ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, March 29, 2012
WND Happy That State-Controlled Foreign Media Is Covering Birther Conspiracies
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily's Chelsea Schilling is positively giddy in a March 27 article:

While many U.S. mainstream media outlets spike news about the Obama eligibility investigation, Russia’s government radio is keeping the world abreast of the scandal that has caused “the biggest censorship and blackout in the history of journalism.”

The Voice of Russia – successor of Radio Moscow, the official station of the Soviet Union – published an exclusive interview with Sheriff Joe Arpaio March 26 titled, “Obama’s birth certificate may be forgery.” As WND reported, Arpaio and his Cold Case Posse announced there is probable cause indicating the documents released by the White House last April purported to be Obama’s original, long-form birth certificate and Selective Service registration card are actually forgeries.

The Voice of Russia is state-controlled. As such, it can be presumed that ultimate controlis in the hands of Vladimir Putin, who most can agree is not a friend of the United States.

There's a pattern here: Last month, Schilling touted an birther article in Pravda.

This is how desperately WND is clinging to its birther conspiracies -- it's taking refuge in old Soviet propaganda mouthpieces.


Posted by Terry K. at 11:43 AM EDT
MRC's Gainor Still Hearts 'Pink Slime'; Ammonia Is An 'Added Bonus'
Topic: Media Research Center

The Media Research Center's Dan Gainor is still indulging his love of "pink slime," the controversial meat byproduct -- he has a new column complaining that ABC's "strategy" to attack "pink slime" has "put at least 600 jobs in jeopardy as the targeted company suspended operations in three separate plants."

"Few companies can survive an extensive media assault – even when it’s on a safe and legal product we’ve all been eating for two decades," Gainor declared. He's still trying to make this stuff appealing:

The meat, often called lean finely textured beef, is made up of beef that is just harder to get at. It requires special processing so the meat isn’t lost. It’s treated to get rid of the fat and included with the rest of the ground beef. The USDA declares it healthy, but it is less expensive. As an added bonus, it is treated tiny amounts of ammonium hydroxide to make it safer to eat.

Most people wouldn't call the addition of something normally found in household cleaners and furniture stain an "added bonus." Instead, Gainor laments that "None of the broadcast stories mentioned that the company takes the extra step of adding ammonium hydroxide in an effort to prevent deadly E. coli bacteria."

Gainor followed this up with a March 28 appearance on Fox News, in which he complained that "pink slime" is an "activist-driven name" that's "wildly unfair." (There was no discussion of the fact that the product is pink and slimy, thus making "pink slime" merely a descriptive term.) He described the company that makes the product as "award-winning," and is producing not only "leaner beef" but "safe beef."


Posted by Terry K. at 10:31 AM EDT
Meanwhile ...
Topic: WorldNetDaily

Richard Bartholomew catches WorldNetDaily's Chelsea Schilling playing down the reason why Glenn Beck and Jerry Boykin were criticizing the "Kony 2012" video: They thought the video may have been funded by George Soros and/or the White House.

The video, of course, was created by a group called Invisible Children. Bartholomew reports that WND has good reason to play down criticism of the video: WND Books editor Megan Byrd used to work for Invisible Children.


Posted by Terry K. at 12:27 AM EDT
Wednesday, March 28, 2012
NEW ARTICLE: The Root of Obama Derangement
Topic: Newsmax
Newsmax columnist and former Libertarian Party presidential candidate Wayne Allyn Root has fantasized about Obama's resignation, likened the president to Hannibal Lecter, and peddles exaggerations and falsehoods about him. Read more >>

Posted by Terry K. at 3:18 PM EDT
WND Afraid to Name Media Matters in Headline
Topic: WorldNetDaily

Misogynistic radio host Rush Limbaugh took to the airwaves to childishly attack Media Matters (disclosure: my employer) as "jock itch." Needless to say, WorldNetDaily's resident Limbaugh-phile, Joe Kovacs, found this newsworthy enough to make a "news" article out of.

But, strangely, Kovacs found himself unable to identify who Limbaugh was childishly smearing in the headline of his article. It reads, "Now Rush Limbaugh calls someone 'jock itch.'"

Is WND really so afraid of Media Matters that it is afraid to name the group in a headline? Apparently so.

Posted by Terry K. at 9:54 AM EDT
MRC Baselessly Accuses Planned Parenthood of 'Vicious Attacks' Against Komen
Topic: Media Research Center

In a March 23 Media Research Center item, Kyle Drennen wrote that NBC's Brian Williams "touted the handiwork of Planned Parenthood's vicious attacks against the Susan G. Komen foundation." What were these "vicious attacks" by Planned Parenthood? Drennen doesn't say -- perhaps because there weren't any.

For instance, here's a Feb. 1 Los Angeles Times article quoting Planned Parenthood officials after Komen decided to cut off funding to Planned Parenthood clinics:

"We had the sense this was coming and that they were under pressure," said Sue Dunlap, chief executive of Planned Parenthood Los Angeles. "I find this really disappointing. I think when women's health is more of a political conversation than a conversation about healthcare and taking care of people, then we've gone too far."

Officials for Planned Parenthood Federation of America said they learned of Komen's new stance on funding late last year and asked the Komen board of directors for a meeting to resolve any issues or questions related to funding. The meeting did not take place, said Cecile Richards, the federation's president.

"We are alarmed and saddened that the Susan G. Komen for the Cure Foundation appears to have succumbed to political pressure," Richards said in a statement. "Our greatest desire is for Komen to reconsider this policy and recommit to the partnership on which so many women count."

Critical? Sure. "Vicious"? Not so much. Same with a statement from Richards a few days later:

"In recent weeks, the treasured relationship between the Susan G. Komen for the Cure Foundation and Planned Parenthood has been challenged, and we are now heartened that we can continue to work in partnership toward our shared commitment to breast health for the most underserved women. We are enormously grateful that the Komen Foundation has clarified its grantmaking criteria, and we look forward to continuing our partnership with Komen partners, leaders and volunteers. What these past few days have demonstrated is the deep resolve all Americans share in the fight against cancer, and we honor those who are at the helm of this battle.

"Planned Parenthood has been a trusted partner with the Komen Foundation in early cancer detection and prevention services. In particular, Planned Parenthood helps the Komen Foundation reach vulnerable populations - low-income women, African-American women, and Latinas - especially in rural areas and underserved communities where Planned Parenthood health centers are their only source of health care. With Komen Foundation grants, over the past five years, Planned Parenthood health centers provided nearly 170,000 clinical breast exams and more than 6,400 mammogram referrals. With the outpouring of support over the past week, even more women in need will receive lifesaving breast cancer care."

Again, nothing "vicious" there. Indeed, one could argue that there was no incentive for Planned Parenthood to be vicious because it wanted to continue to receive Komen's funding, and vicious rhetoric would have alienated Komen officials. As it turned out, Komen eventually reversed its decision.


Posted by Terry K. at 9:13 AM EDT
WND's Complaint About Media 'Blackout' on Birthers Ignores WND's Own Blackout
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily complains in a March 26 article:

Even though almost half of registered voters tell pollsters they are not convinced Barack Obama’s birth certificate is authentic – and even though the first official U.S. law enforcement investigation into the matter established “probable cause” that the document released with great fanfare by the White House last April is a computer-generated forgery – a virtual media blackout remains in effect on the most controversial story of the Obama presidency.

Even when one of several bombshell findings of Arizona Sheriff Joe Arpaio’s six-month investigation into Obama’s constitutional eligibility was rated last week by Internet ranking service Alexa.com as one of the most-read news stories in the entire world – due almost entirely to coverage by WND and the Drudge Report – not only the establishment press, but most of the “conservative” media as well, looked the other way. 

WND, of course, is engaging in its own media blackout by hiding from its readers the reasons Arpaio's investigation isn't being (and shouldn't be)  taken seriously, as is WND's birther obsession:

  • WND instigated the investigation by having Jerome Corsi give a presentation on his birther conspiracies to a tea party group, which then petitioned Arpaio for an investigation.
  • Corsi served as a de facto member of Arpaio's "cold case posse" by doing research for it.
  • WND is raising money for the posse, while skimming an undetermined amount off for itself.
  • The posse refused to talk to anyone who did not reinforce birther conspiracies, such as John Woodman, thus skewing the findings.
  • WND has refused to report on Woodman's findings, nor has it reported that birther lawyer Phil Berg debunked the idea that Obama is using a fraudulent Social Security number.
  • WND published numerous flattering articles about Arpaio in an apparent attempt to obtain a favorable result from his posse. Most people would call that bribery.
  • WND worked so closely with the posse that it published an article about the posse's findings at the same time the posse was presenting them to the public.
  • Corsi and posse leader Mike Zullo are trying to profit from the investigation by issuing a quickie e-book about the findings, depriving the posse of revenue by doing so.
  • WND and Arpaio are apparently coordinating releases from the posse, in possible violation of professional ethics.

WND won't say a thing about any of this. Gee, wonder why?


Posted by Terry K. at 1:08 AM EDT
Tuesday, March 27, 2012
MRC Adds More 'GCB' Offenses to List (Which It Won't Publish)
Topic: Media Research Center

The Media Research Center is still hating on "GCB": Lauren Thompson's latest column claims that the TV show's latest episode  "fired up to 20 shots on Christians."

As she has throughout her anti-"GCB" crusade, Thompson refuses to publish the entire list of offenses she claims are in the show -- now apparently up to 122 -- so her readers can judge for themselves.


Posted by Terry K. at 3:23 PM EDT
Obama Derangement Syndrome Watch, Mychal Massie Edition
Topic: WorldNetDaily

Like a fly to fresh horse manure or his wife to a hot-buttered biscuit, Obama wasted no time injecting himself into the cruel tragedy of the Trayvon Martin shooting.

-- Mychal Massie, March 26 WorldNetDaily column


Posted by Terry K. at 2:15 PM EDT
AIM's Kincaid Suggests Sgt. Bales Was 'Programmed' By The Taliban
Topic: Accuracy in Media

CBS reporter Sharyl Attkisson received an award last month from the right-wing group Accuracy in Media, which is best known for peddling wild conspiracy theories. Christopher Isham, CBS vice president and Washington bureau chief, accepted the award in person on her behalf. Attkisson and Isham accepted AIM's award despite news experts warning that Attkisson's credibility would be harmed by doing so.

Since then, AIM has returned to doing what it does best: promoting conspiracy theories. And AIM's Cliff Kincaid has a doozy in his March 26 "special report": He asserts it "has to be seriously considered" that Army Sgt. Robert Bales, accused of killing 17 Afghan civilians, may have been a sort of Manchurian candidate who was working with the Taliban. Kincaid writes that the "rampage had the earmarks of somebody programmed or manipulated to kill."

More from Kincaid:

What can be safely assumed at this point is that the anti-American narrative that the U.S. was backing Bales with a squad of soldiers in a deliberate conspiracy to massacre civilians is almost certainly a conspiracy theory that is part of a global attempt to convince the world of the opposite of what really happened.

Which means that another theory -- that Bales engaged in the killings, with the help of the Taliban, in order to accelerate an American withdrawal -- has to be seriously considered.

There is no direct evidence at this stage for the theory of Bales as an enemy agent or dupe. But Bales' attorney says he has seen "no forensic evidence" and there have been "no confessions" to support the Army's case. The fact is that so little is known about the killings that both sides of the story -- the one told by the U.S. Army and the one told by anti-American foreign propagandists -- have to be questioned.

[...]

If the enemy recruited Bales and then helped him carry out the massacre, so it could be blamed on the U.S., then we gain an additional important insight into the brutal nature of those who want the U.S. to leave so they can take over. Staging a massacre and blaming it on the Americans is something that makes sense, if we examine what is already known about the killings.

Consider that the enemy has infiltrated and recruited among members of the Afghan Army. Is it so far-fetched to believe that an American soldier was recruited as well? Perhaps he was not converted to Islam. But he may have had his outlook on the war completely twisted by the propaganda telling him that he is a member of an occupying force that has to leave the country.

Kincaid goes on to state that "a cover-up may be underway, intended to obscure the nature of the apparent brainwashing that Bales underwent at some point in his military career."

Are Attkisson, Isham, and CBS still proud to have received that award from AIM?

(Cross-posted at Media Matters.)


Posted by Terry K. at 1:33 PM EDT
WND Steals Work of Others For Its Trayvon Martin Reporting
Topic: WorldNetDaily

Thus far, WorldNetDaily's coverage of the Trayvon Martin shooting has been plagued by the plagiarism and theft of intellectual property we've sadly come to expect from WND.

An unbylined March 24 WND article on how "an eyewitness to the incident told police Martin was beating [George] Zimmerman before he shot him" is curiously devoid of any sourcing for its reporting. That, along with the lack of byline, a huge red flag that WND did no original reporting for this article and simply stole the content from other news organizations.

Joseph Farah followed up in a March 25 column by railing against coverage of the Martin case, citing the earlier purloined article as evidence. But an alert ConWebWatch reader noticed that Farah appears to have stolen from a New York Daily News article for an example of "real racism" -- a "13-year-old white boy" in Kansas City who was set on fire by "two black 16-year-olds" -- that wasn't getting noticed.

Farah rearranges things a little, but all the details he cites also appear in this article. From the Daily News article:

"It was pretty bad stuff," Detective Stacey Taylor told the TV station, adding that police are concerned the boy may have suffered damage to his eyes and lungs.

Coon said her son put out the fire with his shirt and called 911 himself. He was rushed to the hospital and was treated for his injuries.

She believes the students also attend East High School with her son, and said he will not be returning to the school. She also told KMBC her traumatized family plans now plans to move.

"My 5-year-old came in and asked me, 'Mom, am I going to get set on fire today?'" Coon said. "I was in tears."

Farah writes:

“It was pretty bad stuff,” Detective Stacey Taylor told a local TV station.

The boy himself struggled to call 9-1-1, according to his mother, Melissa Coon. He was rushed to the hospital where the medical team fears he may have suffered permanent damage to his eyes and lungs.

Coon said she believes the students attend East High School with her son. But she will not be returning her son there even if he recovers. In fact, her family is so traumatized by the attack they plan to move from the area.

“My 5-year-old came in and asked me, ‘Mom, am I going to get set on fire today?’” Coon said. “I was in tears. We were told it’s a hate crime.”

Reads strangely familiar, doesn't it?

Farah also writes: "By the way, it is entirely plausible, though it is too early to assume, that the perpetrators in this hideous attack were actually inspired by the media’s drummed up hysterics about racism in the case of Trayvon Martin."

Well, no, it isn't. Martin was shot and killed on Feb. 26; the Kansas City incident occured on Feb. 28. The Martin case did not receive any substantial media coverage outside Florida until mid-March. There were no "drummed up hysterics" in the media over Martin at the time of the Kansas City incident.

Which makes Farah not only a thief but a liar too.


Posted by Terry K. at 11:18 AM EDT
CNS' Jeffrey Trots Out Attacks on Kagan One Last Time
Topic: CNSNews.com

Terry Jeffrey, it seems, still can't get over his failure to keep Supreme Court Justice Elena Kagan from ruling on a legal challenge to health care reform.

We've documented how Jeffrey has spent the past several months trying to manufacture a conflict of interest that would keep Kagan from ruling on health care reform challenges, while simultaneously ignoring a more clear conflict of interest involving a conservative justice, Clarence Thomas.

Jeffrey gave it one final shot in a March 26 article:

When the Supreme Court on Monday began hearing oral arguments in the cases challenging the constitutionality of the Patient Protection and Affordable Care Act—AKA “Obamacare”—Supreme Court Justice Elena Kagan showed up to hear the arguments and gave no indication she would recuse herself from judging the cases even though she had cheered enactment of Obamacare as an Obama political appointee and had personally assigned her top deputy in the Obama Justice Department to defend the law in federal court.

Jeffrey doesn't explain how Kagan appointing someone else to handle defending the law equates to an actionable conflict of interest (perhaps because it doesn't). As for the the claim that Kagan "cheered enactment of Obamacare," this is limited to an email in which she wrote to law professor Lawrence Tribe: "I hear they have the votes, Larry!! ... Simply amazing." Again, Jeffrey doesn't explain how thisequates to having "expressed an opinion concerning the merits of the particular case in controversy."

As before, Jeffrey makes no mention whatsoever of Thomas, whose wife, Ginni, is a right-wing activist who founded a group that has attacked health care reform. Thomas also failed to report his wife's income on financial disclosure forms, despite the fact that she earned hundreds of thousands of dollars over the last several years working for right-wing groups that oppose health care reform. 

Jeffrey apparently wanted to get the old, unsubstantiated claims out there one last time before he is forced to retire these tired, ineffective talking points once and for all.


Posted by Terry K. at 1:19 AM EDT
Monday, March 26, 2012
Obama Derangement Syndrome Watch, Larry Klayman Edition
Topic: WorldNetDaily

In the last weeks in particular – following the visit of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu to the White House to discuss the Iranian nuclear threat – Barack Hussein Obama has stepped up his “Muslim crusade” to discredit the Jewish state’s assessment that Iran is close to acquiring weapons of mass destruction and that a pre-emptive joint military strike is now necessary. In this way, Obama hopes to justify his refusal to join with Israel to use force to remove these nuclear weapons before they are targeted against the Jewish state, the United States and our European allies to further Tehran’s Islamic revolution. Outrageously, in so doing Obama’s “evil anti-Semitic and anti-Christian express” has committed additional acts of treason against the United States, seriously compromising our national security.

[...]

Our so-called president must not only be quickly removed from office by all legal means, but he must also be prosecuted for treason. If the Justice Department or a military tribunal won’t act, then the “citizen’s grand jury,” which the Supreme Court has acknowledged exists in principle in the Fifth Amendment of the U.S. Constitution, must now be taken out of the legal closet to indict Obama for these treasonous acts.

The nation’s national security and well-being depend on quick and forceful justice for this truly evil president and commander in chief – particularly since time is short with regard to Islamic Iran and its nuclear plans to annihilate Israel and to kill other infidels, meaning Jews and also Christians worldwide.

-- Larry Klayman, March 23 WorldNetDaily column


Posted by Terry K. at 2:29 PM EDT
MRC's Gainor: If you Don't Like 'Pink Slime,' You're 'Pro-E-Coli'
Topic: Media Research Center

Dan Gainor's title as the Media Research Center's T. Boone Pickens Fellow doesn't mean he's limited to shilling for the oil industry -- he'll also do PR work for the meatpacking industry too.

Which seems to explain Gainor's March 23 MRC column defending "pink slime" -- a meat byproduct used as a filler in ground beef. His column is headlined "ABC Takes a Pro- E-Coli Position in Hit Job on Meat Industry." That's right -- according to Gainor, if you don't like "pink slime," you're a lover of deadly bacteria.

Gainor serves up this benign description of the byproduct:

The meat, often called lean finely textured beef, is made up of beef that is just harder to get at, so the meat isn’t lost. It’s treated to get rid of the fat and included with the rest of the ground beef. The USDA declares it healthy, but it is less expensive. As an added bonus, it is treated tiny amounts of ammonium hydroxide to make it safer to eat. But network broadcasts and activist videos act as if this treatment is somehow bad. 

You know what else contains ammonium hydroxide? Household cleaning products and furniture stain. Gainor doesn't mention that. Nor does he mention that, while the USDA considers the byproduct as generally safe, the scientist who coined the "pink slime" term points out that it apparently has never been specifically approved for use in ground beef.

Instead, Gainor rants that ABC, by promoting the story, "is out to destroy a family owned business to push the agenda of a couple of 'whistleblowers' who don’t like the company’s beef ," dismissing one of them as a "loony activist" while not backing up the insult.Gainor also touted how " The International Association for Food Protection gave its singularly best award – called the Black Pearl Award" to the company that makes "pink slime."

Gainor goes on to attack the media in general: "Major media have attacked a long list of industries in recent years – coal, oil, guns, Wall Street, banks and more. Each time, they savage an industry, they do it for ratings, never caring what damage they do to a company, shareholders or employees who might soon be looking for work." This from an employee of an organization that manufactures controversies over museum art it doesn't like.

Gainor even complains that an ABC commentator has advised viewers to limit their intake of red meat to six ounces a week over two servings: "When’s the last time someone dealt you just six ounces of red meat in a week – or in one sitting. The ABC food police think they know better than you what you should eat and how much."

Dietary advice is "liberal bias" too? We had no idea.


Posted by Terry K. at 10:45 AM EDT
WND Rushes to Defend Anti-Gay Pastor's Work in Uganda
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily is joining Accuracy in Media in defending anti-gay pastor Scott Lively's anti-gay activities in Uganda.

A Jan. 14 WND article by Bob Unruh uncritically repeats Lively's defense against a lawsuit filed against him on behalf of what Unruh described as "an organization of homosexuals in Uganda" accusing Lively of helping to inspire a proposed law that would permit the death penalty for mere homosexuality.

According to Unruh, Lively claims that "I opposed the death penalty provision of the Ugandan bill from the beginning. … It is a baseless charge for which they have not a shred of proof, but in any case advocacy for legislation is speech." But Unruh does not present any documentation to back up Lively's claims -- indeed, it appears that the only person Unruh talked to for this article was Lively.

Unruh didn't mention that in a February 2011 WND column, Lively ranted about how "lavender Marxists" are "murderers" who "have fixed their malevolent gaze on Christian Uganda." If Lively was this harsh while in the U.S., it's entirely possible he was even more inflammatory while in Uganda, where he was out of the reach of U.S. media. Indeed, the lawsuit includes quotes from Lively in Uganda in which he calls pornograhy a "tool of 'gay' social engineering," held a closed-door meeting with pastors there, after which he claimed he described how "America was brought low by homosexual activism," and equated homosexuality with sexual violence against children.

Unruh, curiously, did not mention any of these statements from Lively in his article, stating only that "a multitude of Lively’s comments and statements" are cited in the lawsuit.Unruh also does not provide a link to the lawsuit so his readers can check it out for themselves.

Unruh followed up with a March 24 article that attacked the lawsuit by complaining it targeted Lively's "speech" under a law "that usually is used to target torture, genocide, war crimes and summary executions."This, apparently, is the defense being used by Lively's lawyers from the right-wing legal group Liberty Counsel.

Unruh also whitewashed the allegations against Lively, claiming only that he "shared his opinion on homosexuality and pornography" in Uganda. Unruh completely omits the fact that the lawsuit claims that Lively helped inspire a proposed law that would permit the death penalty for mere homosexuality.

Unruh quotes Liberty Counsel repeating an earlier defense Lively made regarding the murder of Ugandan gay activist David Kato: "The suit leaves out the fact that the suspected killer is a male prostitute with which Kato had sex and refused to pay." In fact, as we've noted, Ugandan police may be trying to cover up a motive of homophobia in Kato's death, and that observers say that the man who was convicted in Kato's death may have been set up to murder Kato for being gay and thought if he established a homosexual sex demand, he would be treated leniently.

Given WND's anti-gay agenda -- and the fact that one of its own opinionators, Molotov Mitchell, embraced Uganda's proposed "kill the gays" law -- it's no surprise that Unruh and Co. would defend Lively. After all, WND sells Lively's factually challenged book "The Pink Swastika."

UPDATE: Warren Throckmorton focuses on Unruh's claim that Lively was expressing "his biblically based religious beliefs," adding:

Where does the Bible say that homosexuality is responsible for the Holocaust? For the Rwandan genocide? That gays are pedophiles? Are those Biblically based beliefs?

Even if one disagrees with the suit, the truth is that Lively is not being sued for his beliefs that homosexuality is a sin. There are many evangelicals who believe that in the U.S. and in Uganda who also abhor the Anti-Homosexuality Bill and tell the truth about their GLBT fellow citizens.


Posted by Terry K. at 9:50 AM EDT
Updated: Monday, March 26, 2012 8:15 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Read my blog on Kindle

Support This Site

« March 2012 »
S M T W T F S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Technorati Favorites

Add to Google

Subscribe in Bloglines

Add to My AOL

Add ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch to Newsburst from CNET News.com