ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Thursday, February 28, 2008
CNS Ratchets Up Attack on Planned Parenthood
Topic: CNSNews.com

Penny Starr follows up her misleading, unbalanced attack on a teen-targeted Planned Parenthood website in a Feb. 28 article stating: "After reviewing materials posted on Planned Parenthood's teenwire.com Web site at the request of Cybercast News Service, three House Republicans are calling for the termination of Planned Parenthood's federal funding."

Nowhere does Starr state the qualifications, if any, the three congressmen in question -- Doug Lambourn (CO), Steve King (IA) and Joseph Pitts (PA) -- have for passing judgment on sexual education material for adolescents. Nor does Starr include any viewpoints in response to the congressmen's claims, or indicate that she spoke to any Democratic members of Congress. There's also no note that she tried to contact Planned Parenthood for a response, furthering the sham balance nature of Starr's attack on the group.

Among the "content from the site" reviewed by the congressmen, Starr wrote, were "graphic illustrations from 'Behind the Fig Leaf,' a slide show depicting the differing 'styles' of male and female genitalia." No explanation is offered as to why such a presentation -- Starr makes no claim that it's inaccurate or misleading -- should be considered offensive or, in King's words, "advocating promiscuity" and "damaging American culture."


Posted by Terry K. at 3:16 PM EST
New Article: WorldNetDaily's Sleaze Machine
Topic: WorldNetDaily
WND's promotion of never-verified sex-and-drugs claims involving Barack Obama is just the latest in a long line of factually dubious smears of Democratic presidential candidates. Read more >>

Posted by Terry K. at 9:26 AM EST
Kessler Makes False Obama Tax Claim Even More False
Topic: Newsmax

A Feb. 27 Newsmax column by Ronald Kessler states of Barack Obama: "He also co-sponsored a Senate bill to spend at least $845 billion a year to fight global poverty."

As we noted, the bill in question -- which Accuracy in Media's Cliff Kincaid falsely claims "commit[s] the U.S. to spending 0.7 percent of gross national product on foreign aid" -- contains no spending requirement or tax. And Kessler can't even get the smear right: Kincaid's false claim asserted that the $845 billion the bill purportedly commits the U.S. to is over 13 years, not per year as Kessler claims.

Kessler also throws out the usual misleading conservative distortions of Obama, repeating previous attacks on his church and claiming, "Like a 6-year-old kid who wants to be friends with everyone on the block, Obama has said he would offer prompt negotiations with anti-American despots." 


Posted by Terry K. at 9:17 AM EST
WND Still Misleads About Terri Schiavo
Topic: WorldNetDaily

A Feb. 27 WorldNetDaily article on Barack Obama saying that it was a mistake for Congress to intervene in the Terri Schiavo case follows in WND's tradition of misleading claims about the case and bias toward Schiavo's parents, the Schindlers, and against her husband, Michael.

For instance, the article stated that "Michael Schiavo said his wife was suffering from bulimia nervosa at the time of the still-unexplained 1990 collapse that left her injured. He alleged verbal abuse can trigger the eating disorder, and he accused Terri's father of such abuse, a charge described by family members as 'offensive.' " It continued:

The accusation appeared to be an attempt to turn the tables on the family, who in 2002 uncovered a report of a full-body bone scan done on Terri that indicated she had sustained several broken bones and led the interpreting radiologist to conclude she was the victim of abuse. 

This suggestion that Michael Schiavo abused Terri is, by contrast, not countered by any statement from him, let alone the facts.

As one observer pointed out, the radiologist's observations are "pure speculation"; indeed, "the radiologist does note this in the report by stating that the abnormal areas could also be caused by cancer, infection, or infarcts."

The article stated that the claim about the bone scan came from "Diana Lynne, who authored 'Terri's Story: The Court-Ordered Death of an American Woman.'" Unmentioned is the confict-of-interest fact that Lynne was an employee of WND at the time the book -- rife with pro-Schindler, anti-Michael bias, as we detailed -- was published.

The article also states: "Michael Schiavo was awarded a judgment of $750,000 for continuing care for his wife, but WND reported court records show he spent $456,816 of the total on lawyers pursuing her death." This ignores what was spent on lawyers on behalf of the Schindlers, which even Lynne was forced to admit was in excess of $400,000, after writing disingenuously in her book of the Schindlers' side being only a a grass-roots effort."


Posted by Terry K. at 12:49 AM EST
Wednesday, February 27, 2008
Armitage-O-Philia Watch
Topic: NewsBusters

In a Feb. 27 NewsBusters post, Ken Shepherd claimed that "CBS liberal  <s>hack</s> legal analyst Andrew Cohen" "erroneously smeared [Karl] Rove with responsibility for the Valerie Plame leak," insisting that Richard Armitage "took responsibility for the leak."

As we have repeatedly pointed out whenever a NewsBusters writer makes this claim, Shepherd is trying to falsely portray Armitage as the only person responsible for leaking Plame's identity. As we've noted, Rove and Scooter Libby also leaked her identity to reporters, and Robert Novak -- to whom Armitage leaked and who was merely the first among the leaked reporters to to report it -- confirmed Plame's identity with Rove.


Posted by Terry K. at 8:17 PM EST
WashTimes Style Change Backlash Continues
Topic: NewsBusters

Tom Blumer goes a step farther than fellow NewsBuster Tim Graham in criticizing the Washington Times for dumping "homosexual" and "illegal alien" as preferred terms (you know, like every other legitimate news organization in the country): Blumer asserts in a Feb. 27 post that "Washington Times editor John Solomon has begun selling out to politically correct and objectively inaccurate language," adding, "The reason for the Times to even exist is slowly but surely being eliminated."

So use of loaded political terms is the reason the Times exists, and not because it's a money pit for a cult leader? (Blumer doesn't explain why the terms being newly embraced are "politically correct and objectively inaccurate.")

Blumer was then somehow moved to pen a paean to retired Times editor Wesley Pruden, sung to the tune of Chicago's "Harry Truman":

America needs you, Wesley Pruden
Wesley could you please come home?
The new guy's really bad,
A PC flack gone mad.
So Wesley please come back and save the paper we all know and love.

Um, yeah, whatever ...

Still, this seems like the perfect time for Graham and Blumer to be touting the fact that MRC news division CNSNews.com still embraces "homosexual" and "illegal alien." Right?


Posted by Terry K. at 4:32 PM EST
CNS Repeats Ted Bundy's Dubious Porn Confession
Topic: CNSNews.com

A Feb. 26 CNSNews.com article by Penny Starr features criticism by conservatives of a Planned Parenthood website aimed at providing "medicially accurate sexual health information for teens on the Internet" (as well as engages in a bit of sham balance by stating that "Repeated requests for interviews with Planned Parenthood and teenwire.com staff by Cybercast News Service were not answered," though we can be virtually assured that should anyone from Planned Parenthood respond to the article, we won't see an update on it).

Starr focuses on the site's claim that "viewing pornography is a normal and 'safer' way of enjoying sex and in particular its telling a "young male viewer of pornography that masturbating while looking at pornography was not cheating on his girlfriend." This brings out not only the usual anti-pornography responses, as well as five paragraphs devoted to Ted Bundy:

Perhaps the most dramatic case of the damage pornography can apparently cause to some individuals was revealed when James Dobson of Focus on the Family, a conservative Christian group, met with serial killer Ted Bundy the day before he was executed on Jan. 24, 1989.

Bundy, who killed at least 28 females, including the 12-year-old girl whose death led to his arrest and conviction, requested the interview with Dobson.

"As a young boy of 12 or 13, I encountered, outside the home, in the local grocery and drug stores, soft core pornography," Bundy told Dobson, adding that "the most damaging kind of pornography - and I'm talking from hard, real, personal experience - is that that involves violence and sexual violence. The wedding of those two forces - as I know only too well - brings about behavior that is too terrible to describe."

Bundy said he didn't blame pornography and took full responsibility for the brutal rape and murder of more than two dozen women, but he said it is a contributing factor that caused him and other violent offenders' to act out.

"I'm no social scientist," Bundy said, "and I don't pretend to believe what John Q. Citizen thinks about this, but I've lived in prison for a long time now, and I've met a lot of men who were motivated to commit violence. Without exception, every one of them was deeply involved in pornography - deeply consumed by the addiction."

Nowhere does Starr note that questions have been raised about Bundy's statements to Dobson. Nted true-crime author Ann Rule wrote about the interview in her book on Bundy, "The Stranger Beside Me" (p. 446-7):

Two agendas were met with that videotape. Dr. Dobson believed that smut and booze triggered serial killers, and he had the premiere serial killer to validate his theories. Ted wanted to leave behind a legacy of his wisdom and humanity's guilt. He was guilty, yes, but we were guiltier because we allowed pornography to be sold. We walked by newsstands and did not demand that filthy literature be confiscated and outlawed.

[...]

I don't think pornograph cause Ted Bundy to kill thirty-six or one hundred or three hundred women. I think he because addicted to the power his crimes gave him. And I think he wanted to leave us talking about him, debating the wisdom of his words. In that, he succeeded magnificently.

The blunt fact is that Ted Bundy was a liar. He lied most of his life, and I think he lied at the end.

Rule adds (p. 448):

Ted Bundy's interview with James Dobson accomplished one thing that troubled me. During the weeks after Ted was executed, I heard from a number of young women. Sensitive, intelligent, kind young women wrote or called me to say that they were deeply depressed because Ted was dead. One college student had watched the Dobson tape on television and felt moved to send flowers to the funeral parlor where Ted's body had been taken. "He wouldn't have hurt me," she said. "All he needed was some kindness. I know he wouldn't have hurt me ..."

[...]

Even in death, Ted damages women. They have sent for the Dobson tape, paying the $29.95 fee, and watch it over and over. They see compassion and sadness in his eyes. And they feel guilty and bereft. To get well, they must realize that they were conned by the master conman. They are grieving for a shadow man that never existed.


Posted by Terry K. at 3:01 PM EST
Graham Ignores CNS Style on 'Homosexual'
Topic: NewsBusters

In a Feb. 26 NewsBusters post, Tim Graham is unhappy that the Washington Times will stop using "homosexual" as a preferred reference and will instead use "gay," and well as replace "illegal alien" with "illegal immigrant." New Times editor John Solomon, Graham writes, "wants the Times to join the 'mainstream' in using sensitive terminology on homosexuality and illegal immigration," adding that "whatever the reigning liberal sensibilities are in our news template, often defined by minority journalist groups, are defined as 'neutral.' "

It would have been instructive for Graham to note what the stylebook of sister MRC organization CNSNews.com says on the subject. For instance, it's pretty clear that preferred use of "homosexual" is CNS house style, as this article's cumbersome use of "homosexual leader" and "homosexual activist group" illustrates; nowhere does the word "gay" appear outside quotes or organization names.

Similarly, a search for "illegal alien" at CNS brings up 334 hits, indicating that it's a favored term there as well.

If Graham is so proud of using those terms -- and he certainly appears to be -- why not fully defend use of "homosexual" and "illegal alien"? Why not proclaim that the MRC's news division is the last bastion of it? It's how they roll; they ought to embrace it.


Posted by Terry K. at 8:57 AM EST
Aaron Klein Mighty Wurlitzer Watch
Topic: WorldNetDaily

In a Feb. 26 WorldNetDaily article, Aaron Klein hauls out one of his favorite sources, the Rabbinical Congress for Peace, to reliably bash Israeli Prime Minister Ehud Olmert.

As we've detailed, the Rabbinical Congress is one of the sources Klein trots out whenever he needs to attack Olmert, never mentioning that it's a right-leaning group that has a huge pre-existing chip on its shoulder against Obama. As an example of how right-wing the group is, Klein has also uncritically quoted that group's executive director as saying that Hurricane Katrina was "a consequence of the destruction of Gush Katif [a group of Jewish communities in Gaza] with America's urging and encouragement" of Olmert's withdrawal of Israel from Gaza.


Posted by Terry K. at 1:48 AM EST
Tuesday, February 26, 2008
CNS Press Release Journalism Watch
Topic: CNSNews.com

A Feb. 26 CNSNews.com article by Randy Hall focused on a booklet by a coalition including the National Education Association aimed at protecting the well-being of students, including "those at higher risk because of their sexual orientation." Hall quotes from a press release about the booklet, then quotes from an "e-mail statement" by "pro-family" group the Family Research Council, which attacks the booklet as a part of "promotion of homosexuality" and "indoctrinating impressionable school children," and smears the NEA as having "left-wing fanaticism."

So Hall just cribbed from a couple of press releases. He made no apparent effort to contact anyone with the NEA to respond to the FRC's charges or to contact the FRC to substantiate their claim that information about homosexuality is "promotion" of it, thus invoking the Depiction-Equals-Approval Fallacy.

This article is an example of lazy press-release journalism with a conservative bias, since the FRC gets the last word and no one is given a chance to respond to them.


Posted by Terry K. at 5:54 PM EST
FrontPageMag: Waterboarding = 'Homeland Security'
Topic: Horowitz

A link on today's FrontPageMag front page leads to the Discover the Networks article on the Islamic Society of North America. The article notes the group's criticism of torture and waterboarding and the statement, "Torture, like human trafficking, is unlawful and immoral no matter what the circumstances."

But the FrontPageMag headline link reads:

Homeland Security is "Immoral No Matter What the Circumstances"
By: DiscoverTheNetworks.org
The Islamic Society of North America condemns waterboarding.

Does David Horowitz really believe that torturing people in the name of "homeland security" is acceptable?

UPDATE: Here's the screen capture:


Posted by Terry K. at 1:25 PM EST
Updated: Wednesday, February 27, 2008 1:37 AM EST
WND Piles On the Guilt-By-Association Smears of Obama
Topic: WorldNetDaily

The sex-and-drugs smear didn't work out so well, so WorldNetDaily is looking to smear Barack Obama through guilt by association.

It tried earlier this week by claiming, in a Feb. 24 article by Aaron Klein, that Obama "worked" with a "confessed domestic terrorist" (un-sensationalized: he was a board member for a nonprofit group, which also had as a board member someone who was in a radical group in the 1960s).

WND tries it again in a Feb. 25 article by Jerome Corsi claiming that a picture of Obama in African garb "raised questions about Obama's links to Kenya, which has Muslim neighbors on several fronts, and was home to Obama's father." The source cited for these purported concerns is Jack Wheeler, who used WND a few weeks ago to smear John McCain as a "nutcase wack job" who "collaborat[ed] with his Communist captors" in Vietnam and Hillary Clinton for her purported "well-known bisexuality and her lesbian affair with her beautiful assistant." So Wheeler is hardly a trustworthy source.

Corsi also rather tenuously claims that since the tribal garb Obama was wearing tribal garb in a country that is "almost entirely Sunni Muslim," "in that sense the Somali elder garb is also Islamic."

Are Corsi and WND really this desperate to smear Obama? Given WND's embrace of Larry Sinclair's never-verified and apparently false claims, we'd have to say yes.


Posted by Terry K. at 9:32 AM EST
Updated: Tuesday, February 26, 2008 1:33 PM EST
MRC Stoops to Defend Rove
Topic: Media Research Center

The Media Research Center seems a little desperate to defend Karl Rove from an allegation made on CBS' "60 Minutes" that he played a role in targeting the prosecution of former Alabama Gov. Don Seligman.

The first NewsBusters post on the subject, by Kyle Drennen, was offended that one Republican state attorney general who asked Congress to investigate Seligman's prosecution was not Republican enough for him.

This was followed by a NewsBusters post (destined to be a CyberAlert item) by Brent Baker, who claimed that Fox News' "undermined" "60 Mintues' " assertions -- but reporting Rove's reaction to the piece hardly constitutes "undermining."

Baker also highlighted a post on the American Spectator website by Quin Hillyer, who repeated the claims about the not-Republican-enough attorney general and attacked the piece as displaying "the worst journalistic ethics I have ever seen in my life" and asserting that "60 Minutes now has good reason to look up to the National Enquirer as a exemplar of journalistic ethics and accuracy." Nowhere is it noted that Hillyer is hardly one to comment on the journalistic ethics of others given that the American Spectator engaged in its own Enquirer-esque aspirations through its dumpster-diving, Scaife-bankrolled Arkansas Project to smear Bill Clinton in the 1990s.


Posted by Terry K. at 12:57 AM EST
Monday, February 25, 2008
Brennan Corrected Again on Haditha
Topic: Newsmax

Over the past couple of years, Newsmax's Phil Brennan has been aggressively defending soldiers accused in the Haditha massacre. Too aggressively, in fact: Newsmax has already retracted one claim Brennan made.

After PBS' "Frontline" did an episode on Haditha, Brennan insisted in a Feb. 20 article that the program "distorted the real picture by omitting crucial facts." On Feb. 25, Newsmax printed a response to Brennan's piece from "Frontline" story editor Catherine Wright:

Mr. Brennan is wrong in his assertion that FRONTLINE portrayed Haditha as peaceful and free of insurgents prior to the arrival of the Marines, while Newsmax and other media had reported the city to be firmly under insurgent control. In fact, what we reported is that Haditha was a "serene oasis" and "a popular vacation spot" before the war, but that "by the fall of 2005, nearly three years into the war, Haditha was war torn, and Sunni insurgents were in complete control."

[...]

We were frankly surprised by the article, given that the reaction from the Marines we?ve heard from, including many in 3/1 has been overwhelmingly positive.

At the end was Brennan's response to Wright, in which he walked back most of his criticisms -- "I was wrong to infer that Frontline misrepresented the extent of insurgent control of Haditha" -- and stating:

The Frontline documentary was on the whole stunningly accurate and went a long way toward destroying the media-fed portrayal of the November 19, 2005 battle in Haditha as a mindless massacre of innocent civilians, and I praise Frontline for what they have done.


Posted by Terry K. at 5:38 PM EST
CNS Lets Kincaid Lie About Obama, Global Poverty Bill
Topic: CNSNews.com

In a Feb. 25 CNSNews.com article by Pete Winn uncritically quoted Accuracy in Media's Cliff Kincaid as saying about the Global Poverty Act, a bill sponsored by Barack Obama that conservatives are trying to scuttle: "The bill doesn't specifically mention a global tax. ... No one is suggesting that Sen. Obama has officially called for the imposition of a global tax."

In fact, Kincaid has done exactly that. In a Feb. 12 AIM article -- headlined "Obama's Global Tax Proposal Up for Senate Vote" -- Kincaid claimed that the bill "makes levels of U.S. foreign aid spending subservient to the dictates of the United Nations. .... The legislation would commit the U.S. to spending 0.7 percent of gross national product on foreign aid, which amounts to a phenomenal 13-year total of $845 billion over and above what the U.S. already spends," adding, "A global tax will clearly be necessary to force American taxpayers to provide the money."

A Feb. 13 AIM press release promoting Kincaid's accusations referred in the headline to "Obama's Socialist-Oriented Global Tax Bill."

Kincaid repeated the claim that the bill "commits the U.S. to spending $845 billion to eradicate poverty in the rest of the world" in a Feb. 20 AIM article, further calling it Obama's "$845 million earmark."


Posted by Terry K. at 12:32 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Read my blog on Kindle

Support This Site

« February 2008 »
S M T W T F S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Technorati Favorites

Add to Google

Subscribe in Bloglines

Add to My AOL

Add ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch to Newsburst from CNET News.com