getting column ideas from him.

A few days after Klein mined a blog post by a former Weatherman member to baselessly present speculation-as-fact that Obama "is 'feigning' a centrist position on some issues so he can ultimately push through a radical agenda" (as we noted), Kincaid does the same thing in a Dec. 9 Accuracy in Media article, quoting the most of the same people Klein did and comes to the same baseless guilt-by-association conclusion: that this is "proof that the President-elect is pursuing a political strategy designed to confuse people about his revolutionary agenda."

That Kincaid is apparently cribbing from Klein demonstrates how far each have gone down the Obama-hate trail.

Posted by Terry K. at 2:03 AM EST
Newsmax Attacks Lies About Automakers, Adds New One
Topic: Newsmax

A Dec. 8 Newsmax article by Dan Weil purporting to expose "four big lies about the Big Three automakers" perpetuates another lie in the process.

Weil writes:

1. Detroit’s wages really aren’t out of sync with those of auto workers in other countries.

It has been well established that total compensation for U.S. auto workers, including pensions and benefits, comes in around $70 per hour. That compares to $45 per hour for Japanese workers.

In fact, as we've noted, autoworkers do not take home "$70 per hour" in wages and benefits; that number includes pensions and health care paid to retirees.

Posted by Terry K. at 12:23 AM EST
Tuesday, December 9, 2008
Porter Takes Richardson Out of Context
Topic: WorldNetDaily

In her Dec. 9 WorldNetDaily column, Janet Folger Porter takes a statement by Bill Richardson out of context to assert that Richardson said Barack Obama wasn't born in the U.S.

Citing a brief YouTube clip of a TV announcer on an French TV channel translating a interview Richardson gave in Spanish, in which the announcer says that Richardson said "Barack Obama is an immigrant," Porter howls: "You don't need a translator to understand what Richardson admitted: Barack Obama is NOT a natural born citizen. That means we have a guy who's planning to take over the White House who is in direct violation of the Constitution. And his own Cabinet member says so."

Needless to say, Richardson did NOT say that "Barack Obama is NOT a natural born citizen." Richardson was speaking about Obama's appeal to Hispanics, as is clear from even the brief clip Porter cites. The clip, in its entirety (remember, as translated from Spanish and aired on French TV):

Barack Obama is the best candidate for the Hispanic community because our community wants a united country. Obama is an immigrant. When he speaks to Latinos, he doesn't just speak about immigration and civil rights.

But logic is not on Porter's agenda. She continues screaming that this is "the story of the century." She also repeats the claim that the birth certificate released by the Obama campaign is an "obvious forgery" without mentioning the fact that the publication where her column appears weekly has declared it to be authentic.

By telling such lies-by-omission to her readers, Porter isn't exactly turning Faith2Action, is she?

Posted by Terry K. at 10:11 PM EST
NewsBusters Quick to Tie Obama to Blago
Topic: NewsBusters

Well, that was quick. A Dec. 9 NewsBusters post by Warner Todd Huston mines the GOP's Obama oppo research website in order to try and tie Barack Obama to corrupt Illinois Gov. Rod Blagojevich, though he can't come up with much more than that they both knew Tony Rezko. Nevertheless, Huston whines about the media's puported bias in not reporting a connection where there isn't one: "It was as if the media thought Obama had never even met Blago. Yes, the media is doing a bang up job!"

This is undercut a tad by fellow NewsBuster Noel Sheppard pointing out that Blagojevich called Obama a "motherf***er" for not going along with his scheme to auction off Obama's Senate seat to the highest bidder.

UPDATE: The MRC decides the mainstream media is good for something after all. A NewsBusters post by Scott Whitlock ponders whether the "mainstream media" will report on Obama's links to Blagojevich by citing a report in ... the mainstream media, by ABC's Jake Tapper. 

Of course, Whitlock conveniently forgets to copy-and-paste Tapper's statement that "There are no allegations that President-elect Obama or anyone close to him had anything to do with any of the crimes Gov. Blagojevich is accused of having committed."

Posted by Terry K. at 4:21 PM EST
Updated: Tuesday, December 9, 2008 6:11 PM EST
WND Cashes In on Its Readers' Obama-Hate
Topic: WorldNetDaily

Remember WorldNetDaily's last-minute drive to get readers to send it letters that WND would FedEx to the Supreme Court in order to badger it into hearing a baseless challenge over Barack Obama's birth? It appears that channeling its readers' Obama-hate is turning into a profit center for WND.

WND claimed in a Dec. 5 article that it sent "6,682 FedEx packages of nine letters each" to the Supreme Court. WND charged each letter-writer $9.95 for the privilege. Somehow we suspect FedEx charged WND a lot less than $89.45 each to overnight those envelopes to Washington. Profit!

So WND's going to that well again -- according to a Dec. 8 article, it's launching "a similar FedEx letter drive directed at individual Electoral College members" to harrass them into not voting for Obama. WND has jacked up the price -- it's now $10.95 for the privilege of badgering "470 members of the 538-member Electoral College with a pre-written letter raising questions about Barack Obama's eligibility to be the next president."

Again, it doesn't send that much to send boxes of letters relative to the cash WND will be raking in from each individual letter.

WND repeats its usual false claims in order to rile up the base -- most prominently that "the [Obama] campaign posted a document purporting to be a birth certificate devoid of these details [of "the hospital of his birth, the attending physician and other details"]. It has also come under fire as a possible forgery." No mention, of course, of the fact that WND found that document to be authentic and that any challenge to the contrary "relies on discredited claims."

If WND ever had any sincere motives in attacking Obama over the birth certificate, they fell by the wayside long ago. At this point, Joseph Farah and WND are engaging in a cynical exercise of profiteering and pure hatred. We'll believe differently if WND ever accounts to its readers exactly where their FedEx money is being spent -- highly unlikely since WND hides behind the scrim of being a privately held company and refuses to release any financial information to the public, even that of its legal defense fund.

The fact that WND's profiteering is based on a fraud is icing on this cynical cake.

Posted by Terry K. at 12:33 PM EST
NewsBusters' Gladnick Thinks County Sheriffs Can Be Impeached
Topic: NewsBusters

P.J. Gladnick noted in a Dec. 8 NewsBusters post that a New York Times editorial had accused notoriously anti-immigrant Maricopa County, Ariz., Sheriff Joe Arpaio of "tak[ing] the pursuit of the undocumented to unconstitutional extremes," then adds: "But...but if he instituted 'unconstitional extremes,' couldn't 5-term sheriff Arpaio be impeached? I mean the Times did imply he was acting unconstitionally. They wouldn't be fibbing would they?"

This might make sense if the Maricopa County sheriff could be, you know, "impeached." Gladnick offers no evidence of an "impeachment" provision in Arizona statutes governing county sheriffs. There does appear to be a mechanism for recalling a county sheriff, as appears to have been attempted. But impeachment? Gladnick is just being silly.

Posted by Terry K. at 9:17 AM EST
New Article: Hilmar von Campe, Apt Pupil
Topic: WorldNetDaily
The self-proclaimed former Hitler Youth uses Nazi-esque Big Lie techniques to smear Barack Obama with allusions to, ironically, Hitler. And WorldNetDaily loves it. Read more >>

Posted by Terry K. at 1:42 AM EST
Caruba Still Wrong on Global Warming (Among Other Things)

We've previously noted Alan Caruba's attempts to claim that the Earth has been cooling since 1998 are contradicted by the fact that it, er, isn't. Nevertheless, Caruba's Dec. 8 column claims yet again that "the world is now into a cycle of global cooling that has been in effect since around 1998."

This time, though, Caruba digs himself deeper with overbroad claims that are misleading and/or false.

Caruba asserts that "every 'fact' put forth by Al Gore’s 'An Inconvenient Fact' has been demonstrated to be false." Unsurprisingly, Caruba offers no evidence to back up the claim -- of course, he can't even bothered to get the name of Gore's film correct (that would be "An Inconvenient Truth."). In fact, even the judge who ruled in favor of a British lawsuit previously touted by global warming deniers as proving there were nine errors in "An Inconvenient Truth" stated that the film contains "four main scientific hypotheses, each of which is very well supported by research published in respected, peer-reviewed journals and accords with the latest conclusions of the IPCC."

Caruba went on to write of a statement on global warming by Barack Obama: "Every single word of this statement is false, in whole or in part." Really? Even "and" and "the"? (Caruba apparently thinks Obama is Lillian Hellman.) Needless to say, Caruba doesn't back this up either.

Caruba then cites claims made by "Viscount Monckton of Brenchly [sic], a noted British scientist." In fact, as we've previously noted, Lord Monckton (aka Christopher Monckton, Third Viscount of Brenchley) has no scientific credentials, holding degrees only in classics and journalism.

Caruba heads something called the National Anxiety Center, but Caruba appears to have some anxiety about doing basic research and getting things correct.

Posted by Terry K. at 12:42 AM EST
Updated: Tuesday, December 9, 2008 12:53 AM EST
Monday, December 8, 2008
Another WND Lie: Obama Hasn't Provided 'Documentation' of Birth
Topic: WorldNetDaily

A Dec. 8 WorldNetDaily article by Bob Unruh begins with a lie: that Barack Obama has shown "steadfast refusal to provide documentation on the issue" of his birth certificate.

In fact, not only has Obama has provided that documentation, WND has declared it to be authentic and any challenge to that authenticity "relies on discredited claims." Unruh and his WND cronies have simply pulled a dishonest reversal from their previous reporting and now refuse to accept it.

Will WND's lies ever stop?

Posted by Terry K. at 9:59 PM EST
Examiner Quotes Only Right-Wingers on Education
Topic: Washington Examiner

A Dec. 8 Washington Examiner article by Leah Fabel quotes only a pair of right-wingers opining about who should be Barack Obama education secretary -- but Fabel doesn't identify them as such.

Quoted in Fabel's article are Michael Petrilli of the Thomas B. Fordham Foundation bashing one potential candidate, Standford University's Linda Darling-Hammond, as "not a fan of real reform" because "She is the darling of the teachers unions" -- a claim neither Fabel or Petrilli substantiate. Fabel fails to note that Petrilli is also a fellow at the right-wing Hoover Institution and an occasional columnist for the conservative National Review.

Fabel also quotes Terry Moe, "a senior fellow at Stanford's Hoover Institution," as similarly bashing Darling-Hammond as part of "the old guard" who would mean the end of "education reform," but fails to identify Hoover as right-leaning, let alone what Moe's definition of "education reform" is other than quoting Moe bashing teacher's unions.

No non-conservative perspective on Darling-Hammond is provided in the article.

Meanwhile, right-wing bias returns to the Examiner's sports page; a Dec. 8 column by Rick Snider asserted that the Washington Redskins have "less chance of a turnaround than Barack Obama’s economic plan."

As we noted, Snider had previously bashed Obama for advocating a college football playoff system: "Listen to your wife’s chuckle. She’s the smart one in the family. Uh oh, the Clintons must be back."

Oh, and we forgot to note that the Examiner added to its list of fawning Sunday profiles of right-leaning personalities by devoting a Nov. 30 article to the Cato Institute's Ed Crane.


Posted by Terry K. at 3:10 PM EST
Sheppard Misses the Point, Then Misleads
Topic: NewsBusters

A Dec. 7 NewsBusters post by Noel Sheppard complains that an Associated Press article on the lobbying efforts of Fannie Mae and Freddie Mac to squelch congressional regulation efforts "completely blamed Republicans for the lack of regulation and oversight of Freddie Mac." Sheppard asserted that the article "didn't inform ... readers about contributions by this government sponsored enterprise and Fannie Mae to active members of Congress since 1989," adding that the "top three recipients" were Democrats.

The first problem is that Sheppard misses the point of the AP article, which was about lobbying, not political contributions.Secondly, Sheppard conveniently uses an incomplete list of donations, ignoring the fact that, according to the New York Times, John McCain received more than $169,000 in donations from Fannie Mae and Freddie Mac executives and lobbyists (as we've noted).

Sheppard misses the point again when he claimed regarding the bill the AP was writing about that "Senate Democrats were opposed to this bill, and Republicans were never able to get the votes to avoid a filibuster." But the article clearly points out that Fannie and Freddie hired Republican lobbyists to lobby Republicans in order to stymie the bill after it was approved in committee. Sheppard offers no evidence that Democrats threatened a filibuster on the bill at the time.

Nevertheless, Sheppard conlcudes that the AP's "accusation that the GOP prevented its passage is grossly inaccurate."  Sheppard is twisting words here; the AP never said "the GOP prevented its passage." Rather, it pointed out that Fannie and Freddie used Repubican lobbyists to twist the arms of Republican congressmen to stop a bill in a Republican-controlled Congress.

That's what passes for "media research" at the MRC today.

Posted by Terry K. at 12:50 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« December 2008 »
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google