ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, August 27, 2009
More on Ron McRae
Topic: WorldNetDaily

Richard Bartholomew details the backstory on Ron McRae, the Anabaptist minister whose questionable affidavit Jerome Corsi is relying on to support his claim that Barack Obama's grandmother claimed that he was born in Kenya. Turns out McRae is founder of something called the Street Preachers' Fellowship -- remember, WorldNetDaily just loves street preachers.

Bartholomew notes that McRae also appears to believe that the Bible endorses separation of the races and, perhaps not coincidentially, expresses even more hatred for Obama than he did in his affidavit.

Posted by Terry K. at 1:48 AM EDT
NewsReal Touts Bogus 'Death Book' Claims
Topic: Horowitz

An Aug. 25 NewsReal post by David Forsmark touts Jim Towey's misleading claims about a Veterans Health Administration booklet advising veterans on end-of-life care. Forsmark uncritically repeats Towey's description of the booklet as an attempt to "steer vulnerable individuals to conclude for themselves that life is not worth living."

In fact, the booklet emphasizes that "your wishes will direct future health care decisions" and presents preserving one's life "using any means possible" as an option to consider.

Forsmark also includes a transcript of Towey's appearance in which he and host Chris Wallace discuss the appearance in the VA booklet of the statement "If I'm a vegetable, pull the plug" without noting that Towey and Wallace failed to explain the full context in which the phrase appears.

Forsmark goes on to criticize VA spokesperson Tammy Duckworth for pointing out that Towey is selling his own end-of-life-choices book, thus "cast[ing] doubt on Towey’s motives and to confuse the issue about who is responsible for the work sheet being available currently."

In fact, given that Towey has attempted to get the VA to buy his booklet, Towey's motives are a legitimate issue, on top of the fact that he's misrepresenting the VA's booklet. Further, Forsmark downplays the fact that the VA booklet was available and promoted throughout President Bush's presidency.

Posted by Terry K. at 12:07 AM EDT
Updated: Thursday, August 27, 2009 1:56 AM EDT
Wednesday, August 26, 2009
MRC Can't Stop Misleading About Ted Kennedy Profile
Topic: NewsBusters

In an Aug. 26 NewsBusters post reviewing how "journalists admired [Ted Kennedy's] policy efforts and treated him as their hero," Brent Baker writes: "Back in 2003, a Boston Globe profile forwarded: 'If she had lived, Mary Jo Kopechne would be 62 years old. Through his tireless work as a legislator, Edward Kennedy would have brought comfort to her in her old age.'"

In fact, as we've detailed, the MRC has long taken the statement, from an article written by Charles Pierce, out of context. Pierce has written that he considered the statement "a tough, but fair, shot" pointing out that the death of Kopechne "denies to him forever the moral credibility" to be president.

Baker referenced the quote again later in his post, linking to a July 18 NewsBusters post by Rich Noyes on the quote and the article from which it came. As we noted, Noyes failed to address Pierce's criticism of the MRC for taking the quote out of context.

Posted by Terry K. at 4:38 PM EDT
Newsmax's Kennedy Obit Leads With Chappaquiddick
Topic: Newsmax

An Aug. 26 Newsmax article by David Patten on the death of Sen. Ted Kennedy begins by stating that "retrieved the fallen banner of Camelot progressivism when assassins' bullets struck down older brothers John F. and Robert F. Kennedy in the 1960s" -- but then immediately follows with four paragraphs detailing the Chappaquiddick.

Patten was also quick to reference "Kennedy's well-earned reputation for licentious behavior" and sneered that Kennedy "passed the torch of noblesse-oblige liberalism to Barack Obama."

While the rest of Patten eventually turns somewhat balanced -- though with an emphasis on negative events in Kennedy's life -- and he even writes a few nice things about Kennedy, the factthat Patten views Chappaquiddick as the way to lead Kennedy's obit demonstrates his, and Newsmax's, bias.

Posted by Terry K. at 1:51 PM EDT
Updated: Wednesday, August 26, 2009 4:16 PM EDT
Obama Derangement Syndrome Watch
Topic: Newsmax

This is another vile chapter in the still-young Obama presidency. Obama said he would not prosecute the great Americans who kept the country safe during the aftermath of the 9/11 attacks. Those heroic Americans kept this country so safe, in fact, that we felt free to elect a post-American, pro-jihad president.


One has to ask: why did this man run for president? The knee jerk reaction to such a question is that a man (or woman) runs for president because he loves America. It is becoming increasingly clear that Obama ran for president because he hates America and wants very much to indict it.


America electing an America-hater for president vanquished our moral authority.


The chaos from the anti-American presidency has not even begun.

Fasten your seat belts.

The man will never stop punishing America for electing him. We will pay with everything good and decent.

Obama is punishing America.

-- Pamela Geller, Aug. 26 Newsmax column

Posted by Terry K. at 11:27 AM EDT
NewsBusters Commenters Quick to Dance on Kennedy's Grave
Topic: NewsBusters

If took only two comments in a NewsBusters post noting the death of Sen. Ted Kennedy for NewsBusters readers to begin demonstrating a decided lack of class and sympathy:

Your father was a bootlegger- no better than Pablo Escobar, your father made a deal with the Chicago Mob thru Sam Giancana and then your equally sleazy brothers(I am not calling Mr Giacana sleazy- at least he didn't hide what he was) turned around and screwed the mob

Then worst of all you let Mary Jo die like a dog- you were never a man, just a sniveling, whinny, rich kid whi cried when he didn't get his way.

The world is a better place today

RIP Mar Jo

Stay classy, guys.

Needless to say, as a liberal, Kennedy gets no "RIP" (which even Robert Novak got) from the post's author, Tim Graham, though he conceded that "Kennedy was a historic figure in the Senate and an inspirational leader for American liberalism." Instead, he issued a warning that "We'll be watching for statements ... that don't ring true."

UPDATE: NewsBusters managing editor Ken Shepherd is using Twitter to bash Kennedy:

Kennedy also gave us Title IX, which has had mad unintended consequences, namely it's screwed numerous male collegiate athletes over royally

Posted by Terry K. at 9:17 AM EDT
Updated: Wednesday, August 26, 2009 11:15 AM EDT
Molotov Tries to Discredit Snopes
Topic: WorldNetDaily

How bad is the birther fight going? They're lashing out at the people who have discredited them.

In his Aug. 25 video, Molotov Mitchell follows in the footsteps of his WorldNetDaily overlords by trying to discredit urban-legend-debunking site, dismissing it as run by "just some guy and his wife, and neither of them have any credentials or formal training in investigative research whatsoever."

Mitchell adds: "In other words, Snopes has the credibility of a blog, like Perez Hilton's. And like Perez, they consistently attack conservatives. Basically, they're just commentators like me, with one huge difference: I don't pretend to be neutral."

At no point does Mitchell offer any evidence that Snopes has gotten any significant facts wrong -- about Obama's birth certificate or anything else -- or that Snopes "consistently attack[s] conservatives." In fact, we'd wager that Snopes' accuracy rate is much higher than Mitchell's -- or WND's or Perez Hilton's, for that matter.

Posted by Terry K. at 1:37 AM EDT
Tuesday, August 25, 2009
Did WND Violate Copyright Law?
Topic: WorldNetDaily

The Washington Independent details how WND's anti-Obama "documentary," "A Question of Eligibility," features a video made by Media Matters:

Most of the footage is taken from cable news coverage of the president’s election and first months in office. At the height of its sloppiness, the producers use, in its entirety, a video that Media Matters put together to mock Fox News coverage of the president’s first 100 days. You can spot the rip-off because the blue bars and white text that Media Matters mark the 100 days with are still on the screen. Where the liberal group meant to mock the hyperbolic rhetoric of Glenn Beck, Sean Hannity, and the rest of the network’s line-up, WND treats this like pages from the Gospels.

(Gawker weighs in as well.)

Did WND compensate Media Matters for using this video in its for-profit "documentary"? We suspect not -- WND has a pretty expansive view of what it considers "fair use" when it comes to its own appropriation of others' work, even though it's much more narrow when others use WND's work. And WND did not credit Media Matters on-screen either during the video or during the end credits.

This means that WND is attempting to profit off the work of others without obtaining permission to use that work or even offering credit to the creators -- a clear violation of copyright law. The Media Matters page on which its video resides carries a copyright notice at the bottom.

Wouldn't it be wonderfully ironic if Joseph Farah had to pay Media Matters for the unauthorized use of its Fox News clip?

Posted by Terry K. at 5:38 PM EDT
Corsi Finally Coughs Up Affidavits, But Grandmother Story Remains Shaky
Topic: WorldNetDaily

We've detailed how, in promulgating the apparently false claim that Barack Obama's grandmother claimed in a radio interview that Obama was born in Kenya, WorldNetDaily has repeatedly cited the existence of affidavits by the interviewer and a translator backing the claim -- but refused to publish those affidavits.

Now, an Aug. 24 WND article by Jerome Corsi links to the affidavits for the first. But in trying to bolster the case for the authenticity of the claim by Obama's grandmother, Corsi ends up demonstrating just how shaky it is.

Corsi cites only unnamed "critics" as pointing out that versions of the phone call between Anabaptist minister Ron McRae and Sarah Obama "leave out the section in which the interpreter insists she actually meant the birth took place in the U.S." -- even though people like David Wiegel at Slate are on record as debunking the claim. Nevertheless, Corsi attempts to discredit that claim by citing the affidavits of McRae and Kweli Shuhubia, a Kenyan Anabaptist minister. The affidavits were not obtained by WND, as Corsi has previously suggested, but were filed in a lawsuit by birther Philip Berg over Obama's birth certificate.

But McRae's affidavit asserts other things that are questionable and even directly contradictory to known facts, for instance asserting that "contrary to news media propagandas here in the United States, US Senator Barack Hussein Obama is a Muslim and not a Christian."

McRae also repeats claims propagated by Corsi last fall, suggesting that he was a source for them: that Obama "sent his foreign policy advisor Mr. Mark Lippert, to Kenya at least three times to advise Mr. [Raila] Odinga on his campaign strategies," and that "everyone in Kenya is well aware that Senator Obama donated over one million American dollars ($1,000,000.00) to his cousin's Mr. Odinga's campaign."

We've detailed how the documents Corsi cited as supporting those claims are discredited. Further, the October 2008 Washington Times op-ed by Mark Hyman that McRae cited for the Lippert claim doesn't support what McRae says; Hyman writes only that "Obama sent his foreign policy adviser Mark Lippert to Kenya in early 2006 to coordinate his summer visit." Further, Hyman's op-ed has been criticized as being "filled with lies and innuendo."

In other words, McRae appears to be a guy who's overly eager to smear Obama and who is too anti-Obama to be trusted. Indeed, McRae stated in his affadavit that his interview was something of a "gotcha" in order to undermine Obama: "With Senator Obama being born in Kenya and not in the United States ... I felt it very important to obtain the testimony of his grandmother as a first hand witness, since it is commonly known throughout Kenya, and especially around the Kisumu area, that Sarah Obama was president when Barack Obama, Jr. was born in Kenya."

Shuhubia (which Corsi claims is "a pseudonym chosen to protect his safety") similarly claims in his affidavit that "It is common knowledge throughout the Christian and Muslim communities in Kenya" that Obama "was born in Mombosa Kenya."

Note that both McRae and Shuhubia cite "common knowledge" for their claims and not actual, substantiated facts. That's another thing that discredits these affidavits.

The "gotcha" factor of McRae's phone conversation with Sarah Obama seems even more clear with Corsi's noting of a report that she is "illiterate and doesn't know when she was born." Corsi goes on to cite another report claiming that Sarah Obama's husband was said to have been angered by the news of Barack Obama Sr.'s marriage to Stanley Ann Dunham, addding that the "Kenyan patriarch's anger over the marriage makes it even more unlikely Ann Dunham would have traveled to Kenya during her pregnancy."

Yet Corsi decides to cling to the story. Why? He cites "two members of Sarah Hussein Obama's Luo tribe who are fluent in the local Luo dialect, Swahlili and English" who allegedly "told WND that after carefully listening to the tape they believe she declared Barack Obama Jr. was born in Mombasa, Kenya, and that she was present at the birth." At no point does Corsi name who these people are, thus making this yet more anonymous sources WND has used to attack Obama.

As for the claim by "critics" that a second interpreter involved in the conversation,Vitalis Akech Ogombe, "clarified that her famous grandson was born in Hawaii, not Kenya," Corsi explains that away by quoting McRae baselessly claiming that Ogombe had "obviously been versed to counter such facts with the purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii."

Corsi made no apparent attempt to contact Ogombe for this story.

We knew that Corsi's anti-Obama motivations are nakedly partisan. Now we know that Ron McRae's motivations are just as partisan. Instead of clearing up the issue, Corsi exposes the shaky foundations on which the grandmother story rests -- and that it cannot be considered to be reliable, let alone true.

Posted by Terry K. at 1:51 PM EDT
Guilt-By-Association Gangster Logic
Topic: Horowitz

In an Aug. 24 NewsReal post, David Swindle writes that Media Matters shouldn't be "throwing a fit" over Fox News' comparison of President Obama to Mafia gangsters.

Why? Because Saul Alilnsky associated with gangsters.

No, really. That's why.

Swindle explains that "Barack Obama, Hillary Clinton, and a good number of their various political operatives have all been schooled in the Saul Alinsky methods of ‘community organizing.' " In other words, it's guilt (or, in this case, gangster) by association.

Swindle then writes:

Here's a question for the Left: how far would you go to get universal healthcare in this country? After all, it's supposedly a plan which will save the lives of millions and help liberate the lower class from the economic totalitarianism inflicted on them by their malevolent Fat Cat CEO taskmasters. How far would you go to save the world? If an influential conservative Senator stood in the way of "reform" and one could do something to embarrass or discredit him then wouldn't it be worth it? After all, we're talking about saving people's lives here. What's one man's reputation compared to millions of lives and the perfect world?

Think about that for a moment and perhaps the gangster comparison isn't quite as outlandish as one might suspect.

What seems to be happening here is that Swindle is justifying the gangster reference as an Alinsky-esque tactic, but failing to acknowledge his own embrace of it.

Here's a question for Swindle: Obama is clearly in your way of wanting to "liberate" Americans from the evil of liberalism. How far would he go to embarrass and discredit him? Would you smear him by calling him a gangster, then justify the smear by playing guilt-by-association? After all, what's one man's reputation in the pursuit of the "perfect world" of conservatism, right?

It seems that Swindle has answered in the affirmative.

Posted by Terry K. at 1:22 PM EDT
Cain Misleads on Congress and Protesters
Topic: WorldNetDaily

Herman Cain uses his Aug. 24 WorldNetDaily column to decry the "sin tactics" of Democratic politicians "to avoid a real debate or rational discussion," which include "call[ing] opponents names" (italics his). But Cain committed his own sin by misleading or lying about the circumstances those names were called.

Cain writes that when a consistuent asked Rep. Barney Frank "about the Democrats' health care proposal he asked the lady, 'On what planet do you spend most of your time?'" But Cain failed to mention that the constituent was engaged in her own name-calling -- describing health care reform as a "Nazi policy" and holding a picture of President Obama made to look like Hitler -- which prompted Frank's response.

Cain also wrote that "House Speaker Nancy Pelosi and other Democrats have called the town hall meeting attendees Astroturf as opposed to real grassroots – un-American and a bunch of crazies simply because we passionately disagree with Obamacare and DemocratCare." In fact, as we've previously documented, Pelosi did not call protesters "un-American"; she wrote that "Drowning out opposing views is simply un-American."

Posted by Terry K. at 9:17 AM EDT
New Article: Whitewashing Orly Taitz
Topic: WorldNetDaily
WorldNetDaily is too close to the anti-Obama attorney to tell its readers the truth about her increasingly questionable legal work on birth certificate-related issues. Read more >>

Posted by Terry K. at 2:33 AM EDT
Farah vs. Coulter
Topic: WorldNetDaily

Joseph Farah begins his Aug. 24 WorldNetDaily column with a disingenuous claim: "WND provides what I believe to be the broadest forum of political commentary anywhere – not just on the Internet, but anywhere."

In fact, that's true only if your idea of "broad" is right-wing to far right-wing. As we've noted, nearly all of the three dozen or so regular writers on WND's commentary page are conservative, conservative Christian or libertarian -- in practice, there's little real distinction between them -- with only Ellen Ratner and Bill Press as token liberals.

This was the dishonest pretext for  defending WND against Ann Coulter's criticism of WND for its birther obsession, which in Farah's words "included what I consider to be scathing personal indictments of me and the company I direct." The criticism that appears to have hit home for Farah is Coulter's claim that WND is "pushing it to get website hits":

To suggest we did this – that I did this – "to get website hits" and "that no sane person could believe it," is really hitting below the belt. I have grown to expect that sort of insult from the insanely jealous Michael Medved and the delusional Keith Olbermann, but not from Ann Coulter.

Does Ann Coulter think Rush Limbaugh is insane? How about her friend Sean Hannity? While neither has pioneered the story or pursued active investigations, both high-rated talkers, and good friends of Coulter, have skewered Obama about his refusal to release his birth certificate.

But Farah really doesn't respond to Coulter's accusation -- perhaps because it's true.

As we've detailed, WND has positioned itself to profit from the birther story, and getting website hits is a key part of that strategy. That's why WND was so quick to embrace the "Kenyan birth certificate" without bothering to vet it first -- a decision likely driven by a desire to drive traffic as much as Farah's obsessive hatred of Obama. When the certificate was discredited, what little credibilty WND has took a hit as well, and Farah has nobody but himself to blame for that.

Rather than complaining about "below the belt" hits from Coulter -- does she do any other kind? -- Farah needs to apologize for his website's excesses and embrace of false claims and decide whether he wants to be a journalist or an activist.

Posted by Terry K. at 12:39 AM EDT
Monday, August 24, 2009
Geller Accuses Others of Distortion -- But She's Distorting Too
Topic: Newsmax

In an Aug. 24 Newsmax column, Pamela Geller accuses the "media shills and Islamic machinery in the United States" of distorting the case of Fathima Rifqa Bary, the Ohio teen who fled to a pastor in Florida claiming her parents want to kill her for converting from Islam to Christianity. But Geller is still hurling her own distortions.

Geller's main target of ire is Orlando Sentinel columnnist Mike Thomas, whose column on the Bary case Geller immediately distorted: "Thomas got nothing right. Not one detail. Further, at no point did he consider Rifqa’s testimony. At no point did he consider the consequences of Rifqa’s testimony. At no point did he consider the risk to Rifqa’s life."

Actually, Thomas got numerous facts correct -- facts Geller would rather not have get out, such as pointing out that Bary's father is "a middle-class jeweler with no documented history of abuse and no record of radical actions or beliefs" and noting pictures of Bary in a cheerleader outfit: "Somehow I can't imagine a Muslim extremist allowing his daughter to wear short skirts and shake pompoms in front of a crowd of infidels."

Geller responded to that last point with the nonsequitur: "Thomas knows nothing of honor killings in the West."

Geller went on to complain: "The media reported only the parents’ Islamist narrative — giving Rifqa’s story no air time or ink. They repeated the lies over and over again." But Geller does not know that the parents are lying, or that Rifqa is telling the truth. (Nor do we, for that matter.) Yet Geller has already made up her mind to promote her anti-Islam agenda, which of courses he denies she's doing:

Thomas decries an “anti-Muslim” bias in the media coverage of Rifqa’s case. In fact, there was an anti-Christian bias. The mainstream media vilified the good Christians who provided sanctuary to Rifqa, who sought only to escape her father’s threat to kill her.

Those "good Christians who provided sanctuary to Rifqa" also have cult-like tendencies, which Geller has not seen fit to report to her readers.

Further contradicting herself, Geller concludes with an anti-Islamic rant:

Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Wafa Sultan, Geert Wilders: these truth tellers live under 24-hour guard because of Islamic death threats, which they received because they spoke the truth about Islam. Rifqa Bary has committed a far worse crime from the Islamic perspective: the crime of apostasy. Her testimony is far more dangerous to the stealth jihadists in America.

Rifqa Bary is the highest value target in America. She should be under 24-hour guard. And she should be given a fair shake in the media.

And she's accusing other people of distorting the case?

Posted by Terry K. at 10:16 PM EDT
Topic: Washington Examiner
Media Matters noted that the Washington Examiner published an Aug. 21 op-ed by Newt Gingrich attacking health care reform that identified him as "the founder of the Center for Health Transformation," but did not explain that Gingrich's group receives annual membership fees from several major health insurance companies, which have a financial interest in preventing the implementation of certain aspects of health care reform.

Posted by Terry K. at 7:11 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« August 2009 »
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google