ConWebBlog: The Weblog of ConWebWatch

your New Media watchdog

ConWebWatch: home | archive/search | about | primer | shop

Tuesday, August 13, 2013
'The Newsroom' Is Right: WND Makes Up Stuff
Topic: WorldNetDaily

Joe Kovacs uses an Aug. 12 WorldNetDaily article to channel his employer's displeasure at being depicted in HBO's "The Newsroom" as having published a fabricated story. It includes the usual thin-skinned response from WND chief Joseph Farah:

WND’s real-life CEO Joseph Farah commented on HBO’s targeting of his news agency, saying:

“I don’t watch HBO or subscribe to it because of the way it exploits women with pornographic content and corrupts minds with salacious programming. But I’ve read the description of this episode of ‘The Newsroom,’ and have the following comments based on that: Too many Americans are getting their news and opinions from purely entertainment shows today. And HBO is apparently attempting to jaundice people’s opinions of the first and largest independent Internet news agency with episode 5 of the second season of ‘The Newsroom,’ which mischaracterizes WND in a subplot that dominates a third of the show.

“But here’s the irony of ironies: Here’s a TV show about a fake newsroom accusing a real newsroom of making up stories. Hello? I’ve spent my entire life actually working in real newsrooms, leading them, directing them, doing actual reporting – not playing a reporter or editor on TV. WND’s actual newsroom is comprised of actual journalists who have worked in actual newsrooms for most of their lives. They don’t make up stories.

“I’ll have more comment when I have a chance to watch the episode. First, I will make sure no innocent children are around, as is necessary with most HBO programming. But this is clearly an attempt to smear our work. Why? Presumably the motive has to do with our effectiveness. We must be hitting a nerve in the corporate boardrooms of HBO or in the fertile imaginations of the morally bankrupt writers of ‘The Newsroom.’

“I suggest people read WND and make up their own minds about it.”

But "The Newsroom" is right -- WND has fabricated stories. Farah's own admission that WND publishes "misinformation" -- a notable portion of which is generated by Farah himself -- is just the beginning. Here's a sample of WND's bogus reporting over the years:

  • In 2001, WND was sued for defamation by a Tennessee auto dealer whom WND accused of being a "suspected drug dealer" in a series of articles in 2000 designed to smear Al Gore's presidential run. After fighting the lawsuit for seven years -- during which time it admitted that it did not fact-check the claims made in the articles before publishing them -- WND abruptly settled out of court a few weeks before the case was to go to trial, finally admitting that "no witness verifies the truth of what the witnesses are reported by authors to have stated" and "no document has been discovered that provides any verification that the statements written were true.
  • In 2005, WND treated as real an April Fool's story on the website Gawker that CBS was rushing into production a TV movie about the Terri Schiavo case after buying the rights to the story from her husband.
  • WND was forced to retract a 2004 article by Aaron Klein that falsely linked the charity Islamic Relief to terrorism and suggested that it was raising money for orphans that don't exist.
  • WND hyped a "Kenyan birth certificate" for Barack Obama, claiming that "WND was able to obtain other birth certificates from Kenya for purposes of comparison, and the form of the documents appear to be identical" but making no other apparent effort at verification. Nevertheless, WND defended the document's veracity for a few days -- until admitting that the certificate is "probably not authentic," according to "WND's investigative operatives in Africa."
  • Last year, WND's Jerome Corsi reported -- citing discredited filmmaker Joel Gilbert -- that a ring Obama wears says "There is no god except Allah" in Arabic. Even Corsi's fellow birthers rushed to discredit that claim.

WND went on to claim that "more dirt was thrown on WND" when one character on "The Newsroom" noted, “Keeping in mind that WorldNetDaily reported that Obama murdered his gay lover.” But WND has done that by indulging in (anonymous, unsubstantiated) rumors that Obama is gay and that "three Trinity United Church openly professed homosexuals [were] brutally killed in yet-unsolved murders that occurred within a 40-day time span between November and December 2007, as Obama's handlers were preparing to take his presidential campaign to the national stage" -- essentially suggesting that Obama played a role in having them killed.

It seems that if Farah and WND were planning to sue HBO and the producers of "The Newsroom" for libel or defamation, they really don't have a case since enough of what the show portrayed is true.


Posted by Terry K. at 7:58 PM EDT

Newer | Latest | Older

Bookmark and Share

Get the WorldNetDaily Lies sticker!

Find more neat stuff at the ConWebWatch store!

Buy through this Amazon link and support ConWebWatch!

Support This Site

« August 2013 »
S M T W T F S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Bloggers' Rights at EFF
Support Bloggers' Rights!

News Media Blog Network

Add to Google