ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Monday, February 25, 2008
Brennan Corrected Again on Haditha
Topic: Newsmax

Over the past couple of years, Newsmax's Phil Brennan has been aggressively defending soldiers accused in the Haditha massacre. Too aggressively, in fact: Newsmax has already retracted one claim Brennan made.

After PBS' "Frontline" did an episode on Haditha, Brennan insisted in a Feb. 20 article that the program "distorted the real picture by omitting crucial facts." On Feb. 25, Newsmax printed a response to Brennan's piece from "Frontline" story editor Catherine Wright:

Mr. Brennan is wrong in his assertion that FRONTLINE portrayed Haditha as peaceful and free of insurgents prior to the arrival of the Marines, while Newsmax and other media had reported the city to be firmly under insurgent control. In fact, what we reported is that Haditha was a "serene oasis" and "a popular vacation spot" before the war, but that "by the fall of 2005, nearly three years into the war, Haditha was war torn, and Sunni insurgents were in complete control."

[...]

We were frankly surprised by the article, given that the reaction from the Marines we?ve heard from, including many in 3/1 has been overwhelmingly positive.

At the end was Brennan's response to Wright, in which he walked back most of his criticisms -- "I was wrong to infer that Frontline misrepresented the extent of insurgent control of Haditha" -- and stating:

The Frontline documentary was on the whole stunningly accurate and went a long way toward destroying the media-fed portrayal of the November 19, 2005 battle in Haditha as a mindless massacre of innocent civilians, and I praise Frontline for what they have done.


Posted by Terry K. at 5:38 PM EST
CNS Lets Kincaid Lie About Obama, Global Poverty Bill
Topic: CNSNews.com

In a Feb. 25 CNSNews.com article by Pete Winn uncritically quoted Accuracy in Media's Cliff Kincaid as saying about the Global Poverty Act, a bill sponsored by Barack Obama that conservatives are trying to scuttle: "The bill doesn't specifically mention a global tax. ... No one is suggesting that Sen. Obama has officially called for the imposition of a global tax."

In fact, Kincaid has done exactly that. In a Feb. 12 AIM article -- headlined "Obama's Global Tax Proposal Up for Senate Vote" -- Kincaid claimed that the bill "makes levels of U.S. foreign aid spending subservient to the dictates of the United Nations. .... The legislation would commit the U.S. to spending 0.7 percent of gross national product on foreign aid, which amounts to a phenomenal 13-year total of $845 billion over and above what the U.S. already spends," adding, "A global tax will clearly be necessary to force American taxpayers to provide the money."

A Feb. 13 AIM press release promoting Kincaid's accusations referred in the headline to "Obama's Socialist-Oriented Global Tax Bill."

Kincaid repeated the claim that the bill "commits the U.S. to spending $845 billion to eradicate poverty in the rest of the world" in a Feb. 20 AIM article, further calling it Obama's "$845 million earmark."


Posted by Terry K. at 12:32 PM EST
Sinclair Fails Polygraph -- So Why Is WND Still Promoting Him?
Topic: WorldNetDaily

A Feb. 24 WorldNetDaily article states that Larry Sinclair -- who claims that he did drugs and had sex with Barack Obama -- "reportedly failed two polygraph tests administered by the website WhiteHouse.com."

But for some reason, the article then goes on to repeat in detail Sinclair's allegations -- as if Sinclair hadn't just been discredited -- and linked to a copy of the lawsuit Sinclair filed against Democratic officials.

The article also adds: "Repeated call and emails to the Obama campaign by WND staff have elicited no responses to the charges." The article doesn't explain why Obama should have to respond to charges that are apparently fictional.

No word on whether this will put a crimp on WND's public relations campaign on Sinclair's behalf. Will WND apologize to Obama for printing unfounded allegations without first making an effort to see if they were true (which landed them in a heap o' trouble from which it extricated itself just a couple weeks ago)? Don't count on it.

But now that this little diversion has fizzled out in WND's hands, it's moved onto another Obama attack -- this time, guilt by association. Indeed, nowhere does reporter Aaron Klein (he of the notorious bias problems) offer any evidence that Obama holds any of the views of those he is purported to have however briefly appeared in the same room with. 

Meanwhile, Vox Day picks up on Sinclair's allegations in his Feb. 25 column, apparently unaware that Sinclair failed a lie detector test. Day goes on to suggest that it's "nothing more than the latest fire drill by Team Clinton practicing its usual politics of personal destruction." But doesn't that mean that WND is doing the Clintons' bidding by repeating Sinclair's claims? What would self-described Clinton-hater Joseph Farah have to say about that? (And no, he hasn't responded to our request for an interview.)

And Michael Ackley bashes the New York Times' "self-serving ethics" on its John McCain story, apparently forgetting that Farah considers WND's reporting of unverified and apparently untrue claims about Obama a prime example of its "professional journalism standards."


Posted by Terry K. at 1:19 AM EST
Sunday, February 24, 2008
An Anti-Revisionist's Revisionist History
Topic: NewsBusters

In a Feb. 24 NewsBusters post, Tom Blumer attacked an Associated Press article because it allegedly "linked criticism of [Barack] Obama's patriotism strictly to conservatives, rewrote the history of the Swift Boat campaign against John Kerry," and "played a game of misdirection regarding the candidate's failure to put his hand over his heart during the national anthem." But Blumer is involved in his own revisionist history.

Responding to the idea that "criticism of Obama's patriotism" is being pushed only by conservatives, Blumer claimed that "The 'conservative consultants' are smart enough to know that you don't have to be a conservative to take umbrage at the Obamas' statements and actions." But he offers no evidence of non-conservatives taking offense at Obama'spurported indiscretions. Further, he failed to take note of the conservative consultant quoted in the article, Roger Stone, as the creepy mind behind an anti-Hillary group with the acronym C.U.N.T. Does Blumer approve of such activism by a Republican consultant?

Blumer then claimed that the Swift Boat Veterans' accusations against John Kerry in 2004 "in fact, were far from 'unsubstantiated.' With very rare and relatively insignificant exceptions, the allegations of the Swifts' stand unrefuted," further claiming that the "correct definition" of "swift boating" is "telling the truth about Democrats." In fact, the Swift Boat Veterans got numerous things wrong.

Blumer also asserted that the article "engages in classic misdirection" regarding the issue of whether Obama at one public appearance didn't put his hand over his heart during thte national anthem by noting, "It has been repeatedly reported that the moment came during the Pledge of Allegiance, but that's not the case." Blumer responded: "That's not the topic. What about what Obama actually did or didn't do during the anthem? Martin Finkelstein at NewsBusters was among those who correctly noted that the photograph involved was taken during the national anthem, and explained the significance of the incident." He further insisted: "Obama wasn't doing what most Americans instinctively do during the national anthem."

Talk about revisionist: Blumer gave Mark Finkelstein a new first name! 

Blumer suggests that whether or not Obama put his hand over his heart during the Pledge of Allegiance or the national anthem is a distinction without a difference. But as Finkelstein himself admitted in the post to which Blumer links, he got it wrong and didn't at first "correctly note[] that the photograph involved was taken during the national anthem":

NOTE: The original version of this item, based on a reader submission, stated that the photo was apparently taken during the Pledge of Allegiance. I've now located the original "Time" image, whose caption states that it was taken during the National Anthem.

Finkelstein certainly thought there was a difference, or else he wouldn't have bothered to correct it.

Blumer offers no evidence that the hand-over-heart rate among Americans for the national anthem is equal to or higher than the rate for the Pledge of Allegiance.


Posted by Terry K. at 10:24 PM EST
Aaron Klein Works His Gimmick
Topic: WorldNetDaily

How slow a week was it for WorldNetDaily Jerusalem reporter Aaron Klein? He was apparently bored enough to ask his terrorist buddies about anti-war statements made by ... Sharon Stone.

As we've detailed, Klein has built an entire book around this chatting-up-terrorists gimmick, in which he quotes these guys saying things that just happen to reinforce conservative views of terrorism, not mentioning the possibility that he's being used by them, or that it's in the terrorists' interests to keep conservatives in power in the U.S. by catering to their (and Klein's) expectations.


Posted by Terry K. at 11:11 AM EST
Saturday, February 23, 2008
Joseph Farah Is Larry Sinclair's PR Man
Topic: WorldNetDaily

It is not normal behavior for news organizations to hire a PR firm to promote news articles, particularly ones in which the claims made in it have not been substantiated.

But WorldNetDaily is no normal "news" organization.

Yesterday, WND sent out a press release on behalf of its PR firm, M. Sliwa Public Relations -- operated by Maria Sliwa, sister of Guardian Angels founder Curtis Sliwa, which WND has previously retained to promote books from its publishing operation -- to tout WND editor Joseph Farah's Feb. 22 column claiming that Larry Sinclair's accusations against Barack Obama, which WND has unskeptically promoted and even admitted is "sleaze," are so much worse that what the New York Times published about John McCain. Indeed, the press release's headline screams:

FARAH'S LATEST OBAMA BOMBSHELL

Leaves McCain Scandal in the Dust

As we've noted, WND has offered no evidence whatsoever to support Sinclair's claims, or even suggested that it made an effort to find any -- which puts it in a position similar to the one that resulted in WND having to settle a libel lawsuit by admitting that it published false information and didn't fact-check its reporting before publishing it.

The press release repeats Farah's disingenuous claim that he "is an independent journalist who supports neither Obama nor McCain, and says WND will continue to report both stories regardless of whether he supports either candidate." Again, as we've noted, WND has covered the Times/McCain story only in the context of attacking the Times for running it, whereas it has accepted Sinclair's claims against Obama at face value.

Further, Farah doesn't just not support Obama; he's openly hostile to him. Farah has used guilt by association to smear Obama as a communist and stated that the idea of Obama as president "scare[s]" him. He has smeared Democrats as "socialist race-baiters and phony feminists." Any suggestion that Farah's non-support for Obama translates to "independent" neutrality is absurd.

WND's press release also makes Farah available for interviews about the Obama-sinclair story. We've put in a request to Sliwa's firm to interview Farah, particularly about the unseemliness of a "news" organization hiring a PR firm to promote an unsubstantiated political smear. We'll see what happens.


Posted by Terry K. at 10:13 AM EST
Updated: Saturday, February 23, 2008 10:14 AM EST
MRC Tries to Bury Times-McCain Story
Topic: Media Research Center

Media Research Center employees are doing their best to pretend the New York Times article on John McCain is false (though they make no effort to prove it so) and meaningless:

  • TimesWatch's Clay Waters insists at NewsBusters athat the story is, in the words of his headline, "dying on the vine," making sure to hit those conservative talking points about the article, "anonymous sources" and "nine-year-old allegations."
  • Mark Finkelstein hit those same talking points, citing "anonymous, disgruntled former associates as sources" who were "dredging up old stories."
  • A NewsBusters post promoting a Brent Bozell appearance on C-SPAN notes that "Bozell speaks of the Bill Keller New York Times disaster."
  • Noel Sheppard insists With each passing moment, it appears the New York Times laid a big egg with its hit piece on John McCain."
  • Rich Galen, at CNSNews.com, dismisses it as "nothing more than coffee-machine gossip, inference, speculation, and conjecture," as well as "the journalistic equivalent of a blogger sitting in his basement feeding out rumors to the internet over his dial-up connection."
  • Tim Graham plays the distraction card by accusing Times editor Bill Keller of adultery. Graham doesn't explain how this is relevant to to the veracity of the Times story.
  • Brent Bozell called it "rumor and gossip, fit to print only for the likes of the National Enquirer." 

By the way, telling "old stories" wasn't a problem for the MRC a couple years ago, when it used CNSNews.com to attack Democrat John Murtha's 40-year-old war record and 25-year-old scandal ties.


Posted by Terry K. at 12:17 AM EST
Friday, February 22, 2008
Newsmax Again Ignores That McCain Defender Is On McCain Payroll
Topic: Newsmax

In the Feb. 21 "Newsmax.TV Minute" video, host Ashley Martella called Robert Bennett, who defended John McCain from a New York Times article, "a prominent Democrat" and a "Democratic Party attorney" without noting that McCain hired Bennett specifically to address issues raised by the story. Further, despite Martella's suggestion, there appears to be no evidence that Bennett was employed by the "Democratic Party."

From the video:

MARTELLA: Even a prominent Democrat is slamming the New York Times for a hit job on John McCain. Democratic Party attorney Robert Bennett, who represented Bill Clinton in the Paula Jones scandal, calls the front-page story shameless. Without naming any sources or offering any evidence, the Times suggests McCain had an illicit relationship with a female lobbyist eight years ago.

This is the second time that Newsmax has touted Bennett's Democratic ties in his defense of McCain and ignored that Bennett is on McCain's payroll.


Posted by Terry K. at 6:50 PM EST
Times Derangement Syndrome
Topic: Newsmax

A Feb. 22 column by Michael Reagan, pubished at Newsmax and FrontPageMag, takes a hysterical kill-the-messenger approach to the New York Times' John McCain story by lashing out at the Times.

Reagan refers to the paper as "the ultra-liberal — ahh, let's say it outright — the Marxist New York Times" and "this virulently anti-American house organ for every enemy of the United States," cited its editors' "corrupt way of thinking," claimed the McCain story was "waiting in Times Editor Bill Keller's bottom drawer, where presumably he also keeps the cross he burns in front of his former Roman Catholic church and his holy Fidel Castro and Hugo Chavez relics," and asserted, "Who needs the Times, especially since we already have al Jazeera?"

Reagan ends with one final dose of bile:

Time after time, The New York Times has shown itself to be the Typhoid Mary of American journalism, and as such should be quarantined to prevent its viruses from further infecting our body politic and endangering both our national security and the safety of the American people.

Nowhere does Reagan offer any evidence that what the Times reported about McCain is incorrect.


Posted by Terry K. at 3:01 PM EST
Farah's Double Standard
Topic: WorldNetDaily


In his Feb. 22 column claiming a double standard in how Larry Sinclair's unverified claims against Barack Obama are getting short shrift against the New York Times' legally vetted, multipily (if anonymously) sourced claims against John McCain, Joseph Farah writes of his creation of WorldNetDaily: "I believed it was time for a real media alternative – one that not only had professional journalism standards, but applied them evenly without fear or favoritism."

What are these "professional journalism standards" he speaks of? Didn't Farah and WND just settle a libel lawsuit by admitting they published false statements about someone, after having previously admitted in court papers that the reporting in which those false statements were made was never fact-checked prior to publication? There was certainly no application of "professional journalism standards" there.

Farah himself, meanwhile, is a documented plagiarizer and spreader of false claims. No "professional journalism standards" there, either.

And it's rather curious that Farah is pointing out that the McCain is being "accused by unnamed sources" in the Times, when WND itself has regularly used anonymous sources, including support for the claims WND had to retract as a result of the libel lawsuit.

If WND actually had "professional journalism standards," wouldn't it have tried to verify the accuracy of Sinclair's claims about Obama -- which it has not indicated it his done -- before publishing them? The fact that it apparently hasn't, while demanding verification of the charges against McCain and taking McCain's denial at face value, demonstrates that he is, in fact, showing "favortism" despite claiming that he is "an independent journalist who supports neither Obama nor McCain."

Farah went on to claim: "In fact, I can promise you WND would report both stories regardless of whether I supported either candidate." But WND has done no original coverage of the McCain story, other than an attack on it by Rush Limbaugh.

Apparently Farah has learned nothing from having to admit just a week ago that his website engaged in libelous behavior.


Posted by Terry K. at 1:32 PM EST
Meanwhile ...
Topic: Accuracy in Media

Media Matters busts assertions by Accuracy in Media's Cliff Kincaid in a Feb. 12 column that a Senate bill sponsored by Barack Obama to fight global poverty "would commit the U.S. to spending 0.7 percent of gross national product on foreign aid." In fact, the bill imposes no spending requirement or tax. Kincaid's false claims have been repeated by Rush Limbaugh and WorldNetDaily.


Posted by Terry K. at 12:46 PM EST
WND Anti-Gay Agenda Watch
Topic: WorldNetDaily

A Feb. 20 WorldNetDaily article by Bob Unruh repeats numerous unsupported claims regarding laws about gays and education that is essentially one huge invocation of the Depiction-Equals-Approval Fallacy.

Unruh highlighted "Massachusetts father" David Parker, who accused teachers of "indoctrinating his 5-year-old son in the homosexual lifestyle." Parker has been in a dispute with Massachusetts schools that began according to Unruh, "in the spring of 2005 when the Parkers then-5-year-old son brought home a book to be shared with his parents titled, "Who's in a Family?" The optional reading material, which came in a 'Diversity Book Bag,' depicted at least two households led by homosexual partners." Parker has been a cause celebre ever since, highly sympathetic to his side and denigrating or ignoring entirely any contrary view.

(Columnist Kevin McCullough even claimed in a June 2006 WND column that "10 ... thug-kins" who were "recruited ... to participate in angry anti-Parker demonstrations outside the school" allegedly "grabbed David Parker's 7-year-old son, dragged him behind the corner of the school, well out of sight from school officials, and proceeded to punch him in the groin, stomach and chest, before he dropped to the ground when they then kicked and stomped on him." in fact, the fight was with one other child, not 10, it was over who got to sit where in the cafeteria, and the school district noted that "following the incident the boys were observed arm in arm at school and subsequently the child who was hit went to the house of the child who hit him for a play date.")

Unruh devotes pretty much the entire article to Parker's anti-gay attacks. They never explain how a book that states the simple fact that there is such a thing as homosexual couples equals "indoctrinati[on] ... in the homosexual lifestyle," yet Unruh repeatedly quotes Parker using the word,i.e., "Teachers are being postured to have a constitutional right to coercively indoctrinate little children."

Of course, it wouldn't be an Unruh article if he didn't deliberately distort that California law on gays and schools, and he doesn't disappoint. This time around, he falsely describes the law as "requiring indoctrination that not only is pro-homosexual, but also affirms bisexuality, transsexuality and other alternative lifestyle choices," offering no evidence that this is, in fact, the case.

Indeed, Unruh gives Parker a free pass, permitting no one to respond to his claims, even his Godwin's Law-like assertion (something Unruh is quite familiar with) that "if homosexuality and bisexuality can be taught by public school teachers to children as young as age 5, there is virtually no topic, up to and including Nazism, that educational precedents would not allow to be taught to young children." 


Posted by Terry K. at 12:52 AM EST
Updated: Friday, February 22, 2008 1:01 AM EST
Thursday, February 21, 2008
Newsmax's Anonymous-Sources Double Standard
Topic: Newsmax

A Feb. 21 Newsmax article by Phil Brennan bashed the New York Times article on John McCain, in part because "the Times called upon anonymous sources who seemed eager to spread their suspicions, as long as their names go unmentioned." Brennan also bashed the Times' "squad of anonymous informants" who "all but openly accuse[d] this American hero of adultery and favoritism toward the lobbyist with no proof.

Brennan might want to have a little chat with his coworker Ronald Kessler. In a Feb. 7 Newsmax article, Kessler used anonymous sources to attack Hillary Clinton and depict her as "two-faced and perpetually angry." Kessler's "squad of anonymous informants" can be just as easily described as "eager to spread their suspicions, as long as their names go unmentioned."

Why does Brennan give Kessler a pass for using anonymous sources while the Times gets bashed for doing the exact same thing? Sounds like the Clinton Exception at work.


Posted by Terry K. at 10:29 PM EST
Updated: Friday, February 22, 2008 1:11 AM EST
Meanwhile ...
Topic: WorldNetDaily

Richard Bartholomew notes that WorldNetDaily is now selling trinkets containing dirt from Jerusalem's Temple Mount. Of WND's claim that it "was able to salvage a very small amount of soil from the Temple Mount slated to be disposed by the Waqf, the holy site's Islamic custodians," Bartholomew adds: "One imagines Aaron Klein stuffing his trousers with the brown gold while interviewing local Islamists, or some such scene." Klein, of course, is WND's notoriously biased Jerusalem correspondent.

WND concludes its sales pitch by exhorting, "Show your love for Jerusalem's holiest site. Purchase a Temple Mount solidarity necklace containing earthy soil from the Mount and pray for the peace of Jerusalem. Act quickly as supplies are extremely limited."

"Earthy soil"? Is there any other kind?


Posted by Terry K. at 3:16 PM EST
MRC's 'Old News' Double Standard
Topic: Media Research Center

The Media Research Center has gone on the attack against the New York Times article on John McCain:

  • An MRC press release dismissed it as a "nearly decade-old 'news' story" that "contains nothing new and nothing newsworthy." MRC chief Brent Bozell further bashed it as "[a] ten-year old piece of gossip."
  • In a TimesWatch item and NewsBusters post, Clay Waters similarly dismissed it as "old news" because "the Times waltzed down memory lane to recap the Keating Five savings and loan scandal."
  • A CNSNews.com article by Susan Jones, headlined "NY Times Begins Its Campaign Against GOP Frontrunner," stated that the Times "even dredged up the Keating Five scandal of the late 1980s."

Of course, when it comes to alleged scandals among Democrats, there is no such thing as "old news" at the MRC. For instance, Ted Kennedy's 40-year-old Chappaquiddick scandal was most recently referenced by the MRC in October 2007, just four months ago. In 2003, Bozell made a point of noting that Robert Byrd "civil rights in the '60s and, as is often noted, briefly joined the Ku Klux Klan" -- events occurring as far back as 60 years ago. And, of course, no Clinton scandal is ever "old news," as Bozell's recent book demonstrated. And the MRC's Tim Graham bashed the New York Times last December because it didn't rehash old Clinton scandals.

UPDATE: MRC now has an action alert urging readers to complain to the Times about the McCain article because it "dredg[ed] up 8 year-old allegations."

UPDATE 2: CNS has a second article on the Times' McCain story that carries the headline "Innuendo: McCain Forced to Defend Himself." Somehow, we suspect that CNS has never used the headline: "Innuendo: Clinton Forced to Defend Himself."


Posted by Terry K. at 11:49 AM EST
Updated: Thursday, February 21, 2008 5:40 PM EST

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Read my blog on Kindle

Support This Site

« February 2008 »
S M T W T F S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Technorati Favorites

Add to Google

Subscribe in Bloglines

Add to My AOL

Add ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch to Newsburst from CNET News.com