ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, July 30, 2021
WND Touts Retracted, Discredited Study On COVID Vaccines
Topic: WorldNetDaily

An anonymously written July 4 WorldNetDaily article stated:

Those mask mandates imposed for the COVID pandemic could be hurting kids, and the vaccines could be killing them, according to a new Just the News report that cites several medical journals and studies.

"Measured carbon dioxide content in 'inhaled air,' observed in a study of masked German schoolchildren, was at least three-fold higher than German law allows, according to a research letter published this week in the Journal of the American Medical Association Pediatrics," the report said. And, "Last week, the journal Vaccines, affiliated with the American Society for Virology, published research that estimates every three COVID-19 deaths prevented by vaccination are offset by two deaths 'inflicted by vaccination,' using Israeli and European data."

Masks and vaccines -- and lockdowns -- have been among America's main responses to the virus that likely originated with a Chinese lab in Wuhan that works with the Chinese Communist Party's military.

Those defensive strategies were adopted over treatments with ivermectin and hydroxychloroquine that some studies have suggested are effective against the virus.

[...]

The report said the review in Vaccine estimated the "number needed to vaccinate" (NNTV) to prevent one COVID-19 death, using a million-person Israeli field study and "the most prominent trial data from regulatory phase 3 trials."

It looked at fatal side effects and more.

"Simply put: As we prevent three deaths by vaccinating, we incur two deaths," according to the paper, though looking at phase 3 trial data alone, the "optimum case" is four deaths caused and 33 lives saved by vaccines, Just the News reported.

WND soft-pedaled questions about the Vaccines study, stating only in the final paragraph of the article that "The publication days after releasing the results expressed doubts about what it documented, and said it was investigating." In fact, the fallout has been much more devastating.

Several vaccinaologists and virologists resigned from the journal's editorial staff in the wake of the study, with one of them pointing out that "The data has been misused because it makes the (incorrect) assumption that all deaths occurring post vaccination are caused by vaccination." It was also noted that none of the paper’s authors is trained in vaccinology, virology, or epidemiology. The journal retracted the paper on Julyi 2 -- two days before the WND article was published -- agreeing that data was misinterpreted. Fact-checkers have noted how thehighly flawed paper is being used by anti-vaxxers (like, you know, WND) to spread fear about COVID vaccines.

Again, all this happened before WND's article was published -- meaning that WND was simply too lazy to do any actual reporting and just copied-and-pasted the 3-day-old report from the dubious right-wing operation Just the News. As of this writing, the WND article has not been corrected, and there's no correction anywhere else on the website.

But there's someone else that comes off just as bad, which WND also copied from the Just the News report:

Jane Orient, chief of the Association of American Physicians and Surgeons, said the Vaccine paper "is an excellent and much needed analysis."

But she thinks the risk-benefit ratio is likely to be "much worse" than the paper's authors estimate.

Yeah, that didn't age well. Neither has the idea that WND wants people to pay for the privilege of reading such shoddy journalism. It's especially embarassing (or it would be if Joseph Farah was capable of shame) as WND begs yet again for money to keep it alive.

UPDATE: Oh, about the other study promoted in the article, which claimed that the carbon dioxide levels in the inhaled of masked German schoolchildren? That one's been retracted too:

In the retraction notice, the journal editors cited "numerous scientific issues," that also included questions over the applicability of the CO2 measurement device and the validity of the study conclusions.

"In their invited responses to these and other concerns, the authors did not provide sufficiently convincing evidence to resolve these issues, as determined by editorial evaluation and additional scientific review," the notice read. "Given fundamental concerns about the study methodology, uncertainty regarding the validity of the findings and conclusions, and the potential public health implications, the editors have retracted this Research Letter."

The study quickly fell under criticism after it was published. Joseph Allen, MPH, DSc, who studies the impact of carbon dioxide on human health at Harvard School of Public Health in Boston, called the study "terribly flawed" and predicted on Twitter that it would be retracted. His key complaint was that the study failed to account for the outside air that would flood in when the children inhaled.

So WND has gone 0-for-2 on bogus reporting in a single article. Needless to say, it has not told this to its readers. Instead, it also promoted the bogus German study in a July 9 article by Bob Unruh.


Posted by Terry K. at 4:01 PM EDT
Updated: Friday, July 30, 2021 4:25 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« July 2021 »
S M T W T F S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google