ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Wednesday, October 16, 2019
WND Columnist: Trump Deserves A Nobel Prize!
Topic: WorldNetDaily

Simply by pulling U.S. forces out of Syria, the work to end the North Korean crisis and the efforts to end the Kashmir crisis, President Donald Trump is a far more worthy Nobel Peace Prize winner than Barack Obama ever was. He received the Nobel in the midst of escalating the war in Afghanistan, days after taking office. It was a scandal and a strong signal that the Norwegian Nobel Committee is politically rigged. Obama had done nothing to fulfill the Alfred Nobel requirements for the Prize.

The Norwegian Nobel Committee has become notorious for almost solely giving the prize to the liberal U.S. media favorites, disregarding the will of Alfred Nobel.

[...]

I assert that Donald Trump is by far the most worthy candidate for the Nobel Peace Prize 2019. President Trump was a notable peacemaker in the North Korea crisis, which implied nuclear threats, and succeeded in averting an escalation; his repeated effort to halt the Syria war and now pullout has led to avoiding an all-out world war. His work to end the relentless neocon aggression on Russia is highly admirable as we now are all post Russia-gate, which turned out to be a hoax. Or an attempted coup, as director Chris Farrell of Judicial Watch asserted in a "Herland Report" TV show.

But will Trump get the prize in the current climate where the Norwegian Committee, with leaders that hardly speak English, with members lacking broad international experience, stuck in their ignorant Oslo bubble where the only respected view to have is the progressive, extreme leftist one? I say this as a Norwegian with long experience in participating in its media: The Norwegian press is completely and utterly submerged in outdated left-wing propaganda to a degree that reminds us more of the Soviet Union than anything else. They are so controlled and blind to reality that they don't even understand it themselves.

Totally sold to the narrative of the owners of CNN and New York Times, the Committee has the past years reduced itself to no more than an extended wing of the endless war-wishing, American neocon movement. It is a shocking scandal. The Prize goes to 15-year-olds from Bangladesh or the forests of Congo rather than to world leaders who have averted world wars.

-- Hanne Nabintu Herland, Oct. 9 WorldNetDaily column


Posted by Terry K. at 12:49 AM EDT
Monday, October 14, 2019
WND's Kupelian Whines About WND Critics -- But Never Refutes Them
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily managing editor David Kupelian has another complaint about Google -- and it seems oddly familiar.

Last month, Kupelian falsely whined that a column he wrote couldn't be found via the Google search he cited, though we found it immediately sing that very same search, demonstrating that he apparently doesn't understand how Google works. His latest anti-Google column, published Oct. 4, takes the form of his previous one -- he lazily recycles its opening and closing sections nearly verbatim.

The middle section has changed, though, this time complaining that doing a search for "WorldNetDaily" on Google brings up a lot of websites critical of WND:

Today, you can get a quick, personalized snapshot of what has become of the internet by doing a simple Google search for "WorldNetDaily." Of the top ten returns, seven are brutally condemning of the internet's oldest independent journalism website.

First – even before WND's website itself! – comes the ridiculous Wikipedia article, written by rabid anti-WND folks who lead off by describing us this way: "WorldNetDaily (WND) is an American news and opinion website and online news aggregator which has been described as 'fringe' and far right as well as politically conservative. The website is known for promoting falsehoods and conspiracy theories."

Thanks a lot. Next there's the page profiling WND by the discredited hate-group Southern Poverty Law Center, which leads with this: "WorldNetDaily is an online publication founded and run by Joseph Farah that claims to pursue truth, justice and liberty. But in fact, its pages are devoted to manipulative fear-mongering and outright fabrications designed to further the paranoid, gay-hating, conspiratorial and apocalyptic visions of Farah and his hand-picked contributors from the fringes of the far-right and fundamentalist worlds."

Uh huh. Next comes an apocalyptic article about WND by the leftwing Salon website, headlined "Shed a tear for WorldNetDaily – or maybe don't. But the downfall of a far-right site is instructive." Hey Salon people, we're still here.

Next comes the Seattle Times with this headline: "Inside the spectacular fall of WorldNetDaily, the granddaddy of right-wing conspiracy sites."

The next search result is something call Rational Wiki, which sizes up WND this way: "WND (originally an initialism for WorldNetDaily, or as it was affectionately known to its fans as WingNutDaily or WhirledNutDaily) is a far-right website founded by the impressively mustachioed Joseph Farah in 1997 as a project of his Western Center for Journalism. The site espouses a fundamentalist, Christian, creationist worldview with a healthy dose of jingoism. … WND makes Fox News look positively moonbatty in comparison. … The scary thing is, this bilge is actually slightly influential, with its made-up bulls**t making its way out the mouths of wingnut congressmen and cable TV pundits far too often."

Whatever.

Then there's the Washington Post with its vicious, lengthy smear article on WND's "downfall" – published immediately after the Post's reporter learned from Elizabeth Farah that her husband and WND CEO Joseph Farah had just suffered a devastating stroke. Nice, huh?

Then, to round out the first page of "top Google search results" for WorldNetDaily, there's the ridiculous RightWingWatch, a project of the super-duper-leftwing group People for the American Way. RightWingWatch – which has honored me personally with more than two dozen different articles highlighting my supposed wingnut antics – has this to say about WND: "Since California-based conservative writer Joseph Farah founded it in 1997, WorldNetDaily, now simply known as WND, has emerged as a leading online platform for conspiracy theorists, Tea Party activists and End Times prophets."

Kupelian is actually correct this time -- we got those same results on our Google search. But note that Kupelian doesn't dispute the accuracy of any of those "brutally condemning" articles and websites; all he does is harrumph "uh-huh" or "whatever." That's likely because he knows the key parts are true; WND is indisputably "a leading online platform for conspiracy theorists, Tea Party activists and End Times prophets."

Kupelian also can't stop whining about that Washington Post article on WND earlier this year; he doesn't refute that one either, only complains that it was "published immediately after the Post's reporter learned from Elizabeth Farah that her husband and WND CEO Joseph Farah had just suffered a devastating stroke." But as the article pointed out, WND didn't disclose that Farah had suffered a stroke until after it knew the article was coming out -- literally two hours after the Post reporter contacted WND for a response. As we noted, Kupelian used Farah's stroke as a excuse not to respond to the article's claims, which includes a litany of bad business decisions (i.e. bitcoin giveaways) and financial mismanagement -- never mind that he and Farah's wife, Elizabeth, are the top two company officials behind Farah and surely have some knowledge of said financial shenanigans.

(He also apparently hasn't figured out that the Seattle Times article is a reprint of the Post article.)

Kupelian then tried to make his case for WND:

OK. Back to reality – and to the gigantic if mostly invisible role Google and the rest of Big Tech plays in "fundamentally transforming" America. Along with reporting honestly on the rest of the news and exposing the "fake" variety, we at WorldNetDaily are sounding the warning trumpets day after day, month after month, about Big Tech's campaign to replace Judeo-Christian America with another country. As such, we're doing our job as "real news" journalists.

He's blatantly lying here. Obama birtherism -- arguably WND's signature story -- was always fake news. So was Seth Rich, and WND knew it all along, or should have known it. WND is still pushing fake news about vaccines.

Kupelian's definition of "real news" involves only stories that advance his right-wing Christian agenda, even if they're false. If they don't conform to his worldview, they can't possibly be true.

That's why Kupelian can't refuse all those stories about WND -- he knows they're true, and admitting that would reflect weakness in his eyes, and to do so would mean he would also have to admit he's been living a lie for the past 20 years. Being viewed as a discredited zealot is apparently preferable to admitting fault.

Kupelian's desperate griip on narrative over facts is yet another reason WND hasn't shown it deserves to live.


Posted by Terry K. at 12:19 AM EDT
Saturday, October 12, 2019
WND's Massie: 'Roots' Was As Bad As Crack For Blacks
Topic: WorldNetDaily

Sadly, many blacks have yet to differentiate between keeping it real and keeping it "real stupid." The fumarole through which the asphyxiating stupidity flows most freely is any discussion and/or point of view regarding slavery that doesn't encourage the "Kunta Kinte" version born out of a plagiarized fictional book and television series called "Roots." It can be argued that this mythical drama did as much to harm blacks as crack cocaine has done – because it celebrated the ingesting of a lie and validated the ignorance associated with same.

Anyone with a scintilla of integrity regarding historical accuracy will acknowledge slavery an immoral, painful period of time to both the persons sold on auction blocks and those who purchased them. Well, maybe not the Muslims, because slave trading was a key means of industry for them, but then again, I did draw the distinction of historical accuracy, but I digress.

Most blacks cleave to the idea of slavery as if it just ended a few weeks ago. The outright falsehoods and distortions that are used to keep people ignorant and angry are legion and with good purpose.

The purpose is draconian and Erebusic, and yet it is simplistic in the genius of its application. But, I'm getting a bit ahead of myself.

[...]

The truth is that blacks contributed massively to the betterment of America, but they neither built America nor was America built on their backs. There is a major difference in definition. Indians from British Columbia and other parts of Canada built New York's skyline. The Japanese are responsible for the far-reaching rail lines. Irish and Italians built much of the infrastructure of New York. How much of Chicago, Miami, Dallas, Houston, Minnesota, Nebraska, Colorado, North and South Dakota, Hawaii, Maine, Vermont and New Mexico did blacks actually build?

-- Mychal Massie, Sept. 23 WorldNetDaily column

(It wouldn't be a Massie column if the word "Erebusic" wasn't in there somewhere.)


Posted by Terry K. at 1:02 AM EDT
Wednesday, October 9, 2019
WND Promotes Rush Limbaugh's Bogus CrowdStrike Conspiracy Theory
Topic: WorldNetDaily

We noted how the Media Research Center not only embraced President Trump's CrowdStrike conspiracy theory that's tangentally related to his infamous phone call to the president of Ukraine, it even referenced right-wing radio host Rush Limbaugh's embrace of it. Meanwhile, WorldNetDaily -- which just can't refrain itself from pushing conspiracy theories, no matter how much it damages its credibility -- totally took Rush's bait.

An anonymously written Sept. 25 WND article gushed over Rush's conspiracy, in which he claims that Trump's reference to CrowdStrike in his phone call "should concern the Democrats."The article went on to claim: "CrowdStrike was the company that examined the Democratic National Committee computers during the 2016 presidential race and concluded they were hacked by Russia. Later, DNC emails were released by WikiLeaks. The DNC didn't allow the FBI to examine the computers to verify the claim."

As we also noted, CrowdStrike turned over complete forensic copies of the servers to the FBI, so there was no need for the FBI to examine the physical servers. And as we've previously noted, to insist on making that claim reveals a serious misunderstanding of how servers and investigations work.

But WND couldn't stay away from even more discredited conspiracy theories it once enthusiastically embraced:

Lawyer Ty Clevenger obtained the documents as part of a lawsuit on behalf of businessman Ed Butowsky, who claims columnist Ellen Ratner told him murdered Democratic National Committee worker Seth Rich and his brother provided WikiLeaks the DNC emails before the 2016 election, not Russia.

But the anonymous WND writer managed to get that wrong too. What Butowsky -- who's currently embroiled in a libel lawsuit linked to his promotion of the disproven conspiracy theory that Rich was the person who leaked the DNC emails -- apparently actually did was tweet out a 2016 video in which Ratner (for many years a token liberal columnist at WND) said that WikiLeaks founder Julian Assange told her that he did not obtain the DNC emails from a Russian source but, rather, an "internal source." She said nothing about Rich.

WND failed to mention that the Mueller report detailed how the Russians hacked into DNC accounts to steal the emails. It has also never apologized for nor retracted its bogus Seth Rich stories.


Posted by Terry K. at 12:44 AM EDT
Monday, October 7, 2019
WND's Favorite Charlatan Filmmaker Is Back With A 'Trayvon Hoax'
Topic: WorldNetDaily

Remember Joel Gilbert? He's the guy who makes so-called documentaries that get mysteriously reclassifed as "mockumentaries" years after the fact. He's best known -- and beloved by WorldNetDaily -- for an anti-Obama film whose central claim that Obama's mother posed nude for Frank Marshall Davis was discredited so quickly that Gilbert re-edited promotional videos to play dodwn the claim.

Well, Gilbert is back with a new scam, er, film -- and, of course, WND has him. Jack Cashill wrote in his Sept. 16 WND column:

On Monday. Sept. 16, I attended the preview of Joel Gilbert's new documentary, "The Trayvon Hoax," at the National Press Club in Washington.

Having written a book on the 2012 shooting death of Trayvon Martin – "If I Had a Son" – I have been following Gilbert's progress with interest. In fact, I introduced Gilbert to George Zimmerman, the man who shot Martin.

Gilbert's presentation should have been news. In the course of his research, he uncovered the most spectacular legal fraud in memory. Not surprisingly, however, the mainstream media chose not to show up for the press conference and screening.

If the media were embarrassed, they had every right to be. An independent filmmaker, Gilbert did the work the major media should have done six years ago. Instead, they drowned the case in relentlessly fake news.

Actually, nobody's embarrassed to have skipped Gilbert's presser -- after all, his reputation as a charlatan precedes him. Cashill didn't mention any of that, of course; that would undermine the idea that Gilbert is someone to be trusted. Instead, he insisted that "Independent journalists like Gilbert are showing us that we of the American samizdat have the power to un-tell the lethal story the media told. ... I use samizdat as shorthand for the alternative conservative media of blogs, public forums, online publications, independent books and films and talk radio."

Anyway, the "Trayvon hoax" the film purportedly depicts involves the identity of the person Martin was texting at the time of his fatal encounter with Zimmerman. As we've noted, Cashill is highly biased, portraying Martin as a thug and Zimmerman as a hero, even as Zimmerman continued to engage in criminal behavior.

Cashill has been acting as Gilbert's PR agent for his film. In his Sept. 25 column, Cashill ranted that this was somehow "the most spectacular legal fraud in memory," adding: "In a just world, Florida media would be swarming all over this story. They are not. I have emailed a short version of the above story to a half-dozen editors and reporters at Florida's leading newspapers and have heard nothing in response." Again, Cashill seems to forget that Gilbert's sleazy reputation precedes him, of which we assume Cashill did not inform those reporters and editors.

Cashill's Oct. 2 column tried hard to come up with a new angle, complaining that Hillary Clinton endorsed Martin's mother in her bid for a county commissioner seat in Florida. He laughably claimed that Gilbert invested "months of painstaking research" into his film, whining that "the major media absolutely refuse to know what Joel Gilbert has proved" and suggestring that media who uncritically promote Gilbert's work could win a Pulitzer Prize.

WND even contributed a "news" article to the promotional effort on Sept. 24, which appears to be little more than a rewritten press release. Neither this "news" article or any of Cashill's columns mentions the history that makes Gilbert singularly untrustworthy.

If WND keeps presenting charlatans like Gilbert as credible, it probably doesn't deserve to live.


Posted by Terry K. at 1:17 AM EDT
Saturday, October 5, 2019
Is WND Slowly Merging With Western Journal?
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily may be inching toward a resolution to its financial woes by moving closer to its old stomping grounds and an organization to which it has long been intertwined.

To recap: Joseph Farah founded the noprofit Western Journalism Center in the early 1990s, and it became a mechanism for promoting anti-Clinton conspiracy theories. WND was founded under the WJC umbrella in 1997 and was spun out as a for-profit company a couple years later. The WJC atrophied for a few years until it was taken over by Farah friend Floyd Brown in 2008, after which it collaborated with WND on a ridiculous "case for impeachment" against President Obama. Western Journalism then became a hub of right-wing fake news and clickbait, and was sold in 2014 to Liftable Media, operated by Brown's son. The website's name evolved into the Western Journal after its bogus clickbait got it blacklisted by social media operators and it's trying to go legit.

Western Journal is the descendant of the nonprofit Farah founded nearly30 years ago, and the two may be getting together again. How do we know?

First: WND's recent website redesign appears to use the same template that Western Journal uses. The basic setup is the same.

Second: WND has been running a full complement of Western Journal-bylined stories since at least Sept. 23 -- original content it needs since firing all its reporters in its ongoing financial crisis. These are full stories that get their own byline, compared with with the news it steals from other media outlets, which typically run only a few paragraphs and have a "WND News Services" tag, despite the fact that WND doesn't pay any of those news services for the content (which it has claimed it can do under fair-use doctrine).

With Joseph Farah (mostly) incapacitated by a stroke earlier this year, WND has lost its driving force who could keep his baby alive by sheer chutzpah (and financial shenanigans). It's not clear that the other top WND laeders, Divid Kupelian and Elizabeth Farah, have that same drive. Merging into Liftable Media's operations as a (barely) more credible version of Western Journal might be the best outcome for WND.

Plus, there should still be a nonprofit shell at Western Journal that WND can turn into that long-delayed operation to which it was planning to offload its reporting, a la the Daily Caller.

Is our hunch correct? Stay tuned.


Posted by Terry K. at 1:48 AM EDT
Updated: Sunday, October 6, 2019 1:37 PM EDT
Wednesday, October 2, 2019
WND's Kupelian Doesn't Understand How Google Works
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily managing editor David Kupelian began his Sept. 20 column ranting about "how Big Tech is attempting to re-shape – indeed re-create – America in its far-left progressive image" and "the reckless far-left hate group the Southern Poverty Law Center," blaming them for alleging "forcing us into major layoffs, pay cuts and other painful but necessary survival strategies." (And not, apparently, the years of financial mismanagement.) He then served up his own dubious tale of woe:

A couple years ago I suffered a serious heart attack. I didn't talk about it publicly and never wrote anything about it until two years later, this past Christmas. The article was headlined "My Christmas heart attack" and many readers told me they were deeply affected by my story and the personal Christian testimony incorporated in it. And yes, I'd say of all the articles and books I've written over the decades, this one is uniquely meaningful to me.

Anyway, the other day I needed to pull up my "heart attack" article for some reason, so I opened a Google search window and typed in the search terms, "My Christmas heart attack wnd.com" – a formula that has always worked in the past. Enter the exact headline, plus "wnd.com" and Google takes you directly to the story on WND as the very first search result.

Except now, it seems, WND no longer exists – not to Google. When I keyed in the search terms, my article came up all right, but reprinted on another website (Virtue Online, a popular Anglican website that likes my writings and sometimes reprints them). After that came page after page of other search returns – but none included my heart attack article on WND. To Google, you see, WND doesn't exist.

(You might rembember that Kupelian did not learn the right lesson from his heart attack.)

Actually, we just did the "My Christmas heart attack wnd.com" Google search Kupelian described, and the top result was his column -- followed by another WND article:

So much for the idea that "WND doesn't exist" at Google.

Pro tip for Kupelian: If you want to guarantee finding WND articles on Google, put "site:" in front of "wnd.com" -- that way, it searches only WND articles. That's necessary since WND's own search engine has long been terrible.

But Kupelian wasn't done. He returned to victim mode by invoking anti-Google researcher Robert Epstein (whom it loves) claiming that "Google likely swung as many as 3 million votes toward Hillary Clinton in the 2016 presidential contest -- a claim that has been exposed as highly dubious -- and that it "is now poised to swing as many as 15 million votes in next year's presidential election – toward the Democratic candidate!"

Kupelian then went on to rant, "We have been suppressed, banned, defamed, sued, maligned, hacked and attacked in every way imaginable – but we're still here! I guess we must be doing something right." Then he begged for money, as usual.


Posted by Terry K. at 12:33 AM EDT
Monday, September 30, 2019
WND Begs For Money To Launch War on CAIR
Topic: WorldNetDaily

Because the Council for American-Islamic Relations stands up for Muslims, WorldNetDaily despises them. So much so, in fact, that it's begging for money to try and destroy CAIR by building it into a bogeyman only it can attack. Managing editor David Kupelian writes in a Sept. 18 email to readers complaining that CAIR didn't mark the 9/11 attacks on Sept. 11:

It’s like the 9/11 terrorist attacks by Islamic jihadists on our nation that killed almost 3,000 innocent people never happened. It was a “non-event.”

This is why we have reported the fact that CAIR stands for Islamic supremacy ... has raised large amounts of money to finance Islamic terrorist groups like Hamas ... and rather than assimilate into our Judeo-Christian American culture, CAIR believes that Islam reigns and that Sharia Law should replace the U.S. Constitution.

That’s what CAIR is and we want America to know it.

As the longest-serving, most trusted conservative Christian news website in America, WND will look back on this moment in history with shame if we fail to do more – much more – to expose CAIR and neutralize its influence on America.

If you agree with me, please take a moment – right now – to do one thing before you move on to your next email and possibly forget to return to this message by helping WND with a donation of $25, $50, $100 or whatever you can afford today.

CAIR survives by flying under the radar.

Unless they are wailing about someone saying something that “offends Islam” – which is just about anything – they stay off the front pages and toil in the background to undermine our nation by advancing Sharia supremacy in America.

WND vows to pull back the curtain on CAIR so decent law-abiding citizens can see CAIR and other groups like it for what they really are.

First: WND may be desperate for money, but it betrays what few jouranlistic principles it can still plausibly claim to have by pledging to use that money specifically to attack an organization it doesn't like.

Second: WND doesn't mention that it loves to attack anyone who says something that "offends Christianity," which is just about anything. Indeed, Kupelian has smeared WND's critics as "anti-Christian."

Third: WND is "most trusted conservative Christian news website in America," which publishes "pro-American, truth-based journalism"? When did that happen? Well, it didn't -- that's an attempt a rebranding that WND first pushed in 2016, though Kupelian appears to have abandoned Joseph Farah's insistence that WND never admit its unmistakable bias by calling it "conservative" (though WND is actually several degrees to the right of mainstream conservatism). As far as WND being "trusted' and "truth-based"? Not so much.

Kupelian seems to think that admitting he and WND are blatantly partisan is the way to dig it out of its financial morass. But he seems to have forgotten that Farah was one of Trump's biggest fanboys as WND's ship continued to sink.


Posted by Terry K. at 1:49 AM EDT
Saturday, September 28, 2019
WND Columnist Doesn't Understand All The Fuss Over Vaping
Topic: WorldNetDaily

In her Sept. 16 WorldNetDaily column, Rachel Alexander does a mostly good rundown of the current issues surrounding vaping, such as the lung diseases and deaths associated with it. But she rushed to blame the problems on a certain brand of vaping liquid on the black market that uses THC, the active ingredient in marijuana -- in fact, officials have yet to pinpoint a single cause, and one examination of 86 vaping patients found they reported using 234 different products. And then, she had to go and push the point that vaping is still safer than cigarettes:

On the other hand, 480,000 die each year from regular cigarettes. Considering that only six people have died from vaping, could we be overreacting? A study found that smokers who switch to e-cigarettes are more likely to stop smoking than those using nicotine patches or gum.

[...]

It comes down to this: Are people's lives being saved from dying of lung cancer by switching to e-cigarettes? As long as we're not banning cigarettes, perhaps we need to keep this option open. There just needs to be more awareness that not all e-cigarettes are created equal. Buying them on the black market or from disreputable companies could be detrimental to your health. And manufacturers should stop marketing them to teenagers. Notably, flavored tobacco cigarettes are still legal.

E-cigarette manufacturers can apply next year to get approval from the FDA and return to the U.S. market. They will need to show that their products protect public health.

Then again, Alexander is also pushing the idea that corrupt ex-Rep. Steve Stockman was targeted by the Deep State, so maybe her reporting has an issue or two.


Posted by Terry K. at 10:47 AM EDT
Wednesday, September 25, 2019
WND's Erik Rush Tries To Explain Why U.S. Is Heading Toward Civil War, Excludes His Own Screeds As A Reason
Topic: WorldNetDaily

The last time we checked in on WorldNetDaily columnist Erik Rush, he was declaring his preference for civil war over another Democratic president. He expanded on that a little more in his Sept. 4 column, in which he attempted to explain that "if the heretofore unthinkable should take place and the United States winds up on a civil-war footing within the next decade or so, historians will probably cite many of the controversial and bizarre phenomena to which we are routinely being exposed as having been clear harbingers of that conflict.

A lot of it is your basic right-wing claptrap; at one point he blames "leftist-fostered moral decay" for "increased numbers of people retreating into apathy, addiction, sexual promiscuity and increasingly bizarre and harmful forms of sexual deviance.

Then he ranted that George Soros is s "former World War II Nazi collaborator who'd become a billionaire via predatory global financial schemes, then used his vast wealth in an attempt to destroy the West, and America, from within." Rush is just the latest to repeat the "Nazi collaborator" lie at WND.

Rush eventually descended into lame right-wing tropes and his trademark Obama derangement:

If there's still a United States of America in existence, citizens will hear about how our celebrated first black president was not-so-secretly committed to Islamic ascendency in America and had close ties to subversive Muslim groups whose mission was that of displacing the Constitution with Islamic law despite a stark incompatibility between the two systems.

There's little doubt that latter-day Americans subject to these accounts would find them incredulous and quite surreal. How could so many have fallen for a creed so odious, whose promoters' stock-in-trade was nothing but lies? Had their progenitors really sanctioned things like infanticide and tolerated a brisk market in dissected baby parts? Did they really let 350-pound, bearded males in dresses terrorize women and little girls in ladies' rooms just because they said they "felt like women"? Did parents actually stand by while such individuals were invited into their local schools to instruct their children?

Rush then claimed that future generations might wonder "why, in light of our past patriotism and having collectively overcome so much adversity, we suddenly turned on each other." He would never admit it, but right-wing screeds like those penned by Rush would be one contributing factor.


Posted by Terry K. at 12:06 AM EDT
Monday, September 23, 2019
WND's Dubious Doc Pushes More Anti-Vaxxer Fearmongering (And Publishes Work By Discredited Anti-Vaxxer)
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily just can't stop pushing bogus anti-vaxxer fearmongering, and it has an actual dubious doc, Jane Orient, to help push it. She did so again in a Sept. 8 WND column attacking a proposed California law to limit non-medical exemptions for vaccines.

Orient claimed that the bill, SB276, would be "severely limiting medical exemptions, the only kind available"; in fact, the bill aims to close a loophole in which parents appeared to receive dubious medical exemptions for their children following the passage of a 2015 law that eliminated exemptions for personal reasons. Orient then claimed:

The bill's author, Sen. Richard Pan, M.D., said that everybody who really needed an exemption would get one. However, 882 out of 882 pediatric practices told a mother that they would not write an exemption for a child who had had anaphylactic shock. This life-threatening allergic reaction, which kills rapidly by closing off the airway, is one of the few allowable indications for an exemption. But now, a parent not willing to risk recurrence cannot send her child to school.

Doctors are no doubt afraid of being targeted by the medical licensure board.

But as one observer points out, the video to which Orient links -- in which doctors were called to see if they would grant an exemption to a child based on a vague claim of  anaphylactic shock -- doesn't actually prove anything, since doctors are unlikely to hand out exemptions to a child who has not previously been a patient and whose medical history they are unfamiliar with.

Orient discredited herself even further by invoking the fraudulent doctor Andrew Wakefield, whose research claiming that vaccines cause autism was proven so wrong that the medical journal that originally published his work retracted it and denounced it as a fraud. But never mind all that fraud stuff: Orient, in her role as executive director of the fringe-right Association of American Physicians and Surgeons, actually published an article by Wakefield in the AAPS' Journal of American Physicians and Surgeons in which, according to Orient, he blamed vaccine failure and "escape mutants" – viruses that elude vaccine immunity, the predictable outcome of selection pressures-- for this year's big measles outbreak. Neither he nor Orient understand the idea that if you don't vaccinate children, they're more susceptible to disease.

Orient doesn't seem to understand that publishing an utterly discredited figure like Wakefield makes her and the AAPS look bad. And WND doesn't seem to realize that publishing someone like Orient doesn't help its credibility issues.

UPDATE: Wakefield's journal article states that it was "based on a presentation given by Dr. Wakefield at the 2018 meeting of Doctors for Disaster Preparedness." Guess who runs Doctors for Disaster Preparedness? None other than Jane Orient. This conflict of interest was not disclosed in the article.


Posted by Terry K. at 2:40 AM EDT
Updated: Tuesday, September 24, 2019 4:36 PM EDT
Saturday, September 21, 2019
WND's Zumwalt Uses Another Fake-News Website As A Source
Topic: WorldNetDaily

James Zumwalt spent his Sept. 1 WorldNetDaily column ranting about Rep. Ilhan Omar and bizarrely tried to liken her to the Conditions of Omar, which he clamed "set out conditions by which non-Muslims subordinated themselves to Islam." At one point Zumwalt wrote: Recent evidence indicates she may well be facing 40 years in prison and deportation for seven new crimes uncovered. These include very credible evidence she and her family changed their name to illegally enter the U.S. in 1995, and at least eight instances of perjury going back to 2009."

Zumwalt's evidence for this is an article at a website called Voice Liberty, which begins with a rant that "Obviously, Ilhan Omar has no regard for US law and yet here she is representing Minnesota in the US Congress and a sitting member on the House Foreign Affairs Committee."

Voice Liberty is a sketchy operation at best -- its website design is rudimentary, much of the content looks to be pro-Trump, anti-Hillary aand anti-Muslim, its "about us" page is blandly written and all the articles appear to be written by someone using the byline of "Paul Gabriel."  All of these things are hallmarks of a sock-puppet fake news operation which no sentient human ought to trust.

Then again, we've caught Zumwalt sourcing his rants to fake-news websites before. Such are WND's standards.

UPDATE: Zumwalt did it again in his Sept. 9 column, which was all about attacking the United Nations over humanitarian aid for Yemen. This somehow digressed to an attack on the Clinton Foundation:

The Charity Navigator organization mentioned above provides corruption ratings for 180 countries. When its data suggest something is seriously wrong with a charity, it puts it on a watch list before dropping it from its rating system. That was the fate suffered by the Clinton Foundation when its reports showed no more than 15 percent of what it received benefited charitable causes. If Charity Navigator monitored it, the U.N. would likely would suffer the fate of the Clinton Foundation.

That link goes to a website called NewsPunch, which has its own Wikipedia page describing the fake news it has published.

Further, the claim that the Clinton Foundation was a terrible charity because only 15 percent of the money raised was given to charitable causes is highly misleading. As FactCheck.org documented, the foundation had no need to provide funding to others because it did much of its own charible work. FactCheck itself reported that in 2013, 88.3 percent of spending went to programs.

FactCheck reported, Charity Navigator never claimed there was anything "seriously wrong" with the Clinton Foundation; its presence on the group's watch list regarded media questions about foreign donations to the foundation and was more about "news to know" than any formal red flag. Indeed, Charity Navigator gave the Clinton Foundation its highest rating in 2016.


Posted by Terry K. at 1:06 AM EDT
Updated: Sunday, September 22, 2019 6:18 PM EDT
Wednesday, September 18, 2019
Michael Brown's Gay-Penguin Freakout
Topic: WorldNetDaily

Have you heard the latest? An alleged gay penguin couple is raising "their" baby penguin genderless. I kid you not.

This is how the headline reads: "Gay penguins at London aquarium are raising 'genderless' chick. The 4-month-old, who has two moms, will be the first Gentoo penguin at Sea Life London Aquarium 'not to be characterized as male or female.'"

Seriously? This is a story on NBCNews.com?

For the benefit of those who read the headline only, the baby penguin actually has a mom and a dad.

This is not the immaculate penguin conception.

This is not a modern-day miracle.

In a million, trillion years, two female penguins will never produce a baby penguin. Count on it.

[...]

In "A Queer Thing Happened to America,"I documented the case of Roy and Silo, the allegedly gay penguins who became the subject of an illustrated children's book.

The book was called "And Tango Makes Three," by Justin Richardson and Peter Parnell, based on the story of these penguins who lived in a New York City zoo. The book also tells the story of the baby penguin they "adopted."

But in a fascinating sequel to the book (a sequel that has not been added to this children's reader), one of the "gay" penguins ended up leaving his partner and taking up with a good-looking female penguin from California – and fathering a chick. So much for being gay.

[...]

As gay scientist Dr. Dean Hamer once wrote (claiming there's not even a good animal model of heterosexuality), "Pigs don't date, ducks don't frequent stripper bars, and horses don't get married."

Enough said.

-- Michael Brown, Sept. 13 WorldNetDaily column


Posted by Terry K. at 2:22 AM EDT
Monday, September 16, 2019
WND's Flip-Flop on No-Fly Lists
Topic: WorldNetDaily

WND fretted in a Sept. 5 article:

In a case brought by the Hamas-founded Council on American-Islamic Relations, a federal judge ruled the FBI’s “no fly” watchlist of “known or suspected terrorists” violates the constitutional rights of the people placed on it.

U.S. District Judge Anthony Trenga, who was appointed by President George W. Bush, granted summary judgment Wednesday to nearly two dozen Muslim U.S. citizens who had challenged the list with the help of CAIR, the Washington Times reported.

The judge is seeking additional legal briefs before deciding on a remedy, the Times said.

[...]

Gadeir Abbas, a CAIR senior litigation attorney, said he will ask the judge to severely curtail how the government compiles and uses its list, the Times reported.

“Innocent people should be beyond the reach of the watchlist system,” Abbas said. “We think that’s what the Constitution requires.”

This is a flip-flop -- WND has a history of complaining that the no-fly list being used against non-Muslims. In a December 2015 article, WND worried that if a proposal that people on the no-fly list were prohibited from purchasing firearms, "America could see U.S. Marines, congressmen, journalists and even federal air marshals mistakenly stripped of their firearms," going on to warn that "thousands of innocent people have been mistakenly linked to U.S. terror watchlists. Some experts and critics contend the federal list process contains many errors and relies on an overly broad standard of reasonable suspicion."

In a June 2016 article, Garth Kant lectured:

The problem is not a disagreement over whether people on terror watch lists should have guns.

Nobody thinks they should.

Not President Obama. Not Hillary Clinton. Not Donald Trump. Not the NRA.

The problem is the lists.

And that's where the NRA and the ACLU agree.

[...]

So, everyone agrees terrorist shouldn't have guns.

What they don't agree upon, is who may be a terrorist.

And whether to rely upon a government watch list as the definitive word on who is, and who is not, a terrorism suspect.

[...]

But while San Bernardino, California, terrorist Syed Rizwan Farook managed to fly to Pakistan and Saudi Arabia under the radar of federal authorities in 2014, thousands of innocent people have been mistakenly linked to U.S. terror watchlists. Some experts and critics contend the federal list process contains many errors and relies on an overly broad standard of reasonable suspicion.

But it seems that WND is unhappy that a pro-Muslim group is making those very same points.


Posted by Terry K. at 2:39 AM EDT
Saturday, September 14, 2019
WND Also Defends Dubious Anti-Google Researcher
Topic: WorldNetDaily

Like the Media Research Center, WorldNetDaily loves Google-hating researcher Robert Epstein for his claim that Google is biased against conservatives to the point that it likely swung votes to Hillary Clinton in the 2016 election.

WND has long promoted the right-wing anti-Google film "The Creepy Line," which features Epstein's claims of a "Search Engine Manipulation Effect, which he described as the one of most dangerous behavioral discoveries ever. It has the power, he said, to manipulate an individual's opinion without his knowledge. WND editor Joseph Farah has called the film "one of the most important documentaries I've seen in my lifetime" since it fuels WND's victimization narrative, hyperbolically adding that it demonstrates that Google along with Facebook "represent an existential threat not just to the independent media like WND, but to the future of our country as a self-governing constitutional republic accountable to the people."

A December 2018 WND article by Art Moore touted Epstein's credentials and "peer-reviewed research" claming that, in Epstein's words, "Not only does Google have the power to shift votes and opinions on a massive scale, they actually use that power." It featured Epstein's claim that "Google heavily biased results in favor of Democratic presidential nominee Hillary Clinton, possibly shifting as many as 3 million votes." The June issue of WND's sparsely read Whistleblower magazine similarly cited Epstein's research to accuse Google and "big tech" of staging a "stealth coup." In July, WND gushed over "Harvard-trained researcher" Epstein's congressional testimony that "Google's search results favored the Democratic candidate in 2016 and can do the same in 2020."

Of course, as we've noted, that key claim by Epstein has been discredited, in part because it was such a tiny sample size -- 95 people, 21 of whom were undecided in the 2016 election -- and partly because Epstein has never made public the full data behind it. The Washington Post pointed out that Epstein's paper doesn't explain how it determined whether a given website exhibited "pro-Hillary bias," nor did it describe how those "election-related searches" were conducted. Epstein also apparently threw out results that were unbiased based on a conspiracy theory that "perhaps Google identified our confidants through its gmail system and targeted them to receive unbiased results."

WND went on to tout how President Trump promoted Epstein's work -- and when Hillary Clinton pointed out those deficiencies, WND rushed to Epstein's defense. WND repeated Epstein's insistence that he's a "big" Hillary supporter and is "not a conservative," but Epstein never specifically denied that his results hinged on the beliefs of 21 undecided votes.

WND has also been silent about his anti-Google paranoia, which manifested itself in the above conspiracy theory  about search results sent to him from study participiants using Gmail but also in a recent Twitter rant: "People keep writing to me from gmail addresses, which allows #Google to violate my #privacy. Please stop!"

Like the MRC, WND won't report the obvious problems with Epstein's research.


Posted by Terry K. at 1:33 AM EDT
Updated: Saturday, September 14, 2019 10:53 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« October 2019 »
S M T W T F S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google