ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Friday, September 14, 2007
Compare and Contrast
Topic: Media Research Center

While my employer was spending weeks and months contacting every single daily newspaper in the country to gather information for its special report on syndicated columnists, the Media Research Center's idea of a "special report" consists of cherry-picking blog quotes.

The MRC's goal was to depict Huffington Post as riddled with "less than honorable and respectable verbiage" and lacking "accuracy and civility." In a Sept. 13 NewsBusters post promoting the report, "study" author Tim Graham called HuffPo "the Obnoxious Roommate of the Liberal Media Elite."

Lest Graham and his fellow NewsBusters bloggers get too high and mighty about being the last bastion of "accuracy and civility" in the blogosphere, it's worth noting that the roster of contributors to NewsBusters have included a defender of a terrorist who plotted to bomb a California mosque and a field office of Republican congressman, as well as a man who is obsessed with his penis. As far as less than honorable" writing is concerned, NewsBusters have called Daily Kos posters "crypto-nazis," likened Hillary Clinton to North Korea's Kim Jong Il, and heartily endorsed an attack on Keith Olbermann that called him a "moron" and "hung like a thumbtack." And its commenters have a certain anti-journalist bent.

Further, the numerous false and misleading claims NewBusters has featured belie any claim to "accuracy" it might dare to imply through Graham's "study."


Posted by Terry K. at 12:13 AM EDT
Thursday, September 13, 2007
NewsBusters' Boyd Mindlessly Attacks Poll
Topic: NewsBusters

In a Sept. 12 NewsBusters post, Robin Boyd makes a strange attempt to discredit an ABC/BBC/NHK poll of Iraqi citizens that demonstrates she knows little about how polling works. Boyd stires:

First of all - the sample size. The number of Iraqis questioned for the poll was approximately 2100 people. 2100 people in a country with an estimated population of 27,499,638 according to the CIA Factbook. That means the poll results were from 1/1000 of the population. How can a sample size that small even be considered partially representative of the population?

Boyd offers no evidence that the poll's sample size deviates from standard polling practice. In fact, sample sizes for national polls in the U.S. typically cover 1,000 to 1,500 respondents. Using a sample size larger than that for a country with 1/10th the population of the U.S. would seem to make the Iraqi poll more accurate than a U.S. poll, would it not?

(Boyd also fails to note that the CIA Factbook population is off by a couple million due to all the war refugees.)

Boyd continues:

Next - the polling companies. The polls were managed by D3 Systems of Vienna, VA and KA Research Ltd of Istanbul. Both polling companies work with an all-Iraqi staff from in-country. I have no way of knowing the ulterior motives of the Iraqi staff members but recalling the number of "in-country" media stringers who have been involved with insurgents makes one wonder. Both companies have performed similar surveys for ABC and BBC prior to this one.

Here, Boyd is making a sloppy stab at guilt by association that she knows she has no evidence to back up.

Boyd went on to cite allegedly positive poll results that that weren't reported because "the media reports the poll results that make America look bad and ignore the results that point to progress. Typical." Josh Marshall, meanwhile, does his own analysis and finds even more troubling numbers than have been reported by anyone, including Boyd.


Posted by Terry K. at 1:46 PM EDT
Unbalanced Attacks at CNS
Topic: CNSNews.com

CNSNews.com has done a better job of late of writing balanced articles, but a pair of Sept. 12 articles served up uncountered conservative attacks.

The first, by Kevin Mooney, featured Republican Sen. Mitch McConnell's attacks on "Congressional Democrats who respond to pressure from far-left groups such as Moveon.org" to criticize Gen. David Petraeus. Mooney made no apparent effort to contact a Democrat to respond to McConnell's attacks.

The second, by Randy Hall, started with a bit of labeling bias, pitting "liberal activist group MoveOn" against "conservative non-profit group" Freedom's Watch. (Both organizations bought full-page ads in the New York Times to express their respective positions on the war, but only one is "activist"?) Hall went on to quote Freedom's Watch's Brad Blakeman and the MRC's Tim Graham bashing the MoveOn ad, but no criticism whatsoever of the Freedom's Watch ad; Hall did note that "Calls seeking comment from MoveOn regarding the Freedom's Watch advertisement were not returned by press time."

By contrast, a Sept. 13 article by Nathan Burchfiel on an upcoming anti-war protest makes sure to include information on a conservative counter-protest, and a Sept. 13 article by Monisha Bansal on Democratic Rep. Jane Harman's suggestion that the U.S. could do more to stop al-Qaeda is countered by stating that "White House Homeland Security Advisor Fran Townsend noted that 'two-thirds of al Qaeda's leadership from 9/11 has been captured or killed.'"

We're hoping that CNS is not slipping back into old, biased habits. 


Posted by Terry K. at 9:25 AM EDT
New Article: Cashill's Cornucopia of Clinton Conspiracies
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily columnist Jack Cashill puts the Clintons at the center of his conspiracy theories, and getting proven wrong doesn't stop him. Read more.

(Reminder: We now have social-networking links on all recent ConWebWatch articles and blog posts. Feel free to make use of them!)


Posted by Terry K. at 9:05 AM EDT
WND Matt Sanchez Silence Watch
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has added a Sept. 13 article and column to the list of dispatches it has published by Iraq correspondent Matt Sanchez. WND has yet to tell its readers of Sanchez's gay-porn past nor how someone with such a history is allowed to work for WND despite Joseph Farah's declaration that someone with a similar history would not be employed by WND because "WorldNetDaily hires only serious and experienced journalists with the highest standards of ethics – both in their professional lives and their personal lives."


Posted by Terry K. at 1:35 AM EDT
NewsBusters Nonsense
Topic: NewsBusters

-- While Warner Todd Huston demands that Fred Thompson be judged on what he meant, not what he said, Mark Finkelstein declares Barack Obama "a not-ready-for-prime-time player" on what he thinks Obama said, not what he meant.

-- Brent Baker complains (in the CyberAlert, too) that Katie Couric spent more time covering the death of a parrot than covering wayward Hillary Clinton fundraiser Norman Hsu. But neither Couric nor Baker (nor anyone else at NewsBusters or the MRC, for that matter) have spent any time whatsoever covering wayward Mitt Romney fundraiser Alan Fabian.

-- Similarly, Dave Pierre complains that the LA Times devoted little coverage to Los Angeles Mayor Antonio Villaraigosa after a commission "fined the mayor $5,200 for 30 campaign violations related to his 2003 run for a District council seat." See previous item.

-- Jason Aslinger bashes CBS' Andrew Cohen for criticizing the reduction in post-9/11 civil liberties because he "does not credit that policy for the prevention of further terrorist attacks" and for "complain[ing] about the claimed 'unconstitutionality' of Guantanomo Bay" while failing to cite "the deterrent effect of the facility." Aslinger offers no evidence to support his cause-effect assertions. Aslinger asserts that only "legal eggheads" care about such things, concluding: "The contrast in approaches could not be more distinct: the Bush Administration has taken clear, decisive, tangible action - while Cohen would convene a terror summit."

-- Noel Sheppard is surprised that a conservative columnist would write a column supporting the conservative postiion on global warming.


Posted by Terry K. at 12:58 AM EDT
Wednesday, September 12, 2007
Bedtime for Noel
Topic: NewsBusters

In a Sept. 11 NewsBusters post, Noel Sheppard attacked Salon.com editor Joan Walsh for backing up her claim that Katie Couric's CBS Evening News reports from Iraq were "softball" and a "puff piece drop in" (attacked by Sheppard in a previous post) by linking to a video from MoveOn.org. Sheppard asserted:

So, the editor of one of the leading ezines in the country is actually defending her position concerning Couric, Petraeus, and the war in Iraq by using a video created by an extreme leftwing organization like MoveOn the day after it published an ad in the New York Times so disgraceful that many Democrats came out against it.

... even though in the immediately preceding paragraph, he quoted Walsh calling the MoveOn ad "marred, in my opinion, by the right-baiting play on Petraeus as 'Betray us.' "

The title of Sheppard's post? "Is Salon’s Editor in Bed With MoveOn?"

Given that Sheppard is in bed with Marc Morano, he may not be the right person to be raising such issues of coziness. 

UPDATE: Walsh responds:

Newsbusters criticized Frank Rich for criticizing Couric (whom they used to hate until she did her Petraeus-eye view). Somehow male Couric critics and male MoveOn fans -- lefty blogosphere skeptic Matt Bai loves MoveOn -- aren't "in bed" with the group. Try to find some new ways to say I'm too nice to MoveOn, OK, Noel? My daughter's kind of alarmed. 

... and Sheppard responds right back:

As such, your apparent disagreement with "Betray Us" by no means mitigates your continued use of MoveOn to buttress your position. Though you might not like the breath emanating from the person snoring next to you, he still appears to be your bedmate ...

All that give-and-take, and we can't get Mr. Sheppard to acknowledge our existence (let alone correct all the mistakes and misleading assertions he's made.) And we know they know we exist, since they're stealing our ideas.

So, Noel, is Marc Morano's breath minty fresh? Do tell ...


Posted by Terry K. at 7:11 PM EDT
Updated: Wednesday, September 12, 2007 11:36 PM EDT
(News)Busted!
Topic: NewsBusters

Allow us to state for the record that the name of NewsBusters' new "comedy show" might be a little, er, fresher if we hadn't thought of it two years ago (and used it as recently as three months ago).

Not sayin', just sayin'...


Posted by Terry K. at 12:32 PM EDT
Massie Again Repeats Bogus Immigration Statistic
Topic: WorldNetDaily

We've previously noted Mychal Massie's embrace of Rep. Steve King's claim that 25 Americans are killed by illegals every day, half of whom by murder and the others mostly by drunken driving -- a total of 9,000 a year -- despite the fact that a cursory examination shows that the number has no basis in reality. Massie peddles it once again in his Sept. 11 WorldNetDaily column attacking Rudy Giuliani for making the logical point that because illegal immigration is considered a civil offense, it isn't a crime by legal definition (as well as "Robert Pape and the professorial elite" for his claims about Islamic terrorism and Earl Ofari Hutchinson for -- well, we don't know why since Massie never explains):

Giuliani, Pape and Earl Ofari Hutchinson should try explaining to the remaining family members of 9/11 victims and the parents of the children murdered by illegals in Newark just how their positions make sense. Let them explain themselves to the remaining family members of approximately 9,000 Americans killed and murdered by illegals every year.

Apparently for Massie, the number is just too good to fact-check.


Posted by Terry K. at 11:44 AM EDT
Ronald Kessler's Mighty Wurlitzer
Topic: Newsmax

Aaron Klein is not the only ConWeb reporter with his own coterie of sources he can reliably count on to spout the (Republican) party line.

In a Sept. 10 article, NewsMax's Ronald Kessler marshals his Mighty Wurlitzer to denounce Robert Draper’s new book "Dead Certain: The Presidency of George W. Bush," for committing the sin of being critical of the Bush administration (for which Kessler is heavily in the tank). Kessler quotes a pair of his old faithfuls -- Andy Card and Brad Blakeman -- to nitpick the book and express "embarrassment" that the White House chose to cooperate with such an author. Blakeman, for his part, happily obliges:

"Draper looks disheveled on TV, and he is critical because the media expects it, and it sells books,” said Blakeman, who is president and CEO of Freedom’s Watch, a new conservative group. “They gave this guy access when he clearly was not qualified.”

[...]

“Any company or agency knows that you don’t reward people with access if they are ether incompetent or have a predisposition to trash you, yet this author was given access to the president.”

In fact, far from having "a predisposition to trash" the president, Draper has issued praise for Bush. In a Salon interview, Draper addressed the accusations of critics like Card, Blakeman and Kessler:

I did have a deal with the White House, and that is that I would write a fair-minded, nonjudgmental literary narrative of Bush's presidency, and I think I've delivered that. I do think that the writer of that piece, Richard Wolffe, whom I know and admire, is right that the book has thrown the White House off message when Bush is trying to turn the page on a lot of things. That's not my book's intention. Its intention is to be a lasting book, and I told the president that when I was making my pitch to him -- a book that was not just for and about the news cycle.

Draper went on to offer an honest assessment of the president:

And it's amazing to me that people refuse to acknowledge that he has any gifts at all. But those who are in a room can feel it. And among them is that Bush has a very pungent personality. He has these scruffy charms about him. He doesn't really put on airs. The guy you see is the guy he is, pretty much. Sure, he has a variety of shortcomings, and they've hamstrung his presidency in a variety of ways. But one thing that became meaningful to me in doing that book is that I interviewed people who have been working for Bush over the years -- they love this guy. I don't just mean that they admire him. I don't just mean they are in awe of him. I mean they really love him and would take a bullet for him. I've spent a lot of time now with a lot of elected officials and the people who work for them, and you can't always say that about them.

But beyond the fact that Bush is charming and there's this incredible loyalty that is cultivated between him and his subordinates, he has a surprising intellect. A guy who reads Cormac McCarthy isn't a dummy. And a guy who can listen to an economist talk about a tax scheme and just eviscerate the guy because he doesn't seem to really understand what he is talking about and there's a loose thread in his argument cannot be intellectually lazy. I think that what's difficult to reconcile is this man's brightness with his capacity for incuriosity.

What's wrong with this as far as Kessler, et al, are concerned? Draper appears to care about the truth, whereas they only want hagiography.


Posted by Terry K. at 9:24 AM EDT
Clinton Derangement Syndrome Watch
Topic: WorldNetDaily

WorldNetDaily has been hyping a purported break-in at the house of Kathleen Willey (who just happens to have a book coming out), purportedly by the Clintons (and, of course, failing to mention Willey's utter lack of credibility on such matters). WND followed that up with a break-in claim by Clinton-basher David Schippers.

These purported, loosely documented incidents have prompted WND's Joseph Farah to go into Clinton-paranoia mode. In his Sept. 11 column, Farah asserts:

I lived through the Clintons in the 1990s and survived with the scars to prove it.

Yes, my offices were repeatedly burglarized during those years. (They never were before or since!) What was taken? Nothing. Even my post office box was broken into once. Imagine someone breaking into a post office to steal mail from only one box! And, of course, I was one of many who faced the wrath of the Clintons' political audits – one of many. Those were the bad, old Clinton years.

I am not eager to return to those days.

Of course, Farah offers no evidence to support the break-in claim.

Farah also runs to Willey's defense, claiming she has suffered from "unfair characterization" but not mentioning the facts behind her lack of credibility. 

Looks like Farah is firing up WND to act as a Clinton-hating 2.0 machine, just like NewsMax -- or perhaps even worse, given NewsMax's recent efforts to appear more mainstream.


Posted by Terry K. at 12:49 AM EDT
Tuesday, September 11, 2007
Kessler Cites Discredited Writer
Topic: Newsmax

A Sept. 10 NewsMax column by Ronald Kessler promoting John Podhoretz's new book "World War IV: The Long Struggle Against Islamofascism," states the following:

The outcome of World War IV is still in doubt — not because we don’t have the capability to defeat terrorists but because our effort is being undermined by our own people and the "defeat industry," as writer Amir Taheri has put it.

Taheri, you will recall, was the man behind the claim that the Iranian parliament passed a law that would require the country's Jews and Christians to wear coloured badges to identify them and other religious minorities as non-Muslims. Taheri's claim was heavily promoted by conservatives -- until it was proven to be false.

Taheri's lack of credibility, though, hasn't stopped conservatives like Kessler from approvingly citing him.


Posted by Terry K. at 4:20 PM EDT
Kinsolving's Continuing Problem With the Facts
Topic: WorldNetDaily

Why can't Les Kinsolving get basic facts straight?

During the Sept. 10 White House press briefing, Kinsolving centered a question around Media Matters (my employer,) calling it "financially supported by George Soros." But as Media Matters has pointed out, Soros has never given money to Media Matters, either directly or through another organization.

Of course, Kinsolving still thinks that Bill Clinton was "indicted, tried and found guilty of both perjury and obstruction of justice," so he's clearly unemcumbered by the truth.

Kinsolving also rattled off a list of right-wing radio hosts who Media Matters has "denounced." Among them was a name transcribed by the White House as "Forts," presumably Neal Boortz. But in the Sept. 11 WND article featuring Kinsolving's questions, "Forts" remains. That shows you the level of editorial scrutiny at WND, on top of Kinsolving's own.


Posted by Terry K. at 2:59 PM EDT
Waters Misleads on Kerry's Military Service
Topic: Media Research Center

In a Sept. 10 TimesWatch item and NewsBusters post, Clay Waters defended Rudy Giuliani from a New York Times article suggesting that he was exploiting his role after 9/11 for political purposes: "But where were these complaints about 'exploitation' when Democrat John Kerry milked his three months in Vietnam for all it was worth -- a period far less relevant to the electorate than Giuliani's 9-11 leadership?"

In fact, Kerry did two tours of duty during the Vietnam War, totaling 15 months, seven months of which were spent in the Vietnam theatre. Waters was apparently counting only the second, three-month tour in which he commanded a swift boat.

UPDATE: Waters' post also appeared in the Sept. 11 MRC CyberAlert. Call it a trifecta of falsehoods!


Posted by Terry K. at 2:25 PM EDT
Updated: Tuesday, September 11, 2007 4:29 PM EDT
Meet Your GOP 'Values Voter' Debate Organizer, Moderator
Topic: WorldNetDaily

So WorldNetDaily's Joseph Farah has been selected to be moderator for a Sept. 17 "Values Voter" Republican presidential debate, as a Sept. 3 WND article announced. Even though Farah is, for all intents and purposes, a conservative, and the list of "America's leaders" that will supply questions -- Paul Weyrich, Phyllis Schlafly, Don Wildmon, Judge Roy Moore, Rick Scarborough, and Mat Staver (listed as being with "Liberty Council") -- are conservative, and the "Values Voters' Contract with Congress" forwarded by debate promoters is unapolegically conservative, the word "conservative" appears nowhere in the WND article announcing Farah's participation.

The article forwards the usual self-promotional blather about Farah, the . What's missing is Farah's real journalistic record:

  • The circulation at the Sacramento Union, which Farah edited and tried to drag in a more conservative direction for 15 months in the early 1990s, plunged nearly 30 percent during that time, helping to hasten the paper's demise as a daily newspaper. 
  • The organization he founded after leaving the Union, the Western Journalism Center, accepted $330,000 from foundations controlled by Richard Mellon Scaife. WND was originally created as a division of the Western Journallism Center.
  • As a reporter, Farah has demonstrated a willingness to lie to advance his (conservative) political agenda and has plagiarized the work of others. 
  • WorldNetDaily routinely violates journalistic ethics standards by not disclosing personal and business interests in the subjects it covers. 

The "Values Voter" folks must be proud. Then again, the debate organizer is Faith2Action's Janet Folger, who has her own checkered record on telling the truth. As we've documented, Folger has repeatedly misled readers about incidents in order to promote her anti-gay agenda, and has even invoked the "research" of a neo-Nazi racist.

These are the values of the people behind the "Values Voter" debate. Are conservatives really comfortable with that?


Posted by Terry K. at 1:17 AM EDT
Updated: Tuesday, September 11, 2007 1:25 AM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« September 2007 »
S M T W T F S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google